آنورگاسمی یا اختلال در ارگاسم؛ ارتباط میان سلامت روان و آنورگاسمی

alikarimi55
در مورد آنورگاسمی یا اختلال در ارگاسم چه می دانید؟ چرا بعضی از زنان به ارگاسم نمی رسند و از رابطه جنسی خود لذت نمی برند؟ سلامت روان ارتباط نزدیکی با لذت جنسی دارد، به همین دلیل توجه به موقعیت هایی که می توانند حالت روحی شما را تغییر دهند و منجر به آنورگاسمی شود، […]

آنورگاسمی یا اختلال در ارگاسمدر مورد آنورگاسمی یا اختلال در ارگاسم چه می دانید؟ چرا بعضی از زنان به ارگاسم نمی رسند و از رابطه جنسی خود لذت نمی برند؟ سلامت روان ارتباط نزدیکی با لذت جنسی دارد، به همین دلیل توجه به موقعیت هایی که می توانند حالت روحی شما را تغییر دهند و منجر به آنورگاسمی شود، مهم است

آنورگاسمی یک اختلال عملکرد جنسی است که به عنوان ناتوانی و داشتن مشکلات در رسیدن به اوج لذت جنسی تعریف می شود. ممکن است در موقعیت های خاص یا در هر موقعیتی با هر شریک جنسی رخ دهد. همچنین، این اختلال می تواند در اثر دلایل جسمی یا روانی اتفاق بیفتد. سؤالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا بین سلامت روان و آنورگاسمی ارتباطی وجود دارد یا خیر.

سلامت روان و آنورگاسمی

1- اختلال اضطراب

استرس ناشی از پیگیری دائم ارگاسم شدن باعث می شود فرد اصلا از روابط جنسی اش لذت نبرد. اضطراب یک وضعیت روانی است که خود را فرد اضطراب بیش از حدی در موقعیت هایی خاص از خود نشان می دهد که باعث نگرانی می شود. نگرانی اغراق آمیز ناشی از تجربیات جنسی قبلی می تواند منجر به مشکل در رسیدن به ارگاسم شود.

آنورگاسمی باعث می شود که بسیاری از افراد، رابطه جنسی را چیزی استرس زا بدانند. آنها فکر می کنند که شما باید روی همه چیز کنترل کامل داشته باشید و اگر آنها به هدف نهایی ارگاسم نرسند ناامید می شوید.

اضطراب ممکن است موقتی باشد و ناشی از موقعیت خاصی باشد که مانع تمرکز شما در رابطه جنسی می شود. با این حال، اگر نگران رسیدن به ارگاسم در بیشتر روابط جنسی خود نیستید و مانع از لذت بردن از آن رابطه نمی شوید، ممکن است باعث بروز مشکلات دیگری گردد. در این موارد، توصیه می کنیم با یک متخصص بهداشت روان مشورت کنید تا بتواند تکنیک هایی را به شما آموزش دهد تا ترس بیش از حد خود از دست نیافتن به ارگاسم را کنترل کنید.

آنورگاسمی یا اختلال در ارگاسم

2-  اختلال افسردگی و تاثیر آن بر آنورگاسمی

خود حالت افسردگی و همچنین داروهای ضد افسردگی می توانند بر میل جنسی تأثیر بگذارند و حتی منجر به آنورگاسمی شوند. افسردگی یک وضعیت روانی است که با غم و اندوه عمیق، عزت نفس پایین، از بین رفتن اشتها، بداخلاقی و از دست دادن علاقه به همه چیز تشخیص داده می شود.

معمولاً افسردگی میل جنسی را کاهش می دهد و این یعنی اینکه اولین مرحله برقراری رابطه جنسی اتفاق نمی افتد. در نتیجه سایر مراحل پاسخ جنسی نیز توسعه نمی یابند. در نتیجه، رسیدن به ارگاسم می تواند با مشکل ایجاد شود.

علاوه بر این، برخی از داروهای تجویز شده برای درمان و کنترل افسردگی، به ویژه مهارکننده های بازجذب سروتونین، می توانند اوضاع را بدتر کنند. بین این دسته داروها، به ارگاسم نرسیدن و کاهش میل جنسی ارتباطاتی وجود دارد. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، روانپزشک شما تصمیم خواهد گرفت که داروهایتان را تغییر دهد. همچنین ممکن است دوز آن را تنظیم کنند تا عوارض جانبی آن کاهش یابد.

3- اعتماد به نفس پایین و آنورگاسمی

عزت نفس بر تصویری که از خودتان دارید و نحوه تعامل با دیگران، بخصوص در هنگام رابطه جنسی، تأثیر می گذارد. ما می توانیم اعتماد به نفس پایین را به عنوان مشکلی که شخص از نظر احساس، زیبایی و عشق در برابر همسر خود دارد تعریف کنیم. پایین بودن اعتماد به نفس می تواند بر لذت بردن از روابط جنسی و در نتیجه شانس رسیدن به ارگاسم تأثیر منفی بگذارد.

داشتن مسائل مربوط به عزت نفس می تواند تقریباً در تمام جنبه های زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارد. در نتیجه، آنها می توانند احساس ناامنی بیشتری کنند و در برخی موارد هر نوع دوستی را رد کنند.

فردی با عزت نفس پایین از رابطه جنسی لذت نمی برد و به همین دلیل داشتن رابطه های جنسی ممکن است باعث اضطراب و استرس در آنها شود. برای اینکه سعی کنید بر این مشکلات غلبه کرده و از کیفیت زندگی بهتری بهره مند شوید، باید با یک متخصص مشورت کنید. علاوه بر این، با شریک زندگی خود صحبت کنید و این مشکلات را برای آنها بیان کنید تا در طی رابطه های جنسی خود، احساس امنیت بیشتری داشته باشید.

آنورگاسمی یا اختلال در ارگاسم

4- عدم ارتباط صحیح با همسر

اگر همانطور که باید با شریک زندگی خود ارتباط برقرار نمی کنید، احتمالاً با آنها درمورد آنچه شما را خوشحال می کند، صحبت نخواهید کرد. این ممکن است بر کیفیت رابطه های صمیمی شما تأثیر بگذارد.

عدم برقراری ارتباط صحیح بین همسران، می تواند ناشی از بسیاری موارد باشد. اگر با شریک جنسی خود احساس آرامش و اطمینان ندارید، پس احساس راحتی در بیان نیازهای جنسی برایتان دشوار خواهد بود. در نتیجه، شما ممکن است از روابط جنسی خود لذت نبرید.

اغلب، آنورگاسمی در اثر تحریک جنسی ناکافی ایجاد می شود. اگر نمی توانید در مورد این نوع مشکلات با شریک زندگی خود صحبت کنید، بعید است که بتوانید به ارگاسم برسید.

در این موارد، معمولا پس از داشتن چند رابطه جنسی با همسر خود، مشکل را حل کرده و به تفاهم خواهید رسید. اما اگر این مشکل همچنان ادامه داشت، مشاوره با یک متخصص یا مراجعه به زوج درمانی بسیار مفید خواهد بود.

به طور خلاصه، بین سلامت روان و آنورگاسمی ارتباط کاملی وجود دارد. هر موقعیتی که باعث ایجاد استرس یا اضطراب شود می تواند در طول رابطه جنسی خود را نشان دهد. به همین دلیل یادگیری مراقبت از سلامت روانی و وقت گذاشتن برای مراقبت از خود، بسیار مهم است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ