تیروئیدیت هاشیموتو چیست؟ + علل بیماری، علائم و راه های درمان های آن

alikarimi55
بیماری خود ایمنی تیروئیدیت هاشیموتو ، شایعترین نوع التهاب غده تیروئید است که حدود 80 درصد از کل موارد التهاب غده تیروئید را تشکیل می دهد. زنان تقریباً 9 برابر بیشتر از مردان در معرض تیروئیدیت هاشیموتو هستند. در بیشتر موارد این بیماری در سنین 40 تا 50 سالگی اتفاق می افتد. انواع بیماری تیروئیدیت […]

بیماری خود ایمنی تیروئیدیت هاشیموتو ، شایعترین نوع التهاب غده تیروئید است که حدود 80 درصد از کل موارد التهاب غده تیروئید را تشکیل می دهد. زنان تقریباً 9 برابر بیشتر از مردان در معرض تیروئیدیت هاشیموتو هستند. در بیشتر موارد این بیماری در سنین 40 تا 50 سالگی اتفاق می افتد.

انواع بیماری تیروئیدیت

تیروئیدیت هاشیموتو، تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن، تیروئیدیت مزمن هاشیموتو یا (به ندرت) بیماری هاشیموتو نیز نامیده می شود. گاهی اوقات با اصطلاحات تیروئیدیت خود ایمنی، سندرم هاشیموتو، بیماری هاشیموتو یا نام کوتاه هاشیموتو (Hashimoto) نیز معرفی می شود.

دو نوع تیروئیدیت هاشیموتو وجود دارد:

  • در نوع کلاسیک، غده تیروئید بزرگ می شود (تشکیل استروما) اما از کار می افتد.
  • در نوع آتروفیک، بافت تیروئید از بین می رود و اعضای بدن نیز تحلیل می روند.

به طور کلی، نوع آتروفیک تیروئیدیت هاشیموتو بیشتر از نوع کلاسیک مشاهده می شود.

علل بیماری تیروئیدیت هاشیموتو  

بیماری تیروئید تیروئیدیت هاشیموتو، خود ایمنی است، یعنی بدن به یک دلیل ناشناخته شروع به تولید آنتی بادی بر علیه پروتئین های تیروئید می کند. این امر منجر به التهاب مزمن غده تیروئید می شود. در دراز مدت، بافت تیروئید دائماً ملتهب از بین می رود، که منجر به کم کاری تیروئید می شود. در واقع، تیروئیدیت هاشیموتو شایع ترین علت کم کاری تیروئید است.

از آنجا که تیروئیدیت هاشیموتو ممکن است در خانواده ها رخ دهد، متخصصان گمان می کنند که یک پیشگیری ژنتیکی برای این بیماری وجود دارد. در لحظه به روزرسانی این مقاله در سال 2020، هنوز هیچ مدرکی در این زمینه نداریم.

التهاب کبد نوع C (هپاتیت C) نیز به نظر می رسد در پیشرفت بیماری نقش دارد. بعضی اوقات بیماران مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو از سایر بیماری های خود ایمنی مانند بیماری آدیسون، دیابت نوع 1، بیماری سلیاک یا نوعی شدید از کم خونی (کم خونی مهلک) رنج می برند.

علائم بیماری تیروئیدیت هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو بدون درد است. علائم دیگری نیز وجود ندارد، به همین دلیل این بیماری اغلب فقط در مرحله پیشرفته کشف می شود – هنگامی که منجر به کم کاری تیروئید شود. در این صورت ناراحتی های آشکارتری وجود دارد، مانند:

  • خستگی مداوم، ضعف و ناتوانی
  • بی علاقگی و بی میلی
  • مشکلات تمرکز و حافظه
  • گرفتگی صدا
  • حساسیت به سرما
  • یبوست
  • افزایش وزن با وجود عادات غذایی بدون تغییر
  • خشکی پوست و ناخن های شکننده
  • موهای شکننده و افزایش ریزش مو
  • اختلالات سیکل ماهانه و کاهش باروری
  • چربی خون بالا

بیماری مغزی (انسفالوپاتی) هاشیموتو

به دنبال تیروئیدیت هاشیموتو بیماری مغزی ایجاد می شود. بیماری مغزی هاشیموتو منجر به اختلالات عصبی و روانی متعددی از قبیل نقص شناختی، گیجی، جنون، خواب آلودگی موقتی به حالت اغما، صرع و اختلال حرکتی (آتاکسی) می شود.

تشخیص بیماری تیروئیدیت

در ابتدا، پزشك سابقه پزشکی بيمار را در يك گفتگو تفصيلي (آنامز) مي گيرد. پس از آن آزمایش خون می تواند ظن اختلال عملکردی غده تیروئید ناشی از تیروئیدیت هاشیموتو را تأیید کند. غلظت هورمونهای تیروئید T3 و T4 و همچنین TSH اندازه گیری می شود. TSH هورمونی از غده هیپوفیز است که تیروئید را برای تولید هورمون تحریک می کند.

همچنین نمونه خون برای آنتی بادی های ضد پروتئین تیروئید آزمایش می شود. بررسی سونوگرافی از غده تیروئید به عنوان یک روش تصویربرداری به تشخیص هاشیموتو کمک می کند. این یافته معمول در مورد هاشیموتو است: غده تیروئید کوچکتر از حد نرمال و با ساختار یکنواخت تاریک در سونوگرافی.

با استفاده از بیوپسی ریز سوزن، پزشک می تواند از غده تیروئید نمونه بافتی بگیرد تا آن را از نزدیک بررسی کند: در تیروئیدیت هاشیموتو، گلبولهای سفید خون به طور قابل توجهی بیشتر از حد طبیعی در بافت یافت می شوند.

برای روشن شدن بیماری مغزی هاشیموتو، ممکن است معاینات بیشتری لازم باشد، مانند آنالیز نمونه ای از مایع مغزی نخاعی (مایع مغزی نخاعی) و همچنین اندازه گیری فعالیت الکتریکی مغز (EEG).

درمان بیماری تیروئیدیت هاشیموتو

هیچ درمانی علیه علت هاشیموتو وجود ندارد. با این حال، علائم ناشی از وقوع کم کاری تیروئید را می توان با جایگزینی هورمون تیروئید گمشده درمان کرد: بیماران معمولاً قرص های حاوی هورمون مصنوعی لووتیروکسین را مادام العمر مصرف می کنند. برای جذب بهینه بدن، این دارو باید صبح ها با معده خالی مصرف شود.

اگر این بیماری منجر به بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر) شود، هاشیموتوتراپی می تواند شامل عمل جراحی برداشتن اندام باشد. بیماری مغزی هاشیموتو معمولاً با کورتیزون با دوز بالا (پردنیزولون) به خوبی قابل درمان است.

تغذیه و زندگی با هاشیموتو

افزایش مصرف ید می تواند در پیشرفت هاشیموتو نقش داشته باشد و همچنین ممکن است تأثیر منفی بر روند بیماری داشته باشد. بنابراین، بیماران مبتلا به هاشیموتو ید در دوزهای بسیار بالا باید از مصرف قرص ید خودداری کنند و به میزان تامین ید از طریق غذا توجه کنند. به عنوان مثال ماهی های دریایی (مانند ماهی خال مخالی، شاه ماهی، سیته) و غذاهای دریایی از نظر ید بسیار غنی هستند.

هاشیموتو در کودکان و نوجوانان

اگر كودكان و نوجوانان مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو دچار گواتر (استروما) یا كم کاری تیروئید شوند، پزشک استفاده از هورمون های تیروئید را تجویز می کند.

بهبودی در تیروئیدیت هاشیموتو

روند بیماری در هاشیموتو قابل پیش بینی نیست. فقط بیماری بندرت بطور خودبخود رکود می کند. تخریب بافت تیروئید ناشی از التهاب مزمن غیر قابل برگشت است. کم کاری تیروئید که در دوره هاشیموتو ایجاد می شود، معمولاً نیاز به مصرف مستمر هورمون های تیروئید دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ