چگونه بوی بد دهان را درمان کنیم؟ + علل و عوامل ایجاد کننده آن

alikarimi55
بوی بد دهان، بدین مفهوم است که بازدم فرد بوی نامطبوعی خواهد داشت. برای درمان این مشکل، بسیار مهم است که عامل اصلی ایجاد کننده این بو در دهان را بیابید. یک مشکل رایج است و می تواند ناشی از علل مختلفی باشد. غذاهایی مانند قهوه، سیر و پیاز می‎توانند موجب بدتر شدن بوی دهان […]

بوی بد دهان، بدین مفهوم است که بازدم فرد بوی نامطبوعی خواهد داشت. برای درمان این مشکل، بسیار مهم است که عامل اصلی ایجاد کننده این بو در دهان را بیابید. یک مشکل رایج است و می تواند ناشی از علل مختلفی باشد. غذاهایی مانند قهوه، سیر و پیاز می‎توانند موجب بدتر شدن بوی دهان شوند. برای جلوگیری از آن، بسیار مهم است که بهداشت دهان خود را حفظ کنید. دندان های خود را به طور منظم هر روز مسواک بزنید.

تشخیص بوی بد دهان توسط خود فرد کار بسیار مشکلی خواهد بود. او فقط قادر خواهد بود که بوی جدید را تشخیص دهد زیرا به بوی آن عادت کرده است. بنابراین، قرار دادن دست در جلوی صورت برای تشخیص بوی بد دهان می تواند گمراه کننده باشد.

برای چک کردن این که آیا دهان تان بوی بد می دهد یا نه، از یک قاشق پلاستیکی استفاده کنید و انتهای زبان خود را خراش دهید سپس به آن اجازه دهید تا خوب خشک شود و سپس آن را ببویید. با این حال، این روش به طور کامل قابل اطمینان نمی باشد.

بهترین راه این است که از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک خود نظر بخواهید.

عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان چیست؟

عوامل زیادی ایجاد کننده بوی بد دهان هستند. هوای که شما به عنوان استنشاق می کنید فاقد بو است. اما وقتی که وارد بدن می شود ترکیباتی به آن اضافه می گردد که ایجاد بوی ناخوشایندی می کنند. بنابراین، علت ایجاد بوی بد می تواند ناشی از هر کدام از قسمت های مسیر تنفسی فرد باشد از جمله بینی، دندان‎ها تا اعماق ریه ها.

ریه ها جایی هستند که رگ های خونی کربن دی اکسید را آزاد می کنند و در عوض اکسیژن را از آن می گیرند. بنابراین فرآیند این انتقال در خون معمولا می تواند ایجاد کننده بوی بد دهان باشد. به عنوان مثال خوردن سیر که وارد جریان خون می گردد و در نهایت از طریق بازدم بوی آن خارج می گردد.

اگرچه بیماری هایی که موجب بدبو شدن تنفس می گردند بسیار نادر می باشند اما بیماری مانند هپاتیت تنفس را بدبو خواهد کرد. دیگر بیماری ریوی که موجب بوی بد تنفس می گردد عبارت است از ایجاد تومورهایی در مسیر اصلی ورود هوا به درون ریه است.

در قسمت فوقانی لوله تنفسی جای که به مری متصل می‎شود، یک ناحیه ضعیف وجود دارد که ایجاد روزنه در آن می تواند اتفاق افتد. غذایی که در حال بلعیده یا هضم شدن است می تواند وارد این روزنه گردد. سپس بوی آن وارد گلو شود و با بازدم فرد ترکیب شود و بوی نامطبوعی ایجاد کند.

یکی از علل شایع ایجاد بوی بد دهان ناشی از لوزه های می باشد. لوزه ها می توانند بر روی سطح  خود ترک ها و یا روزنه هایی ایجاد کنند. بعد از این اتفاق ذرات غذا هنگام بلعیده شدن در این روزنه ها به دام خواهند افتاد و سپس توسط باکتری ها و سلول های مرده در کنار هم جمع می شوند. نتیجه این اتفاق ایجاد توده های سفید رنگی به نام سنگ لوزه می باشد. سنگ لوزه به آهستگی ایجاد می شود و باکتری ها در ایجاد آن ها و بوی بد دهان دخیل می باشند و معمولا بوی شبیه به بوی گوگرد ایجاد می کنند. بوی ایجاد شده با بازدم فرد ترکیب خواهد شد و موجب بوی بد و آزار دهنده دهان خواهد شد.

غذایی که در بین دندان ها گیر کرده است نیز می تواند موجب ایجاد بوی بد دهان گردد. به طور کلی، بهداشت ضعیف دهان موجب رشد باکتری ها و ایجاد بوی بد دهان خواهد شد. مشکلات حاد سینوسی، نیز معمولا می توانند موجب ایجاد بوی بد دهان شوند. زیرا به رشد نوع خاصی از باکتری های کمک خواهند کرد. این بوی بد را معمولا خود فرد و اطرافیان او حس خواهند کرد.

آیا ریفلاکس معده می تواند یکی از عوامل ایجاد کننده باشد؟

ریفلاکس معده در صورتی که بسیار حاد باشد می تواند از عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان محسوب گردد. زمانی ایجاد می شود که محتوای درون معده، همانند حالتی که فرد استفراغ می کند وارد مری می گردد. اگر چه بوی بد دهان ناشی از این حالت بسیار به ندرت اتفاق می افتد.

بیشتر بدانید: بو بد دهان را با این روش های ساده از بین ببرید

بهترین راه برای تشخیص

این مرحله سخت ترین قسمت می باشد. بیشتر افراد دست خود را جلوی دهان شان می گیرند و سپس در آن فوت می کنند و می بویند. این روش خوبی نیست، زیرا بزاق به خودی خود بو دار است و همه بوی هایی که از آن عبور می کنند را جذب یا آزاد نمی کند. هیچ روش پزشکی برای تشخیص این بو وجود ندارد. تنها راه تشخیص استفاده از نظر دیگران می باشد. اگر بوی بد ناشی از مشکلات لوزه باشد، دائمی نمی باشد و ممکن است یک زمان تنفس بوی بد داشته باشد و مدتی بوی بدی احساس نشود.

آیا سرکه سیب به رفع بوی بدن دهان کمک خواهد کرد؟

سرکه سیب تفاوت زیادی در رفع بوی دهان ایجاد نخواهد کرد اگرچه بوی سیب ممکن است که کمی از بوی بدن دهان را بپوشاند.

چه غذایی می تواند در رفع آن موثر باشد؟

در واقع هیچ نوع غذایی نمی تواند در رفع بوی بد دهان موثر باشد اما خودداری از مصرف برخی غذاها مانند سیر و ماهی می توانند کمک کننده باشند.

بیشتر بدانید: طرز تهیه دهانشویه با روغن های گیاهی

آیا بوی بد دهان یک بیماری ارثی است؟

این بیماری به عنوان یک بیماری ارثی شناخته نمی شود اما از آن جا که عوامل زیادی موجب ایجاد آن می شوند شاید بتوان در نهایت رابطه ای بین آن ایجاد کرد و نتیجه گرفت که می تواند ارثی باشد.

آیا می توان آن را به طور کامل درمان کرد؟

بسته به عوامل ایجاد کننده، می توان به راحتی و به صورت دائمی درمان کرد.

بیشتر بدانید: دیابت چگونه بر بو  بد دهان تاثیر می گذارد؟

درمان بوی بد دهان

به عوامل ایجاد کننده آن بسیار مرتبط خواهد بود. بیشترین عوامل ایجاد کننده آن مشکلات حاد و عفونت دندان ها و لثه، بهداشت ضعیف دهانی و گیر کردن غذا در بین دندان ها می باشند. در این حالت، بسیار مهم است که توصیه های پزشکی را رعایت کنید و به صورت منظم دندان های خود را چک کنید، و بهداشت دهان را به خوبی و به طور کامل رعایت کنید.

دومین دلیل ایجاد کننده بوی بد دهان عفونت حاد لوزه، با یا بدون سنگ لوزه می باشد. استفاده منظم از آنتی بیوتیک ها و ضدعفونی کننده های دهان می توانند به از بین بردن عفونت های مزمن دهان کمک کنند.

برای خارج کردن سنگ لوزه می توان از جت آب استفاده کرد و و با این کار آب با فشار وارد سوراخ های لوزه خواهد شد و آن ها را به بیرون هدایت خواهد کرد. می توان دو بار در روز از جت آب استفاده کرد.

با این حال بهترین راه درمان برای خارج کردن سنگ روز برداشتن لوزه می باشد که این یک راه درمان دائمی محسوب می گردد. تکنیک ها و روش های جدید امروزی با استفاده از لیزر و بی حس کردن موضعی آن ناحیه به راحتی لوزه را خارج می کنند. این یک راه نسبتا بدون درد برای خارج کردن لوزه به شمار می رود.

بیشتر بدانید: دلایل ایجاد بوی بد دهان چیست؟

آیا این بو می تواند نشانه سرطان باشد؟

گاهی ناشی از سرطان لوله تنفسی از جمله سرطان ریه و حلق می باشد. سرطان به سرعت و به  صورت نامنظم رشد می کند. برخی از سلول های سرطانی به دلیل این که به خوبی اکسیژن رسانی نمی شود به صورت خود به خود از بین می روند. همین امر موجب ایجاد این بو در دهان می گردد و همچنین به دلیل رشد باکتری ها و آزاد کردن گاز مخصوص تنفس بوی بدی به خود می گیرد. اگرچه سرطان به ندرت موجب ایجاد بوی بد دهان می شود.

بیشتر بدانید: با تغییر سبک زندگی بو بد دهان را از بین ببرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ