عفونت قارچی کرم حلقوی چیست؟ + علائم و درمان های خانگی آن

alikarimi55
برخلاف نامش که به معنی کرم حلقه ای است این بیماری نوعی عفونت قارچی است. بیش از ۳۰۰ نوع قارچ وجود دارد که می تواند باعث عفونت در انسان ها شود که عفونت قارچی کرم حلقوی یکی از شایع ترین آنهاست که به شدت نیز مسری است و می تواند بین انسان و حیوانات نیز […]

برخلاف نامش که به معنی کرم حلقه ای است این بیماری نوعی عفونت قارچی است. بیش از ۳۰۰ نوع قارچ وجود دارد که می تواند باعث عفونت در انسان ها شود که عفونت قارچی کرم حلقوی یکی از شایع ترین آنهاست که به شدت نیز مسری است و می تواند بین انسان و حیوانات نیز انتقال پیدا کند. افرادی که حیوان خانگی دارند، کسانی که ضعف سیستم ایمنی داشته و کودکان بیشترین قربانیان این نوع عفونت قارچی هستند. با اینکه عفونت قارچی کرم حلقوی می تواند بسیار آزار دهنده باشد اما مشکل جدی و حادی به شمار نمی آید.

عفونت قارچی کرم حلقوی پا که به آن ” پای ورزشکار ” نیز می گویند یکی از انواع عفونت قارچی پا می باشد که احتمال می رود ۱۵ درصد از کل جمعیت جهان به یک نوع از این عفونت ها مبتلا باشند. عفونت قارچی کرم حلقوی معمولا کف پا، بین انگشتان و اطراف ناخن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم آن می تواند خفیف و ملایم یا به شدت آزاردهنده باشد.

علائم عفونت قارچی کرم حلقوی

از مشخص ترین علائم این عفونت پا می توان به این موارد اشاره کرد :

  • خارش و سوزش کف پا و میان انگشتان
  • تاول
  • شکاف و ترک برداشتن پوست کف پا و میان انگشتان
  • خشک شدن پوست
  • تغییر رنگ و شل شدن ناخن ها
  • بوی بد پا

محرک ها و عوامل ریسک زا عفونت قارچی کرم حلقوی

ورزشکاران معمولا مستعد اینگونه عفونت های قارچی هستند زیرا قارچ ها در سطوح مرطوب مانند کف اتاق رختکن و حمام ورزشکاران به راحتی رشد کرده و گسترش می یابند. ورزشکاران همچنین مستعد ابتلا به این عفونت کشاله های ران نیز هستند. مردان و نوجوانان نیز بخشی از بزرگترین افراد مستعد ابتلا به عفونت قارچی کرم حلقوی پا هستند. اکثر این افراد با خاراندن موضع با دست، به عفونت قارچی کرم حلقوی دست نیز مبتلا می شوند.

درمان این عفونت

اگر فکر می کنید به این عارضه دچار شده اید بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه کرده تا او احتمال وجود بیماری های دیگر که علائم مشابهی دارند را رد کند و تشخیصی دقیق ارائه دهد. پزشک با مشاهده تنها یا با برداشت تکه ای از بافت عفوتی و انجام آزمایش نوع بیماری را تشخیص می دهد.

این عارضه جدی نیست اما می تواند تا مدت زیادی باقی بماند. با درمان مناسب اما در حدود دو هفته از بین می رود. شایع ترین شکل درمانی اما استفاده از کرم ها، ژل ها و اسپری های ضدقارچ بدون نیاز به نسخه است. در صورت جواب ندادن این راه حل ها، پزشک دارو های خاص تجویز خواهد کرد.

درمان های خانگی عفونت قارچی کرم حلقوی

درمان های خانگی متفاوتی وجود دارد که برای مبارزه با این عفونت و عفونت های قارچی استفاده می شود اما جایگزین مناسبی برای دارو های ضدقارچ نیستند. قبل از انجام هر کدام ازین روش ها با پزشک خود مشورت کنید.

سرکه سیب

یک توپ پنبه را در سرکه سیب خیسانده و روزی سه مرتبه بر روی موضع بمالید.

هیدروژن پروکسید

روزانه دو مرتبه موضع را با هیدروژن پروکسید مطوب کرده تا عفونت از بین ببرید. هیدروژن پروکسید به قاتل قارچ شهره است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضدقارچ است و پوست را مرطوب می کند و می تواند عفونت را از بین ببرد. اینکار را سه مرتبه در روز تکرار کنید.

روغن درخت چای

مطالعه ای در سال ۲۰۰۲ نشان داد که استفاده از روغن درخت چای در کاهش علائم عفونت قارچی کرم حلقوی پا موثر بوده و آن را در عرض چند هفته از بین می برد.

پیشگیری از این عفونت

اگر کف پایتان مرطوب یا خیس باشد و در معرض محیط های قارچی باشید، احتمال ابتلا به این عارضه بالا می رود. چند نکته مهم برای پیشگیری از این عفونت پا :

  • در حمام های عمومی و رختکن ها دمپایی و صندل بپوشید.
  • پای خود را مرتبا با صابون بشورید.
  • کفش ها و جوراب هایتان را با کسی به اشتراک نگذارید.
  • پای خود را قبل پوشیدن جوراب و کفش خشک کنید.
  • جوراب های خود را در صورت خیس شدن یا مرطوب شدن عوض کنید.
  • همچنین در صورت عفونت پا، به هیچ عنوان به موضع دست نزنید زیرا امکان انتشار آن به سایر اعضای بدن وجود دارد.

حرف آخر

این عفونت می تواند هر نقطه ای از بدن را مبتلا کند، هنگامی که پا به این عفونت مبتلا شود به آن ” پای ورزشکار ” می گویند. کرم ها و اسپری های ضدقارچ شایع ترین شکل درمان این بیماری است. در شرایط حاد اما نیاز به تجویر دارو های قوی تر از سوی پزشک است. قارچ ها در سطوح و محیط های مرطوب رشد می کنند مانند حمام ها و رختکن های ورزشی، پس بهترین روش پیشگیری جلوگیری از تماس مستقیم پوست با این سطوح مرطوب است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ