آیا قدم زدن یا دویدن سگ ها ایمن است؟

alikarimi55
در مورد فواید و عوارض قدم زدن یا دویدن سگ ها چه می دانید؟ احتمالا سگ هایی را در حال پیاده روی با صاحب شان در صبح دیده اید که با خوشحالی و مشتاقانه اوقات خوشی را سپری می کنند. احتمالا سگ هایی را در حال کشیده شدن با قلاده شان در حالی که نفس […]

در مورد فواید و عوارض قدم زدن یا دویدن سگ ها چه می دانید؟ احتمالا سگ هایی را در حال پیاده روی با صاحب شان در صبح دیده اید که با خوشحالی و مشتاقانه اوقات خوشی را سپری می کنند.

احتمالا سگ هایی را در حال کشیده شدن با قلاده شان در حالی که نفس شان بالا نمی آید و سعی می کنند پا به پای صاحب شان بدوند نیز دیده اید. این کار نه تنها بی رحمانه بلکه ایمن نیز نیست و می تواند برای بعضی سگ ها کشنده باشد.

قدم زدن یا دویدن سگ ها

شاید به این فکر بیفتید که آیا بیرون بردن به منظور قدم زدن یا دویدن برای سگ ایمن است یا خیر. شاید حرف هایی مانند این شنیده باشید: ” سگ ها برای دویدن با سرعت بالا در مسافت های کوتاه به جای مسافت های بلند ساخته شده اند” یا ممکن است برعکس این استدلال را شنیده باشید: ” اضافه وزن سگ یک مشکل است و پیاده روی یا دویدن برای ماندن در وزن سالم مفید است”

هر دوی این مطالب برای بعضی از سگ ها درست و برای بعضی غلط هستند. وقتی صحبت این می شود که آیا قدم زدن برای سگ ها بی خطر است یا خیر، عوامل دیگر نیز باید در نظر گرفته شود.

  قدم زدن یا دویدن سگ ها از نظر نژاد

سگ های زیادی وجود دارند که برای روزهای طولانی پرمشغله به وجود آمده اند. نژاد هاسکی این توانایی را دارد که مسافت های طولانی در زمین سورتمه را بدود. شپرد استرالیایی می تواند تمام روز را در زمین های دامداری بگذراند. سگ های گری هوند برای مسابقه پرورش داده می شوند.

بعضی از نژادها برای سرعت و بعضی دیگر برای فاصله ساخته شده اند. اگر قصد قدم زدن در مسافت های طولانی را دارید، نژاد ویمارانر، نژاد مو کوتاه آلمانی پوینتر، ویسلا، گلدن رتریور، لابرادور، رودژین ریجبک، بوردر کولیز، پودل و هاسکی سیبرین در میان دیگر نژادها برای دویدن و قدم زدن های طولانی مناسب هستند.

به طور کل نژدهای بزرگ با پاهای بلند برای دویدن با انسان ها مناسب تر اند. برای دویدن با سرعت بالا نژاد های گری هوند، پیتبال، سترانگلیسی، بیگل، شیپ داگ و فاراهوند در میان دیگر نژاد ها برای دویدن با سرعت بالا در مسافت های کوتاه مناسب می باشند.

این سگ ها ممکن است بتوانند مسافت های طولانی را قدم بزنند هر چند بیشتر برای سرعت در مسافت های کوتاه ساخته شده اند و از بازی های قدرتی بیشتر از دویدن لذت می برند.

سگ های براکی سفالیک، یا سگ هایی که بینی های کوچکی دارند برای دویدن مناسب نمی باشند. این سگ ها شامل نژاد پاگ، بولداگ، بولداگ فرانوسی، باکسر، پکنیز، شیتزو و هر سگی با صورت ” در هم رفته” می باشند.

دستگاه های تنفسی این سگ ها در فضاهای کوچک تری قرار دارند به این معنی که زود گرم شان می شود و تنفس شان مشکل تر است. دویدن طولانی مدت برای این سگ ها اصلا ایمن نیست.

به طور کلی سگ های کوچک یا سگ هایی که پاهای کوتاهی دارند برای دویدن همراه انسان ها ساخته نشده اند. شاید بتوانند مسافت های کوتاه تر را بدوند اما اگر قصد قدم زدن به مدت طولانی دارید باید بسیار مراقب باشید و بدانید که قدم های شما مسافت بیشتری از زمین را نسبت به قدم های آنها طی می کند.

سعی نکنید که مسافت های طولانی را با نژاد های داشهوند، کورگی یا هر سگی که پاهای نسبتا کوتاهی دارد قدم بزنید. این ها برای این مدل فعالیت ها ساخته نشده اند.

 دویدن سگ ها از نظر سن و سال

سگ های خیلی جوان یا خیلی مسن به دلیل آسیبی که ممکن است به بدن شان وارد شود برای دویدن مناسب نمی باشند. سگ های کوچکی که استخوان ها و مفاصل شان هنوز در حال شکل گیری است اگر در سنین کودکی شروع به دویدن کنند ممکن است در آینده از مشکلات دائمی رنج ببرند.

نژاد های بزرگ از همتایان کوچک تر خود دیرتر رشد می کنند بنابراین باید به اندازه کافی بزرگ شوند تا بتوان آن ها را برای پیاده روی برد.  به طور کلی سگ های کوچک نباید قبل از رسیدن به هشت ماهگی برای دویدن های طولانی بیرون برده شوند و حتی این سن برای بسیاری از سگ ها خیلی زود است.

بهترین راه برای این که بفهمید سن سگ تان برای دویدن مناسب است یا خیر پرسیدن از دامپزشک تان است. دامپزشک بررسی می کند که صفحات رشد استخوان حیوان به اندازه کافی بسته شده باشد و مشکلی برای دویدن یا پیاده روی نباشد.

دویدن برای سگ های مسن ممکن است دشوار باشد. سگ های پیر به اندازه سگ های جوان تر مقاومت ندارند و ممکن است با افزایش سن شرایطی ایجاد شود که دویدن یا فعالیت های فیزیکی برای شان دردناک یا دشوار شود.

ورم مفاصل باعث درد در مفصل ها، و دویدن را دردناک می کند. بیماری هایی مانند مشکلات قلبی یا تنفسی نیز می تواند دویدن را برای حیوانات دشوار سازد.

سگ شما باید به طور مرتب تحت معاینه دام پزشک قرار گیرد تا ببینید آیا سگ مسن شما از نظر فیزیکی می تواند از پس استرس قدم زدن بر بیاید یا خیر.

 قدم زدن یا دویدن سگ ها از نظر مسائل سلامتی

فرقی ندارند که سگ شما چند ساله است قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم تمرین آنها باید با دامپزشک خود مشورت کنید. هر سگ می تواند به یک مشکل پزشکی مبتلا باشد که دویدن را برایش خطرناک می کند.

مشکلات قلبی، تنفسی، ماهیچه ها، استخوان ها و مفاصل در صورت انجام فعالیت های شدید فیزیکی می توانند شرایط را برای ایجاد مشکلات بیشتر برای سگ شما هموار کند.

بعضی نژادها مستعد مبتلا شدن به چنین بیماری هایی هستند. برای مثال نژاد ژرمن شپرد اغلب از بیماری دیـسپـلازی مفصـل ران رنج می برند. دامپزشک شما باید در این خصوص معاینه های لازم را انجام دهد.

همچنین، این را تصور نکنید که چون سگ شما سالم به نظر می رسد می توانند بلافاصله چندین مایل را شروع به دویدن کند. سگی که از خارج از فرم است، دست مانند انسان ها باید قدرت و استقامت خود را بسازد.

هنگام شروع، آهسته و در مسافت های کوتاه بدوید. مسافت را هر هفته بیش تر از پنج درصد افزایش ندهید.

حتی سگ های سالم باید از روندی خاص برای سالم ماندن و صدمه ندیدن در دویدن پیروی کنند. درست مانند انسان ها سگ ها نیز باید خودشان را قبل از بیرون رفتن گرم کنند تا به ماهیچه های شان فشار زیاد وارد نشود.

با چند دقیقه تند قدم زدن یا راه رفتن قبل از دویدن شروع کنید.

هرگز سگ تان را بعد از خودن غذای زیاد بلافاصله به پیاده روی نبرید. فرقی ندارد که چقدر سالم به نظر می رسد این کار می تواند منجر به گشادی معده و سندروم ولولوس شود که احتمالا آن را به نام نفخ می شناسید.

نفخ شکم اگر به سرعت با جراحی خوب نشود می تواند برای زندگی خطرناک باشد. هنگام قدم زدن به سگ تان در فواصل زمانی منظم در وعده های کوچک آب بدهید. آب زیاد دادن نیز می تواند منجر به نفخ شکم شود.

 دویدن سگ ها از نظر مسئله آب و هوا

همیشه باید قبل از بیرون بردن سگ تان برای دویدن آب و هوا را چک کنید. نژاد های خاصی مانند هاسکی سیبرین می توانند دویدن در آب و هوای سرد را تحمل کنند در حالی که دیگر نژاد ها مانند رودژین ریجبک آب و هوای گرم را بهتر تحمل می کنند.

قبل از بیرون بردن سگ تان برای ورزش به نژاد او و پوشش طبیعی اش توجه داشته باشید. خطراتی برای دویدن در هر شرایط آب و هوایی وجود دارد که باید از آن اطلاع داشته باشید.

خطراتی که در آب و هوای سرد سگ شما را تهدید می کند شامل هیپوترمی، سرمازدگی، مسمومیت با ضد یخ و آسیب به پنجه ها با نمک است. به نوعی محافظت از پنجه نیاز خواهید داشت. اگر نژاد سگ شما دارای یک پوشش طبیعی ضخیم نمی باشد، شاید دوست داشته باشید یک کاپشن سگ برای او تهیه کنید.

خطراتی که در آب و گرمای گرم شما را تهدید می کند شامل، سکته مغزی، کم آبی، آسیب به پنجه به خاطر پیاده روهای سوزان و جمعیت زیاد مردم و سگ ها در خیابان که ممکن است مشکل ساز باشد.

به طور مرتب به او آب بدهید و یک تست پنج ثانیه ای برای این که مطمئن شوید پیاده رو زیاد برای سگ داغ نیست انجام دهید. این کار بدین معناست که باید دست تان را به مدت پنج ثانیه بر روی پیاده رو قرار دهید. و اگر برای شما زیاد گرم نبود برای سگ تان هم داغ نیست.

به سگ تان توجه کنید

یکی از ناراحت کننده ترین صحنه ها دیدن فردی در حال دویدن با سگش در حالی که اصلا توجهی به او ندارد می باشد. ممکن است هدفون به گوش شان باشد یا در حال نگاه کردن به تلفن همراه شان بدون این که متوجه شوند سگ شان به آب نیاز دارند باشند.

اگر می خواهید یک رفیق ورزشی داشته باشید، باید در این راه یک رفیق باشید. فرقی ندارد که سگ شما چقدر سالم به نظر می رسد یا چند بار با او به پیاده روی رفته اید و اتفاقی نیفتاده است. همیشه احتمال خطر وجود دارد و باید برای آن آماده باشید.

به علائمی که نشان می دهد سگ شما بی حال است توجه کنید، سعی می کند که شما را بکشد یا برای استراحت می ایستد، عمیق نفس می کشد یا به نظر تشنه می رسد. همیشه و هر زمان به این موارد توجه داشته باشید.

آهسته دویدن می تواند برای روی فرم ماندن شما و سگ تان روشی عالی باشد. علاوه بر آن تجربه ای است که شما را به هم نزدیک می کند و حیوان خانگی شما را از نظر فیزیکی تحریک می کند. فقط مطمئن شوید که سگ شما برای تمرین مرتب آماده است و مسئولیت پذیر باشید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ