ویروس کرونا و بیماران مبتلا به سرطان

alikarimi55
همزمان با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان، نگرانی ها درباره بیمارانی که شرایط پزشکی خاصی دارند نیز افزایش می یابد. افرادی که تحت درمان سرطان قرار دارند و یا کسانی که به تازگی درمان سرطان را به پایان رسانده اند جزو گروه های پر خطری محسوب می شوند که بیش از […]

ویروس کرونا و بیماران مبتلا به سرطان

همزمان با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان، نگرانی ها درباره بیمارانی که شرایط پزشکی خاصی دارند نیز افزایش می یابد. افرادی که تحت درمان سرطان قرار دارند و یا کسانی که به تازگی درمان سرطان را به پایان رسانده اند جزو گروه های پر خطری محسوب می شوند که بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به علائم شدید ناشی از عفونت هایی مثل آنفولانزا، سرما خوردگی و کرونا قرار دارند.

ویروس کرونا در بیماران سرطانی

علاوه بر این، افراد بالای 60 سال و همچنین کسانی که به بیماری های طولانی مدت مبتلا یا بیماری های دیگری مثل بیماری های قلبی عروقی، بیماری های ریوی، دیابت و فشار خون مبتلا هستند نیز در خطر بیشتری قرار می گیرند. احتمال ابتلا به عفونت های شدید ناشی از کرونا درکسانی که مراحل درمان سرطان را پشت سر گذاشته اند و یا هنوز تحت درمان هستند در مقایسه با جمعیت عمومی به مراتب بیشتر است.

برای کاهش ابتلا به عفونت های مختلف؛ چه کرونا و چه عفونت های ویروسی دیگر مثل سرما خوردگی و آنفولانزا اقداماتی وجود دارد که شامل موارد زیر می شوند:

شستشوی منظم و کامل دست با صابون و آب گرم و یا استفاده از شوینده های دست ساخته شده از الکل به ویژه هنگام تماس با افراد دیگر، قبل از غذا خوردن و قبل از لمس صورت با دست، بعد از دستشویی رفتن و همینطور پس از ورود به خانه.

ویروس کرونا و بیماران مبتلا به سرطان

علاوه بر این اطرافیان فرد مبتلا به سرطان باید نکات بهداشتی زیر را حتما رعایت کنند:

  • هنگام سرفه یا عطسه آرنجتان را خم کنید و جلوی دهانتان بگیرید یا از دستمال استفاده کنید.
  • دستمال را بلافاصله در سطل زباله در بسته بیندازید و دستهایتان را با پد الکلی یا آب و صابون تمیز کنید.
  • از لمس چشم، بینی و دهان با دست های شسته نشده خودداری کنید چون این کار ویروس های موجود روی سطوح را وارد بدن می کند.
  • اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می شوند را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید.
  • از تماس نزدیک با دیگران و به ویژه کسانی که سرفه یا عطسه می کنند خودداری کنید و همیشه فاصله تان را با دیگران حفظ کنید.
  • از حضور در اجتماعات و یا مسافرت کردن خودداری کنید. مکان های شلوغ خطر ابتلا به ویروس کرونا را به شدت افزایش می دهند.
  • از تماس رو در رو و نزدیک و توقف به مدت 15 دقیقه در فاصله کمتر از دو متری افراد آلوده به ویروس خودداری کنید.
  • با رعایت احترام و مهربانی از کسانی که قصد عیادت از بیماری سرطانی را دارند بخواهید در صورتی که علائمی مثل سرفه، تب، عطسه و یا سردرد دارند از حضور در خانه بیمار خودداری کنند. حتی المقدور از همه بخواهید عیادت و دید و بازدید از بیمار را به وقت دیگری موکول کنند.
  • از مسافرت به کشورهای دیگر و به خصوص کشورهایی که درگیر ویروس کرونا هستند خودداری کنید.

ویروس کرونا و بیماران مبتلا به سرطان

در صورت بروز علائم عفونت چه باید کرد؟

علائم ویروس کرونا شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا است. بیمارانی که اخیرا معالجات درمان سرطان برایشان به تعویق افتاده و دچار علائم عفونت کرونا شده اند و یا در 14 روز گذشته، با افراد مشکوک به این بیماری تماس داشته اند و یا افرادی که علائمی مثل سرفه، تب ناگهانی و تنگی نفس دارند باید اقدامات زیر را انجام بدهند:

  • خودتان را قرنطینه کنید. این مساله به معنی جدا شدن از سایر افراد خانواده و ماندن در یک اتاق با تهویه مناسب است.
  • در صورت بروز تنگی نفس با اورژانس تماس بگیرید.

ویروس کرونا و افرادی که درمان های سرطان دریافت می کنند

برخی از درمان های فعال سرطان ، به ویژه شیمی درمانی و رادیوتراپی، می توانند سیستم ایمنی بدن را در طول درمان ضعیف کند و مدتی طول می کشد تا سیستم ایمنی شان دوباره تقویت گردد.

عوارض و عواقب عفونت هایی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا و همچنین کورونا ویروس می تواند برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و افراد مسن شدیدتر باشد.

علائم كروناویروس شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا است. مانند هر عفونت، کورونا ویروس به احتمال زیاد در یک بیمار سرطانی با سرعت بیشتری پیشرفت می کند. خیلی مهم است که در مراحل اولیه به متخصص سرطان خود مراجعه کنید تا بتوانید به بهترین شیوه با ویروس کرونا مبارزه کنید.

تب ناگهانی (احساس گرما یا خیلی سرد و عرق کردن) می تواند نشانه اولیه و مهم انواع مختلف عفونت باشد و به مراقبت های پزشکی نیاز دارد. متاسفانه بروز عفونت در طول درمان سرطان شایع است و لزوماً ممکن است ناشی از کروناویروس نباشد. تمام عفونت ها در بیماران سرطانی، به دلیل خطر جدی تر شدن آنها باید کاملاً مورد بررسی قرار گیرد.

اگر یک بیمار که به طور جدی درمان های سرطان را دریافت می کند، شاهد بروز علائم عفونت مانند درجه حرارت بالا (تب) ، لرز ، سرفه یا تنگی نفس ، باید فوراً با واحد انکولوژی خود از طریق شماره تلفن ارتباطی تماس حاصل کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
زهرا صادقی

زهرا صادقی

1398-12-28 - 13:11 پاسخ

عالی

حجت نبوی

حجت نبوی

1398-12-28 - 12:33 پاسخ

سلام خيلي ممنون از نظرتون مفيد بود

فردین قلی نیا

فردین قلی نیا

1398-12-28 - 12:16 پاسخ

علایم اولیه کرونا چیه

تحریریه الو دکتر

تحریریه الو دکتر

1398-12-28 - 20:07

اولین نشانه این بیماری عطسه کردن هست به همراه تب. یعنی میشه گفت مهمترین نشانه اون، تب کردن هست به طوری که روند افزایشی داشته باشه و با مسکن نشه اونو کنترل کرد. از علائم دیگش سرفه خشک و تنگی نفس هست.