راه های درمان سنگ لوزه و علائم آن

alikarimi55
سنگ لوزه توده های سفید یا زرد رنگ، با اندازه متغیر هستند که در داخل لوزه ها شکل می گیرند. سنگ های لوزه ای معمولاً از نظر اندازه کوچک هستند. کوچکترین آنها فقط یک میلی متر قطر دارند، در حالی که بزرگترین آنها می تواند بیش از یک سانتی متر باشد. سنگ های لوزه ای […]

 سنگ لوزه

سنگ لوزه توده های سفید یا زرد رنگ، با اندازه متغیر هستند که در داخل لوزه ها شکل می گیرند. سنگ های لوزه ای معمولاً از نظر اندازه کوچک هستند. کوچکترین آنها فقط یک میلی متر قطر دارند، در حالی که بزرگترین آنها می تواند بیش از یک سانتی متر باشد.

سنگ های لوزه ای مانند پلاستیک بسیار سخت و آهکی مانند هستند و یا نرم و فشرده مانند خمیر بازی می باشند. سنگ لوزه می‌ تواند عارضه ای در بیماران مبتلا به ورم لوزه باشد.

تورم متعدد لوزه ممکن است باعث ایجاد ترک، شکاف یا سوراخ در کریپت های لوزه (کریپت ها چین های درون لوزه هستند) شود، که با گذشت زمان باعث تجمع خرده های غذایی و کلسیم و در نهایت ایجاد سنگ لوزه می شود.

افراد در هر سنی می توانند به این عارضه مبتلا شوند. در بیشتر موارد، سنگ های لوزه به اندازه کافی بزرگ یا مضر نیستند که در این صورت نیازی به جراحی ندارند.

آیا سنگ لوزه ای باعث بوی بد دهان می شوند؟

سنگ های لوزه ای باعث بوی بد و شدید دهان می شوند چرا که از مانده های غذایی تشکیل شده اند، این مانده های غذایی ممکن است تازه بوده و طی یک هفته گذشته مصرف شده باشند.

این تکه های غذایی روی حفره های لوزه می مانند و شروع به فاسد شدن می کنند، دقیقا مانند زمانی که غذا خارج از یخچال و در دمای بدن انسان (37 درجه سانتی گراد) نگهداری شود. پروسه ی فاسد شدن باعث تکثیر  باکتری های فساد پذیر می شوند، که این بوی بدی را ایجاد می کند. نتیجه آن هم بوی بد دهان است.

سنگ لوزه

نشانه های دیگر سنگ لوزه چیست؟

هر چند نشانه ی خاصی تا این لحظه به ثبت نرسیده است، اما مشاهده شده است که باعث ایجاد یا تشدید دیگر علائم و بیماری ها شده است، به خصوص مشکلات مزمن روده و مشکلات معده.

برخی بیماران بعد از درمان سنگ لوزه اعلام کردند که مشکلات خستگی مزمنی که داشتند رفع شده است و ادعا کرده اند که دقتِ تصمیم گیریشان بالا رفته است، اگر چه این مسئله ممکن است به دلیل بهبود التهاب لوزه باشد.

چرا کودکان بیشتر در معرض ابتلا به سنگ لوزه هستند؟

کودکانی که مبتلا به التهاب لوزه می شوند بیشتر در معرض ابتلا به سنگ لوزه هستند.

هرچند وقتی کودکان به سن 10 سالگی می رسند این سنگ ها به خودی خود از بین می روند. این امر به دلیل وجود حفره های غددی (سوراخ و چین)  موجود در لوزه انجام می شود که در نهایت به درمان نیازی ندارند.

آیا وجود مشکلات اساسی سلامتی می توانند باعث ایجاد سنگ های لوزه شوند؟

سنگ های لوزه فقط به دلیل وجود حفره و یا شکاف در لوزه ایجاد می شوند و نه مشکلات دیگر.

هر چند این حفره ها و یا شکاف ها معمولا به دلیل ابتلای مکرر و یا شدید به التهاب لوزه ایجاد می شوند. این وضعیت اغلب با تب غده همراه است، که به طور کلی نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد.

در این موارد، تورم طولانی یا مکرر لوزه ها منجر به تشکیل سنگ های لوزه می شود.

آیا بلع سنگ لوزه مشکل آفرین است؟

سنگ های لوزه ای زمانی ایجاد می شوند که پس از جویدن و قورت دادن غذا، غذا به گلو فشار وارد کند. برخی از این سوراخ ها و شکاف ها پس از التهاب لوزه ایجاد می شوند. غذای جویده شده در انتهای این سوراخ ها و شکاف ها جمع شده و سنگ لوزه را ایجاد می کنند.

در نهایت این سنگ ها پس از آنکه بزرگتر از این سوارخ ها و شکاف ها می شوند، از آنها بیرون می پرند، به خصوص موقع حرف زدن. بلع سنگ لوزه به دلیل اینکه عموما از غذایی که خورده شده اند تشکیل می شوند، ضرری ندارد.

آیا سنگ های لوزه به خودی خود می تواند حل شود؟

سنگ های لوزه می توانند از هم جدا شوند زیرا در سوراخ ها و ترک های لوزه ها قرار می گیرند. آنها می توانند مانند یک مایع غلیظ سفید که از این سوراخ ها و شکاف ها بیرون می آیند، از بین بروند. این ترشحات معمولا بلعیده می شوند.

گاهی برای از بین بردن این سنگ ها ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

چطور می توانیم از ایجاد سنگ لوزه جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از سنگ لوزه برای کسانی که سوراخ و شکاف لوزه ای دارند بسیار دشوار و غیر ممکن است. در واقع بهتر است که آنها را نادیده بگیریم و یا با عمل جراحی بیرون بیاوریم. در اکثر موارد نیاز به استفاده از لیزر برای کاهش سنگ لوزه می گردد.

آیا ممکن است سنگ لوزه بارها ایجاد شود؟

سنگ های لوزه ای غالبا به کرات و با تعداد دفعات زیاد ایجاد می شوند. هنگامی که شکاف و سوراخ هایی در لوزه ها دارید، مواد غذایی به طور مداوم به دام می افتند و به سنگ های لوزه تبدیل می شوند.

آیا مجبوریم سنگ های لوزه را درمان کنیم؟

سنگ های لوزه به راحتی قابل درمان هستند، مانند استفاده از فشار آب بالا، البته تا زمانی که روش های درمانی باعث خونریزی و التهاب لوزه نشوند.

هر چند برخی از سنگ های لوزه ای به سختی درمان و کنترل می شوند. در نهایت بیمار ممکن است مجبور شود تا به یک پزشک گوش و حلق و بینی و متخصص در زمینه سنگ لوزه مراجعه کند، ترجیحا کسی که تجربه ی زیادی در جراحی با لیزر دارد.

درمان با جراحی باید تمام علائم مرتبط، از جمله التهاب لوزه، بوی بد دهان و طعم بد را از بین ببرد.

چگونه می توان از سنگ لوزه رهایی یافت؟

عمل جراحی

به یاد داشته باشید که سنگ لوزه بسیار عمومی تر از چیزی هستند که فکر می کنید.

ممکن است مردم در مورد این مشکل صحبت نکنند چرا که از آن خجالت زده می شوند. چون کسی در مورد این مسئله صحبت نمی کند، مردم فکر می کنند که این عارضه بسیار نادر و نوعی لکه ی ننگ است ( به اصطلاح عیب است).

کسی در مورد شایع بودن این بیماری چیزی نمی داند اما تصور می شود که در حدود 10% از افراد بالغ یا به این بیماری مبتلا هستند و یا قبلا با آن دست و پنجه نرم کرده اند.

متاسفانه پزشکان سنگ لوزه را به عنوان بیماری مهمی که احتیاج به درمان داشته باشند نمی بینند. در اکثر مواقع پیشنهاد می شود که بیمار مخلوط آب و نمک را غرغره کند تا بهبود پیدا کند.

به ندرت بیماری برای درمان سنگ لوزه، به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه می کند. در صورت مراجعه هم، عمل لوزه فقط در مواقعی پیشنهاد می شود که سرطان لوزه وجود داشته باشد، و برای سنگ لوزه از این روش استفاده نمی شود.

بنابراین کسانی که از سنگ لوزه رنج می برند، با وجود تشخیص این عارضه و مشاهده نکردن علائم دردناک با جراحی درمان نمی شوند.

داروهای کوتاه مدت برای سنگ های لوزه

برای درمان قطعی سنگ لوزه یا باید صبر کرد تا خود به خود از بین بروند و یا اگر بیمار کمتر از 8 سال سن دارد با عمل جراحی به طور کلی آنها را خارج کنید و با بستن شکاف ها و حفره ها به مرور باعث کاهش پیشروی آن شوید.

هرچند راه حل های کوتاه مدت و خانگی ای وجود دارد که بیماران معمولا هنگامی که مسواک می زنند از آن ها استفاده می کنند. این روش ها شامل استفاده از فشار آب زیاد و یا گوش پاک کن استریل شده می باشد.

این روش ها فقط سنگ های سطحی را از بین می برند که بسیار به بیماران کمک می کند. برخی از بیماران از این روش ها سال ها و روزی دوبار استفاده می کنند.

مشکل این روش ها این است که بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث خونریزی و یا التهاب لوزه شوند.

سنگ لوزه

بهترین درمان برای از بین بردن کامل سنگ لوزه چیست؟

نیاز به ذکر نیست که بهترین روش جراحی است که برای از بین بردن شکاف ها و حفره های درون لوزه انجام می شود.

به این معنی که ممکن است از دو روش عمل جراحی، اول برداشت کامل با استفاده از بیهوش کامل ( که به آن روش قدیمی و یا خارج کردن لوزه می گویند) و دوم حذف جزئی، که معمولا از روش لیزر با بی حسی موضعی استفاده می کنند. اکثرا معتقدند که روش دوم درد کمتری داشته و با خطر کمتری نسبت به روش اول می باشد.

آیا ابتلا به سنگ لوزه باعث التهاب لوزه می شود؟

سنگ های لوزه تقریباً به طور قطع باعث ایجاد التهاب لوزه (عفونت لوزه ها) می شوند. این امر به این دلیل است که فرآیند پوسیدگی طبیعی مواد غذایی ارگانیک که از سنگ لوزه ایجاد می شوند باعث ایجاد التهاب موضعی (درد) در شکاف ها و سوراخ هایی می شود که سنگ لوزه ها در آن ها تشکیل می شوند.

این مسئله، باعث ایجاد التهاب در حفره های غدده داخل لوزه ها می شود. دیواره دفاعی طبیعی لوزه ها ضعیف می شود و باعث می شود ویروس ها و باکتری هایی که تکثیر می شوند باعث ایجاد التهاب لوزه شوند.

آیا سنگ لوزه از علائم سرطان گلو می باشد؟

سنگ لوزه به تنهایی از علائم سرطان گلو نمی باشند. اما، لکه های سفید در دهان می توانند از علائم اولیه ی سرطان دهان و یا گلو باشند. به همین دلیل در صورت که لکه های سفیدی در دهان مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ