آلودگی و میکروب ها در باشگاه های بدنسازی؛ چگونه بدون نگرانی ورزش کنیم؟

alikarimi55
آداب و معیارهای ورزشی سالم می تواند در جلوگیری از بیماری های ناشی از میکروب های باشگاهی کمک بسیار شایانی کند. با این حال که میکروب ها در باشگاه های بدنسازی قابل اجتناب هستند، اما فواید ورزش کردن در باشگاه ها بسیار بیشتر از حذف کردن آن ها از زندگی روزمره می باشد. دنبال کردن […]

آسیب های ورزشی

آداب و معیارهای ورزشی سالم می تواند در جلوگیری از بیماری های ناشی از میکروب های باشگاهی کمک بسیار شایانی کند. با این حال که میکروب ها در باشگاه های بدنسازی قابل اجتناب هستند، اما فواید ورزش کردن در باشگاه ها بسیار بیشتر از حذف کردن آن ها از زندگی روزمره می باشد. دنبال کردن تمرین های بهداشتی مانند شستن دست ها، پوشاندن هر گونه بریدگی در بدن، پوشیدن کفش، پاک کردن تجهیزات قبل و بعد از استفاده، به همراه داشتن حوله و تشک مخصوص به خودتان می تواند شما را در مقابل میکروب ها محافظت کند.

گاهی اوقات بسیار سخت و دشوار است که خود را به باشگاه برسانید اما زمانی که در باشگاه هستید، آخرین نکته ای که باید در مورد آن نگران باشید، تماس با میکروب ها در باشگاه می باشد. در حقیقت پس از بررسی هزاران سالن ورزشی، شیوه های بهداشتی مختلفی در رابطه با پوست بدن پاسخگو بودن در چنین محیط هایی می باشد که موارد ذکر شده در زیر در لیست آن ها قرار دارد: بعضی از ورزشکاران موجود در باشگاه ها بعد از استفاده از سرویس های بهداشتی دست خود را نمی شویند و همچنان از تجهیزات و دستگاه های بدنسازی استفاده می کنند.

35 درصد از مردان اعتراف کرده اند که هیچگاه بعد از استفاده از وسایل وزنه برداری دست های خود را تمیز نکرده‌اند و این در حالی است که بیش از 25 درصد از زنان نیز اعتراف کرده اند که هرگز بعد از استفاده از دستگاه های ورزشی قلبی و عروقی دست های خود را تمیز نکرده اند. رییس ارشد مرکز پزشکی دانشگاه نیواورلئان بیان می کند: “رفتن به سال های بدنسازی و سالم بودن بسیار مهم و با اهمیت است و نباید مردم از گرفتن بیماری در چنین محیط هایی نگران شوند و باعث شود آن ها از ورزشگاه ها دوری کنند.

مزایای استفاده از ورزشگاه ها و دنبال کردن روتین ورزشی بسیار مهم و فوق العاده می باشد و خطر مبتلا شدن به عفونت در این محیط ها برای بسیاری از افراد بسیار اندک است.” با این وجود برخی از میکروب ها وجود دارند که باید از آنها آگاهی داشته باشید تا بتوانید به درستی از خود محافظت کنید.

میکروب ها در باشگاه های بدنسازی و باکتری استاف

عفونت های استافیلوکوک و MRSA می توانند در تجهیزات سالن ورزشی مانند انواع دستگاه‌ها، تشک‌ها و همچنین حوله، نیمکت و در اتاق کمدها وجود داشته باشد. اگر می خواهید از خود در مقابل این عفونت مراقب کنید بهتر است تجهیزات را با استفاده از دستمال مرطوب ضد باکتری یا اسپری هایی که در سالم بدنسازی وجود دارد یا از حوله شخصی خود به عنوان مانعی بین خود و تجهیزات استفاده کنید تا بتوانید از این عفونت در امان بمانید.

جیسون تترو، میکروبیولوژیست نیز با این گفته ها موافق است اما بیان می کند به دلیل اینکه بسیاری از افراد به صورت مرتب تجهیزات را قبل و بعد از استفاده پاک نمیکنند، بهترین ایده استفاده از روش های پیشگیرانه می باشد.

قبل از شروع تمرینات ورزشی توجه داشته باشید که روی بدن خود هیچ گونه زخمی وجود ندارد یا در صورت وجود، روی آن ها پوشیده شده باشد. این عمل به کاهش ریسک مبتلا شدن به عفونت های پوستی بسیار کمک می کند. تمام دقت و تلاش خود را انجام دهید تا بعد از لمس کردن سطوح، صورت خود را لمس نکنید. این عمل می تواند شانس ابتلا به پاتوژن بالقوه را بسیار کاهش دهد.

همچنین پس از اتمام ورزش بلافاصله دوش بگیرید و با صابون تمام بدن خود را بشویید تا میکروب هایی که ممکن است روی بدن شما مانده باشند، ار بین بروند. همچنین در نظر داشته باشید که لباس ورزشی خود را مرتب شسته و خشک کنید.

میکروب ها در باشگاه های بدنسازی و عفونت های قارچی

پای ورزشکار و خارش پا در بیشتر مواقع به دلیل وجود گروهی از قارچ ها  به نام درماتوفیت ایجاد می شود که می تواند باعث ایجاد عفونت قارچی شود. این عفونت می تواند از اتاق کمد ها به بدن شما منتقل شود.

پای ورزشکاران که یک نوع بیماری قارچی می باشد، توسط قارچ هایی ایجاد می شوند که در همه جا زندگی می کنند اما با محیط های مرطوب این بیماری بیشتر ظاهر می شود.

وجه داشته باشید که لباس خیس و مرطوب خود را بشویید و آن ها را خشک کنید تا یکی از مهم ترین اصول های بهداشتی را رعایت کرده باشید.

کفش های خود را مرتبا عوض کنید تا جریان هوا در آنها وجود داشته باشد. در نظر داشته باشید که پوشیدن کفش در محیط های باشگاهی و بدنسازی در جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های قارچی بسیار مهم و قابل اهمیت است.

آسیب های ورزشی

ویروس ها

زگیل های پلانتار در اثر ویروس پاپیلومای انسانی HPV  ایجاد می شوند و معمولاً روی پاشنه یا قوزک پا ایجاد می شوند. روی محیط های مرطوب راه نروید، دوش بگیرید و خود را با آب تمیز بشویید. تبخال گلادیاتوروم که به آن تبخال حصیر نیز گفته می شود، ناشی از ویروس تبخال سیمپلکس نوع 1 است.

بیشتر کشتی گیرها به این تبخال مبتلا می شوند به دلیل اینکه در تماس نزدیک با یکدیگر در حال ورزش و کشتی هستند. ورزشکارانی که امروزه در حال انجام ورزش هایی هستند که تماس در آن ها بسیار زیاد است می باشند، احتمال مبتلا شدن با تبخال بسیار زیاد می باشد.

استفاده نکردن از دستگاه ها و حوله های مشترک و تمیز کردن آن ها در این شرایط بسیار مهم و حیاتی است. لازم به ذکر است که ویروس های تنفسی موجود در هوا از دیگر دغدغه های موجود در سالن های بدنسازی می باشد.

در حالی که افراد زمانی که مبتلا به بیماری هستند نباید به باشگاه بروند، اما متقاعد کردن آنها بسیار سخت می باشد.اگر اتفاقی متوجه شدید که فردی در حال عطسه کردن، سرفه کردن می باشد بهتر است که بعد از ترک وسیله ای از سمت او یک تا دو دقیقه صبر کنید سپس به محل استفاده از آن دستگاه بروید. همچنین اطمینان حاصل کنید که ویروس ها رو از روی دستگاه جمع نمی کنید و آن ها را به صورت خود با لمس کردن نمی زنید.

تا حد امکان باید باشگاه ها و سالن های ورزشی از پذیرش افراد بیمار جلوگیری کنند. اگر کسی در هنگام عطسه و سرفه کردن آداب لازم برای جلوگیری از پرتاب کردن آب دهان خود را انجام نداد، بهتر است که به او تذکر دهید. همچنین به این افراد دستمال و ضدعفونی کننده دست بدهید. همچنین می توانید به طرف دیگری از سالن بروید و از وسایل دیگری استفاده کنید. رعایت کردن این نکات در هر مکان عمومی بسیار مهم و قابل اهمیت است نه تنها در سال های ورزشی!

نوشیدن آب یا قهوه در ورزشگاه ها معمولا خطرناک نیستند. زیرا در تهیه غذا و نوشیدنی تا حد معقول بهداشت رعایت می شود. اگر می خواهید از نوشیدنی های سرو شده در باشگاه استفاده کنید اما از تمیز بودن لیوان و ظرف های استفاده شده مطمئن نیستید، بهتر است که از لیوان یکبار مصرف و یا لیوان شخصی خود استفاده کنید.

توصیه می شود در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا برای مبتلا نشدن بهتر است که بهداشت فردی خود را بسیار رعایت کنید. در بیشتر مواقع شما به آنفولانزا مبتلا می شوید نه به این دلیل که شخصی در صورت شما عطسه می کند بلکه به دلیل اینکه وسیله ای را لمس کرده اید یا در اطراف شما کسانی هستند که مدام در حال سرفه و عطسه کردن هستند و شما با لمس کردن وسایلی مانند دستگیره در، تلفن و … و سپس لمس کردن صورت خود و رعایت نکردن نکات بهداشتی لازم به این بیماری مبتلا می شوید.

آسیب های ورزشی

سخن آخر

اگر چه میکروب های در سالن های بدنسازی و ورزشگاه ها بسیار زیاد هستند، اما فواید ورزش کردن بسیار مهم و چشمگیر می باشد. خبرهایی زیادی در رابطه با مریض شدن افراد به دلیل رفتن به ورزشگاه ها می شنویم اما در خیلی از مواقع در این اخبار اغراق شده است. بسیاری از افراد هر روزه به دلیل بیماری های قلبی جان خود را از دست می دهند که این امر به دلیل نرفتن به همین باشگاه ها و مراکز ورزشی می باشد.

سعی کنید دستورات بهداشتی گفته شده در مقاله بالا را رعایت کنید و از ورزش کردن خود لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ