علائم ضربه مغزی چیست و چگونه میتوان آن را درمان کرد؟

alikarimi55
جراحت مغزی نوعی جراحت ناحیه اطراف سر است. پزشکان اغلب از آن به عنوان صدمه یا ضربه مغزی یاد می کنند. ضربه مغزی بسیار رایج است و اغلب نتیجه ی اتفاقاتی که در ورزش، خانه و محل کار می افتد می باشد. در این جا در مورد علائم، نشانه ها و درمان ضربه مغزی صحبت […]

جراحت مغزی نوعی جراحت ناحیه اطراف سر است. پزشکان اغلب از آن به عنوان صدمه یا ضربه مغزی یاد می کنند. ضربه مغزی بسیار رایج است و اغلب نتیجه ی اتفاقاتی که در ورزش، خانه و محل کار می افتد می باشد. در این جا در مورد علائم، نشانه ها و درمان ضربه مغزی صحبت می کنیم.

در هنگام ضربه مغزی چه اتفاقی می افتد؟

مغز یک عضو حیاتی و ارگانی حساس است و در داخل جمجمه محافظت می شود. همچنین توسط مایعی که بین مغز و استخوان کرینیال قرار گرفته، احاطه شده است که دارای طناب نخاعی نیز می باشد.

معمولا توسط جراحت یا تاثیر روی مغز مثل افتادن از دوچرخه یا افتادن هنگام اسکی اتفاق می افتد. بچه ها بیشتر تحت تاثیر ضربه مغزی قرار می گیرند. برای مثال معمولا از صندلی می افتند یا از تخت و پله ها هنگام بالا رفتن سر می خورند و به سرشان آسیب می زنند.

ضربه مغزی به دلیل ضربه به مغز و دیواره ی جمجمه که از داخل حس می شود، به وجود می آید. پوست بیرونی سر و استخوان جمجمه نیز آسیب می بیند. به دلیل اختلال عملکردی موقت مغز، ضربه مغزی توسط پزشکان و متخصصان در دسته ی جراحات جمجمه دسته بندی می شود.

ترومای مغزی بر حسب شدت به درجات مختلفی تقسیم می شود. ضربه مغزی درجه یک ملایم ترین و خفیف ترین نوع آن است‌. در این مرحله احتمالا فرد هوشیاری خود را از دست می دهد. اما این حالت بیش از ۱۵ دقیقه طول نمی کشد و بعد از آن نیز اتفاق خاص و نگران کننده ای مانند عارضه بدی وجود نخواهد داشت. در مورد دلایل این آسیب، علائم، تشخیص، درمان و پروسه ی ترومای مغزی در زیر صحبت خواهیم کرد.

علائم ضربه مغزی

معمولا علائم رایج و مشترکی دارد. اما علائم متفاوتی دیده شده است که برخی از این نشانه ها می تواند همان حین آسیب نمایان گردند. اما در بعضی موارد چندین ساعت پس از آسیب به سر، طول می کشد تا این علائم نمایان گردند.

بیشتر بدانید: افزایش خطر ابتلا به بیش‌ فعالی‌ با آسیب ضربه مغزی

 علامت های رایج ضربه مغزی

علائم آن شامل از دست رفتن موقت حافظه بوده که اغلب زمان آسیب و کمی بعد از آن را نیز شامل می شود. احتمالا ممکن است فرد مورد نظر مدت کوتاهی هوشیاری خود را از دست بدهد. اگر عدم هوشیاری بیشتر طول بکشد، احتمالا فرد ترومای جدی تری را تجربه خواهد کرد.

در بسیاری از موارد، ضربه مغزی به سردرد های ملایم و یا شدید تری منجر می شود که به سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ می انجامد. به دلیل اختلال عملکرد مغز، بعضی افراد به صدای آرام یا بلند حساس می شوند و حس بویایی یا چشایی آن ها تحت تاثیر قرار می گیرد.

بیشتر بدانید: تشخیص ضربه مغزی با یک اپلیکیشن!

در کودکان یا نوزادان و مراقبت های مربوط به آن

ضربه مغزی در کودکان و نوزادان بسیار رایج است. به هرحال نوزادان نمی توانند درد خود را بیان و شکایت خود را نشان دهند. پس معمولا بهتر است پدر مادرها به طور کامل از وضعیت کودکان خود آگاه شوند.

به عنوان مثال اگر فرزند شما بعد از آسیب یا جراحت بی هوش شد، یا حتی برای چند دقیقه هوشیاری خود را از دست داد، همیشه با یک پزشک مشورت کنید. گریه کردن فوری بعد از افتادن یا جراحت اساسا یک نشانه خوب است.

به هرحال اگر گریه کردن ادامه یابد یا اگر کودک استفراغ نکند و خواب آلود و بی حال شود نباید بی خیال باشید و احتمالا باید به پزشک مراجعه کنید. برای کودکان بسیار مهم است که به یاد داشته باشید علائم این جراحت ممکن است با تاخیر خود را نشان دهد. یعنی بعد از ۶ یا ۱۲ ساعت و حتی بیشتر. پدر و مادرها باید کودکان خود را چکاپ کرده و بعد از آسیب به یک پزشک نشان دهند.

درمان آسیب به سر یا مغز

آسیب ملایم به سر اساسا و ضرورتا نیاز به درمان ندارند. مسکن هایی مانند پاراستامل یا ایبوپروفن به سردرد شما کمک می کند و در بعضی موارد پزشک احتمالا درمانی برای حالت تهوع شما پیشنهاد می کند. در هر مورد از آسیب بهتر است برای چند روز در رختخواب استراحت کنید.

تماشای تلویزیون یا خواندن روزنامه در طول این مدت پیشنهاد نمی شود. یک آسیب شدید به سر اساسا باید جدی در نظر گرفته شود. بنابراین این بیماران معمولا به مدت ۲۴ ساعت باید در بیمارستان به منظور ملاحظه بیشتر بمانند تا کامل درمان شوند.

بیشتر بدانید: تشخیص ضربه مغزی در 1 دقیقه!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ