۱۳ درمان خانگی برای از بین بردن غدد زیر بغل

alikarimi55
غدد زیر بغل در اثر تورم غدد لنفاوی به وجود می آید که باعث درد می شود. در بعضی موارد این غدد خود به خود بعد از چندین روز ناپدید می شوند اما در مواردی دیگر حای بزرگتر شده و درد بیشتری ایجاد می کنند. بعضی درمان های خانگی علائم غدد را کاهش داده و […]

غدد زیر بغل در اثر تورم غدد لنفاوی به وجود می آید که باعث درد می شود. در بعضی موارد این غدد خود به خود بعد از چندین روز ناپدید می شوند اما در مواردی دیگر حای بزرگتر شده و درد بیشتری ایجاد می کنند. بعضی درمان های خانگی علائم غدد را کاهش داده و آنرا کوچکتر می کنند اما اگر در روند درمان پیشرفتی مشاهده نکردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علل و علائم غدد زیر بغل

شایع ترین علت این غدد دردآور، تورم غدد لنفاوی است. غدد لنفاوی بخشی از سیستم لنفاوی بدن هستند که لنف را در جریان خون به حرکت در می آورد.

این غدد مایع لنفاوی را فیلتر کرده و به دلایلی همچون دلایل زیر ورم می کنند :

۱. عفونت باکتریایی، قارچی یا ویروسی در سینه یا زیر بغل

۲. عفونت کلی بدن مانند ایدز یا تبخال

۳. سرطان ( معمولا سرطان سینه یا لنفوم )

غدد زیر بغل به دلایل دیگری همچون موارد زیر نیز بوجود می آیند :

۱. واکنش های آلرژیک

۲. رشد خوش خیم بافت چربی یا لیپوماس

۳. کیست

می توان گفت که جدی ترین علت بروز این غدد، سرطان است. از این رو توصیه می شود در صورت درمان نشدن آن حتما با یک متخصص مشورت کنید.

علائم غدد زیر بغل به این ترتیب است :

۱. وجود غدد و ورم هایی در زیر بغل

۲. التهاب پوست بر روی غده و ورم

۳. درد هنگام لمس غدد

۴. درد در بازو و سینه

۵. ناراحتی هنگام حرکت دادن دست

در بیشتر موارد این غدد یا غدد چربی ساده به راحتی در خانه قابل درمان هستند. در اینجا لیستی از داروهای خانگی برای درمان غدد زیر بغل آورده شده است.

۱۳ درمان خانگی برای از بین بردن غدد زیر بغل

درمان با آب گرم

یک درمان ساده و قدیمی برای درمان این غدد گرما دادن به غدد ورم کرده است. با اینکه هیچ شواهد علمی برای تاثیرات این شیوه درمانی وجود ندارد اما باور بر این است که باعث کاهش درد و تورم در موضع می شود. برای انجام این روش به یک حوله کوچک و آب داغ نیاز دارید. حوله را درون آب گرم کرده و آن را ده دقیقه تا ۱۵ دقیقه روی موضع بگذارید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

ماساژ

مطالعات نشان داده که ماساژ باعث کاهش درد شده و به جریان انداختن خون در موضع باعث کاهش تورم غدد می شود. برای ماساژ می تواتید از روغن نارگیل یا روغن زیتون استفاده کنید. چند قطره روغن بر روی موضع ریخته و با نوک انگشتان خود به آرامی برای چند دقیقه ماساژ دهید. این کار را ۲ بار در روز انجام دهید.

ویتامین E

ویتامین E خواص ضد التهابی دارد که باعث کوچکتر شدن ابعاد غدد دردآور زیر بغل می شود. اما مصرف آن حتما باید با نظر پزشک باشد. در صورت تجویز پزشک روزی یک کپسول همراه با آب مصرف کنید.

هندوانه

هندوانه خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد که خون را ضد عفونی کرده، ابعاد غدد را کاهش داده و باکتری های منشا عفونت را از بین ببرد. می توانید هر روز صبح به همراه صبحانه خود یک لیوان آب هندوانه سرد بنوشید.

آبلیمو

آبلیمو منبع غنی ویتامین ث است که خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد که می تواند تورم لنف ها را کاهش داده و درد را کم کند. برای انجام این روش درمانی، آبلیمو را با آب ترکیب کرده، یک توپ پنبه ای را در ترکیب خیسانده و بر روی موضع بمالید و صبر کنید تا خود خسک بشود. همچنین می توانید صبح ها یک یا دو قاشق چایخوری آبلیمو به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و آنرا بنوشید.

جوز هندی

جوز هندی خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی دارد که درد را کاهش داده و به بدن در از بین بردن باکتری های عفونی کمک می کند. نصف قاشق چایخوری پودر جوز هندی، یک قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و آنرا هم بزنید سپس بنوشید. این کار را هر روز یک بار انجام دهید. اگر اسیدیته هستید این روش را امتحان نکنید.

پیاز

پیاز نیز به دلیل خواص ضد التهاب و مسکن آن برای کاهش درد غدد زیر بغل و التهاب آنها می تواند موثر باشد. آب یک پیاز را گرفته، آنرا با سبزیجات ترکیب کرده تا مزه بهتری بدهد. روزانه یک لیوان از این ترکیب را بنوشید.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد التهاب، آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده است که درد غدد زیر بغل را کاهش داده و تورم را کم می کند. استفاده موضعی از زردچوبه ممکن است باعث کاهش خارش و بهبود شود. روزانه قبل از رفتن به خواب یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با یک لیوان شیر داغ مخلوط کرده و بنوشید.

همچنین می توانید پودر زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند، سپس خمیر را بر روی موضع بمالید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خشک شود سپس آنرا با آب بشویید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

ویتامین آ

ویتامین آ در تقویت عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا می کند. به عملکرد لنفوسیت ها کمک کرده و خواص ضد التهابی دارد. هنگامی که بدن به اندازه کافی ویتامین آ دریافت نکند از نظر ایمنی ضعیف می شود و احتمال ابتلا به عفونت بالا می رود. از این رو باید ویتامین آ دریافتی خود را افزایش دهید تا با عفونت غدد لنفاوی مبارزه کنید. می توانید به سالاد خود هویج اضافه کنید یا به عنوان پاپایه و هویج را به صورت اسنک و عصرانه مصرف کنید.

ذغال

ذغال فعال مواد سمی بدن را جذب می کند و التهاب ها و درد را کاهش می دهد. یک قاشق چایخوری پودر ذغال فعال را با نصف قاشق چایخوری پودر دانه کتان را در با آب مخلوط کرده تا خمیری غلیظ درست شود. خمیر را روی دستمال حوله ای مالیده و بر روی موضع بگذارید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آنرا رها کنید. اینکار را روزانه هر دو ساعت یک بار تکرار کنید تا عفونت برطرف شود.

سیر

مطالعات نشان داده است که سیر خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و ورم و درد غدد لنفوی را کاهش می دهد. همچنین در سم زدایی بدن و خون نیز بسیار موثر است. دو تا سه حبه سیر را ریز ریز خرد کرده و هر روز صبح همراه با یک لیوان آب ولرم بخورید. یا می توان سیر را مستقیما به غذا های خود اضافه کنید.

حمام کنتراست

حمام کنتراست به معنی استفاده متناوب و پشت سر هم از آب گرم و آب سرد برای کاهش درد عضلانی است. آب سرد درد را کاهش داده در حالی که آب گرم به گردش خون در سیستم لنفاوی کمک می کند. دو سطل یا دو وان را، یکی را آب گرم و دیگری را با آب سرد پر کنید. زیر بغل خود برای ۳ تا ۴ دقیقه در آب گرم فرو کنید.

سپس برای ۲ دقیقه در آب سرد فرو کنید. اینکار را ۴ تا ۵ بار تکرار کنید. اگر اینکار برایتان سخت است، می تواند قطعات پارچه ای را در آب گرم و سرد خیس کنید و برای همان مدت مشابه روی موضع قرار دهید. حمام کنتراست را روزی دو بار انجام دهید.

سرکه سیب

سرکه سیب خواص ضدعفونی کننده ای دارد که به بهبود عفونت کمک می کند، همچنین باور بر این است خواص ضد التهابی نیز دارد و ورم و درد را کاهش می دهد. مقداری مساوی از سرکه سیب و آب را با یکدیگر مخلوط کرده و پارچه ای را در آن خیس کنید. پارچه بر روی روی موضع گذاشته و ۵ تا ۷ دقیقه صبر کنید. سپس موضع را با آب گرم شستشو دهید و خشک کنید. همچنین می توانید یک قاشق چایخوری سرکه سیب و عسل را با آب گرم مخلوط کرده و بنوشید. این درمان را چند بار در روز تکرار کنید.

باید بدانید که که تمام غدد اطراف پستان نشانه ای از سرطان نیستند. تغییرات هورمونی اغلب منجر به تشکیل این غدد می شود. اگر این غدد بعد از یک هفته با استفاده از این روش ها برطرف نشدند بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی برای سلامت و بهداشت زیر بغل

۱. مایعات مصرف کنید

بسیاری از مشکلات بدن بخاطر عدم توازن و کمبود مایعات و خون است. مصرف مایعات برای عملکرد بهتر بدن و چرخش بهتر خون حائز اهمیت است.

۲. مصرف کافئین را کاهش دهید

چای و قهوه منابعی غنی از کافئین هستند که باعث می شوند غدد و توده ها بزرگ تر شوند. با اینکه پستوانه دقیق علمی مبتنی بر ارتباط مصرف کافئین با غدد لنفاوی زیر بغل وجود ندارد اما بهتر است که مصرف آن را مدیریت کنید. بجای آن می توانید از آبمیوه های طبیعی و تازه استفاده کنید.

۳. از خوردن غذاهایی که باعث درد می شوند اجتناب کنید

از مصرف غذاهایی که باعث تورم بیشتر غدد و ایجاد در آنها می شوند خودداری کنید. غذایی هایی که باعث این امر شده را یادداشت کرده و از رژیم خود حذف کنید.

۴. غذای چرب و تند مصرف نکنید

مصرف این دسته غذا باعث تعریق بیشتر بدن منجمله زیر بغل شده و این باعث رشد بیشتر و سریع تر باکتری ها و در نتیجه التهاب بدتر می شود. کنار گذاشتن این دسته غذا ها به سریع تر شدن روند بهبود کمک خواهد کرد.

۵. رعایت بهداشت

زیر بغل به علت فعالیت زیاد غده هایش نسبت به باقی بدن بیشتر تعریق می کند. خشک و تمیز نگه داشتن زیر بغل به بهبود سریع تر کمک خواهد کرد. اگر منشا تورم غدد باکتریایی باشد و به علت انسداد منافذ ایجاد شده باشد، با بهداشت مناسب برطرف می شود.

۶. میوه و سبزیجات بسیار مصرف کنید. از گرم کردن غذاهای مانده، سرخ کردنی ها و مواد شیرین خودداری کنید.

۷. خواب کافی ۶ تا ۸ ساعت در روز.

۸. از حوله و لوازم آرایشی و بهداشتی افراد مبتلا استفاده نکنید، عفونت های باکتریایی بسیار مسری هستند.

۹. موضع را روزانه چند بار با آب ولرم بشویید.

۱۰. غدد را دست نزنید و نخارانید، ممکن است در سطح وسیع تری پخش شود.

۱۱. زیر بغل خود را نتراشید زیرا وضعیت را بدتر خواهد کرد.

اگر بعد از یک هفته غده ها ناپدید نشدند بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز آنتی بیوتیک عفونت را درمان کند.

چه هنگام برای غدد زیر بغل باید به پزشک مراجعه کرد ؟

گاها غدد زیر بغل بدون هیچ گونه درد و ناراحتی خود به خود پدید می آیند و از بین می روند. استفاده از درمان های خانگی برای درمان غدد زیر بغل می تواند روند بهبود را تسریع کرده و اجازه ندهد تشدید شدن را به آن ندهد، خصوصاً در مواردی که منشا آن عفونی است.

اگر این غدد بعد از چند هفته بهبود نیافتند یا رو به وخامت گذاشتند بهتر است با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشید. علل زیادی وجود دارد که می تواند مسئول آن توده دردناک در زیر بغل باشد. اگر متوجه حساسیت، قرمزی، درد یا رشد در اندازه آن ها هستید سریعاً به پزشک مراجعه کنید زیرا در موارد این غدد با سرطان سینه و لنفوم همراه هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ