علائم پارگی فیبر عضله چیست و چگونه میتوان آن را درمان کرد؟

alikarimi55
با پارگی فیبر عضله ، یک یا چند فیبر در یک عضله پاره می شود. دلیل آن فشار عضلانی شدید، مثلاً در فوتبال یا تنیس است. پارگی فیبر عضلانی با یک درد نیشی ناگهانی قابل آشکار می شود. عضله آسیب دیده دیگر نمی تواند تا حداکثر توان کارایی را داشته باشد. مرور مختصری درباره پارگی فیبر […]

با پارگی فیبر عضله ، یک یا چند فیبر در یک عضله پاره می شود. دلیل آن فشار عضلانی شدید، مثلاً در فوتبال یا تنیس است. پارگی فیبر عضلانی با یک درد نیشی ناگهانی قابل آشکار می شود. عضله آسیب دیده دیگر نمی تواند تا حداکثر توان کارایی را داشته باشد.

مرور مختصری درباره پارگی فیبر عضله 

علائم: درد مبهم و ناگهانی، احتمالاً کبودی. از دست دادن قدرت عضله آسیب دیده، حرکت محدود

علل: بار زیاد، به عنوان مثال حرکات سریع ناگهانی، توقف ناگهانی. اغلب در ورزش هایی مثل تنیس یا فوتبال اتفاق می افتد. عوامل خطرساز به عنوان مثال عدم تناسب اندام، کفش های نامناسب، عدم تعادل عضلانی، عفونت ها هستند.

تشخیص: گفتگو با بیمار (آنامزی)، معاینه فیزیکی، احتمالاً تصویربرداری با سونوگرافی و رزونانس مغناطیسی (MRI)

درمان: اقدامات دقیق، استراحت، خنک کردن، بانداژ فشاری و بالا بردن قسمت آسیب دیده بدن است. پزشک می تواند مسکن و فیزیوتراپی را تجویز کند. در موارد شدید ممکن است عمل جراحی لازم باشد.

بهبودی: یک فیبر عضله پاره شده معمولاً بدون عواقب بعدی بهبود می یابد. اما چند هفته طول می کشد.

علائم پارگی فیبر عضله 

پارگی فیبر عضله با درد ناگهانی و چاقویی همراه است. عضله آسیب دیده در عملکرد خود محدود شده و دیگر نمی تواند بیشترین فشار را متحمل شود. بیمار دیگر نمی تواند فعالیت ورزشی که منجر به آسیب دیدگی شده است، ادامه دهد. سیر طبیعی حرکت مختل شده است. معمولاً افراد دیده داروی مسکن می گیرند. اگر سعی کنند عضله آسیب دیده را با نیروی مخالف، منقبض کنند، درد ایجاد می شود. فشار و درد کششی نیز وجود دارد.

بلافاصله پس از آسیب دیدگی، ممکن است یک دندانه قابل مشاهده و قابل لمس در ناحیه آسیب دیده ظاهر شود – به خصوص اگر نه تنها فیبرهای عضلانی پاره شده بلکه تمام عضله پاره شده باشد (پارگی عضله). اما از آنجا که بافت معمولاً متورم است، خیلی زود دیگر دندانه محسوس نخواهد بود.

گاهی اوقات یک کبودی قابل رویت (هماتوم) نیز در محل پارگی فیبر عضله، ایجاد می شود.

علائم ذکر شده در بالا، آشکارتر و جدی تر از صدمات عضلانی مثل پارگی بیش از یک فیبر، یک دسته از فیبرها یا حتی کل عضله، می باشد.

پارگی فیبر عضله

علل و عوامل خطرساز پارگی فیبر عضلات

در مورد پارگی فیبر عضله، کوچکترین واحدهای ساختاری عضله از بین می رود: تارهای ماهیچه. این تارها، سلول های استوانه ای درازی با هسته های زیاد هستند. بسته به ماهیچه و کشیدگی آن، این تارها می توانند تا 30 سانتی متر طول و بین ده تا 100 میکرومتر ضخامت داشته باشند. هر 10 تا 20 فیبر عضلانی یک دسته فیبر عضلانی را تشکیل می دهند که توسط بافت پیوندی احاطه شده است. عضلات مخطط از چندین دسته فیبر عضلانی تشکیل شده است.

فیبرهای عضلانی واحدهای اصلی یک ماهیچه هستند. هر چند فیبر عضلانی یک دسته عضلانی تشکیل می دهند، تعداد زیاد دسته عضلانی، کل عضله را تشکیل می دهند.

اگر عضله به طور ناگهانی بیش از حد کشیده شود، فیبرهای عضلانی پاره می شوند. سربار یعنی: نیرویی بر عضله اعمال می شود که از نیروی خود ماهیچه بیشتر است. بنابراین عضله نمی تواند در برابر این نیروی اضافی مقاومت کند. این اتفاق ها می تواند رخ دهد، به عنوان مثال، در طی چندین بار دویدن طولانی، توقف ناگهانی، تغییر جهت سریع، هنگامی که ماهیچه ها خسته اند یا گرم نشده اند یا وقتی تحت فشار شدید قرار دارند.

آسیب عضله

بسته به میزان آسیب عضله از موارد زیر صحبت می شود:

پارگی فیبر عضله: پاره شدن یک یا (معمولاً) چندین فیبر عضله. این مشکل اغلب منجر به خونریزی (کبودی) داخل بافت می شود. پارگی فیبر عضله به ویژه بر روی ران (Musculus quadriceps femoris) و ماهیچه ساق پا (M. gastrocnemius) تأثیر می گذارد.

پارگی دسته عضلانی: در این نوع از آسیب عضلانی، کل بسته های فیبر آسیب دیده است.

پارگی عضلات: شدیدترین پیامد اضافه بار کردن ماهیچه هاست. در صورت پارگی عضلات، کل عضله کاملاً پاره می شود. در این صورت دیگر کنشی نیست.

اگر نیرویی که اعمال می شود فقط کمی به عضله سنگینی کند، فقط کشیده می شود اما پاره نمی شود. فشار عضلانی (همچنین دردناک) ایجاد می شود.

صدماتی مانند پارگی فیبر عضله عمدتا در طول ورزش اتفاق می افتد – در حقیقت، پارگی فیبر عضله یکی از شایع ترین آسیب های ورزشی است. مخصوصاً ورزش هایی که نیاز به شتاب ناگهانی، شتاب سریع و توقف دارند خطرناک هستند. این ورزش ها شامل فوتبال، هندبال، تنیس، اسکواش و دوی مسافت کوتاه است. آسیب مستقیم (مانند لگد زدن به ساق پا) نیز می تواند باعث پارگی فیبر عضله شود. با این حال، معمولاً بدون خشونت ظاهری رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: آسیب زانو و پارگی مینیسک

عوامل خطرساز برای پارگی فیبر عضله

عوامل مختلفی باعث پارگی فیبر عضلات، پارگی بسته عضلانی، پارگی عضله یا کشیدگی ساده عضله می شود. این عوامل شامل موارد زیر است:

  • عضلات خسته یا به اندازه کافی گرم یا کشیده نیست
  • تناسب حرکتی ناکارآمد
  • عدم تعادل عضلانی در اندام ها یا ستون فقرات
  • نداشتن وضعیت ورزش/ عدم آمادگی جسمی
  • جراحات بهبود نیافته پیشین
  • شرایط زمین ناآشنا
  • هوای سرد
  • کفش های نامناسب
  • کمبود مایعات، ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر کمیاب
  • عفونت ها (مانند مونونوکلئوز)
  • آماده سازی برای ساخت سریع عضلات (استروئیدهای آنابولیک)

مراحل درمان پارگی فیبر عضله

در صورت وجود پارگی فیبر عضله یا آسیب شدیدتر عضله (پارگی بسته عضله، پارگی عضله)، اقدامات کمک های اولیه طبق برنامه PECH باید در اسرع وقت شروع شود:

P برای استراحت: فعالیت ورزشی را متوقف کنید، اندام مصدوم را بی حرکت کنید.

E برای یخ: منطقه آسیب دیده را به مدت ده تا 20 دقیقه با یک بسته یخ یا کمپرس سرد خنک کنید.

C برای فشرده سازی: باند فشرده سازی را اعمال کنید.

H برای ارتفاع: پارگی فیبر عضله اغلب روی بازو، ران یا ساق پا تأثیر می گذارد. اندام زخمی باید بالا گرفته شود تا خون کمتری در بافت آسیب دیده جریان یابد.

این اقدامات با هدف متوقف کردن خونریزی در بافت، کاهش درد و تورم و جلوگیری از آسیب بیشتر است. بافت نباید گرم شده و ماساژ داده شود. هر دو مورد می تواند منجر به خونریزی بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: چطور می توانیم از آسیب های عضلانی پیشگیری کنید؟

پارگی فیبر عضله

درمان پارگی فیبر عضلات توسط پزشک

پزشک ممکن است در صورت پارگی فیبر عضلانی، مسکن های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا دیکلوفناک را تجویز کند. فیزیوتراپی به میزان مشخص (تخلیه لنف، سرماخوردگی و غیره) می تواند باعث تقویت عضله آسیب دیده شود. به محض کاهش ناراحتی، باید فیزیوتراپی شروع شود. تمرینات کنشی و کارکردی توصیه می شود که فشار را روی عضله آسیب دیده افزایش می دهد. گاهی اوقات درمانگر یک باند نواری مخصوص را روی ناحیه آسیب دیده می بندد.

تمرینات درمانی پارگی فیبر عضله نباید باعث درد شود!

ممکن است  لازم کبودی بزرگ در بافت سوراخ شود. پزشک یک سوزن توخالی را در کبودی وارد می کند تا خون خودش خالی شود و هم بتوان آن را مکید (زهکشی).

در صورت وجود پارگی برجسته فیبر عضله یا پارگی عضله یا پارگی کامل عضله ممکن است عمل جراحی لازم باشد. تکه های ماهیچه پاره شده دوخته می شود. جراح برای این کار از نخ بخیه  ای استفاده می کند، که به مرور زمان خود را حل می کند و جذب بدن می شود.

معاینات و تشخیص پارگی فیبر عضله

اگر به پارگی فیبر ماهیچه مشکوک بود، باید به پزشک خانواده یا بلافاصله به پزشک ورزشی مراجعه کنید. وی ابتدا در مورد علائم و مکانیسم آسیب (گرفتن سابقه پزشکی = آنامز) سوال خواهد کرد. سوالات احتمالی در اینجا عبارتند از:

  • کجا جراحت صدمه دیدی؟
  • چه مدت است که این اتفاق افتاده؟
  • دقیقاً در چه قسمت هایی درد داری؟

سپس معاینه جسمی را دنبال کنید. پزشک منطقه آسیب دیده را برای هرگونه درد عضلانی و تورم معاینه خواهد کرد. این معاینه بررسی می کند که آیا کشیدگی و بارگیری عضله باعث درد می شود و آیا عضله قدرت خود را از دست داده است.

سونوگرافی و در صورت لزوم، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRT، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی) برای کمک به تشخیص پارگی فیبرهای عضلات قابل استفاده است. علاوه بر این، پزشک می تواند از تکنیک های تصویربرداری برای تشخیص خونریزی احتمالی در بافت استفاده کند. اگر گمان شود که استخوان جانی آسیب دیده است، می توان با معاینه اشعه ایکس بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات گردن علت و درمان آن با طب فیزیکی

پارگی فیبر عضله

دوره درمان و بهبود پارگی فیبر عضلات

در مورد پارگی فیبر عضلات، معمولاً عوارضی مشاهده نمی شود. جراحت معمولاً بدون عواقب بهبود می یابد. با این وجود روند بهبودی در مورد پارگی فیبر عضله به زمان نیاز دارد: بسته به شدت آسیب دیدگی، شما نباید دو یا شش هفته ورزش انجام دهید. در صورت پارگی ماهیچه، چهار تا هشت هفته استراحت توصیه می شود. اگر قبل از اینکه پارگی فیبر عضله (پارگی دسته عضلانی، پارگی عضله) بهبود یابد، عضله سفت شده، یک آسیب جدید (آسیب مجدد) به راحتی ایجاد می شود.

پیشگیری از عارضه پارگی فیبر عضله 

با گرم شدن هوا قبل از انجام ورزش و انجام تمرینات منظم برای تعادل ایستا یا عضلانی، می توانید خطر آسیب دیدگی عضلات را کاهش دهید. در صورت لزوم، عضلات در معرض خطر را می توانند با بانداژ یا باند نواری تقویت شوند – این کار احتمالاً می تواند از پارگی فیبر عضله جلوگیری کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ