اوریون چیست؟ + علائم، واکسن، درمان

alikarimi55
اوریون یک عفونت ویروسی بسیاری مسری است که باعث تورم شدید صورت و گردن می شود. علیرغم نادر بودن این بیماری، موارد بیماری در انگلستان در یک دهه به بالا رسیده است.- در اینجا نشانه ها و علائمی را باید پیدا کرد. واکسن MMR، 95 درصد ابتلا به اوریون را پیشگیری می کند. اوریون چیست […]

اوریون یک عفونت ویروسی بسیاری مسری است که باعث تورم شدید صورت و گردن می شود. علیرغم نادر بودن این بیماری، موارد بیماری در انگلستان در یک دهه به بالا رسیده است.- در اینجا نشانه ها و علائمی را باید پیدا کرد. واکسن MMR، 95 درصد ابتلا به اوریون را پیشگیری می کند.

اوریون چیست و آیا عفونی است؟

با توجه به NHS، ” اوریون یک عفونت ویروسی مسری است” که باعث می شود تورم دردناکی در صورت در زیر غدد پاروتید ایجاد شود. تورم را می توان در زیر گوش ها مشاهده کرد که باعث می شود بلع را دچار مشکل کند.

افراد مبتلا به اوریون معمولا حدود 21 تا 32 روز به این عفونت مبتلا می شوند، اما علائم آن ها از سه تا هفت روز قابل مشاهده است. این عفونت می تواند از این طریق که سرما بخورید یا آنفلونزا بگیرید، پخش شود. زیرا قطرات بزاق آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

واکسن MMR یک واکسن ایمن و موثر است که افراد را در برابر بیماری ها محافظت می کند. داده های بهداشت عمومی انگلستان(PHE) نشان می دهد که 5.024 مورد اوریونی در سال 2019 در انگلستان با 1.066 مورد در سال 2018 مقایسه شده است.

این بالاترین سطح در یک دهه با هشدار متخصصین است که می گویند افراد دو دوز از واکسن سرخک، اوریون و سرخچه را دارند(MMR). این عفونت ویروسی را خیلی راحت می توان با دیگر بیماری ها اشتباه گرفت، خواننده ای به نام مایکل بابل، نشانه های سرطان را در پسر خود به جای اوریون اشتباه گرفت.

علائم اوریون در بزرگسالان و کودکان کدام است؟

با توجه به اطلاعات NHS، قبل از اینکه صورت ورم کند، قربانیان اوریون ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • سردرد
  • درد مفاصل
  • احساس مریضی
  • خشکی دهان
  • درد خفیف شکم
  • احساس خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • حرارت بالا(تب) 38درجه سانتی گراد یا بالاتر( 4F)

اگرچه این علائم ناراحت کننده و دردناک است، اما باید در یک هفته از بین بروند و نباید عوارض جانبی جدی را پشت سر بگذارند.

چه زمانی باید توصیه های بهداشتی برای این بیماری را دنبال کنید؟

اگر شما با این علائم ها، دست و پنجه نرم می کنید، یا متوجه تورم دردناک در زیر گوش خود شدید، حیاتی است که با پزشک محلی خود تماس بگیرید.

این امر به آن ها امکان می دهد تا در عمل جراحی مقرراتی را انجام دهند، که از شیوع عفونت به سایر افراد جلوگیری کنند.

به این دلیل که ممکن است بیشتر موارد اوریون با گذشت زمان ناپدید شود، توصیه می شود از یک پزشک متخصص سؤال کنید. زیرا مواردی وجود داشته که عفونت به مننژیت گسترش یافته است.

 

چه درمان هایی برای اوریون وجود دارد؟

برای جلوگیری از اوریون، مخصوصا برای کودکان توصیه می شود که به آن ها واکسن MMR بزنید. این واکسن سرخک، اوریون و سرخچه را دربر می گیرد و بخشی از برنامه­ ی روزمره NHS برای ایمنی سازی کودکان است. اغلب کودکان در سن 12-13 ماهگی یک دوز از این واکسن را می زنند و دوز بعدی قبل از اینکه مدرسه را شروع کنند، تزریق می شود.

هر دو دوز چیزی حدود 95 درصد از ابتلا به اوریون را پیشگیری می کند. هیچ درمانی برای اوریون وجود ندارد اما عفونت بعد از دو هفته از بین می رود. پزشکان فقط می توانند درمانی را توصیه کنند که شدت علائم را کاهش دهد.

این مهم است که زیاد استراحت کنید و سیستم بدنی خود را با آب زیاد شستشو دهید. مصرف داروهای مسکن می تواند راهی برای برطرف کردن هر دردی باشد و استفاده از کمپرس می تواند باعث تسکین تورم غدد شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ