انواع بیماری های ریه و عوامل خطر آنها

alikarimi55
بیماری های ریه جزو شایع ترین موارد پزشکی در جهان محسوب می شوند. ده ها میلیون نفر در ایالات متحده از بیماری های ریه رنج می برند، استعمال دخانیات، عفونت ها و ژنتیک، بر بیشتر بیماری های ریه تاثیرگذارند. ریه ها بخشی از دستگاه پیچیده ای هستند که هر روز هزاران بار منبسط و منقبض […]

بیماری های ریه

بیماری های ریه جزو شایع ترین موارد پزشکی در جهان محسوب می شوند. ده ها میلیون نفر در ایالات متحده از بیماری های ریه رنج می برند، استعمال دخانیات، عفونت ها و ژنتیک، بر بیشتر بیماری های ریه تاثیرگذارند.
ریه ها بخشی از دستگاه پیچیده ای هستند که هر روز هزاران بار منبسط و منقبض می شوند تا اکسیژن را وارد بدن و دی اکسید کربن را از آن خارج کند. بیماری های ریه می توانند ناشی از اختلال در هر بخشی از این سیستم باشند.

بیماری های ریه که بر راه های هوایی تاثیر می گذارند

نای (بادگیر) به لوله هایی بنام برونش تقسیم می شود و این لوله ها به شاخه ها و لوله های به تدریج کوچکتر در سراسر ریه ها تقسیم می شوند. بیماری هایی که بر مجاری هوایی تأثیر می گذارند، عبارتند از:

  • آسم: مجاری هوایی به طور مداوم ملتهب است و گاهی اوقات ممکن است با ایجاد اسپاسم همراه شود. آسم می تواند باعث ایجاد خس خس و تنگی نفس شود. آلرژی، عفونت یا آلودگی هوا می تواند علائم آسم را ایجاد کند.
  • بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD): عدم توانایی در بازدم طبیعی، که باعث تنگی تنفس می شود.
  • برونشیت مزمن: نوعی COPD که با سرفه مزمنمشخص می شود.
  • آمفیزم: این بیماری نیز شکل دیگری از COPD است. در این بیماری، آسیب دیدگی ریه ها باعث به دام افتادن هوا در مجاری تنفسی می شود. مشکل در دمیدن هوا، از ویژگی های بارز این بیماری است.
  • برونشیت حاد: عفونت ناگهانی مجاری هوایی که معمولاً توسط نوعی ویروس ایجاد می شود.
  • فیبروز کیستیک: یک وضعیت ژنتیکی که باعث ترشح ضعیف مخاط از برونش ها می شود. مخاط انباشته شده منجر به عفونت های مكرر ریه می شود.

بیشتر بدانید: انواع بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) + تشخیص، درمان و عوارض جانبی

بیماری هایی که بر کیسه های هوایی (آلوئولی) تاثیر می گذارند

مجاری هوایی سرانجام در لوله های ریزی (برونشیول ها) به کیسه های هوایی به نام آلوئول ها منتهی می شوند. این کیسه های هوایی بیشتر بافت ریه را تشکیل می دهند. بیماری های ریه موثر بر آلوئول ها شامل موارد زیر هستند:

  • ذات الریه: عفونت آلوئول ها که معمولاً توسط باکتری ها ایجاد می شود.
  • سل: پنومونی به آرامی پیشرونده ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس.
  • نوعی آمفیزم که ناشی از آسیب در اتصالات شکننده آلوئول ها است. استعمال دخانیات علت اصلی ابتلا به این بیماری است. (آمفیزم هم جریان هوا را تحت تأثیر قرار می دهد و هم بر راه های هوایی تأثیر می گذارد.)
  • ورم ریوی: مایعات و پلاسما از رگ های خونی کوچک ریه به داخل کیسه های هوایی و محیط اطراف نشت می کند. نوعی از آن در اثر نارسایی قلبی و وارد آمدن فشار بر رگ های خونی ریه ها ایجاد می شود. در انواع دیگر، آسیب مستقیم به ریه باعث نشت مایعات می شود.
  • سرطان ریه که اشکال مختلفی دارد و ممکن است در هر بخشی از ریه ها ایجاد شود اما بیشتر اوقات در قسمت اصلی ریه یعنی در کیسه های هوایی قرار دارد. نوع، محل و شدت سرطان ریه گزینه های درمانی را تعیین می کند.
  • سندرم پریشانی حاد (ARDS) : صدمات شدید و ناگهانی ریه ها که ناشی از یک بیماری جدی است. معمولا تا زمانی که ریه ها بهبود یابند، استفاده از تهویه مکانیکی برای زنده ماندن ضروری است.
  • پنوموکونیوز: دسته ای از شرایط و علائم ناشی از استنشاق ماده ای که به ریه ها آسیب میرساند. مثل بیماری ریه سیاه که ناشی از استنشاق گرد و غبار است و بیماری آزبستوز که ناشی از استنشاق آزبست است.

بیماری های ریه

بیماری های ریه که بر بافت بینابینی ریه تاثیر می گذارند

بافت نازک بینابینی، بین کیسه های هوای ریه ها (آلوئول) قرار دارد. رگ های خونی ریز از داخل محوطه عبور کرده و امکان تبادل گاز بین آلوئول و خون را فراهم می کنند. بیماری های مختلف ریوی بافت بینابینی را تحت تأثیر قرار می دهد.

بیشتر بدانید: بیماری ذات الریه چیست؟ انواع، علل، علائم و راه های درمان آن

بیماری هایی که بر رگ های خونی تأثیر می گذارند

سمت راست قلب، خون رقیق اکسیژن دار را از رگ ها دریافت می کند. این خون از طریق شریان های ریوی وارد ریه ها می شود. این رگ های خونی نیز می توانند دچار عفونت و بیماری شوند.

بیماری های ریه

بیماری های ریه که بر پلور تاثیر می گذارند

پلور یا پلورا یک لایه نازک است که ریه را احاطه کرده و قسمت داخلی قفسه سینه را می پوشاند. یک لایه ریز از مایعات روی سطح ریه به پلور اجازه می دهد تا طی هر بار تنفس قفسه سینه، در امتداد شش ها حرکت کند. برخی از بیماری های ریه که بر پلورا تاثیر می گذارند شامل موارد زیر اند:

  • افیوژن پلور: مایعات در فضای کوچک پلور بین ریه و دیواره قفسه سینه جمع می شوند. ذات الریه یا نارسایی قلبی معمولاً از عوامل آن هستند. بزرگ شدن پلور در این بیماری می تواند تنفس را مختل کند و باید تخلیه شود.
  • پنوموتوراكس: ممکن است هوا وارد فضای بین دیواره قفسه سینه و ریه شود و ریه ها را از بین ببرد. برای از بین بردن هوا، معمولاً یک لوله به طور مستقیم از طریق دیواره قفسه سینه وارد می شود.
  • مزوتلیوما: نوعی سرطان نادر است که بر روی پلور شکل می گیرد. قرار گرفتن در معرض آزبست، می تواند در بروز مزوتلیوما تاثیرگذار باشد.

بیشتر بدانید: این بیماری ریه هایتان را به آتش می کشد! مراقب باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ