نحوه انجام جراحی چال گونه + پاسخ سوالات متداول در مورد آن

alikarimi55
این روزها جراحی چال گونه یا دیمپل پلاستی به یکی از جراحی های زیبایی پر طرفدار در سراسر جهان تبدیل شده است. چال گونه در بسیاری از فرهنگ های نشانه زیبایی و نشاط صورت است. افرادی که چال گونه دارند معمولا بیش از سایرین از نظره چهره مورد توجه قرار می گیرند. این چال ها […]

جراحی چال گونه

این روزها جراحی چال گونه یا دیمپل پلاستی به یکی از جراحی های زیبایی پر طرفدار در سراسر جهان تبدیل شده است. چال گونه در بسیاری از فرهنگ های نشانه زیبایی و نشاط صورت است. افرادی که چال گونه دارند معمولا بیش از سایرین از نظره چهره مورد توجه قرار می گیرند. این چال ها چهره شما را جوان تر و دوست داشتنی می کند اما همه به طور طبیعی از این فرورفتگی زیبا در صورتشان برخوردار نیستند. بنابراین خیلی ها برای ایجاد چال گونه روش جراحی را انتخاب می کنند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید و به فکر انجام جراحی چال گونه افتاده اید این مطلب دقیقا برای شما نوشته شده. در این مقاله هر چیزی که باید درباره جراحی چال گونه و مراقبت های بعد از آن گفته شود را با شما در میان می گذاریم.

چال گونه چیست؟

چال گونه طبیعی به تو رفتگی های کوچکی گفته می شود که بر اثر نوعی نقص کوچک در عضله گونه به وجود می آید. در این حالت برخی ماهیچه های گونه کوچکتر از حد معمول هستند و موقع منقبض شدن پوست و بافت همبند گونه را می کشند و به این ترتیب روی گونه چال ایجاد می شود. دقیقا مشخص نیست که چال گونه به چه دلیلی بروز می کند اما به نظر می رسد این مساله ارثی است و از پدر و مادر به فرزندانشان به ارث می رسد.

جراحی چال گونه چیست؟

دیمپل پلاستی در واقع ایجاد فرورفتگی مصنوعی روی گونه از طریق عمل جراحی است. این جراحی جزو کم خطرترین روش های جراحی با حداقل میزان تهاجم محسوب می شود که روند ساده ای هم دارد. طی جراحی چال گونه پزشک جراح پوست را با استفاده از بخیه به عضلات گونه وصل و در آن فرورفتگی ایجاد می کند. این جراحی برای افرادی مناسب است که گونه های پر و حجیمی دارن اما اگر گونه هایتان تو خالی یا شل باشند جراحی چال گونه برای شما مناسب و موثر نیست. دیمپل پلاستی به طور کلی برای دو منظور انجام می شود:

  • ایجاد فرورفتگی روی گونه (چال گونه)
  • ایجاد فرورفتگی روی چانه (چال چانه)

چه کسانی بهترین کاندیدا برای انجام جراحی هستند؟

هر کسی با هر نوع پوستی می تواند برای انجام این عمل اقدام کند. برای اطمینان از اینکه این جراحی برای شما مناسب است یا بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. به طور کلی می توان گفت افرادی که سلامت عمومی خوبی دارند و هیچ مشکل خاصی ندارند بهترین گزینه برای این جراحی هستند.

جراحی چال گونه

جراحی چال گونه چه مزایایی دارد؟

اصلی ترین و مشخص ترین فایده جراحی چال گونه افزایش جذابیت چهره شماست. سایر مزایای این روش عبارتند از:

  • عدم ایجاد زخم: چون جراحی چال گونه در داخل دهان انجام می شود بعد از عمل هیچ نوع زخمی روی صورت مشاهده نمی شود.
  • جراحی سریع با نتایج فوری: در حالیکه اکثر روش های جراحی تهاجمی هستند و به دوره ریکاوری زیادی نیاز دارند اما این مساله برای جراحی چال گونه صدق نمی کند. کل پروسه عمل کمتر از یک ساعت است و بعد از آن هم می توانید بلافاصله به خانه بروید.
  • نتایج برگشت پذیر: اگر نظرتان عوض شود و دیگر دلتان نخواهد که چال گونه داشته باشید پزشک می تواند چال ها را از بین ببرد.
  • دوره ریکاوری کوتاه
  • کم خطر و ایمن بودن جراحی
  • نتایج طبیعی و رضایت بخش

بیشتر بدانید: جراحی چالگونه مد این روزها!

این جراحی چه معایبی دارد؟

درست مثل هر روش دیگری، جراحی چال گونه هم معایبی دارد که شامل موارد زیر می شوند:

  • این روش برای افرادی که پوست نازک یا آویزان دارند و همچنین برای کسانی که گونه هایشان تو خالی و کم حجم است مناسب نیست.
  • اگر جراحی چال گونه تحت نظر پزشک متخصص و با تجربه انجام نشود ممکن است فرورفتگی های نامتقارن و ناهموار روی گونه هایتان ایجاد شود.

جراحی چال گونه چطور انجام می شود؟

دیمپل پلاستی تقریبا جزو روش های جراحی غیر تهاجمی به شمار می رود که فقط بین 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. تورم بعد از عمل نیز خفیف است و ظرف مدت دو تا سه هفته بعد از جراحی کاملا از بین می رود. اولین قدم قبل از انجام جراحی چال گونه مشورت با یک جراح متخصص زیبایی است. پزشک به شما در کسب نتایج بهتر و طبیعی تر کمک می کند و علاوه بر این با شما درباره نحوه عمل و ریکاوری بعد از آن نیز صحبت می کند.

قبل از جراحی، پزشک ناحیه مورد نظر را با بی حسی موضعی بی حس می کند تا شما در طول عمل چیزی احساس نکنید. سپس برش های کوچکی به طول 2 تا 3 میلیمتر در داخل دهان ایجاد می شود و بعد با سوزن و بخیه پوست و ماهیچه های گونه از داخل به شکل یک حلقه فرم می گیرند. بعد از شکل گیری این حلقه، نخ بخیه در دهان گره می خورد و محکم می شود. این تکنیک روی صورت هیچ زخمی ایجاد نمی کند چون همه چیز در داخل دهان اتفاق می افتد.

ریکاوری بعد از جراحی چال گونه

دوره بهبودی بعد از این عمل تقریبا 2 هفته است. در طی این مدت ممکن است عوارض جزئی و مختصری مثل تورم خفیف در گونه تجربه کنید. با این حال به راحتی می توانید بعد از عمل به محل کارتان برگردید و به فعالیت های عادی تان بپردازید. نمای چال گونه شما  تا چند ماه بعد از جراحی ممکن است حتی موقعی که نمی خندید هم دیده شود اما کم کم و با گذشت زمان همه چیز کاملا طبیعی می شود و هنگام لبخند زدن گونه تان چال می افتد.

برای کاهش درد و تورم پزشک توصیه می کند که از داروهای مسکن بدون نسخه و یا کمپرس سرد استفاده کنید.رعایت بهداشت دهان و دندان در چند روز اول بعد از جراحی نیز بسیار مهم است. در صورت عدم رعایت بهداشت ممکن است محل جراحی دچار عفونت شود. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، روزی دو بار دهانتان را با محلول ضد عفونی کننده بشویید. همچنین توصیه می شود که در روزهای اول بعد از عمل از غذاهای نرم استفاده کنید و زیاد لبخند نزنید چون چال گونه ها برای طبیعی شدن به زمان نیاز دارند. جراحی چال گونه روشی ایمن و بدون درد است و معمولا میزان رضایت بخشی افراد بعد از انجام این عمل بالاست.

جراحی چال گونه

جراحی چال گونه با چه خطرات و عوارضی همراه است؟

واکنش های جسمی و توانایی های افراد مختلف نسبت به عمل های جراحی متفاوت است. بنابراین حتما باید قبل از اقدام به هر نوع روش جراحی با پزشکتان درباره خطرات و عوارض آن صحبت کنید. جراحی چال گونه جزو روش های کم خطر و ایمن محسوب می شود که در اغلب موارد مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کند اما اگر شرایط پزشکی خاص یا مشکل به خصوصی دارید قبل از تصمیم گیری برای جراحی با پزشکتان مشورت کنید. شایع ترین عارضه این روش تورم و کبودی خفیف است. علاوه بر این ممکن است تا چند روز عضله گونه تان دچار ضعف شود که موقتی است و برطرف می شود.

سوالات رایج درباره جراحی

جراحی چقدر طول می کشد؟

کل این روش بیشتر از یک ساعت طول نمی کشد و بعد از آن هم می توانید به خانه بروید و نیازی به بستری شدن شما نیست. این جراحی فقط یک بار انجام می شود و نتایج آن هم دائمی است. دو روز بعد از عمل نیز به می توانید به روال عادی زندگی تان برگردید و فعالیت های روزمره تان را از سر بگیرید.

در صورت نارضایتی از جراحی، آیا می توان چال گونه ها را از بین برد؟

بله،  قابل برگشت است. اگر از عمل جراحی ناراضی بودید و یا به هر دلیلی دوست نداشتید چال گونه داشته باشید می توانید طی یک عمل جراحی دیگر این چال ها را برطرف کنید. در این روش می توان هر نوع چال گونه اعم از فرورفتگی های طبیعی و یا مصنوعی را صاف کرد. برای این کار پزشک پوست گونه را از زیر عضله گونه آزاد می کند و چال از بین می رود.

آیا این جراحی به تجدید نیاز دارد؟

خیر. دیمپل پلاستی جزو روش های جراحی دائمی محسوب می شود. این عمل فقط یکبار انجام می شود و نتایج آن هم تا زمانی که خودتان تصمیم به حذف چال گونه نگیرید باقی می ماند.

بیشتر بدانید: چگونه چال گونه داشته باشیم؟

آیا بعد از جراحی به راحتی می توان غذا خورد؟

بله. ممکن است بعد از عمل کمی احساس درد و ناراحتی کنید اما به طور معمول این مساله نباید در روند خوردن و آشامیدن شما تداخلی ایجاد کند.

آیا می توانم قبل و بعد از جراحی داروهایی که همیشه مصرف می کنم را استفاده کنم؟

حدود یک هفته قبل از عمل پزشک از شما می خواهد که مصرف آسپرین، ایبوپروفن و هر نوع داروی ضد التهاب غیر استروئیدی را کنار بگذارید چون این داروها خطر خونریزی را افزایش می دهند. روز عمل به شما آنتی بیوتیک داده می شود و بعد از جراحی هم برای کاهش خطر عفونت باید این آنتی بیوتیک ها را مصرف کنید. درد بعد از جراحی چال گونه معمولا خفیف و مختصر است که با داروهای مسکن معمولی برطرف می شود.

چقدر طول می کشد تا چال های گونه طبیعی به نظر برسند؟

این دوره متغیر است و ممکن است از چند روز تا چند هفته و گاهی تا چند ماه طول بکشد. در روزهای اول بعد از جراحی، چال گونه حتی موقعی که نمی خندید هم کاملا مشخص است اما جای نگرانی نیست. معمولا بعد از گذشت چند ماه چال گونه حالت طبیعی و نرمالی به خودش می گیرد و فقط موقع خندیدن ظاهر می شود. به طور کلی میزان موفقیت جراحی چال گونه به تجربه و مهارت پزشک جراح و همینطور به ساختار عضلانی گونه های خود شما بستگی دارد. الو دکتر پیشنهاد می کند مقاله  ایجاد چال گونه بدون عمل و در خانه را نیز مطالعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ