خواص روغن یلانگ یلانگ چیست عوارض جانبی و نحوه مصرف آن

alikarimi55
روغن اسانس یلانگ یلانگ برای چیست؟ این ماده ضد افسردگی، ضدعفونی کننده، ضد اسپاسم و آرام بخش موثر محسوب می شود. همچنین قرنهاست که به دلیل توانایی ضخیم شدن موها و خاصیت درمانی پوست آن مورد توجه زیادی قرار گرفته است. علاوه بر تاثیرات زیبایی و تقویت کننده سلامتی، در طول تاریخ در مکان هایی […]

روغن اسانس یلانگ یلانگ برای چیست؟ این ماده ضد افسردگی، ضدعفونی کننده، ضد اسپاسم و آرام بخش موثر محسوب می شود. همچنین قرنهاست که به دلیل توانایی ضخیم شدن موها و خاصیت درمانی پوست آن مورد توجه زیادی قرار گرفته است. علاوه بر تاثیرات زیبایی و تقویت کننده سلامتی، در طول تاریخ در مکان هایی مانند اندونزی و حتی امروزه نیز از یلانگ یانگ به دلیل ویژگی های انرژی بخشی اش، برای تزیین تخت خواب زوج ها و تازه متولدین استفاده می شود.

روغن یلانگ یلانگ

یلانگ یلانگ چیست ؟

اسانس یلانگ یلانگ از گلبرگهای گل درخت بزرگ و گرمسیری یلانگ حاصل می شود. امروزه درختان یلانگ یانگ به طور گسترده در مناطق گرمسیری در سراسر آسیا از جمله اندونزی، فیلیپین و جزایر پولینزی پرورش می یابند. یلانگ یلانگ چه بو دارد؟ یلانگ یلانگ در حقیقت به معنای “گلِ گل ها” است و به دلیل رایحه ی شیرین و گلدارش این نام به او داده شده است.

در حقیقت، شما می توانید بوی یلانگ یانگ را به عنوان یکی از عناصر اصلی مورد استفاده در عطر افسانه ای شانل شماره ۵ تشخیص دهید. تحقیقات نشان می دهد که این روغن تأثیرات مثبتی بر سلامت سیستم ایمنی، جریان خون و احساسات دارد و آن را به عنوان یک داروی طبیعی برای سیستم های غدد درون ریز، قلبی عروقی، تولید مثل و گوارش تبدیل می کند.

رایحه دلپذیر این روغن عمدتا به دلیل ترکیبات آلی فرار تولید شده توسط گلها است، از جمله حدود ۷۵ ترکیب جدید که اخیراً در سال ۲۰۱۳ شناسایی شده اند. براساس گزارشی در سال ۲۰۱۴ رایحه های گل یلانگ یلانگ یک عامل کلیدی در برهم کنش های گیاهی با حشرات است و از آنجا که دفع آفات و اشکالات را از بین می برند برای گرده افشانی مؤثر هستند. همچنین مسئول اثرات ضد اضطراب آن نیز هست.

همانطور که در ادامه به تفصیل آمده است، مطالعات نشان می دهد که برخی از مهمترین مزایای روغن یلانگ یلانگ شامل موارد زیر است :

  • افزایش جریان خون
  • تسکین التهاب
  • مبارزه با انگل ها
  • تنظیم ضربان قلب
  • بهبود مشکلات قلبی
  • بهبود روحیه و کاهش اضطراب
  • تقویت عملکرد سالم روده

علاوه بر این در غذاها و نوشیدنی ها از آن به عنوان ماده معطر کننده و نگهدارنده استفاده می شود. در ساخت محصولات به عنوان رایحه ای برای لوازم آرایشی، پاک کننده های خانگی، محصولات مو و صابون ها اضافه می شود.

مزایا یلانگ یلانگ

۱. تقویت کننده سیستم ایمنی و قلب

تحقیقات نشان داده است كه تركیبات فعال در روغن یلانگ یلانگ شامل : انواع مختلفی از فلاونوئیدها، ترپنها، لییرودنین و دی هیدروكسیبنزوئیك اسید است. محققان گروه تحقیقات فیتوشیمی در دانشگاه راجشاهی بنگلادش دریافتند که فیتوشیمیایی موجود در این روغن در صورت استفاده موضعی یا داخلی توسط انسان، دارای فعالیتهای ضد باکتری، ضد قارچ و سیتوتوکسیک است.

آنها می توانند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک کنند، که در اکثر بیماری ها مانند سرطان، بیماری های قلبی، خود ایمنی و اختلالات شناختی نقش اصلی را دارد. یلانگ یلانگ به بهبود جریان خون و مبارزه با التهاب معروف است و از یک سیستم گردش خون سالم پشتیبانی می کند. همچنین یکی از مفیدترین روغنها (درکنار اسطوخودوس، مریم گلی و کندر) برای کنترل فشار خون و جلوگیری از آریتمی قلب محسوب می شود. روزانه یک قطره بر روی سینه، بالای قلب خود (همراه با یک روغن حامل) ماساژ دهید.

داروی فشار خون بالا : شما می توانید با افزودن یک یا دو قطره به آب یا چای گرم، آن را به عنوان یک مکمل رژیم غذایی نیز مصرف کنید. (فقط در هنگام استفاده از روغن درمانی استفاده کنید).

۲.بهبود دهنده روحیه و ضد اضطراب

استنشاق آن به دلیل توانایی عملکرد مستقیم در سیستم بویایی مغز، می تواند تأثیرات فوری و مثبتی بر خلق و خوی شما داشته باشد و مانند یک درمان اضطراب یا افسردگی طبیهی عمل کند. گفته شده است که “قلب را گسترش می دهد” و تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به رهایی احساسات منفی از جمله عصبانیت، اعتماد به نفس پایین و حسادت کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ شواهدی مبنی بر اثرات ضد اضطراب یلانگ یلانگ ارائه داده که به دلیل تأثیرگذاری بر فرآیندهای منطقه ناحیه هیپوکامپ مغز و سیستم سروتونین رخ می دهد.

همچنین برای مبارزه با بی خوابی و سندرم خستگی مزمن مفید است زیرا دارای اثرات آرام بخش است و می تواند پاسخ های استرس را کاهش دهد مانند ضربان قلب سریع و فشار خون بالا. به همین دلیل است که محققان نتیجه گرفته اند که این روغن یک “اثر هماهنگ کننده” کلی دارد.

موارد ضد اضطراب : سعی کنید روغن را در خانه خود پخش کنید یا آن را به پوست خود ماساژ دهید تا احساس قدرت آگاهی، اعتماد به نفس، صلح و عشق به خود را به وجود آورید.

۳. محافظ سلامت پوست

یکی از محبوب ترین کاربردهای این روغن استفاده از آن روی پوست به منظور حفظ “درخشش جوانی” و جلوگیری از نشانه های پیری یا سرخی است. حتی در مبارزه با رشد سلول های سرطانی پوست و ملانوم نیز موثر است. چرا روغن یلانگ یلانگ برای پوست مفید است؟ مطالعات نشان می دهد که روغن یلانگ با کیفیت بالا، درصد بالایی از عناصر فعال به نام ترپنوئیدها را در خود جای داده است. مشتقات ترپنوئید های جدا شده نتایج امیدوار کننده ای را به عنوان عوامل طبیعی درمانی برای معالجه چندین اختلال پوستی نشان می دهد.

هنگامی که این روغن بر روی سلولهای پوستی ملانومای سرطانی آزمایش شد ترکیبات ترپنوئید اثر مهاری مهمی بر روی ملانوژنز سلول و سمیت سلولی سیستم ایمنی نشان دادند. به عبارت دیگر، آنتی اکسیدان های موجود در این روغن به محافظت از سلول های پوستی در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب دی ان ای می پردازند که می تواند منجر به تشکیل سلول های سرطانی شود.

موارد استفاده از سلامتی پوست : یک یا دو قطره را با روغن نارگیل یا جوجوبا ترکیب کرده و یکبار یا دو بار آن را روب صورت خود ماساژ دهید.

۴. انرژی زا طبیعی

اگر احساس می کنید همیشه خسته هستید، خالی از انرژی یا ناامید هستید، تلاش برای درمان آروماتراپی با یلانگ یانگ می تواند کمک کند. بسیاری از افراد این عطر را برای مقابله با خستگی یا درد بدن مفید می دانند.

شکل مصرف : چندین قطره را به یک توپ تمیز پنبه ای اضافه کرده و آن را روی مچ، گردن یا قفسه سینه خود بمالید.

۵. مراقبت از مو

چند دلیل خوب برای استفاده از روغن یلانگ یلانگ برای سلامتی مو وجود دارد مانند این که می تواند به جلوگیری از گره مو و شوره سر کمک کند، ضمن اینکه به عنوان درمان ریزش مو نیز کار می کند.

۶. افزایش میل جنسی

ثابت شده است که این روغن مانند یک درمان طبیعی ناتوانی جنسی عمل می کند زیرا می تواند به افزایش میل جنسی مردان و زنان کمک کند. برای احساس ارتباط بیشتر با اطرافیان (از جمله همسر یا اعضای خانواده)، آن را در اتاق خود پخش کنید، آن را از بطری استنشاق کنید، یک قطره به لوسیون بدن خود بیفزایید یا حتی مقادیر کمی را روی ملافه یا یقه پیراهن خود بمالید.

۷. کمک به هضم

برای جلوگیری از جریان خون ضعیف یا احساس استرس و اضطراب که می تواند در هضم سالم اختلال ایجاد کند، سعی کنید مقداری از آن را استنشاق کنید، آن را روی شکم خود ماساژ دهید یا روزانه چندین قطره مصرف کنید.

روغن یلانگ یلانگ

نحوه تولید

یک واقعیت جالب اینجاست که کیفیت روغن یلانگ یلانگ به هنگام کشت گل های آن به طور خاص روز یا سال برداشت بستگی دارد. اعتقاد بر این است که گلهایی که صبح زود برداشت می شوند بیشترین کیفیت روغن را دارند زیرا گل ها توسط پروانه های شب گرده افشانی می شوند. افت دما و رطوبت شبانه که ممکن است یک شبه رخ دهد نیز می تواند اثرات مثبتی بر ساختار شیمیایی روغن داشته باشد.

شدیدترین بو از غروب تا طلوع آفتاب آزاد می شود، بنابراین هنگام طلوع آفتاب عطر طبیعی گل ها هوا را پر می کند. فرایند تقطیر ۱۴ ساعته که برای استخراج این روغن به کار می رود، بر قدرت و توانایی های آن نیز تأثیر می گذارد. تقطیر بخار یکی از روشهای ارجح است زیرا این متد بهترین ترکیبات فرار روغن را حفظ می کند.

در فرآیند تقطیر اولین مقدار بدست آمده خالص ترین روغن ممکن است که بیشتر خواص را داراست و به آن یلانگ یلانگ کامل می گویند. با تکرار روند تقطیر، روغن با درجه پایین تولید می شود. این نوع معمولاً روغن کاناناگا نام دارد که در بیشتر صابون های معطر و تولید محصولات تمیز کننده استفاده می شود.

نحوه استفاده یلانگ یلانگ

بصورت استنشاق : روغن را می توان با استفاده از دیفیوزر و دستگاه بخور یا استنشاق مستقیم از بطری استفاده کرد.

  • ماساژ موضعی : قبل از استفاده از آن به روی پوست باید آن را با روغن حامل مانند روغن نارگیل به نسبت ۱:۱ رقیق کنید. همیشه قبل از استفاده در مناطق بزرگ یا حساس پوست، حساسیت پوست را آزمایش کنید. برای اینکه مطمئن شوید حساسیت پوستی ندارید می توانید تست را روی بازو یا پاها انجام دهید. همچنین روغن را از چشم، گوش یا بینی و از حیوانات خانگی دور نگه دارید که ممکن است به آن واکنش بد نشان دهند.
  • داخلی : فقط برای مارک های روغن با کیفیت بسیار بالا توصیه می شود. مواد را با دقت بررسی کنید و فقط به دنبال روغن گل کانورا اودوراتا باشید. در صورتی که قصد تهیه چای یلانگ یلانگ را دارید یک قطره از آن را به آب اضافه کنید یا آن را به عنوان مکمل رژیم غذایی مصرف کنید (از مخلوط آن با عسل یا اسموتی استفاده شود) فقط از روغن ۱۰۰ درصد خالص و دارای درجه درمانی استفاده کنید.

این روغن با سایر روغن های دیگر مانند روغن گل رز، روغن اسطوخودوس، روغن کندور، روغن گل یاس و روغن ترنج به خوبی کار می کند. چند قطره از روغنهای اساسی را با هم مخلوط کرده و آنها را با چند قطره روغن حامل رقیق کنید.

در اینجا چندین ترکیب مفید آورده شده :

  • برای افزایش اعتماد به نفس : ۲ قطره یلانگ یلانگ و ۲ قطره ترنج.
  • خوشبو کننده خانه طبیعی که بوی گرمسیری دارد : ۲ قطره یلانگ یلانگ و ۲ قطره گل یاس.
  • برای رهایی از تنش : ۲ قطره یلانگ یلانگ و ۲ قطره کندور.
  • انرژی بخشی: ۲ قطره یلانگ یلانگ و ۲ قطره روغن مرکبات مانند روغن لیمو، اسانس گریپ فروت یا روغن پرتقال.
  • برای افزایش میل جنسی : ۲ قطره یلانگ یلانگ و ۲ قطره روغن اسانس چوب صندل.

عوارض جانبی

از این روغن چه داخلی و چه موضعی به مقادیر کم استفاده کنید. مقادیر زیاد ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند بنابراین قبل از استفاده بر روی صورت پوست یا بلعیدن حتماً ابتدا آن را تست کنید. در صورت درگیری با فشار خون پایین نیز باید جانب احتیاط را رعایت کنید. اگر داروهای فشار خون مصرف می کنید یا مشکل قلبی دارید، قبل از شروع درمان با هر داروی جدید گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

به نظر می رسد روغن یلانگ یلانگ برای بچه ها، بانوان شیرده و زنان باردار به مقدار کم، در هنگام استفاده از روغن با کیفیت بالا بی خطر است. همچنین به نظر می رسد که در ترکیب با سایر اسانس های گیاهی روی پوست، دهان و پوست سر بی خطر باشد. این روغن هنگام مصرف به مقدار کم خطری برای سلامتی ندارد. اطلاعات کافی برای پی بردن به ریسک های مصرف خوراکی با دوز های بالا وجود ندارد.

آیا یلانگ یلانگ برای سگ یا حیوانات خانگی ایمن است؟ نه؛ طبق گفته کنل کلاب “بعضی از روغنهای اساسی برای سگ ها سمی هستند. این شامل روغن دارچین، مرکبات،، پونه، نعناع، کاج، توس شیرین، درخت چای، گالتریا و یلانگ یلانگ می شود. در شرایط اضطراری به دامپزشک مراجعه کنید.

سخن آخر در مورد یلانگ یلانگ

روغن یلانگ یلانگ از درختی گرمسیری با همین نام که در اندونزی، فیلیپین و جزایر پولینزی پرورش می یابد به دست می آید.

بوی یلانگ یلانگ چگونه است ؟ بسیاری عطر رایحه یلانگ یلانگ را شیرین، گلگون و عاشقانه توصیف می کنند به همین دلیل در بسیاری از عطرها، لوسیون ها، پاک کننده ها و غیره اضافه می شود. از مزایا و کاربردهای این روغن می توان تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سوخت و ساز بدن و سلامت قلب، افزایش روحیه و کمک به سلامت پوست و مو اشاره کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ