5 عامل مهم در سلامتی و فواید رژیم غذایی بر آن

alikarimi55
آیا می دانید رژیم غذایی چه تاثیری در سلامتی دارد؟ محققان بر این باور هستند که عادات سالم زندگی می تواند به اندازه یک دهه به طول عمر شما بیفزاید. محققان پنج عامل در شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی، ورزش و حفظ وزن متوسط بدن را از مهم ترین عوامل معرفی کردند. دو عامل […]

رژیم غذایی

آیا می دانید رژیم غذایی چه تاثیری در سلامتی دارد؟ محققان بر این باور هستند که عادات سالم زندگی می تواند به اندازه یک دهه به طول عمر شما بیفزاید. محققان پنج عامل در شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی، ورزش و حفظ وزن متوسط بدن را از مهم ترین عوامل معرفی کردند. دو عامل مهم که باید از سبک زندگی شما حتما حذف شود، نکشیدن سیگار و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن می باشد. همه انسان ها علاقه دارند در طولانی مدت با سلامت کامل زندگی کنند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که عواملی در شیوه زندگی وجود دارد که می‌تواند شانس رسیدن به میانسالی را بدون داشتن مشکلات عمده سلامتی تضمین کند. در این مقاله همراه با تیم تحریریه الو دکتر باشید. تحقیقات زیادی در رابطه با انتخاب سبک زندگی مناسب مانند سیگار نکشیدن، فعالیت های بدنی، عادات نوشیدنی، مدیریت وزن و رژیم غذایی انجام شده است که بر طول کلی زندگی شما و احتمال مبتلا شدن به بیماری های مزمن تاثیر بسزایی دارند. با این حال تعداد مطالعاتی کمی چگونگی نقش این عوامل را بر طول عمر  مشخص کرده است.

دکتر فرانک استاد دانشگاه بیان کرده است: ما به دنبال آن بوده ایم تا ببینیم پیروی از یک رژیم غذایی سالم همراه با ورزش می تواند زندگی طولانی را به همراه داشته باشد، البته شایان به ذکر است عمری طولانی و زندگی عاری از بیماری های مزمنی مانند سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت مد نظر می باشد. در واقع نویسنده اصلی این مقاله گفته است: ما نه تنها به طول عمر بلکه به سلامتی نگاه ویژه ای داریم، به این معنی که سالهای طولانی زندگی بدون بیماری مزمن سپری شود.

رژیم غذایی

رژیم غذایی یکی از 5 عامل مهم در سلامت

محققان داده های مربوط به تقریبا ً73000 پرستار زن ثبت نام شده در ایالات متحده و تقریبا 40000 مرد در ایالات متحده  را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. شرکت کنندگانی که در این تحقیق شرکت کردند هیچ گونه علائمی مانند سرطان، بیماری قلبی عروقی یا دیابت نداشتند.

شرکت کنندگان در این مطالعه به طور معمول برای تشخیص مرگ و میر جدیدی ناشی از سرطان، بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع 2 برای مدت بیش از 20 سال مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند. محاسبه امتیاز زندگی سالم و عوامل سبک زندگی کم خطر شامل موارد زیر است:

  • سیگار نکشیدن
  • حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی روزانه
  • مصرف متوسط الکل
  • حفظ وزن متوسط ( به عنوان مثال BMI کمتر از 25 تعریف شده است)
  • یک رژیم غذایی با کیفیت و خوب

با افزودن این پنج عامل نمره نهایی سبک زندگی کم خطر از 0 تا 5 به دست می آید. نمره بالاتر نشانه سبک زندگی سالم است. ارائه دهنده خدمات بهداشتی می تواند با اختصاص دادن امتیازاتی، خطر مرگ را در شرایط خاص و اصلاح شیوه زندگی بهبود بخشد.

فراموش نکنید که یک سبک زندگی سالم با ورزش کردن های منظم، رژیم غذایی خوب و متعادل و متنوع، نوشیدن آب کافی و خواب کافی می تواند شگفتی های بسیار زیادی را برای حفظ نگرش مثبت ذهنی و وضعیت جسمی ایده آل در شما ایجاد کند.

طول عمری زیاد همراه با سلامتی و رژیم غذایی

طول عمری عاری از بیماری قلبی عروقی، سرطان و دیابت در سن 50 سالگی برای زنانی که عوامل خطرزای زندگی را دنبال نکردند 24 سال بود. زنانی که چهار یا پنج عامل سلامتی را دنبال کردند، 34 سال بود.

همچنین برای مردانی که هیچ گونه فاکتورهای شیوه زندگی خطرناک را دنبال نکردند در سن 50 سالگی، 24 سال بود و برای مردانی که عادت های سالم را در زندگی خود قرار دادند 31 سال بود.

در حالی که فشارخون بالا شماره یک علت مرگ و میر در سراسر جهان است، بسیاری از تغییرات در شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی عالی و ورزش می تواند در کاهش تاثیر این بیماری نقش اساسی داشته باشد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است

انتخاب آنچه می خورید یکی از مهمترین عوامل در شیوه زندگی هر فرد است. غذاهایی با فیبر بالا به دلیل فواید بیشماری که برای سلامت قلب و عروق و از جمله فشارخون دارند، بسیار مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند. این مواد غذایی گیاهی هستند و شامل غلات کامل، میوه و سبزیجات می شوند.

علاوه بر این به نظر می رسد که حبوباتی مانند لوبیا، عدس و نخود فرنگی خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سطح کلسترول بالا و فشار خون بالا را کاهش می دهد. افرادی که مایل به حفظ عملکرد و سلامتی خود قلب هستند از غذاهای پر قند و سدیم، غذاهایی با چربی اشباع و کربوهیدراتهای تصفیه شده باید پرهیز کنند. اگر دارای کلسترول بالایی هستید باید سعی کنید از خوردن این غذاها پرهیز کنید و در رژیم غذایی خود این مواد غذایی را با دیگر مواد غذایی جایگزین کنید.

بهینه سازی کالری دریافتی و رسیدن به حفظ وزن متعادل و متوسط برای یکی از مهم ترین روش های کاهش خطر ابتلا به دیابت می باشد. همچنین شرکت در فعالیت های بدنی منظم و سیگار نکشیدن نیز از دیگر عوامل مهم در حفظ سلامتی می باشد.

سیگار کشیدن و اثرات چاقی

طبق تحقیقات صورت گرفته مردانی که به شدت سیگاری هستند( 15 سیگار در روز یا بیشتر) و مردان و زنانی دارای چاقی( تحت عنوان BMI30 یا بالاتر) در سن 50 سالگی کمترین امید به زندگی سالم و عاری از هرگونه بیماری مزمن را داشته‌اند.

در این مقاله پنج شیوه زندگی را مورد بررسی قرار دادیم از جمله: رژیم غذایی سالم، حفظ وزن سالم بدن، نوشیدن متوسط نوشیدنی های الکلی، سیگار نکشیدن و فعالیت بدنی از جمله این عوامل بود. برای افراد سیگاری مهمترین عامل قطع سیگار کشیدن است و برای افراد چاق، کاهش وزن و حفظ وزن سالم بدن است.

در یک تا ده سال پس از ترک سیگار ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان ریه کاهش می یابد و تا 15 سال بعد از آن ریسک مبتلا شدن به مقدار قابل توجهی کمتر می شود.

رژیم غذایی

سخن آخر

تحقیقات جدید نشان می دهد پنج عامل در  شیوه زندگی وجود دارد که سالهای زندگی شما را بدون اینکه دچار مشکلات بهداشتی مزمن شوید، به طور قابل توجهی افزایش می دهد. شرکت کنندگان در این مطالعه بیش از 20 سال بر این عوامل پایبند بوده اند و افرادی که از چهار یا پنج مورد از گزینه های لازم برای زندگی سالم پیروی کردند، پس از 50 سالگی به طور قابل توجهی طول عمر سالم خود را افزایش دادند. کارشناسان تاکید می کنند که تاثیرگذارترین آنها سیگار نکشیدن و حفظ وزن متوسط بدن است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ