بیست روش درمانی خانگی و طبیعی برای پریود نامنظم

alikarimi55
یک پریود نامنظم از لحاظ پزشکی به عنوان آمنوره شناخته می شود که یک موضوع رایج میان خانم هاست و اغلب از سیکل های نامنظم با فواصل ۳۵ روزه تشکیل می شود. یک پریود ماهانه نرمال، اغلب بین ۲۱ تا ۳۵ روز ایجاد می شود. خونریزی ماهیانه معمولا از ۲ تا ۷ روز طول می […]

پریود نامنظم

یک پریود نامنظم از لحاظ پزشکی به عنوان آمنوره شناخته می شود که یک موضوع رایج میان خانم هاست و اغلب از سیکل های نامنظم با فواصل ۳۵ روزه تشکیل می شود. یک پریود ماهانه نرمال، اغلب بین ۲۱ تا ۳۵ روز ایجاد می شود.

خونریزی ماهیانه معمولا از ۲ تا ۷ روز طول می کشد. به طور نرمال خانم ها از ۱۱ تا ۱۳ روز در سال پریود های ماهانه دارند اما خانم هایی که مبتلا به آمنوره هستند، کمتر از ۶ یا ۷ روز درگیر پریود می شوند. این مشکل می تواند از فاکتورهای زیادی مثل کمبود وزن یا افزایش وزن، اختلالات خوراکی، تمرینات ورزشی بیش از حد، آنمی، یائسگی، عدم تعادل هورمونی، ابنرمالیتی های رحمی، اختلالات تیرویید، بیماری های کبدی، سندروم روده تحریک پذیر، سندروم تخمدان پلی کیستیک، سقط یا زایمان جدید و دیگر مشکلات باشد.

علاوه بر آن روش یا نوع زندگی مثل سیگار کشیدن، افزایش تمرینات ورزشی، خوردن کافئین، سفر کردن، مصرف الکل، استرس، قرص های کنترل یا جلوگیری از بارداری و مصرف داروهای خاص می تواند ریسک ابتلا به پریودهای نامنظم را افزایش دهد. اگر شما از این مشکل رنج می برید، این مقاله را بخوانید تا در مورد درمان های طبیعی خانگی برای پریودهای نامنظم بیشتر بدانید.

 بیست راه حل مهم برای پریودهای نامنظم

۱) آیا پریود نامنظم می تواند نشانه ای از وجود مشکلاتی در سلامتی انسان باشد؟

پریود نامنظم اغلب در طول دوران بلوغ اتفاق می افتد و این به خاطر هورمون ها و عدم تعادل فعالیت در تخمدان هاست. به هرحال این موضوع ابتدا در دو یا سه سال اول قاعدگی بیشتر اتفاق می افتد.

در خانم هایی که در سن قاعدگی قرار دارند پریودهای نامنظم که بیشتر از سه ماه طول بکشد، می تواند نشانه ای از بیماری زنان و زایمان مانند الکتروپیون، آرزو تریتیس، فیبروئید، کیست های تخمدان و غیره باشد. این بیماری ها روی باروری و سلامت کلی خانم ها تاثیر می گذارد.

2) تاثیرات پریود نامنظم:

پریود نامنظم می تواند تعادل هورمون ها را نیز تغییر دهد. بر روی زیبایی خانم ها، سلامت استخوان و سلامت قلبی عروقی تاثیر بگذارد. پوست را رنگ پریده، زمخت و مستعد تجمع رنگدانه در بافت ها کند. پوست چروک شود و کک و مک بزرگی مثل آکنه روی آن ایجاد شود.

 همچنین زودتر پوستتان، زودتر پیر شود. احتمالاً احساس خستگی و بی اعصابی کنید و همچنین مستعد پوکی استخوان شوید. خونریزی عادت ماهیانه طولانی احتمالا به کمبود خون و آنمی در بدن منجر می شود که می تواند سبب خستگی، سرگیجه و علائمی مانند رنگ پریدگی و تنگی نفس و تپش قلب شود.

 پریودهای نامنظم که از بیماری های زنان و زایمان مانند بیماری التهابی لگن، کیست ها، فیبروئید و اندومتریوز بدون درمان های قطعی پدید می آید، می تواند به نازایی منجر شود.

بیشتر بخوانید: پریود شما درباره سلامتی شما چه می گوید؟

 چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 اگر علائم زیر را داشته باشید باید به پزشک مراجعه کنید:

  • به مدت ۳ ماه عادت ماهیانه نداشته باشید
  • پریود شما ناگهان و بدون دلیل نامنظم شده باشد
  • پریود شما در هر ۳۵ روز یکبار اتفاق نیفتد
  • در هر دوره ۲۱ روزه بیشتر از یک بار پریود می شوید
  • پریود شما بیشتر از یک هفته طول می کشد
  • پریود شما طولانی و اغلب دردناک است. در این صورت پزشک شما احتمالاً بر اساس علائم نامنظمی پریود تان داروهایی را تجویز خواهد کرد.

 درمان های خانگی پریود نامنظم

وقتی علائمی از پریود نامنظم باشد، خانم ها باید به پزشک مراجعه کنند و دلیل قطعی درد خود را مشخص کنند و درست ترین درمان را داشته باشند. در کنار دارو ، درمان های خانگی دیگر هم وجود دارد که می تواند به شما کمک کند این مشکل را به طور موثری برطرف کنید.

درمان های طبیعی در ادامه می تواند به شما کمک کند سیکل های منظمی داشته باشید. هیچ شواهدی که بر پایه علم باشد، در درمان های خانگی وجود ندارد. دستورالعمل هایی که روی آن ها در حوزه درمان سنتی تمرکز کرده ایم بسیار موثر و مفید هستند. قبل از اجرای هر کدام می توانید ابتدا با پزشک صحبت کنید.

1) زنجبیل:

زنجبیل نه تنها درمان طبیعی خانگی برای پریود نامنظم است، بلکه در خانم هایی که از پریود نامنظم و یا کم رنج می برند مفید است. علاوه بر آن زنجبیل به طور موثری به بهبود جریان قاعدگی و کاهش درد غیر قابل تحمل آن کمک می کند.

نصف قاشق سوپ خوری زنجبیل تازه را با یک فنجان آب تمیز و زلال برای حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید. احتمالا باید برای بهبود طعم آن به آن کمی عسل اضافه کنید. سپس چای زنجبیل را بعد از هر وعده به طور روزانه ۳ مرتبه بنوشید. این روش را حداقل ماهی یک بار تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

2) دانه های کدو:

 دانه کدو می تواند هورمون ها را متعادل کند و کمک به منظم کردن دوره های پریود نماید. دانه های کدو سرشار از فسفر، منگنز، پروتئین، منیزیم، مس، آهن و اسیدهای چرب ضروری دیگر است. این اسیدهای چرب ضروری برای ارتقای تولید هورمون های استروئیدی جنسی ما ضروری هستند.

 این دانه ها شامل مقادیر بالای زینک بوده که مهمترین ماده معدنی برای عملکرد جنسی در خانم هاست. یک مشت از دانه های کدوی تازه را به طور روزانه با غلات یا پودینگ روی سالاد ترکیب کنید و یا از آنها یک اسنک مناسب درست کنید. دو قاشق چای خوری از آنها را در نیمه دوره قاعدگی خود مصرف کنید و تا زمانی که به نتیجه برسید این دستورالعمل را ادامه دهید.

نکته: در حالی که کباب کردن دانه های کدو می تواند آن ها را بسیار خوشمزه کند اما کباب کردن برخی از فواید اسیدهای چرب آن را عوض کرده و فواید سلامتی آن را کاهش می دهد.

3) دارچین و درمان پریود نامنظم

 دارچین احتمالاً شما را از درد های قاعدگی رها می کند. بر طبق دستورات چینی و سنتی پزشکی دارچین تاثیر بسیار مثبتی روی بدن می گذارد. همچنین هیدروکسی کالکن می تواند به منظم کردن سطح انسولین بدن کمک کرده و روی منظم کردن قاعدگی تاثیر مشخصی بگذارد.

 یک دوم قاشق چای خوری پودر دارچین را در یک لیوان شیر بریزید و به مدت چند هفته از آن بنوشید. علاوه بر شیر بادام و غیره خوردن چای دارچین می تواند در کنار غذا یک گزینه بسیار مناسب برای شما باشد.

4) آب انگور:

شراب انگور برای منظم کردن قاعدگی شما بسیار موثر است. آب انگور منبع غنی از ویتامین a، ویتامین c ، ویتامین b ، مس، پانتوتنیک اسید ، پتاسیم، فیبر و پستین است. یک فلاونوئید که نارنجین نامیده می شود و در آب انگور وجود دارد، به فعالیت آنزیم های کبدی کمک شایانی می کند. پکتین اسید در آزاد کردن توکسین از بدن کمک کرده و همچنین ویتامین c موجود در این میوه برای افزایش تولید کلاژن در آنها موثر خواهد بود.

 دو هفته به طور منظم یک لیوان آب انگور بنوشید تا ریسک نامنظمی پریود را از بین برده و به منظم بخشیدن آن کمک کنید. البته به یاد داشته باشید از نوع بدون شکر آن تهیه کنید.

پریود نامنظم

5) دانه های کنجد و شکر زرد و درمان پریود نامنظم:

 آیا به دنبال درمان های خانگی و طبیعی برای دوره های نامنظم پریود خود هستید؟ پس باید از دانه های کنجد استفاده کنید. این به آن دلیل است که این ماده به متعادل کردن هورمون های شما کمک می کند. این ماده شامل فواید خاصی است که کمک به متعادل کردن هورمون ها می کند و اسیدهای چرب ضروری موجود در این ماده به تولید و بهینه مناسب و منظم کردن هورمون ها کمک می کند.

همچنین شکر زرد به خاطر خاصیت گرمی و طبع ویژه ای که دارد، دوره های قاعدگی شما را بهبود می بخشد. می توانید مشتی دانه کنجد را تفت دهید و آن ها را با یک قاشق چای خوری شکر زرد کباب کنید تا یک خمیر مناسب به دست آورید.

یک قاشق چای خوری از این پودر را هر روز با معده خالی در نیمه قاعدگی ماهانه خود مصرف کنید( دو هفته قبل از آنکه قاعدگی شما شروع شود) و تا چند ماه این روش را ادامه دهید. به طور ساده مصرف مقداری شکر زرد به منظم کردن قاعدگی شما کمک میکند.

بیشتر بخوانید: حتما در دوران قاعدگی این قوانین را رعایت کنید

 6) آلوئه ورا:

آلوئه ورا می تواند به منظم کردن قاعدگی شما به طور موثری کمک کند و برای درمان آن به طور طبیعی اقدام شود.

ژله آلوئه ورا را از برگ کاملا خارج کنید و آن را با یک قاشق چای خوری عسل ترکیب نمایید.

این ترکیب را روزانه قبل از صبحانه برای حدود ۳ ماه مصرف کنید. به عنوان گزینه دوم می توانید ژله آلوئه ورا از برگ خود خارج کنید و آن را تا زمانی که رنگ ژله قهوه ای شود بجوشانید. بعد از آن اجازه دهید کمی خنک شود و سپس یک قاشق چای خوری از این ژله را با یک فنجان آب ترکیب کنید و آن را روزانه صبح زود به صورت ناشتا مصرف کنید.

البته از مصرف این ماده در دوران پریود خود خودداری کنید چون دچار آلرژی می شوید. هم چنین مصرف داخلی و خوراکی آلوئه ورا می تواند روی معدهو مراحل هضم و جذب شما تاثیر بگذارد.

7) پاپایای خام:

این نوع پاپایا به عنوان یک ماده مفید و قدرتمند شناخته می شود که به منظم کردن جریان قاعدگی کمک کرده و می تواند روی فیبرهای ماهیچه ای در مجرای ادراری شما تاثیر بگذارد. همچنین برای نامنظمی سیکل های شما که به یائسگی و استرس مرتبط است، تاثیر گذار خواهد بود.

 آب پاپایای خام را بگیرید و آن را چند ماه به طور منظم مصرف کنید. البته از مصرف آن به طور مستقیم در دوران پریود خود خودداری کنید.

8: درمان پریود نامنظم با گل بنفشه:

ماده فعال و مناسب در گل بنفشه به منظم کردن عملکرد غده تیروئید کمک می کند. بنابراین به متعادل کردن هورمون های تخمدان ها کمک شایانی می نماید. گفته می شود که پروژسترون از فاز لوتئال سیکل شما حمایت می کند. باید این ماده را به طور منظم برای نرمال کردن سیکل قاعدگی خود استفاده کنید، اگر از داروهای باروری استفاده می کنید یا باردار هستید باید از مصرف این داروی گیاهی خودداری کنید.

این داروی گیاهی نباید در ترکیب با قرص های کنترل کننده بارداری مصرف شود.

9) زردچوبه:

زردچوبه یک ماده با طبع گرم است که به عنوان درمان خانگی و طبیعی برای پریودهای نامنظم استفاده می شود و هورمون ها را متعادل می کند. هم چنین خواص مفیدی دارد که به تحریک جریان قاعدگی کمک می کند. علاوه بر آن این ماده ضد التهاب و ضد اسپاسم روده بوده و دردهای قاعدگی را کم کرده و آن ها را از بین می برد.

 یک چهارم قاشق چای خوری زردچوبه را با شیر، شکر زرد یا عسل مخلوط کنید و سپس به مدت چند هفته از آن به طور روزانه مصرف کنید تا زمانی که به ارتقاء سلامتی خود برسید. مصرف زردچوبه به همراه مقداری فلفل سیاه یک ماده جذب کننده عالی به شمار می رود. هم چنین می توانید از فرم مکمل آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید برای روز مناسب آن با پزشک مشورت کنید.

10) گل همیشه بهار:

گل همیشه بهار سرشار از فلاونوئید و کورستین بوده که به بهبود جریان خون کمک می کند. علاوه بر آن به عنوان داروی مسکن عمل کرده و از دردهای پیش از قاعدگی جلوگیری می کن. دو گرم از گل خشک شده همیشه بهار را بردارید و آن را به ۲۰۰ میلی لیتر آب در حال جوش اضافه کنید. سپس اجازه دهید تا کاملا خیس بخورد بعد این محصول را دو بار در روز استفاده کنید.

11) دانه گشنیز:

دانه گشنیز تاثیرات مهمی داشته که به تحریک جریان قاعدگی کمک می کند و در کنار تحریک جریان قاعدگی احتمالا سبب عمل پریود میشود. می توانید یک قاشق چای خوری دانه گشنیز را با دو فنجان آب تمیز بجوشانید و سپس تا زمانی که نصف آن به جوش بیاید به این کار ادامه دهید و بعد از آن برای صاف کردن دانه ها از صافی استفاده کنید و این محصول را سه بار در روز قبل از شروع دوره پریود خود مصرف کنید یا می توانید هر روز به مدت چند ماه از شربت دانه گشنیز استفاده کنید.

12) کدو:

 این سبزی به تنظیم هورمون ها کمک می کند. اگر به دنبال جواب این سوال هستید که چگونه می توانید با سیکل ماهانه منظم باردار شوید پس باید کدو مصرف کنید. نوشیدن آب کدو اختلالات عملکرد متابولیکی هورمون در بدن را از بین می برد و آن ها را به بهترین گزینه تبدیل میکند.

بیشتر از ۲۰۰ گرم کدو را در یک کاسه تمیز خرد کنید سپس یک چهارم قاشق چای خوری نمک و یک دوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به آن اضافه کنید، سپس اجازه دهید هفت تا ده دقیقه بماند. بعد به آرامی آنها را فشار دهید و آبی را که بیرون می آید جدا کنید. سپس آن ها را با هم مخلوط کرده و بعد از اضافه کردن یک قاشق چای خوری شربت لیمو بنوشید. هر روز یک یا دو بار از آن بنوشید و چند هفته به این کار ادامه دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید .

13) درمان موثر پریود نامنظم با رازیانه:

رازیانه یک ماده موثر است که به بهبود جریان قاعدگی کمک می کند. علاوه بر آن این ماده ضد اسپاسم روی کاهش گرفتگی عضله که به قاعدگی و علائم پیش از آن مربوط است، اثر محدود کنندگی دارد.

دو قاشق سوپ خوری از دانه رازیانه را تهیه کنید و آن ها را در یک لیوان آب تمیز شبانه خیس کنید. صبح زود این محلول را صاف کرده و بنوشید روزانه به مدت یک ماه این کار را ادامه دهید تا به نتیجه برسید. یک قاشق سوپ خوری دانه رازیانه را به پودر تبدیل کنید، سپس آن را به آب در حال جوش اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه در آن غوطه ور کنید. این مخلوط را از صافی رد کنید و سپس مصرف نمایید.

14) گل بامیه:

 این گل به متعادل کردن سطح استروژن و پروژسترون در بدن شما کمک کرده و سیکل ماهیانه شما را منظم میکند.

۵ گل بامیه تازه را در یک مخلوط کن بریزید تا یک خمیر نرمی به دست آید، سپس آن را با آب مخلوط کنید و صبح زود قبل از صبحانه مصرف کنید. سپس آن را برای یک هفته قبل از اینکه سیکل قاعدگی شروع شود بخورید.

پریود نامنظم

۱۵) نعنا:

 مخلوط نعنا خشک و عسل به عنوان یکی از بهترین درمان های خانگی برای پریود نامنظم است. این مورد همچنین به گرفتگی های قاعدگی کمک می کند.

یک دوم قاشق سوپ خوری نعنا خشک را با یک قاشق سوپ خوری عسل ترکیب کنید سپس این ترکیب را هر روز به مدت چند هفته روزی سه بار استفاده کنید.

16) جعفری:

یک دوم قاشق سوپ خوری پودر نعنا خشک را با یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید. این متد را سه بار در روز به مدت چند هفته تکرار کنید. این ماده مفید به جریان وابسته به قاعدگی بسیار کمک می کند. نوشیدن یک لیوان از آب جعفری به طور روزانه دوره قاعدگی را سازماندهی می کند.

برگ های گشنیز و جعفری را در داخل مخلوط کن بریزید و یک قاشق چای خوری شکر برای خشک کردن آن اضافه کنید.

 17) سرکه سیب:

جدا از موارد استفاده سرکه سیب در زیبایی پوست و مو سرکه سیب روی سلامت کلی افراد تاثیر به سزایی داشته و سیکل های نامنظم را درمان می کند. این ماده به طور تازه در کاهش سطح انسولین و قند خون تاثیر داشته و به منظم کردن پریودهای ماهیانه خانم ها کمک می کند.

یک قاشق سوپ خوری سرکه سیب را با کمی آب مخلوط کنید و روزانه به مدت یک بار مصرف کنید تا به شما کمک کند پریودتان را منظم کنید.

18) درمان پریود نامنظم با ریحان:

 برگ های ریحان و برگ هایی که سرشار از فواید پزشکی هستند، منبع غنی از آهن بوده و به عنوان یکی از بهترین درمان های خانگی برای پریود های نامنظم شناخته می شوند.

۸ تا ۱۰ برگ ریحان را بردارید و آن ها را خمیر کنید. یک قاشق سوپ خوری عسل را با یک دوم قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه را ترکیب کنید و این خمیر را روزانه مصرف کنید و این روش را تا ۴ و ۶ هفته ادامه دهید.

19) گل بومادران:

لیست درمان های خانگی برای پریودهای نامنظم بدون بومادران کامل نیست. متخصصین گیاهی پیشنهاد می کنند گل بو مادران یک درمان جایگزین و عالی برای سیکل های نامنظم است و احتمالا به متعادل کردن هورمون ها در بدن کمک می کند.

یک دوم فنجان از گل بو مادران را در آبی تمیز برای حدود ۵ دقیقه بجوشانید. سپس زیر آن را خاموش کنید و چای را صاف نمائید. اجازه دهید خنک شود و سپس این نوشیدنی را روزانه سه تا چهار بار بنوشید. علاوه بر موارد گفته شده و درمان های خانگی برای پریودهای نامنظم سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و تعادل فیزیکی و احساسی داشته باشید.

اگر سیکل های منظمی داشته اید و الگوی قاعدگی شما در حال تغییر است، حتما باید برای تشخیص مناسب و درمان به موقع به پزشک مراجعه کنید. مخصوصا اگر بالای ۴۰ سال هستید و یا تغییرات خون ریزی شما نشان از یائسگی می دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ