مزایای شگفت انگیز روغن شاهدانه

alikarimi55
روغن شاهدانه یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماریهای رایج است. کانابیدیول یکی از 100 ترکیب شیمیایی است که به عنوان کانابینوئیدها در گیاه شاهدانه و یا گیاه ماری جوانا یافت می شود. تتراهیدروکانابینول که نوعی کانابینوئید است، سبب کاهش احساس درد می شود. این سبب می شود که روغن شاهدانه گزینه ای جذاب برای […]

روغن شاهدانه یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماریهای رایج است. کانابیدیول یکی از 100 ترکیب شیمیایی است که به عنوان کانابینوئیدها در گیاه شاهدانه و یا گیاه ماری جوانا یافت می شود. تتراهیدروکانابینول که نوعی کانابینوئید است، سبب کاهش احساس درد می شود. این سبب می شود که روغن شاهدانه گزینه ای جذاب برای افرادی باشد که به دنبال رهایی از درد و سایر علائم آزار دهنده هستند. این روغن با استخراج کانابیدیول از گیاه شاهدانه تهیه می شود. سپس آن را با روغن های حامل مانند روغن نارگیل یا روغن سیاه دانه، رقیق می کنند. برخی از مطالعات نشان داده اند که این روغن ممکن است علائم بیماری هایی مانند درد مزمن و اضطراب را کاهش دهند. در این مطلب به برخی از مزایای سلامتی روغن شاهدانه که علم آنها را تایید می کند، اشاره شده است.

روغن شاهدانه می‌تواند درد را تسکین دهد

بدن انسان دارای یک سیستم تخصصی به نام سیستم اندوکانابینوئید است. این سیستم در تنظیم انواع عملکرد ها از جمله خواب، اشتها، درد و پاسخ سیستم ایمنی بدن نقش دارد. اندوکانابینوئیدها توسط بدن تولید می شوند. اندوکانابینوئیدها انتقال دهنده های عصبی هستند که در سیستم عصبی شما، به گیرنده های کانابینوئید متصل می شوند. مطالعات نشان می دهند که روغن شاهدانه با تاثیر بر فعالیت گیرنده اندوکانابینوئید، کاهش التهاب و تعامل با فرستنده های عصبی، ممکن است به کاهش درد مزمن کمک کند. علاوه بر این، تحقیقات ثابت کرده اند که ترکیبی از کانابیدیول و تتراهیدروکانابینول در درمان دردهای مرتبط به مولتیپل اسکلروزیس و آرتریت موثر هستند.

بیشتر بدانید: کاربرد روغن آووکادو برای درمان خشکی پوست

اضطراب و افسردگی را کاهش دهد

اضطراب و افسردگی اختلالات شایع در سلامت روان هستند که می توانند تاثیرات مخربی بر سلامتی و بهزیستی داشته باشند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، افسردگی بزرگترین عامل ایجاد معلولیت در سراسر جهان است. همچنین اختلالات اضطرابی در رتبه ششم این سازمان قرار دارد. اضطراب و افسردگی معمولا با درمان های دارویی درمان می شوند. این داروها عوارض جانبی از جمله خواب آلودگی، آشفتگی، بی خوابی، اختلال عملکرد جنسی و سردرد ایجاد می کنند.این روغن تاثیرات مثبتی را به عنوان درمانی برای افسردگی و اضطراب از خود نشان داده است. این روغن باعث می شود بسیاری از افراد که با این اختلالات زندگی می کنند، به یک رویکرد طبیعی برسند. علاوه بر این، روغن شاهدانه حتی برای درمان بی خوابی و اضطراب در کودکان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، مفید است. این خصوصیات به توانایی روغن شاهدانه در عملکرد گیرنده های مغز برای سروتونین مرتبط هستند. سروتونین انتقال دهنده عصبی تنظیم کننده خلق و خو و رفتارهای اجتماعی است.

بیشتر بدانید: آیا از مزایای سلامتی و بهداشتی مصرف روغن ماهی مطلع هستید؟

روغن شاهدانه می تواند علائم مرتبط با سرطان را کاهش دهد

این روغن ممکن است به کاهش علائم مرتبط با سرطان و عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان مانند تهوع، استفراغ و درد کمک کند. تحقیقات نشان می دهند که عصاره حاوی کانابیدیول و تتراهیدروکانابینول، کاهش چشمگیری در درد ناشی از سرطان ایجاد می کند. روغن شاهدانه همچنین ممکن است به کاهش حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی که متداول ترین عوارض جانبی شیمی درمانی است، کمک کند. برخی از مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان می دهد که این ماده ممکن است خاصیت ضد سرطانی نیز داشته باشد. اما این آزمایش بر روی حیوانات انجام شده است و نمی توان نتایج آن را به انسان ها مرتبط دانست.

کاهش آکنه

آکنه یک بیماری پوستی شایع است که بیش از 90 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است. تصور می شود که آکنه توسط عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، باکتری ها و تولید بیش از حد سبوم ایجاد می‌شود. مطالعات اخیر نشان می دهند که روغن شاهدانه به دلیل خاصیت ضد التهابی و توانایی کاهش تولید سبوم، ممکن است به درمان آکنه کمک کند. همچنین آزمایشات نشان می دهند که این روغن از ترشح بیش از حد سلولهای غده چربی سبوم جلوگیری می کند. همچنین به دلیل خواص ضد التهابی، از فعال شدن عوامل ضد آکنه، مانند سیتوکین های التهابی، جلوگیری می کند. مطالعات مشابه نشان می‌دهند که روغن شاهدانه ممکن است روشی کارآمد و بی خطر برای درمان آکنه باشد.

بیشتر بدانید: خواص روغن یلانگ یلانگ چیست عوارض جانبی و نحوه مصرف آن

دارای خواص محافظت کننده عصبی می باشد

محققان بر این باورند که توانایی این روغن بر عملکرد سیستم اندوکانابینوئید و سایر سیستم های سیگنالینگ مغزی، ممکن است مزایایی برای مبتلایان به اختلالات عصبی داشته باشد. در حقیقت یکی از کاربردهای روغن شاهدانه استفاده از آن در درمان اختلالات عصبی مانند صرع و مولتیپل اسکلروزیس است. همچنین مطالعات دیگر نشان می دهد که روغن شاهدانه فعالیت تشنجی را در کودکان مبتلا به سندروم دراوت که یک اختلال صرعی پیچیده است، کاهش می دهد.

این روغن به دلیل اثر بخشی بالقوه در معالجه چندین بیماری عصبی دیگر، مورد بررسی قرار گرفته است. به عنوان مثال، درمان با روغن شاهدانه باعث بهبود کیفیت زندگی و کیفیت خواب افراد مبتلا به پارکینسون می شود. علاوه بر این، آزمایشات حیوانی نشان می دهند که روغن شاهدانه ممکن است التهاب را کاهش داده و از تولید عصبی مرتبط با بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

روغن شاهدانه می‌تواند از سلامت قلب حمایت کند

تحقیقات اخیر، این روغن را با مزایای بسیاری برای قلب و سیستم گردش خون از جمله، توانایی کاهش فشار خون بالا مرتبط کرده است. فشار خون بالا با خطراتی از جمله سکته مغزی، حمله قلبی و سندروم متابولیک در ارتباط است. مطالعات نشان می دهند که روغن شاهدانه ممکن است فشار خون بالا را کاهش دهد. به عقیده محققان استرس و اضطراب مسئول ایجاد فشار خون بالا هستند. این روغن به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و کاهش استرس، می تواند در کاهش التهاب و مرگ سلولی ناشی از بیماری های قلبی موثر باشد. همچنین روغن شاهدانه باعث کاهش استرس اکسیداتیو و جلوگیری از آسیب های قلبی در بیماران دیابتی یا بیماران قلبی می شود.

بیشتر بدانید: روغن کانابیدیول چیست و چه مزایایی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ