درمان های خانگی عفونت مثانه یا سیستیت چیست؟

alikarimi55
در زمان های بسیار دور که انسان ها هنوز آنتی بیوتیک ها را کشف نکرده بودند، از علائم التهاب مثانه آگاهی داشتند. به عنوان مثال سالیان سال برای درمان درد کلیه و التهاب مثانه از چایهای بخصوصی استفاده می شده است. در مورد عفونت مثانه روش های دیگری نیز برای درمان موجود است: هر چند […]

عفونت مثانه یا سیستیت

در زمان های بسیار دور که انسان ها هنوز آنتی بیوتیک ها را کشف نکرده بودند، از علائم التهاب مثانه آگاهی داشتند. به عنوان مثال سالیان سال برای درمان درد کلیه و التهاب مثانه از چایهای بخصوصی استفاده می شده است. در مورد عفونت مثانه روش های دیگری نیز برای درمان موجود است:

  • هر چند وقت یکبار به مدت زیادی آب بنوشید
  • نوشیدن آب زغال اخته و آب جوش کتری
  • و تا حد امکان پرهیز از نوشیدن آب مرکبات، قهوه و الکل

رعایت کردن نکات بالا می تواند بسیار مفید باشد و همچنین به عنوان یک راه حل طبیعی همراه با دارو بسیار موثر و مکمل باشد.

اما در نظر داشته باشید که افرادی که به التهاب مثانه دچار هستند نباید تنها به این نکات بسنده کنند. اگر علائم التهاب مثانه فروکش نکرد باید حتما با پزشک مشورت شود. پزشک می‌تواند تصمیم بگیرد که مصرف آنتی بیوتیک برای بدن شما لازم و ضروری است یا خیر.

درمان های خانگی برای عفونت مثانه (سیستیت) چیست؟

نوشیدن حداقل دو لیتر آب در روز برای درمان عفونت مثانه

نوشیدن آب کافی در هر شرایطی برای بدن انسان لازم و ضروری است.

در رابطه با التهاب مثانه جذب مایعات یا دفع آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع با نوشیدن زیاد مایعات، فرد ناچار به ادرار زیاد می‌شود و با همین امر تمام عوامل بیماری زا از بدن او خارج می‌شود. با ادرار مکرر عفونت ها از بدن خارج می شوند. به همین دلیل به کسانی که دارای التهاب مثانه هستند بسیار توصیه می شود که حداقل در روز 2 لیتر آب مصرف کنند و علی رغم درد شدید از تخلیه ادرار اجتناب نکنند.

از نوشیدن قهوه و الکل خودداری کنید

آنچه در دوران التهاب مثانه می نوشید به اندازه حجم مصرفی در این دوران دارای اهمیت است. به عنوان مثال برخی از نوشیدنی ها حاوی موادی هستند که مجاری ادرار را تحریک کرده و باعث ایجاد عفونت و شیوع آن می شوند. این نوشیدنی ها شامل قهوه، انواع آب مرکبات و الکل است.

حتی نوشیدنی هایی مانند لیموناد و چای سرد نیز به دلیل افزایش سطح قند ادرار باعث رشد باکتری می شوند. به همین دلیل است که بیماران دیابتی بیشتر از سایر افراد به التهاب مثانه دچار می شوند. آب خالص بهترین نوشیدنی در این دوران است.

عفونت مثانه یا سیستیت

معجزه زغال اخته برای درمان عفونت مثانه

زغال اخته از گذشته برای درمان سیستیت ( التهاب مثانه) ورد استفاده قرار می گرفته است، هرچند که تاثیر مثبتی از این نوشیدنی برای درمان التهاب مثانه دیده شده است اما این نتیجه مثبت به معنای معجزه ای با آب زغال اخته نمی باشد. ماده فعالی در این میوه ها پروآنتوسیانیدین نامیده می شود و اتصال پاتوژن ها را به مجاری ادرار دشوارتر می کند. بنابراین مصرف منظم آب زغال اخته می تواند به کاهش شیوع عفونت و جلوگیری از عود سیستیت ( التهاب مثانه) کمک کند.

استفاده از کمپرس آب گرم

به یاد داشته باشید برای آرامش بخشی به عضلاتی که در هنگام سیستیت( التهاب مثانه) می‌تواند به شما کمک شایانی کند، کمپرس آب گرم می باشد. آب گرم به عضلات آرامش می بخشد و درد را تا حدودی تسکین می دهد. حمام پا نیز بسیار مفید برای کاهش درد می باشد.

دقت داشته باشید که کمپرس آب گرم را به طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید زیرا باعث ایجاد سوختگی می‌شود. بهتر است آن را در یک حوله بپیچید و سپس از آن استفاده کنید.

چگونه می توانید از مبتلا شدن به سیستیت ( عفونت مثانه) جلوگیری کنید؟

بهترین اقدامی که برای جلوگیری به مبتلا شدن به این بیماری می توانید انجام دهید رعایت بهداشت فردی در زندگی روزانه می باشد. به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به سیستیت موارد زیر را رعایت کنید:

بعد از دفع مدفوع و هنگام تمیز کردن مقعد خود ز جلو به عقب خود را تمیز کنید تا از انتقال میکروب ها به مجاورت مجاری ادرار خود جلوگیری کرده باشید.

در صورت امکان بهتر است بعد از مقاربت جنسی، ادرار کنید تا عوامل بیماری زا از بدن شما به طور کامل دفع شود.

بهتر است برای پاک کردن مجاری ادرار خود از آب یا موادی با ph خنثی استفاده کنید تا محیط ph طبیعی تحریک نشود.

از پوشیدن لباس زیر بسیار تنگ خودداری کنید همچنین لباس های زیر خود را به صورت منظم با دمای 60 درجه سانتی گراد بشویید. از لباس های زیر نخی به جای لباس هایی با الیاف مصنوعی استفاده کنید.

در حین مقاربت جنسی اجتناب از نزدیکی میکروب ها به مجاری ادرار تا حد زیادی امکان پذیر نمی باشد و به عبارتی این امر غیرممکن است. به خاطر داشته باشید که رابطه جنسی مقعدی بسیار خطرناک می باشد. تا می توانید ادرار کنید و ناحیه تناسلی خود را تمیز کنید. کاندوم خطر ابتلا به سیستیت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد اما از طرفی دیگر داروهای ضدبارداری دیگری مانند اسپرم کش ها مبتلا شدن به عفونت مثانه را افزایش می دهند.

عفونت مثانه یا سیستیت

توصیه های بیشتر برای پیشگیری از ابتلا به سیستیت( التهاب مثانه)

سریع لباس مرطوب خود را تعویض کنید، اجازه ندهید پاهایتان سرد شوند و همیشه تا می توانید به اندازه کافی لباس گرم بپوشید. داروهای خانگی و نکات درمانی ( مانند نوشیدن آب زیاد و زغال اخته) را فراموش نکنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ