مواد غذایی کنسرو شده مفید است یا مضر؟

alikarimi55
اغلب تصور می شود که مواد غذایی کنسرو شده T نسبت به غذاهای تازه یا یخ زده T از مواد مغذی کمتری برخوردار هستند. برخی از افراد ادعا می کنند که غذاهای کنسرو شده، حاوی مواد مضر هستند و باید از آنها اجتناب کرد. برخی دیگر بر این باورند که غذاهای کنسروی می توانند بخشی […]

اغلب تصور می شود که مواد غذایی کنسرو شده T نسبت به غذاهای تازه یا یخ زده T از مواد مغذی کمتری برخوردار هستند. برخی از افراد ادعا می کنند که غذاهای کنسرو شده، حاوی مواد مضر هستند و باید از آنها اجتناب کرد. برخی دیگر بر این باورند که غذاهای کنسروی می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند. در این مقاله در مورد غذاهای کنسرو شده بیشتر توضیح داده شده است.

مواد غذایی کنسرو شده چیست؟

کنسرو کردن روشی برای حفظ مواد غذایی، برای مدت طولانی است. در این روش، مواد غذایی در ظروفی که غیر قابل نفوذ هستند، بسته بندی می شوند. فرایند کنسرو کردن، با توجه به نوع محصول، می تواند کمی متفاوت باشد. اما در تمام روش ها، سه مرحله اصلی وجود دارد. این مراحل شامل موارد زیر هستند:

پردازش مواد غذایی: در این مرحله مواد غذایی بسته به نیاز آنها، خورده شده، سوراخ شده، غلیظ شده، پوسته پوسته شده یا پخته می شوند.

بسته بندی کردن: در این مرحله، مواد غذایی فراوری شده در قوطی های مخصوص بسته بندی می شوند.

گرمایش: در این مرحله قوطی ها برای از بین بردن باکتری های مضر و جلوگیری از فاسد شدن، حرارت می بینند.

کنسرو کردن موادغذایی، این اجازه را به غذاها می‌دهد که تا مدت 1 الی 5 سال، بدون خراب شدن، نگهداری شوند. غذاهای کنسروی معمولاً شامل میوه، سبزیجات، لوبیا، گوشت، سوپ و غذاهای دریایی هستند.

بیشتر بدانید: ارزش غذایی سبزیجات تازه، کنسروی و منجمد

چگونه کنسرو کردن مواد غذایی بر میزان مواد مغذی آنها تاثیر گذار است؟

اغلب تصور می شود، مواد غذایی کنسرو شده نسبت به غذاهای تازه و یا یخ زده، از مواد مغذی کمتری برخوردار باشند. تحقیقات نشان می‌دهند که این ادعا ممکن است صحیح نباشد. در حقیقت کنسرو کردن، بیشتر مواد مغذی موجود در مواد غذایی را حفظ می کند. این روش بر محتوای پروتئینی، کربوهیدرات ها و یا چربی، بی تاثیر است. بیشتر مواد معدنی و ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین های E، D، A وK نیز حفظ می شوند.

بیشتر بدانید: از کجا بفهمیم غذای کنسروی ما خراب شده است؟!

به همین ترتیب، مطالعات نشان می دهند که غذاهای سرشار از مواد مغذی خاص پس از کنسرو شدن، سطح بالای مواد مغذی خود را حفظ می کنند. اما به دلیل این که فرایند کنسرو کردن همراه با گرمای فراوان است، ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین های C و B می توانند آسیب ببیند. این ویتامین ها به طور کلی، نسبت به گرما و هوا حساس هستند. بنابراین می توانند در طی مراحل عادی پخت و پز و روش های ذخیره سازی، از بین بروند. با این حال، در حالی که فرایند کنسرو کردن ممکن است به ویتامین های خاصی آسیب برساند، ممکن است مقادیر دیگر ترکیبات سالم را افزایش دهد. به عنوان مثال، گوجه فرنگی و ذرت هنگام گرم شدن، آنتی اکسیدان های بیشتری را آزاد می کنند. در نتیجه انواع کنسرو شده ی این مواد غذایی به منابع بهتری از آنتی‌اکسیدان‌ها تبدیل می شوند.

خطرات مصرف مواد غذایی کنسرو شده

مصرف برخی از مواد غذایی کنسرو شده می تواند سبب ایجاد برخی از مشکلات سلامتی شوند. این خطرات شامل موارد زیر هستند:

مواد غذایی کنسرو شده ممکن است حاوی مقادیر کمی از BPA باشند

BPA ( بیسفنول- A) یک ماده شیمیایی است که در بسته بندی مواد غذایی، از جمله قوطی ها استفاده می شود. مطالعات نشان می دهند که این ماده در مواد غذایی کنسرو شده می تواند، از داخل کنسرو به مواد غذایی موجود در آنها مهاجرت کند. برخی مطالعات انسانی، ماده شیمیایی بیسفنول- A را به مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و اختلال عملکرد جنسی در مردان، مرتب کرده است. به همین دلیل، سعی کنید برای کاهش مصرف بیسفنول- A ، مصرف مواد غذایی کنسرو شده را کاهش دهید.

بیشتر بدانید: عوارض استفاده از کنسروهای نجوشانده

ممکن است حاوی باکتری های کشنده باشند

اگرچه این اتفاق بسیار نادر است، اما غذاهایی که به طور صحیح کنسرو نشده اند، ممکن است حاوی باکتری های خطرناک به نام lostridium botulinum باشند. مصرف غذای آلوده، می تواند باعث بیماری بوتولیسم شود. بیماری بوتولیسم یک بیماری جدی است که در صورت عدم درمان، می تواند منجر به فلج و مرگ شود. بیشتر موارد بوتولیسم، ناشی از مصرف غذاهایی است که به طور صحیح کنسرو نشده اند. به همین دلیل، از انتخاب قوطی هایی که ترک خوردگی و یا نشتی دارند، خودداری کنید.

بیشتر بدانید: غذاهای کنسروی نخورید!

برخی از مواد غذایی کنسرو شده حاوی نمک، قند و یا مواد نگه دارنده افزوده هستند

گاهی نمک، شکر و مواد نگهدارنده، در فرآیند کنسرو شدن اضافه می شود. برخی از غذاهای کنسروی شده می‌توانند سرشار از نمک باشند. در حالی که این در بسیاری از افراد خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند اما ممکن است برای برخی دیگر مشکلاتی مانند فشار خون بالا ایجاد کند. همچنین شکر افزوده به برخی از مواد غذایی، می‌تواند اثرات مضری برای سلامتی داشته باشد.

چگونه انتخاب صحیحی داشته باشیم

همانند سایر غذاها، برای انتخاب مواد غذایی کنسرو شده، خواندن برچسب و لیست مواد تشکیل دهنده حائز اهمیت است. اگر مصرف نمک برای شما مضر است، گزینه کم سدیم و یا فاقد نمک افزوده را انتخاب کنید. برای جلوگیری از قند اضافی، میوه هایی را که به جای شربت در آب کنسرو شده اند، انتخاب کنید. تخلیه و شستشوی مواد غذایی همچنین می تواند میزان نمک و شکر آنها را کاهش دهد. بسیاری از آن ها به هیچ وجه حاوی مواد افزودنی نیستند. اما تنها برای اطمینان از این موضوع، مطالعه مواد تشکیل دهنده کنسرو الزامی است.

بیشتر بدانید: کنسرو بخور، فلج شو!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ