خطرات و عوارض ملاسما در دوران بارداری چیست؟ + علل و درمان آن

alikarimi55
در مورد خطرات ملاسما در دوران  بارداری  چه می دانید؟ ملاسما یا کلاسما یک بیماری پوستی شایع است که با لکه های قهوه ای تیره تا خاکستری، روی صورت ایجاد می شود. لکه ها معمولاً در پیشانی، بینی، چانه، لب فوقانی، و گونه ها ایجاد می شود و به نام ” ماسک بارداری” نیز شناخته […]

در مورد خطرات ملاسما در دوران  بارداری  چه می دانید؟ ملاسما یا کلاسما یک بیماری پوستی شایع است که با لکه های قهوه ای تیره تا خاکستری، روی صورت ایجاد می شود. لکه ها معمولاً در پیشانی، بینی، چانه، لب فوقانی، و گونه ها ایجاد می شود و به نام ” ماسک بارداری” نیز شناخته می شود. همچنین ممکن است در قسمت های دیگر بدن مانند ساعد، سینه و گردن که در معرض آفتاب قرار دارند، متوجه این لکه ها شوید. در این پست از الو دکتر، بیشتر درمورد ملاسما، دلیل بروز و آنچه می توانید در موردش انجام دهید، اطلاعات کسب خواهید کرد.

آیا داشتن ملاسما در دوران بارداری طبیعی است؟

بر اساس یک مقاله پژوهشی که در ژورنال دانشکده مردم شناسی کرواسی منتشر شده است، حدود 50 تا 70 درصد زنان باردار مبتلا به ملاسما می شوند. افزایش سطح استروژن، پروژسترون . هورمون تحریک کننده ملانوسیت (MSH) در سه ماهه سوم می تواند باعث تحریک در حظور ملاسما شود. ملاسما وضعیت دردناکی نیست و هیچگونه عوارض حاملگی را در پی ندارد. اما چه چیزی ممکن است باعث حظور آن شود؟

علل ملاسما در دوران بارداری

علت دقیق ملاسما مشخص نیست. احتمالاً وقتی ملانوسیت های پوست رنگ اضافی ایجاد می کنند، ایجاد می شود. افرادی که دارای چهره تیره تر هستند به دلیل داشتن ملانوسیت فعال نسبت به افرادی که دارای چهره روشن تر هستند، بیشتر دچار ملاسما می شوند.

برخی از محرک های متداول ملاسما عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض اشعه UV (ماوراء بنفش) از خورشید باعث تحریک ملانوسیت ها و منجر به ملاسما می شود. این وضعیت ممکن است در طول تابستان بدتر شود.
  • عدم تعادل هورمونی یکی دیگر از دلایل ملاسما در بارداری است. افزایش سطح هورمون هایی مانند استروژن، پروژسترون و MSH در سه ماهه سوم احتمالا باعث تحریک علائم ملاسما در زنان باردار می شود.
  • عامل های دیگر شامل سابقه ژنتیکی ( اگر شخص دیگری در خانواده به آن مبتلا شده باشد)، محصولات مراقبت از پوست، دارو ها، حاملگی های متعدد و سن بیشتر مادر.

لکه های ملاسما که در در طول بارداری برقصیدطول بارداری ایجاد می شوند، چند ماه پس از زایمان زمانی که فعالیت هورمونی تثبیت شود، از بین می روند.

روش های کاهش لکه های ملاسما

اگر چه ملاسما با گذشت زمان از بین می رود، برخی موارد ممکن است در به حداقل رساندن آشفتگی پوست شما کمک کند.

  • از آفتاب دورب کنید: مهم ترین قدم برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست، تا حد ممکن قرار نگرفتن در معرض آفتاب است. اگر کار شما را وادار به بیرون رفتن می کند، طیف گسترده ای از ضد آفتاب را اعمال کنید. ضد آفتاب و یا مانع از آفتاب هایی با اس پی اف 25 (SPF) یا بالاتر انتخاب کنید که ممکن است برای جلوگیری از تشدید کلاسما کمک کنند. همچنین از کلاه لبه دار، لباس آستین بلند و عینک آفتابی استفاده کنید و از سالن ها برنزه کردن خوداری نمایید.
  • از محصولات مراقبت از پوست خودداری نمایید: پاک کننده های صورت، کرم های پوستی و محصولات آرایشی ممکن است پوست شما را تحریک کنند و باعث بدتر شدن ملاسما شوند. تا زمانی که زایمان نکردید و یا ملاسما از بین نرفته از آن ها جلوگیری کنید.
  • از وَکس استفاده نکنید: اپیلاسیون برای از بردن مو ممکن است باعث التهاب پوست شود و پلاسما را بدتر کند. اثر آن ممکن است زیاد باشد، خصوصاً در مناطقی که تحت تاثیر رنگدانه ها قرار دارد.

آیا ملاسما در بارداری قابل درمان است؟

علاوه بر این اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از تشدد، می توانید با متخصص پوست در مورد گزینه های درمانی برای حداقل رساندن لکه ها صحبت کنید. با این وجود، گزینه های درمانی برای زنان باردار محدود است.

  • دارو های موضعی مانند رتیئونید ها و هیدروکینون ها معمولاً برای ملاسما تجویز می شوند، اما ایمنی آن ها دردوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته اند.
  • محصولات گیاهی با ویتامین C، اسید گلیکولیک، آربوتین، اسید آزلائیک، عصاره شیرین بیان یا عصاره سویا می توانند مفید باشند. باز هم شما فقط می توانید از آن هایی استفاده کنید که مزایای آن ها از خطراتشان بیشتر باشد.

بیشتر خانم ها بهبود طبیعی در تن پوست خود بعد از زایمان می بینند، زیرا هورمون ها به سطح طبیعی باز می گردند. با این حال، بهتر است برای درمان صحیح با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر بعد از بارداری قرص های ضد بارداری مصرف می کنید.

آیا می توانید در این دوران از ملاسما یا کلاسما جلوگیری کنید؟

اگر این بیماری به دلیل تغییرات هورمونی یا ژنتیک باشد، جلوگیری از ملاسما در دوران بارداری ممکن نیست. با این حال، شما ممکن است اقدامات احتیاطی را که در بالا مورد بحث قرار گرفت، استفاده کنید تا از تاریک شدن بیشتر لکه ها جلوگیری کنید.

آیا ملاسما در دوران بارداری چیزی درباره جنسیت کودک می گوید؟

این فقط یک گفته عامیانه است که رنگدانه در یک زن باردار می تواند جنسیت نوزاد را نشان دهد. هیچ مدرک علمی برای اثبات این امر وجود ندارد. تنها راه های یافتن رابطه جنسی کودک، اسکن های سونوگرافی، آمینوسنتز و نمونه گیری ویلوس کوریونی (CVS) است. به یاد داشته باشید که ملاسما برای بهبودی نیاز به زمان دارد.

همچنین داروهای مورد استفاده برای درمان به زمان نیاز دارند تا در کاهش علائم عمل کنند. وحشت نکنید و به سمت وسایلی نروید که ممکن است کارایی نداشته باشند یا باعث تشدید رنگدانه پوست شوند. اگر ناراحتی شما شدید است و یا علائم دیگری را مشاهده می کنید که شما را نگران می کند، با پزشک خود صحبت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ