چگونه یک مایع ضد عفونی کننده طبیعی درست کنیم؟

alikarimi55
بسیاری از محصولات تمیز کننده تجاری با مواد شیمیایی خطرناک ساخته می‌شوند که می‌توانند باعث بروز مشکلات تنفسی، سوزش پوستی و حتی می توانند هوا را در خانه شما آلوده کنند. به جای استفاده از این محصولات، شما می‌توانید به راحتی با استفاده از موادی مانند سرکه، مالیدن الکل و اسانس ها، یک ضد عفونی […]

بسیاری از محصولات تمیز کننده تجاری با مواد شیمیایی خطرناک ساخته می‌شوند که می‌توانند باعث بروز مشکلات تنفسی، سوزش پوستی و حتی می توانند هوا را در خانه شما آلوده کنند. به جای استفاده از این محصولات، شما می‌توانید به راحتی با استفاده از موادی مانند سرکه، مالیدن الکل و اسانس ها، یک ضد عفونی کننده طبیعی در خانه تهیه کنید که به شما کمک می کند تا ضمن تمییز نگه داشتن خانه خود به عنوان مواد ضد عفونی کننده خریداری شده در منزل، میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را کاهش دهید.

روش اول : ساخت مواد ضد عفونی کننده طبیعی با سرکه

1. یک اسپری اصلی مبتنی بر سرکه درست کنید.

در یک بطری اسپری شیشه ‌ای به اندازه استاندارد، ۱ قسمت آب، ۱ قسمت سرکه و 5 تا 15 قطره 100 درصد اسانس را اضافه کنید . شما می‌توانید از هر اسانسی که رایحه آن را ترجیح می‌دهید استفاده کنید و یا عطر را با توجه به اتاق مورد نظر در خانه خود تنظیم کنید.

  • اسانس لیمو به طور سنتی برای تمیز کردن آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا رایحه لیمو می تواند بوی تند و قوی آشپزخانه را خنثی کند.
  • درخت چای و روغن اکالیپتوس برای خنثی کردن بوهای حمام عالی هستند.
  • شما ممکن است ترجیح دهید در قسمت هایی از منزل خود از اسانس هایی با بوی ملایم مانند بابونه یا وانیل استفاده کنید که نگرانی در مورد از بین بردن بو ها ندارید.
  • اسانس ها بعضی اوقات می توانند با پلاستیک واکنش نشان دهند و به همین دلیل باید از یک بطری اسپری شیشه ای استفاده کنید.

مواد ضد عفونی کننده طبیعی

2. دستمال مرطوب ضد عفونی درست کنید.

اگر می خواهید به جای اسپری مواد ضد عفونی کننده طبیعی ، از  دستمال ضد عفونی کننده استفاده کنید، از همان دستور العملی استفاده کنید که یک اسپری ضد عفونی کننده با سرکه را تهیه می کنید، اما به جای ریختن مواد ضد عفونی کننده در یک بطری اسپری، آنها را داخل یک شیشه بزرگ بریزید. 15 تا 20  تکه پارچه را به اندازه 10 اینچ(4/25 سانتی متر) برش دهید و آنها را داخل ظرف مواد ضد عفونی کننده قرار دهید.

  • پارچه ‌ها را داخل شیشه غوطه‌ور کنید تا ماده ضد عفونی کننده را جذب کنند. سپس درب شیشه را ببندید و داخل کابینت یا کمد نگهداری کنید.
  • برای استفاده از دستمال، یک دستمال را بیرون آورده و آن را فشار دهید تا مواد تمیز کننده اضافی از آن خارج شود، سپس از آن برای تمییز کردن سطوح استفاده کنید.

3. یک تمییز کننده با سرکه و جوش شیرین درست کنید.

در یک کاسه یا سطل تمیز، 4 فنجان آب داغ ، 1/4 فنجان سرکه سفید و 2 قاشق غذا خوری جوش شیرین اضافه کنید و مخلوط کنید تا جوش شیرین حل شود. سپس یک لیمو را از وسط برش دهید و هر دو نیمه لیمو را با پوست درون محلول قرار دهید و صبر کنید تا خنک شود.

  • پس از خنک شدن ، 4 قطره روغن اصلی لیمو یا روغن ضروری مورد نظر خود را اضافه کنید. سپس لیموها را بیرون بیاورید و درون آن فشار دهید، سپس این مخلوط را از طریق یک الک ریز عبور دهید تا هر چیزی از لیمو مانند دانه یا پوست جدا شود، سپس مخلوط را درون یک بطری اسپری بریزید.

روش دوم: ساخت اسپری های ضد عفونی کننده طبیعی با وودکا

1. یک اسپری مبتنی بر وودکا درست کنید.

1/2 فنجان وودکا، 1/2 فنجان آب و حدود 50 قطره روغن اصلی یا روغن مورد نظر خود را مخلوط کنید و سپس این مخلوط را داخل یک بطری اسپری شیشه ای بریزید. قبل از استفاده از این اسپری ضد عفونی کننده طبیعی ، بطری اسپری را خوب تکان دهید.

  • به جای استفاده از روغن های اساسی با درجه درمانی که فقط 5 درصد روغن حاوی روغن هستند، از روغن های اساسی 100 درصد استفاده کنید.

2. یک اسپری مبتنی بر وودکا  با جوش شیرین درست کنید.

1 فنجان آب و 1/4 فنجان جوش شیرین محلول (کربنات سدیم) یا جوش شیرین (بی کربنات سدیم) را در یک فنجان مدرج بریزید و هم بزنید تا جوش شیرین حل شود، سپس 1/2 فنجان وودکا و در حدود 25 قطره روغن اساسی را اضافه کنید. هم بزنید تا مخلوط شود ، سپس این ماده ضد عفونی کننده را درون یک بطری اسپری شیشه ای بریزید.

  • جوش‌شیرین یک عنصر اضافی است که هم به تمیز کردن سطوح کمک می کند و هم باعث ضد عفونی شدن سطوح می شود.

3. یک اسپری از وودکا و سرکه درست کنید.

1/2 فنجان سرکه سفید، 1/2فنجان  الکل، 1/2فنجان آب و 20 قطره روغن اساسی را در یک فنجان مدرج بریزید و مخلوط کنید. سپس این مخلوط را داخل یک بطری اسپری شیشه ای بریزید.

مواد ضد عفونی کننده طبیعی

روش سوم: درست کردن مواد ضد عفونی کننده طبیعی با الکل و پر اکسید هیدروژن

1- یک اسپری مبتنی بر الکل درست کنید.

یک قسمت آب و یک قسمت الکل را در یک بطری اسپری ترکیب کنید و تکان دهید تا این دو ماده مخلوط شوند. الکل یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی بسیار موثر است و اغلب در دستگاه های پزشکی استفاده می شود.

2- یک اسپری حاوی الکل با عطر گیاهان تهیه کنید.

10 تا 30 قطره روغن اصلی آویشن یا هر روغن دیگر مورد نظر خود را داخل یک بطری اسپری شیشه ای 8 اونسی بریزید. 1 اونس الکل را به آن اضافه کنید ، سپس بطری اسپری را با آب پر کنید تا به بالای آن برسد. سپس آن را تکان دهید تا مخلوط شوند و در یک کابینت نگهداری کنید.

3- از ترکیب سرکه و پر اکسید هیدروژن استفاده کنید.

سرکه و پر اکسید هیدروژن برای ضد عفونی کردن خوب کار می کنند ، اما آنها نباید در داخل یک ظرف با یکدیگر ترکیب شوند، زیرا می توانند یک اسید پراستیک درست کنند که می تواند خطرناک باشد. به جای آن ، سرکه سفید بدون آب را به یک بطری اسپری و 3٪ پر اکسید هیدروژن را داخل بطری دیگری بریزید.

  • برای استفاده از این ترکیب، یک سطح را تمیز کنید، سپس با یکی از این مخلوط ها اسپری کنید و اجازه دهید در حدود 5 دقیقه بماند و سپس با یک دستمال تمیز، پاک کنید و بعد با مخلوط دیگر اسپری کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس با یک پارچه تمیز دیگر پاک کنید.
  • فرقی ندارد که ابتدا با کدام اسپری کنید، با سرکه یا با الکل.

روش چهارم: استفاده از اسپری ضد عفونی کننده

1.ابتدا سطح را تمیز کنید.

ضد عفونی کننده قادر به تمییز کردن سطح نیست و خاک و هرگونه مواد دیگر را نمی تواند از بین ببرد ، بنابراین مهم است که قبل از ضد عفونی کردن، سطح را کاملا تمیز کنید. اگر از مواد شیمیایی خشن نمی خواهید استفاده کنید، با یک پاک کننده طبیعی یا ارگانیک سطوح را تمیز کنید.

2.اسپری را تکان دهید.

اسپری را کاملا تکان دهید تا مطمئن شوید که تمام ترکیبات اسپری با یکدیگر مخلوط شده اند و اسپری موثر خواهد بود.

3.با اسپری ضد عفونی کننده سطوح را کاملا اسپری کنید.

بطری اسپری مواد ضد عفونی کننده را به طول بازو از سطح مورد نیاز نگه دارید. در صورت ضد عفونی کننده چندین سطح ، تمام سطوح ضد عفونی کننده را اسپری کنید.

4.اجازه هید تا اسپری به مدت 10 دقیقه بر روی سطح بماند.

حدود 10 دقیقه صبر کنید تا مواد ضد عفونی کننده طبیعی بر روی سطوح بنشینند تا به طور موثرتری میکروب ها را به آن وصل کرده و از بین ببرید.

5.با یک دستمال میکرو فیبر تمیز کنید.

بعد از گذشت 10 دقیقه، سطح ضد عفونی شده را با یک دستمال میکرو فیبر تمییز کنید. اگر چندین سطح را در آشپزخانه و یا حمام تمیز کرده اید ، برای پیشگیری از بروز آلودگی، برای هر سطح از یک دستمال جداگانه استفاده کنید.

نکات مهم

  • در صورت استفاده از روغن‌ های اساسی در اسپری ضد عفونی کننده، سعی کنید از یک بطری اسپری شیشه ‌ای استفاده کنید، زیرا روغن ‌های اساسی می‌توانند با پلاستیک واکنش نشان دهند.
  • همیشه یک سطح را کاملا تمیز کنید و سپس ضد عفونی کنید، در غیر این صورت ماده ضد عفونی کردن تاثیر چندان زیادی ندارد.
  • قبل از هر بار استفاده از اسپری آن را به خوبی تکان دهید.
  • شما می‌توانید با مخلوط کردن نیمی سرکه و نیمی آب مقطر، یک اسپری ضد باکتریایی خانگی با رایحه عالی بسازید. سپس چند قطره روغن اسانس دارچین و 6 قطره روغن اسانس پرتقال را به آن اضافه کنید. بوی عالی دارد و بسیار موثر است.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ