نحوه درمان التهاب لوزه یا تونسیلیت

alikarimi55
به طور متوسط چه مدت طول می کشد تا التهاب لوزه بهبود یابد؟ بهبودی و درمان التهاب لوزه حدود یک هفته طول می کشد. آیا التهاب لوزه می تواند خود به خود بدون مصرف دارو بهبود یابد؟ التهاب لوزه می تواند در اثر عفونت ویروسی ( شایع ترین ) و عفونت باکتریایی ( حدود یک […]

التهاب لوزه

به طور متوسط چه مدت طول می کشد تا التهاب لوزه بهبود یابد؟ بهبودی و درمان التهاب لوزه حدود یک هفته طول می کشد. آیا التهاب لوزه می تواند خود به خود بدون مصرف دارو بهبود یابد؟ التهاب لوزه می تواند در اثر عفونت ویروسی ( شایع ترین ) و عفونت باکتریایی ( حدود یک سوم موارد یا کمتر) ایجاد شود.

از میان دلایل باکتریایی شایع ترین آن ها توسط یک نوع باکتری خاص به نام استرپتوکوک پیوژنز به وجود می آید.

دلایل ویروسی نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ندارند و باید به روش های زیر درمان شوند:

  • مصرف زیاد مایعات
  • مصرف غذاهای نرم
  • استراحت
  • انجام اقدامات برای کنترل درد
  • غرغره برای گلو درد
  • مصرف داروهایی مانند Motrin ( مورتین ) یا Tylenol (تایلانون) برای کنترل درد و تب در صورت نیاز

دلایل شایع التهاب لوزه

یکی دیگر از دلایل شایع التهاب لوزه، باکتری استرپتوکوکی می باشد. این باکتری هم چنین باعث ایجاد گلودرد باکتریایی می شود.

گلو درد که گاهی اوقات منجر به التهاب لوزه ها می شود با انجام تست سریع استرپ و گاهی اوقات، در صورت نیاز با تست کشت گلو قابل درمان است.

التهاب لوزه استرپتوکوکی به التهابی اشاره دارد که توسط باکتری استرپتوکوک ایجاد می شود که اغلب با آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین قابل درمان است.

حتی اگر آنتی بیوتیک مصرف نشود، التهاب لوزه استرپتوکوکی بعد هفت تا ده روز خود به خود بهبود می یابد.

از آنجایی که باکتری استرپ باعث ایجاد التهاب لوزه می شود می تواند منجر به روماتیسم قلبی و دیگر مشکلات نیز بشود. بیشتر التهاب های لوزه که بر اثر باکتری استرپ به وجود می آیند با آنتی بیوتیک ها قابل درمان اند.

بیشتر بخوانید: التهاب لوزه کودک و درمان های رایج آن

آیا استنشاق بخار به درمان التهاب لوزه کمک می کند؟

استنشاق بخار به اندازه ای که برای سینوس ها یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مفید است برای درمان التهاب لوزه موثر نمی باشد. غرغره کردن از طرف دیگر می تواند لوزه ی ملتهب را تسکین و عوارض ناشی از التهاب را به مقدار زیادی کاهش دهد.

نکاتی برای جلوگیری و درمان التهاب لوزه

  1. بیشترین دلیل التهاب لوزه ویروس ها هستند. رعایت بهداشت از جمله شستشوی مرتب دست ها، استفاده نکردن از بطری آب، نی و مسواک یکدیگر مخصوصا فرد بیمار از شیوع عفونت جلوگیری می کند. لوزه ی ملتهب استرپتوکوکی از طریق تماس منتقل می شود و تا دو روز بعد از درمان با آنتی بیوتیک قابل سرایت است.
  2. توصیه می شود بعد از درمان التهاب لوزه مسواک تان را عوض کنید تا دوباره به بیماری مبتلا نشوید.
  3. وقتی احساس کسالت و گلو دارید از رفتن به اماکن عمومی برای جلوگیری از شیوع عفونت معمولاً از طریق هوا خودداری کنید.
  4. استراحت، خواب و مصرف آب به بهبودی سریع شما کمک می کند زیرا سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  5. غذاهایی مصرف کنید که سیستم ایمنی تان را تقویت می کند و به بدن شما کمک می کند تا سریع تر بهبود یابد. این غذاها شامل سوپ مرغ، آبگوشت، زردچوبه و زنجبیل است. الکل و استعمال دخانیات تأثیر متضادی دارند و در هنگام بیماری باید از مصرف آنها خودداری کرد.
  6. در صورت تجویز آنتی بیوتیک ها، تکمیل دوره مصرف ضروری است. قطع دارو در وسط دوره درمان منجر به ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی می شود و درمان عفونت را سخت تر می کند.
  7. یکی دیگر از دلایل التهاب لوزه که در کودکان، نوجوانان و جوانان دیده می شود ” مونو ” یا بیماری بوسه می باشد. این بیماری ناشی از ویروس اپشتین بار (EBV) است و می تواند به شکل خفیف یا شدید هنگامی که لوزه ها متورم شده و لکه های سفید دارند (اگزودا) پدیدار شوند. غدد لنفاوی متورم، تب و خستگی از علائم این بیماری هستند. این بیماری از طریق تماس به ویژه تبادل مایعات بزاق گسترش می یابد از این رو بیماری بوسیدن نامیده می شود. با توجه به این که مونو همیشه به شکلی کاملاً مشهود ظاهر نمی شود، اغلب متوجه آن نمی شویم. در صورت تشخیص بهتر است از هرگونه تماس نزدیک با فرد مبتلا خودداری شود.
  8. التهاب لوزه و ورم گلو در آلرژی هایی که درمان نشده اند نیز دیده می شود. کنترل آلرژی تا حد زیادی با دوری کردن از مواد حساسیت زا، استفاده از آنتی هیستامین ها، شستشوی سینوس ها و غرغره کردن می تواند به درمان التهاب لوزه و جلوگیری از مبتلا شدن به آن کمک کند.
  9. تحریک کننده های مانند دود سیگار و آلودگی نیز می تواند منجر به ورم گلو و التهاب لوزه ها شود. ترک سیگار نه تنها برای جلوگیری از مبتلا شدن به التهاب لوزه مفید است بلکه در سلامت دیگر قسمت های بدن نیز تاثیر گذار است.
  10. در خانه بمانید یا در محیط های خیلی آلوده از ماسک استفاده کنید تا کم‌تر در معرض آلودگی قرار بگیرید.
  11. آب نمک غرغره کردن نه تنها در تسکین گلو درد مفید است بلکه عفونت های پنهان یا جرم ها را نیز از بین می برد.
  12. در افرادی که به طور مداوم از التهاب لوزه ی استرپ یا دیگر عفونت های باکتریایی رنج می برند ( پنج تا شش بار عفونت در سال ) جراحی برداشت لوزه ها می تواند خیلی مفید باشد و به طور موثری خطر ابتلا شدن به عفونت گلو را کاهش می دهد.
  13. سنگ لوزه گاهی اوقات می تواند منجر به التهاب لوزه شود. سنگ لوزه در فرورفتگی ها و تونل هایی که غذا در آنها گیر می افتد، تشکیل می شود. می توان با غرغره کردن بعد از غذا، یا استفاده از خلال دندان برای خارج کردن باقی مانده مواد غذایی، در مراحل اولیه تشکیل سنگ لوزه از به وجود آمدن آنها جلوگیری کرد. هر چند در موارد مزمن و دائمی که در کیفیت زندگی فرد تاثیر می گذارد با جراحی لوزه ها را خارج می کنند.

التهاب لوزه

در هنگام ملتهب بودن لوزه از مصرف چه غذاهایی باید خودداری کرد؟

غذاهایی که گلو را تحریک می کنند نباید مصرف شوند. اگرچه عقل سلیم می تواند شما را در انتخاب مواد غذایی مناسب راهنمایی کند اما بهتر است تا زمان بهبودی از مصرف غذاهای سفت، تند و اسیدی خودداری کنید.

به علاوه مصرف لبنیات را محدود کنید زیرا می تواند باعث غلیظ تر شدن بزاق دهان شما شود و بلع شما را دشوار سازد.

مصرف الکل و استعمال دخانیات نیز می تواند التهاب ورم را بییشتر کند بنابراین باید از مصرف آنها خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: در مورد آبسه لوزه چه می دانید؟

آیا لوزه های متورم ممکن است بترکند؟

گاهی اوقات ، یک عفونت لوزه می تواند پخش و باعث ایجاد آبسه پری تونسیلار شود.

این اتفاق باعث ایجاد درد شدید در یک سمت صورت می شود و عمل بلع یا جویدن را برای بیمار مشکل می سازد. آبسه می تواند به لایه های عمیق تر گردن نیز برسد و بدین صورت نیاز به درمان های فوری پزشکی برای وخیم تر نشدن شرایط دارد.

اگر عمل تخلیه آبسه امکان پذیر نباشد یا به تأخیر بیفتد، گاهی اوقات می تواند باعث ترکیدن و پخش  چرک در دهان شود.

یکی دیگر از بیماری های بی خطر، تشکیل سنگ های لوزه است که در اصل مواد غذایی در تونل های لوزه گیر می افتند.

سنگ های لوزه اغلب در کودکان و افراد بزرگ سال به وجود می آید و گاهی اوقات باعث ایجاد کیسه های چرکی می شود که ممکن است بترکد.

چه تفاوتی میان التهاب لوزه و گلو درد وجود دارد؟

گلو درد یعنی گلو درد می کند. گلو از ساختارهای زیادی از جمله لوزه ها، سقف دهان به نام کام، پشت گلو به نام حلق ، پشت زبان و حنجره تشکیل شده است.

بیماری یا مشکل در هر یک از ساختار های گلو می تواند منجر به گلودرد شود. التهاب لوزه به طور خاص به عفونت یا ورم لوزه ها اشاره دارد و از دلایل شایع گلو درد به خصوص در کودکان است.

التهاب لوزه

آیا التهاب لوزه می تواند نشانه ی سرطان باشد؟

التهاب لوزه یک عفونت همراه با تب، درد در لوزه ها (گاهی اوقات فقط یک سمت )، ورم غده های گردن و بی حالی است. اگر درد مداوم در یک سمت صورت به همراه لوزه های غیر طبیعی یا بزرگ، و غده های متورم در گردن داشتید حتما برای معاینه از نظر سرطان به دکتر بروید. بیشتر موارد التهاب لوزه نشان دهنده سرطان نمی باشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ