بیماری برونشیت چه علائمی دارد و راه درمان آن چیست؟

alikarimi55
راهنمای مورد نیاز شما برای بیماری برونشیت که شامل علل، علائم، درمان ها و موارد دیگر برای این بیماری تنفسی شایع است. دستگاه تنفسی انسان یک مکانیسم مبتکر است که اکسیژن حیاتی را به بدن می کشد و ضایعات دی اکسید کربن را از بین می برد. اما گاهی اوقات، این روند ساده در خارج […]

راهنمای مورد نیاز شما برای بیماری برونشیت که شامل علل، علائم، درمان ها و موارد دیگر برای این بیماری تنفسی شایع است. دستگاه تنفسی انسان یک مکانیسم مبتکر است که اکسیژن حیاتی را به بدن می کشد و ضایعات دی اکسید کربن را از بین می برد. اما گاهی اوقات، این روند ساده در خارج از بدن با سرفه مداوم، تولید بیش از حد مخاط و التهاب زیاد بروز می کند. وقتی این اتفاق بیفتد، ممکن است به برونشیت مبتلا باشید. برونشیت یک بیماری بسیار شایع است که اکثر آمریکایی ها به آن مبتلا می شوند.

برونشیت التهاب دستگاه تنفسی تحتانی است. ” دستگاه تنفسی تحتانی لوله ‌های برونشی را شامل می شود که از گلو به داخل ریه انشعاب می یابند. این التهاب مزمن راه های هوایی در دستگاه تنفسی می تواند باعث سرفه و علائم دیگر شود.

علائم بیماری برونشیت

بیشتر موارد برونشیت به عنوان سرماخوردگی با آبریزش بینی و گلودرد شروع می شود. بعد از گذشت چند روز، علائم شما ممکن است به سمت سینه حرکت کند. این علائم به صورت زیر نشان داده می شوند:

  • سرفه مداوم که باعث ایجاد مخاط یا خلط می شود، که ممکن است سفید، سبز یا زرد باشد.
  • سرفه خشک مداوم(همه افراد مبتلا به سرفه نیستند)
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • تب و لرز درجه پایین
  • ناراحتی یا احساس وجود چیزی در سینه.
  • سردرد
  • گلو درد
  • مشکلات خواب
  • صدای خس خس یا سوت زدن هنگام نفس کشیدن
  • درد در دنده ها ناشی از سرفه بیش از حد

انواع 

در واقع دو نوع برونشیت وجود دارد:

برونشیت حاد، که معمولاً طی حدود 3 تا 4 هفته برطرف می شود. دکتر آواهامام کوپر، متخصص ریه در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید: برونشیت حاد شایع ترین نوع است و “بیشتر در اثر ویروس ایجاد می شود”. در یک مطالعه ذکر شده است که هرسال حدود 5٪ از بزرگسالان گزارش می کنندکه برونشیت حاد دارند.

برونشیت مزمن، که ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشند. کوپر می گوید: “برونشیت مزمن یک مسئله کاملاً جداگانه است که به معنای نوعی بیماری زمینه ای ریوی است”، مانند آسم یا بیماری انسداد مزمن ریوی، که به آن COPD نیز گفته می شود. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، در سال 2018، 9 میلیون بزرگسال آمریکایی به برونشیت مزمن مبتلا شدند.

دکتر جیسون تورووسکی، مدیر همیاری برنامه فیبروز کیستیک بزرگسالان در کلینیک کلیولند، می گوید: “برونشیت مزمن زیر گروهی از COPD است. ”

علل بیماری برونشیت

برونشیت حاد به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود، اما تاکنون شایع ترین آن عفونت ویروسی است. یک عفونت باکتریایی یا قرار گرفتن در معرض مواد محرک و استنشاق موادی مانند دخانیات یا دود آتش سوزی، گرد و غبار، دود و آلودگی هوا نیز می تواند منجر به برونشیت شود.

برونشیت مزمن ناشی از سوزش طولانی مدت و مکرر و آسیب مجاری هوایی است. علل آن عبارتند از:

  • سیگار کشیدن.
  • قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض آلودگی هوا، گرد و غبار و سایر مواد تحریک کننده در محیط زیست.
  • دوره های مکرر برونشیت حاد.
  • بیماری های دیگر از جمله بیماری های تنفسی مانند COPD و آسم و بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش.

عوامل خطر

برونشیت یک بیماری بسیار شایع است که در هر سنی می تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد. از آنجا که کودکان هنوز در حال ساخت سیستم ایمنی خود هستند، ممکن است بیشتر از بزرگسالان دچار سرماخوردگی و متعاقباً برونشیت شوند، اما بعضی از بزرگسالان نیز به خصوص بعد از سرماخوردگی یا آنفولانزا، بطور مکرر دچار برونشیت می شوند.

چند عامل خطرناک وجود دارند که می توانند شانس ابتلا به بیماری برونشیت را افزایش دهند، از جمله:

فاکتورهای محیطی

  • آلودگی هوا، دودهای شیمیایی، سموم دفع آفات، گرد و غبار و دود باعث تحریک ریه ها شده و محیط مهمان نوازی بیشتری را برای باکتری ها یا ویروس ها ایجاد می کنند تا باعث عفونت شود.
  • تماس با شخص بیمار را قطع کنید. اگر با کودکان و یا عموم مردم کار می کنید، احتمالاً از کسی که مریض است، راحت تر سرماخوردگی و سایر عفونت های ویروسی را دریافت می کنید.
  • به آنفولانزا مبتلا نشوید. از آنجا که آنفولانزا اغلب در ایجاد برونشیت دخیل است، دریافت واکسن به صورت آنفولانزا سالانه مهم است.

آسم و آلرژی

این بیماری ها در مجاری هوایی فشار وارد می کنند و می توانند خطر ابتلا به برونشیت را افزایش دهند. توروسسکی می گوید: “آسماتیک بیش از حد واکنش های هوایی کوچک را نشان می دهند، بنابراین اگر ویروسی وارد بدن شود، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.” آسم و آلرژی همچنین می تواند محیط مناسبی را برای شکوفایی برونشیت باکتریایی ایجاد کند. با افزایش التهاب و تولید مخاط، می تواند نوع گرم و مرطوب محیطی را فراهم کند که باکتری ها رشد می کنند.

سن عامل خطری برای بیماری برونشیت

افراد بسیار جوان و پیر بیشتر در معرض خطر ابتلا به برونشیت هستند زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها نسبت به بزرگسالان سالم از مقاومت کمتری برخوردار است.

ضعف ایمنی

افرادی که HIV دارند یا عوارض دیگری که سیستم ایمنی بدن را به خطر اندازد و افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را مصرف می کنند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به برونشیت باشند.

تشخیص بیماری برونشیت

تشخیص برونشیت نسبتاً آسان است. تشخیص به طور معمول توسط پزشکی صورت می گیرد که تاریخچه پزشکی کاملی را در اختار داشته و معاینه بدنی را انجام داده است. در بیشتر موارد، برای تأیید تشخیص هیچ آزمایش اضافی لازم نیست.

با این حال، رد برخی دیگر از عوارض به طور جدی در بعضی موارد به ویژه در بین بیمارانی که عارضه پزشکی دیگری نیز دارند، مانند بیماری ریوی دیگری یا سیستم ایمنی بدن به خطر افتاده است. کوپر می گوید: “در عمل پزشکی تفاوت بین سرفه ناشی از برونشیت و سرفه ناشی از قطره بعد از بینی مهم است.” قطره بعد از بینی وقتی است که مخاط اضافی از سینوس ها به پایین گلو فرو می رود. این یک علامت بسیار رایج سرماخوردگی و آلرژی است و می تواند باعث گلودرد و سرفه شود.

همچنین مهم است که انواع جدی تر عفونت های ریه مانند ذات الریه را رد کنید. “اگر متوجه علائمی مانند خس خس سینه یا علائمی دیگر مانند مخاط زیاد در مجاری هوایی شدید” ، ممکن است به ذات الریه مبتلا باشید. در این موارد ممکن است نیاز به اشعه ایکس قفسه سینه داشته باشید.

هنگام استفاده از اشعه ایکس “علاوه بر اینكه مطمئن می شویم كه شخص ذات الریه ندارد، می خواهیم اطمینان پیدا کنیم كه شخص به آنفولانزا نیزمبتلا نشده است. این دو از موارد اصلی هستند که ما بررسی می کنیم. ”

اگر پزشک شما مشکوک است که یک عفونت باکتریایی باعث ایجاد برونشیت شما شده، ممکن است نیاز به انجام آزمایش خون نیز باشد تا به دنبال آن علائم عفونت باکتریایی بروز یابند.

معالجه و درمان بیماری برونشیت

درمان برونشیت حاد بستگی به علت ایجاد آن دارد. به عنوان مثال، اگر یک عفونت باکتریایی مقصر باشد، ممکن است آنتی بیوتیک برای رفع کردن آن عفونت تجویز کنند. مشکل این است که در اکثر موارد برونشیت ویروسی هستند. بنیاد CHEST گزارش می دهد که باکتری ها در کمتر از 10٪ موارد باعث برونشیت می شوند و در صورت بروز آنتی بیوتیک ها ممکن است برای درمان این عفونت ها مناسب باشد. اما برای اکثر قریب به اتفاق مبتلایان به برونشیت، ویروس باعث شده است و آنتی بیوتیک ها مناسب نیستند.

اگر التهاب در اثر عفونت ویروسی ایجاد شود، اقدامات درمانی کمی برای انجام آن وجود دارد. ویروس باید دوره خود را طی کند.

اگرچه در سال های اخیر بسیاری از ما با تجویز آنتی بیوتیک برای هر سرماخوردگی، خس خس سینه و حتی در مورد برونشیت مواجه شده ایم، اما مشخص شده است که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در توانایی ما در استفاده از این داروها هنگام مبارزه با عفونت های باکتریایی در حال حاضر تأثیر منفی داشته است. با گذشت زمان، باکتری ها در برابر بسیاری از داروهای آنتی بیوتیکی مقاومت ایجاد کرده و باکتری هایی به اصطلاح “superbug” ایجاد می کنند که به درمان های آنتی بیوتیکی پاسخ نمی دهند.

این می تواند عواقب مهلکی برای برخی از افراد داشته باشد.

بنابراین، اکثر پزشکان به شما خواهند گفت که استفاده نادرست یا غیر مسئولانه از آنتی بیوتیک ها یک نگرانی اصلی است. کوپر یکی از این پزشکان است. “در اینجا نقشی برای آنتی بیوتیک ها(در معالجه اکثر موارد برونشیت ناشی از ویروس ها) وجود ندارد. اما برونشیت یکی از منابع مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها است. ”بهتر است هنگام ابتلا به برونشیت ویروسی به جای استفاده آنتی بیوتیک اجازه دهید که دوره ی درمانی طی شود”

توروسکی با این نظر موافق است. ما واقعاً در بسیاری از انواع برونشیت به دنبال آنتی بیوتیک نیستیم. این اغلب یک بیماری خود حل شونده است. ”

درمان های خانگی

داروهای خانگی که ممکن است در مدیریت علائم برونشیت به شما کمک کند در حالی که منتظر هستید تا بدن شما عفونت را پاک کند عبارتند از:

ارزش گذاری

وقتی به ویروس مبتلا شده اید، بدن شما برای مبارزه با عفونت به زمان نیاز دارد. استراحت به شما کمک می کند تا بهبود یابید. از محرک های استنشاقی جلوگیری کنید. هنگامی که ریه های شما ملتهب هستند، باید از استنشاق هر چیزی که می تواند باعث تحریک بیشتر آن ها شود از جمله گرد و غبار، دود و دودهای شیمیایی، خودداری کنید. خوب نگه داشتن آب می تواند به بدن شما در مبارزه با عفونت کمک کند. نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات شفاف دیگر، همچنین می تواند به ترشحات نازک مخاط کمک کند، و سرفه کردن آن ها را آسان تر می کند.

بیشتر بدانید: موثرترین داروهای درمان سرفه

الکل و کافئین را نادیده بگیرید

الکل و کافئین خاصیت مدر دارند و می توانند باعث کمبود آب بدن شوند و این باعث می شود ترشحات مخاط ضخیم تر و سخت تر شود.

تنفس در هوای گرم و مرطوب

تنفس در هوای گرم و مرطوب نیز می تواند به شل شدن مخاط کمک کند و تنفس را کمی راحت تر کند. دوش گرفتن از دوش گرم یکی از راه های آسان برای گرفتن کمی بخار درمانی است. نکته دیگر، ریختن آب جوش در یک کاسه بزرگ و نشستن با صورت خود بر روی کاسه است. حوله ای را روی سر و اطراف کاسه بکشید تا به شما کمک کند بخار را به سمت بینی و دهان خود هدایت کنید. عمیقا تنفس کنید.

درمان بیماری برونشیت با استفاده از رطوبت ساز

در ادامه ایده تنفس در هوای گرم و مرطوب، استفاده از مرطوب کننده نیز می تواند به سهولت در علائم برونشیت کمک کند. رطوبت ساز سرد یا مه آلود باعث رطوبت هوا به خانه شما می شود و می تواند شب ها به خصوص برای خنثی کردن سرفه مفید باشد که می تواند باعث ایجاد  خواب راحت در شما شود.

غوطه ور شدن در آب نمک

یک قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم و غرغره اضافه کنید تا به شستشوی مخاط اضافی از گلو خود کمک کرده و گلو درد را تسکین دهد.

اضافه کردن عسل به نوشیدنی های گرم

یک فنجان چای بابونه با یک قاشق غذاخوری عسل می تواند به طرز چشمگیری از گلو درد و آرامش بخش باشد.

اضافه کردن فلفل به وعده غذایی

خوردن یک وعده غذایی تند همچنین می تواند به شل شدن احتقان و مخاط بیش از حد کمک کند.

استفاده از قطره کاهش سرفه

اگرچه بسیاری از مارک های قطره های کاهش سرفه سرشار از قند هستند، اما می توانند در رفع سرفه مداوم و تسکین دهنده گلودرد بسیار مفید باشند.

لذت بردن از یک کاسه سوپ مرغ

مادربزرگ شما کار درستی انجام می داد. واقعاً که سوپ مرغ به شما کمک می کند در هنگام مقابله با برونشیت، سرماخوردگی یا آنفولانزا احساس بهتری داشته باشید، همچنین این سوپ بسیار مفید است. در حقیقت، سوپ مرغ اثرات ضد التهابی را ثبت کرده است که می تواند به تسکین التهاب منجر به برونشیت کمک کند.

ترک سیگار باعث درمان بیماری برونشیت

اگر سیگاری هستید، یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید، ترک سیگار است. به خصوص اگر با برونشیت سروکار دارید، اجتناب از سیگار  کشیدن می تواند اتاق تنفس کمی به ریه های شما ببخشد.

اگرچه هیچ داروی خاصی برای درمان بیماری ویروسی برونشیت حاد وجود ندارد، اما داروهای کمی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کنند:

داروهای سرماخوردگی

مصرف داروهای ضد سرماخوردگی بدون نسخه مانند شربت سرفه، مواد منعکس کننده و ضد احتقانات ممکن است به کاهش برخی از علائم مرتبط با این بیماری کمک کند. اما تورووسکی می گوید بیش از حد این کار را انجام ندهید. او گفت: “چیزهایی مانند Robitussin و Mucinex – همه آن ها یکسان هستند زیرا مواد ضد سرفه دارند. هرگز به آن ها ثابت نشده است كه ممکن است كمك كنند، همچنین هرگز اثبات نشده است كه به آن ها آسیب برساند. ”

بیشتر بدانید: برای درمان سرفه این میوه را بخورید

ضد درد و کاهش دهنده تب

کوپر می گوید، مسکن های OTC یا کاهش دهنده تب نیز می توانند به شما کمک کنند “اگر تب دارید”. این ها شامل استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. اگر دچار خس خس هستید، پزشک ممکن است دارو های استنشاقی تجویز کند. برونکودیلاتورهای استنشاقی راه های هوایی را باز می کنند، که ممکن است کمی راحت تر نفس بکشد.

تمیفلو

در صورت ابتلا به آنفولانزا، پزشک شما ممکن است دارویی به نام تمیفلو تجویز کند که به کاهش دوره ویروس کمک می کند.

با ابتلا به برونشیت مزمن، مهم این است که از محرک ها جلوگیری شود. علائم برونشیت مزمن ممکن است التهاب و جاری شدن آب بینی باشد. شما ممکن است هر از گاهی دوره های بهبودی داشته باشید. قرار گرفتن در معرض استعمال سیگار یا سایر محرک ها می تواند باعث تحریک شدن آن شود، بنابراین جلوگیری از محرک های استنشاقی و مراقبت از خودتان برای مدیریت شرایط مهم هستند. یادگیری تکنیک های بهتر تنفس، پروتکل به نام توان بخشی ریوی، می تواند به شما در بهبود عضلات سینه کمک کند تا تنفس راحت تر شود. به طور مشابه، ورزش منظم همچنین ممکن است باعث تقویت عضلات قفسه سینه و یا کاهش علائم برونشیت مزمن شود.

چه موقع برای بیماری برونشیت باید به دکتر مراجعه کرد

اگر برونشیت دارید یا فکر می کنید ممکن است دچار آن شوید، ممکن است بخواهید به پزشک مراجعه کنید، خصوصاً اگر علائم آن شدید یا طولانی باشد. “سرفه کردن بیش از سه هفته، این جدی تر است. شما باید به پزشک یا یک متخصص اصلی ریه مراجعه کنید تا دریابید که چرا سرفه شما تا این مدت دوام دارد. ” دلایل دیگر مراجعه به پزشک شامل موارد زیر است:

  • سرفه آنقدر سخت است که شما را در شب بیدار نگه می دارد.
  • سرفه ای که باعث درد شدید در دنده های شما می شود.
  • تنفس دشوار است.
  • تب بالا
  • وجود خون در خلط شما
  • سایر علائم غیرمعمول.

بیشتر بدانید: درمان سرفه به همین راحتی !

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ