14 راه حل خانگی برای درمان هایپرهیدروز (تعرق زیاد)

alikarimi55
عرق کردن یک عملکرد طبیعی بدن است. همه انسان‌ها عرق کردن را تجربه می کنند. بدن برای آنکه خود را خنک نگه دارد، شروع به عرق کردن می کند. با این حال اگر تعریق بیش از حد باعث ایجاد سردرد روزانه و همچنین خیسی بیش از حد بدن شود و احساس خجالت برای فرد به […]

هایپرهیدروز

عرق کردن یک عملکرد طبیعی بدن است. همه انسان‌ها عرق کردن را تجربه می کنند. بدن برای آنکه خود را خنک نگه دارد، شروع به عرق کردن می کند. با این حال اگر تعریق بیش از حد باعث ایجاد سردرد روزانه و همچنین خیسی بیش از حد بدن شود و احساس خجالت برای فرد به همراه داشته باشد، به احتمال زیاد هایپرهیدروزیس می باشد.
هایپرهیدروز یا تعرق بیش از اندازه یک وضعیت بهداشتی است که تنها 15 میلیون نفر در ایالت متحده را درگیر خود کرده است. در واقع کسانی که به هایپرهیدروزیس مبتلا هستند پنج برابر بیشتر افراد معمولی عرق می کنند.
در حالی که هیچ درمان طبیعی برای هایپرهیدروزیس وجود ندارد، اما راه حل های طبیعی و روش های خانگی وجود دارد که می تواند به شخص کمک کند. در ادامه بهترین راه حل های خانگی برای درمان هایپرهیدروز را به شما پیشنهاد می کنیم.

هایپرهیدروز چیست؟

هایپرهیدروز یا تعریق بیش از حد شرایطی از بدن است که در یکی از دو دسته زیر قرار می گیرد:

هایپرهیدروز کانونی اولیه: تعریق بیش از حد بیماری یکی از علائم اصلی پزشکی است. تعرق زیاد ناشی از یک بیماری دیگر نیست و در واقع اثر جانبی دارو نیز نمی باشد. اعتقاد بر این است که هیپرهیدروز کانونی اولیه، یک جزء ژنتیکی بزرگ دارد.

هیپرهیدروز عمومی شده ثانویه: تعریق بیش از حد نتیجه بیماری پزشکی دیگری از جمله نقرس، چاقی، بیماری پارکینسون، بارداری و یائسگی است. همچنین می تواند به عنوان یک اثر جانبی دارو نیز ایجاد شود. تفاوت اصلی بین هایپرهیدروز اولیه و ثانویه در این است که افراد مبتلا به هایپرهیدروز ثانویه در نقاط بزرگ بدن عرق کردن را تجربه می کنند همچنین در طول شب عرق کردن را تجربه می کنند.

افراد مبتلا به هایپرهیدروز اولیه به طور معمول از دست، پا، زیر بغل، کشاله ران و صورت خود عرق می کنند (جایی که بخش بزرگی از غدد عرق را می توان یافت). همچنین در اشخاصی با هایپرهیدروزیس اولیه هنگام خواب شاهد عرق کردن زیاد بدن نمی باشند.

علائم هیپرهیدروز شامل چه مواردی است؟

هایپرهیدروز می تواند بسیار ناامید کننده و شرم آور باشد همچنین مدیریت علائم می تواند بسیار سخت و هولناک باشد. علائم شایع هیپرهیدروز شامل موارد زیر است:
تعریق بیش از حد
تعرق زیادی که باعث خیس شدن لباس شود
تغییر رنگ پوست در نقاطی که تعرق بسیار زیاد است
ایجاد انواع عفونت های پوستی
احساس چسبندگی همیشگی در دست و پا

داروهای خانگی برای درمان و رفع هایپرهیدروز

این مقاله بر این باور است که شخصی نباید به دلیل تعرق طبیعی بدن خود خجالت بکشد. بسیاری از افراد به جای درمانهای پزشکی گران قیمت یا تهاجمی سعی می کنند گزینه های درمانی طبیعی هیپرهیدروز را امتحان کنند. در ادامه شاهد 14 روش طبیعی برای درمان هیپرهیدروز خواهید بود. با ما همراه باشید. قبل از آنکه هر کدام از روش‌های گفته در این مقاله را امتحان کنید پیشنهاد می کنیم با پزشک خود مشورت کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب یک محصول فوق العاده همه کاره است. می توانید از سرکه سیب آن برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن، نگهداری مواد غذایی و حتی برای درمان برخی از شرایط پوستی استفاده کنید. سرکه سیب همچنین در کنترل باکتری‌هایی که باعث ایجاد بو در هیپرهیدروزیس می‌شوند، نقش دارند.

از سرکه سیب برای از بین بردن باکتریها استفاده کنید. قبل از خواب پنبه ای را به سرکه سیب آغشته کنید و روی پوست خود بمالید و صبح آن را شستشو دهید. به یاد داشته باشید که می‌توانید سرکه سیب را در فروشگاه های مواد غذایی نیز پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: خواص باورنکردنی سرکه سیب

جوش شیرین و آرد ذرت

جوش شیرین و نشاسته ذرت هر دو به جذب عرق ، پایین آمدن سطح pH و مسدود شدن بو کمک می کنند. دئودورانت طبیعی خود را با مخلوط جوش شیرین با قسمت مساوی ذرت و استفاده از آن برای تمیز کردن زیر بغل ایجاد کنید. برای کسب بهترین نتیجه چندین بار در روز از این داروی طبیعی برای درمان هیپرهیدروز استفاده کنید.

اصلاح رژیم غذایی جهت کاهش علائم هایپرهیدروز

آیا می دانستید که برخی از غذاها عرق بدن شما را زیاد می کند؟ با مصرف این مواد غذایی علائم هیپرهیدروز را در بدن خود افزایش می دهید. شما می توانید با تغییر در رژیم غذای خود علائم هیپرهیدروزیس را در خود کاهش دهید. در اینجا چندین پیشنهاد برای شما آماده کردیم:

  • رژیم بدون گلوتن را انتخاب کنید
  • رژیم کم کربوهیدرات را دنبال کنید
  • مصرف سدیم را کاهش دهید
  • روزانه 13 فنجان یا بیشتر آب بنوشید تا آبرسانی بدن به راحتی انجام شود و بدن خنک شود
  • غذاهایی مانند فلفل، کرفس، خیار، گریپ فروت، سبزیجات، روغن زیتون و هندوانه به هضم بهتر غذا کمک می‌کنند، این مواد را در رژیم غذایی خود قرار دهید
  • مکمل های ویتامین B مصرف کنید
  • چای بابونه برای کاهش استرس را فراموش نکنید
  • یک لیوان آب شامل 2 قاشق چایخوری سرکه سیب و 1 قاشق چایخوری عسل را با معده خالی بنوشید

هایپرهیدروز

نمک حمام اپسوم و تاثیر آن در درمان هیپرهیدروز

در هنگام استراحت، حمام را فراموش نکنید. خوابیدن در وان حمام می تواند بسیار شما را آرام کند. همچنین می توانید از نمک اپسوم در وان حمام خود استفاده کنید، این نمک یک روش طبیعی عالی برای درمان هیپرهیدروز می باشد. این نمک می تواند به کاهش بوی بد بدن کمک بسیار شایانی کند.

اگر به مدت 20 دقیقه و هفته ای یک تا دو بار از این نمک استفاده کنید می توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. این نمک آرامش زیادی را به شما میدهد و در درمان هیپرهیدروز نتیجه رضایت بخشی را برای شما به ارمغان می آورد.

آب لیمو

آب لیمو یکی دیگر از درمان های خانگی هایپر هیدروز است که می تواند در تهیه دئودورانت به شما کمک کند. برای آنکه بهترین نتیجه را از این راه حل خانگی کسب کنید، لیمو تازه را قبل از خواب به زیر بغل خود بمالید و سپس صبح دوش بگیرید.

ایجاد تغییر در سبک زندگی و کاهش علائم هایپرهیدروز

برخی از آسان ترین داروهای خانگی برای هایپرهیدروز نیازی به خوردن، نوشیدن یا استفاده از هر ماده ای ندارد. تنها با تغییرات ساده ای در شیوه زندگی خود می توانید تاثیر باکتری های بد بود را در بدن خود کاهش دهید. در اینجا چندین پیشنهاد در اختیار شما قرار می دهیم:

رعایت بهداشت فردی مهم ترین عامل در درمان هیپرهیدروز

برای آنکه باکتری های بد بوی بدن را کنترل کنید لازم است که زمان حمام رفتن را مدیریت کنید. برای خلاصی از اینباکتری‌ها لازم است که به صورت روزانه استحمام را فراموش نکنید. قبل از پوشیدن لباس حتما حمام بروید، بدن خود را کاملا خشک کنید و سپس لباس های تمیز خود را بپوشید.

هایپرهیدروز

زیر بغل خود را اصلاح کنید

بله! تراشیدن زیر بغل یکی از مهم ترین راه حل ها برای کنترل تعرق بدن است. اصلاح کمک بسیار شایانی به کاهش عرق کردن دارد.

سیگار کشیدن ممنوع:

سیگار کشیدن باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن شما می شود. در واقع سیگار کشیدن باعث فعال شدن غدد عرق شما می شود.

درمان هایپرهیدروز با مصرف مریم گلی و چای سیاه

هر دو مریم گلی و چای سیاه می توانند به عنوان یک درمان موضعی و طبیعی هیپرهیدروز موضعی استفاده شوند. چای به کنترل عرق کردن و کاهش باکتریهای بد بو کمک می کند زیرا اسید تانیک موجود در چای باعث محدود شدن منافذ می شود.

برای تهیه این روش درمانی خانگی برای هایپرهیدروز چای را برای چند دقیقه تفت دهید، سپس بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود و آن را در نواحی مورد نظر بدن خود بمالید. همچنین می توانید دست و پای خود را در آن خیس کنید. در صورت نیاز می توانید چندین بار در روز از این روش استفاده کنید.

استفاده از نمک ساده ترین روش درمان هیپرهیدروز

همه ما می دانیم که نمک رطوبت را جذب می کند. به همین دلیل شما اگر در آب و هوای مرطوب زندگی می کنید گاهی با نمک جامد در نمکدان برخورد کرده اید. شما می توانید در هنگام مدیریت عرق بدن خود از خاصیت نمک استفاده کنید. ساده ترین راه استفاده از نمک استفاده از آن در مناطق عرق کننده بدن به محض شروع عرق کردن است.

نمک عرق را بدون باقی ماندن بو جذب می کند. برای انکه یک راه حل قوی تر را امتحان کنید می توانید از مخلوط نمک و آب لیمو استفاده کنید و برای خود یک اسکراب خانگی مرکبات تهیه کنید. هر شب قبل از حمام یا خواب از این اسکراب به خود بمالید و سپس آن را بشویید.

بیشتر بخوانید: مزایای حمام نمک که از آن بی خبرید

اسکیزاندرا

اسکیزاندرا یک داروی گیاهی است که از میوه های خشک ساخته می شود و برای درمان عرق کردن در شب و تعرق زیاد بسیار مفید است. این گیاه به دلیل اینکه یک روش طبیعی است یک درمان خانگی عالی برای هایپرهیدروزیز می باشد.

مصرف داروی گیاهی (St. John’s Wort) ست جان ورث برای درمان هیپرهیدروز

ست جان ورث یک داروی گیاهی است که برای درمان افسردگی و علائم یائسگی استفاده می شود. در نظر داشته باشید که افسردگی و یائسگی می توانند عوامل ثانویه ایجاد هایپرهیدروز باشند و شما با درمان این دو علائم، هایپرهیدروزیز خود را کاهش دهید.

روغن درخت چای برای درمان هیپرهیدروز

مانند بسیاری از داروهای خانگی دیگر برای درمان هیپرهیدروز در این لیست، روغن درخت چای نیز یک ماده طبیعی برای کاهش باکتری های بد بو می باشد. برای استفاده از روغن درخت چای برای درمان هیپرهیدروز، با استفاده از پنه آن را به نقاط بدن تان که داری تعرق زیاد است بمالید. شما می توانید یک یا دو بار در روز از این روغن استفاده کنید.

ریشه والرین

ریشه والرین یک درمان طبیعی برای کاهش اضطراب و کاهش علائم یائسگی می باشد. این خاصیت ها باعث می شود تا ریشه والرین به عنوان یک یک روش درمان طبیعی برای هیپرهیدروز موثر باشد.

ایجاد تغییرات و اصلاحات در کمد لباسی جهت کاهش علائم هایپرهیدروز

یکی از بدترین قسمت های هیپرهیدروز, عرق کردن و خیس شدن لباس می باشد زیرا قابل رویت می شود. برای آنکه باعث کاهش عرق بدن شوید بهتر است که در کمد لباس خود تغییراتی ایجاد کنید. برای کمک به حداقل رساندن ظاهر علائم عرق، از این تغییرات در کمد لباس خود استفاده کنید:

  • لباس های تیره و پارچه های طرح دار بپوشید
  • لباس های ساخته شده از پارچه های طبیعی و نخ های کتان استفاده کنید
  • از پارچه های مصنوعی ساخته شده از پلی استر و اکریلیک خودداری کنید
  • از پارچه هایی با رنگ روشن و یا دارای رنگ روشن استفاده کنید

روغن فندق

در فروشگاه های مواد غذایی می توانید روغن فندق را پیدا کنید. با استفاده از یک پنبه میتوانید این روغن را به سطوح بدن خود بمالید. این روغن به کاهش بوی بد بدن کمک شایانی می کند. استفاده از این روغن می تواند بسیار به درمان هایپرهیدروزیس کمک کند.
یافتن داروهای خانگی موثر برای هایپرهیدروز و دیدن علائم آن به زمان و صبر نیاز دارد. استفاده از راه حل های هایپرهیدروز طبیعی ممکن است روشی موثر، مقرون به صرفه و بی خطر برای درمان و مدیریت عرق بیش از حد باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ