علل، علائم و روش های درمان سپتی سمی و باکتریمی در سگ ها

alikarimi55
سپتی سمی و باکتریمی نوعی عفونت باکتریایی در خون است که ورود آن به بدن سگ ها باعث بروز التهاب و بیماری می شود. به طور کلی باکتریمی به عفونت جریان خون اطلاق می شود و سپتی سمی که به آن سپسیس یا مسمومیت خونی هم گفته می شود به بیماری ناشی از واکنش التهابی […]

سپتی سمی و باکتریمی نوعی عفونت باکتریایی در خون است که ورود آن به بدن سگ ها باعث بروز التهاب و بیماری می شود. به طور کلی باکتریمی به عفونت جریان خون اطلاق می شود و سپتی سمی که به آن سپسیس یا مسمومیت خونی هم گفته می شود به بیماری ناشی از واکنش التهابی بدن به عفونت باکتریایی اشاره می کند. با این حال گاهی از هر دوی این اصطلاحات برای اشاره به عفونت ناشی از باکتری ها استفاده می شود. در این مقاله به بررسی علل، علائم و روش های درمان سپتی سمی و باکتریمی در سگ ها می پردازیم.

بیماری سپتی سمی و باکتریمی چیست؟

 با اینکه بیماری باکتریمی بیماری نسبتا شایعی محسوب می شود اما سیستم ایمنی بدن اکثر سگ ها قبل از بروز علائم بیماری قادر است با عفونت مقابله کند. اگر سیستم ایمنی توان این مقابله را نداشته باشد و به خطر بیفتد، باکتری ها خیلی زود تکثیر می شوند و باعث بروز بیماری مهمی به نام سپتی سمی می شوند که عامل مرگ حدود 50 درصد از سگ هاست. بنابراین به محض مشاهده علائم عفونت در سگتان بلافاصله باید به دامپزشک مراجعه کنید تا روش های درمانی مناسب برای حیوان شما را به کار ببرد. علاوه بر این شما باید آگاهی تان درباره علائم و دلایل ایجاد این عفونت را افزایش بدهید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد علائم، علل و درمان پرولاپس رکتوم در سگ ها بدانید

سپتی سمی و باکتریمی در سگ ها

علائم بیماری سپتی سمی و باکتریمی در سگ ها

این بیماری هم می تواند به طور ناگهانی در سگ ها بروز کند و هم اینکه روند پیشرفت آهسته و کندی داشته باشد. سگ هایی که سیستم ایمنی بدنشان با عفونت مقابله می کند ممکن است به هیچ وجه علائمی از خودشان نشان ندهند اما سگ هایی که به سپتی سمی مبتلا می شوند با عوارض خطرناک و کشنده ای مواجه می شوند.

بسته به اینکه کدام یک از ارگان های حیوان تحت تاثیر بیماری قرار گرفته است علائم متفاوتی بروز می کنند و ممکن است این علائم با نشانه های سایر بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی بدن اشتباه گرفته شوند. به طور کلی در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در سگ، بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید:

  • اسهال
  • استفراغ
  • کم آبی
  • از دست دادن اشتها
  • بیحالی
  • لرز
  • تب
  • ضربان قلب تند و سریع (تاکی کاردی)
  • سوفل قلب یا صداهای غیر معمول قلب
  • ضعف
  • لرزش
  • تنفس کم عمق
  • کمرنگ شدن لثه ها
  • افت قند خون
  • افت فشار خون
  • برهم خوردن تعادل الکترولیت ها
  • شوک سپتیک
  • نارسایی ارگان های بدن

علل ایجاد بیماری سپتی در سگ ها

سپتی سمی و باکتریمی به علت ورود باکتری ها به جریان خون اتفاق می افتند که معمولا هم به راحتی رخ می دهد. ممکن است هنگام شستشو و تمیز کردن دندان های حیوان در دندانپزشکی یا هنگام عمل جراحی باکتری ها وارد خون شوند. علاوه بر این اگر یکی از اندام های سگ دچار عفونت شود و این عفونت وارد جریان خون او شود هم سپتی سمی و باکتریمی بروز می کنند.

سپتی سمی و باکتریمی در سگ ها

معمولا بدن سگ های سالم توانایی لازم برای مقابله با این عفونت را دارد اما سگ هایی با سیستم ایمنی ضعیف در معرض ابتلا به این بیماری ها هستند. پانکراتیت، دیابت، نارسایی کلیه و نارسایی کبد از جمله بیماری هایی هستند که خطر ابتلای سگ ها به عفونت را افزایش می دهند. هر نوع بیماری یا شرایطی که سیستم ایمنی بدن سگ را تضعیف یا سرکوب کند خطر بیشتری نیز ایجاد می کند.

عفونت های پوستی و عفونت های مجاری ادراری هم می توانند با ورود به جریان خون حیوان باعث ایجاد سپتی سمی بشوند. بنابراین در صورتی که سگ شما به عفونت یا بیماری خاصی مبتلاست بسیار مهم است که حتما روی علائم او دقت و برای درمان به موقع اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: آدنو ویروس یک در سگ ها: علائم، علت ها و درمان

روش های درمان سپتی سمی و باکتریمی در سگ ها

در اکثر موارد درمان سپتی سمی و باکتریمی در سگ ها با پشتیبانی اضطراری و فوری انجام می شود چون سپتی سمی به راحتی می تواند کشنده باشد. اگر سگ در معرض شوک سپتیک قرار داشته باشد باید بستری شود و از طریق تزریق وریدی مایعات دریافت کند؛ به خصوص اگر به دلیل اسهال و استفراغ دچار بدنش دچار کم آبی شده باشد. این کار به بازگرداندن الکترولیت ها نیز کمک می کند.

تا زمانی که دامپزشک بتواند علت دقیق عفونت را تعیین کند از طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها برای درمان استفاده می کند. بعد از شناسایی عفونت می توان از آنتی بیوتیک های مشخص تری استفاده کرد. علاوه بر این ممکن است دامپزشک برای برای افزایش جریان خون در اندام ها و برگرداندن فشار خون از داروهای وازوپرسور که باعث انقباض و تنگ تر شدن رگ های خونی می شوند استفاده کند. برای سگ هایی که نمی توانند غذا بخورند یا غذا را بالا می آورند نیز از لوله تغذیه استفاده می شود. اگر دامپزشک حین معاینه سگ متوجه وجود آبسه شد ممکن است لازم شود با جراحی آنها را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: بهترین پروبیوتیک ها برای سگ کدام است؟ + نحوه استفاده و تعیین دوز مورد نیاز

همزمان با بهبودی سگ، دامپزشک از شما می خواهد که رژیم غذایی سبک و نرمی برای او در نظر بگیرید تا دستگاه گوارش فرصت بیشتری برای بهبودی داشته باشد. مرگ و میر ناشی از سپتی سمی و باکتریمی در سگ ها بسیار زیاد است؛ بنابراین حتما باید مراقب علائم شوک سپتیک یا سایر عوارض بیماری باشید. درمان مناسب، استراحت و نظارت بر روند بهبودی نیز چند هفته طول می کشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ