متاستاز سرطان پستان چیست و چگونه بروز می کند؟

alikarimi55
متاستاز سرطان پستان (جابجا شونده)که مرحله IV(چهارم) هم نامیده می شود، سرطان پستانی است که در قسمت های دیگر بدن از جمله کبد، مغز، استخوان ها یا ریه ها پخش می شود. سلول های سرطانی می توانند از تومور اصلی پستان جدا شوند و از طریق سیستم لنفاوی یا جریان خون، به قسمت های دیگر […]

متاستاز سرطان پستان

متاستاز سرطان پستان (جابجا شونده)که مرحله IV(چهارم) هم نامیده می شود، سرطان پستانی است که در قسمت های دیگر بدن از جمله کبد، مغز، استخوان ها یا ریه ها پخش می شود.

سلول های سرطانی می توانند از تومور اصلی پستان جدا شوند و از طریق سیستم لنفاوی یا جریان خون، به قسمت های دیگر بدن منتقل شوند، که این یک شبکه بزرگ از گره ها و عروق است که برای از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و مواد زاید سلولی کار می کند. سرطان پستان می تواند ماه ها یا سال ها بعد از تشخیص یا درمان اصلی، در قسمت دیگری از بدن بازگشت کند. نزدیک به 30 درصد از زنان که به سرطان پستان با مراحل اولیه مبتلا هستند، دچار بیماری جابجا شونده می شوند.

برخی افراد، هنگامی که برای اولین بار به سرطان پستان تشخیص داده می شوند، مبتلا به سرطان جابجا شونده ی پستان هستند( دی نوو متاستاتیک نام دارد). این بدان معنی است که سرطان در پستان قبل از اینکه در قسمت های دیگر بدن پخش شود، شناسایی نمی شود.

تومور جابجا شونده در قسمت های مختلف بدن، از سلول های سرطان پستان تشکیل شده است. بنابراین، اگر سرطان پستان به استخوان ها گسترش پیدا کند، تومور جابجا شونده در استخوان ها، از سلول های سرطان پستان تشکیل می شوند نه سلول های استخوانی.

تشخیص متاستاز سرطان پستان

تشخیص متاستاز سرطان پستان می تواند بسیار گسترده باشد. شما ممکن است احساس عصبانیت، ترس، استرس، ناراحتی و افسردگی کنید. برخی افراد ممکن است درمانی را که انجام داده اند را زیر سوال ببرند یا ممکن است از پزشکان یا از خودشان عصبانی شوند که چرا نتوانستند با این بیماری مبارزه کنند. برخی دیگر ممکن است از طریق حقیقت، متاستاز سرطان پستان را تشخیص دهند. هیچ روش صحیح یا نادرستی برای کنار آمدن با تشخیص وجود ندارد. شما باید احساس کنید و کاری را انجام دهید که برای شما و موقعیت شما مناسب باشد.

به خاطر داشته باشید که بیماری جابجا شونده، ناامید کننده نیست. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان پستان، به زندگی طولانی و پربار خود ادامه می دهند. در اینجا گزینه های درمانی گسترده ای برای  متاستاز سرطان پستان وجود دارد و داروهای جدید هر روز آزمایش می شوند. بیشتر افراد مبتلا به سرطان پستان، در حالی که تحت درمان قرار می گیرند، از کامل ترین شیوه زندگی برخوردار هستند.

در حالی که  متاستاز سرطان پستان، ممکن است به طور کامل از بین نرود، درمان می تواند آن را برای چند سال کنترل کند. اگر یک روش درمانی متوقف شود، معمولا روش دیگری وجود دارد که شما آن را امتحان کنید.

سرطان بعضی اوقات می تواند فعال باشد و سپس در زمان دیگری می تواند به سمت بهبودی برود. بسیاری از درمان های مختلف، در ترکیب با دیگر درمان ها یا به تنهایی می تواند استفاده شود. وقفه در درمان، زمانی که بیماری شما تحت کنترل باشد و شما احساس خوبی داشته باشید، می تواند در کیفیت زندگی شما، تفاوت بزرگی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: برای کاهش خطر ابتلا به سرطان این مواد غذایی را مصرف کنید!

 آشنایی با انواع متاستاز

متاستاز استخوانی: علائم و تشخیص

علائم رایج سرطان پستانی که به استخوان سرایت کرده است، یک درد ناگهانی و قابل توجه است. سرطان پستان می تواند به تمام استخوان ها سرایت کند، اما اغلب به دنده ها، ستون فقرات، لگن ها و استخوان های طولانی در بازوها و پاها سرایت می کند.

متاستاز ریه: علائم و تشخیص

زمانی که سرطان پستان به ریه ها سرایت می کند، اغلب هیچ علائمی ندارد. اگر متاستاز ریه علائمی را به وجود بیاورد، ممکن است شامل درد یا ناراحتی در ریه، کوتاه شدن تنفس، سرفه های مداوم و سایر موارد باشد.

متاستاز مغز: علائم و تشخیص

علائم سرطان پستان که در مغز پخش می شود، شامل سردرد، تغییرات در گفتار و بینایی، مشکلات حافظه و سایر موارد می باشد.

متاستاز کبد: علائم و تشخیص

زمانی که سرطان پستان به کبد سرایت می کند، معمولا هیچ علائمی ندارد. اگر متاستاز کبد علائمی داشته باشد، آن علائم شامل درد یا ناراحتی در بخش میانی، خستگی و ضعف، کاهش وزن یا از دست دادن اشتها، تب و موارد دیگر می باشد. 

متاستاز سرطان پستان

درمان متاستاز سرطان پستان

جراحی

گاهی اوقات پزشکان برای جلوگیری از شکسته شدن استخوان یا انسداد سلول های سرطانی در کبد، جراحی را برای  متاستاز سرطان پستان پیشنهاد می کنند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی برای آسیب یا از بین بردن هر چه بیشتر سلول های سرطانی، به عنوان یکی از درمان های  متاستاز سرطان پستان استفاده می شود.

پرتو درمانی

پزشک شما ممکن است به دلیل کاهش درد یا کنترل سرطان در یک ناحیه خاص، پرتو درمانی را به شما پیشنهاد کند.

 درمان متاستاز سرطان پستان با هورمون درمانی

داروهای هورمون درمانی برای کمک به کوچک شدن یا رشد آهسته هورمون های گیرنده ی مثبت، در سرطان پستان مورد استفاده قرار می گیرد.

متاستاز سرطان پستان

درمان هدفمند

درمان هدفمند، ویژگی خاصی از سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد، مانند پروتئین که به سلول های سرطانی اجازه ی رشد در روش سریع یا غیرطبیعی را می دهد.

درمان های موضعی برای نواحی دور متاستاز سرطان پستان

درمان های موضعی به طور خاص به مکان های جدید سرطان پستان، مانند استخوان ها یا کبد هدایت می شوند. این درمان ها، در صورتی که  متاستاز سرطان پستان باعث درد شود، ممکن است توصیه شود.

بیشتر بخوانید: برای پیشگیری از سرطان سینه چه کاری باید انجام داد؟

آزمایشات ژنتیکی مربوط به متاستاز سرطان پستان

یک مشاور ژنتیک دارای مجوز، درباره ی مزایای مشاوره ی ژنتیک بحث می کند و می گوید که آزمایشات ژنتیک برای افراد مبتلا به  متاستاز سرطان پستان و زنی که با  متاستاز سرطان پستان زندگی می کند چه فوایدی دارد و می گوید که چرا او تصمیم به مشاوره ژنتیکی گرفته است.

داروهای مکمل و همه جانبه متاستاز سرطان پستان

تمریناتی مانند طب سوزنی، ماساژ، هیپنوتیزم، آرامش بخشی و یوگا می تواند به تسهیل علائم  متاستاز سرطان پستان و کاهش عوارض جانبی کمک کند و کیفیت زندگی را بهبود ببخشد.

آزمایشات بالینی برای  متاستاز سرطان سینه

آزمایشات بالینی برای  متاستاز سرطان پستان، گامی مهم برای کشف درمان های جدید و بهبود مراقبت های استاندارد است. آن ها همچنین می توانند به بیماران واجد شرایط برای دریافت درمان های جدید، کمک کنند.

وقفه در درمان برای سرطان جابجا شونده ی پستان

بسیاری از افراد مبتلا به  متاستاز سرطان سینه، تصمیم می گیرند که درمان خود را متوقف کنند و یا وقفه ای در آن ایجاد نمایند. این صفحه برخی از موضوعاتی را که هنگام این تصمیم گیری بررسی می شود، را پوشش می دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ