عملکرد کلاژن بر علیه چین و چروک پوست چگونه است؟

alikarimi55
همانطور که اکثر مردم می دانند کلاژن نقش مهمی در رفع چین و چروک پوست به ویژه چین و چروک ناشی از افزایش سن دارد. اما کلاژن دقیقا چیست و چه ارتباطی با چین و چروک دارد؟ در این مقاله شما در خصوص تاثیر کلاژن بر چین و چروک مطالبی را می آموزید.  همچنین یاد […]

چین و چروک پوست

همانطور که اکثر مردم می دانند کلاژن نقش مهمی در رفع چین و چروک پوست به ویژه چین و چروک ناشی از افزایش سن دارد. اما کلاژن دقیقا چیست و چه ارتباطی با چین و چروک دارد؟

در این مقاله شما در خصوص تاثیر کلاژن بر چین و چروک مطالبی را می آموزید.  همچنین یاد خواهید گرفت که برای تقویت و افزایش تولید کلاژن بدن بایستی چه کارهایی را انجام دهید.

کلاژن چیست؟

کلاژن اساساً چیزی غیر از پروتئین نیست، با این حال دارای اجزای غیر پروتئینی نیز می باشد. در واقع کلاژن پروتئینی است که غالبا در بدن ما تولید می شود. این پروتئین ها به صورت دسته ای از الیاف فیبری مستحکم و تقریبا کشش ناپذیر در می آیند. بدن برای تثبیت استخوان ها، غضروف، تاندون ها، دندان ها،  و حتی پوست به این فیبرهای کلاژنی جامد احتیاج دارد. بنابراین کلاژن حدود 60٪ از بافت پیوندی پوست ما را تشکیل می دهد.

تاثیر کلاژن بر چین و چروک پوست

با این حال، این الیاف کلاژنی محکم برای شفافیت پوست ما کافی نیستند. خاصیت ارتجاعی فقط با درست کردن الیاف کششی حاصل می شود. این ساختار شبکیه کلاژن و الاستین در یک ماده اصلی مانند ژل حاوی اسید هیالورونیک تعبیه شده است. این ماده از خاصیت رطوبت بسیار بالایی برخوردار است و به پوست کمک می کند تا حجم خود را حفظ کند. هر چه رشته ها و الیاف پوست ما بیشتر باشد، استحکام آن بیشتر خواهد بود.

نکته آزار دهنده این است که از سن حدود 30 سالگی به بعد، تولید کلاژن و الاستین در بدن کاهش می یابد یعنی تولید کلاژن بدن به حدود 1٪  در سال می رسد. کاهش تولید کلاژن و الاستین با عواقب مختلفی برای پوست همراه خواهد بود مثلا بافت همبند ضعیف تر می شود، پوست حجم خود را از دست می دهد،کشش، درخشندگی و مقاومت پوست کاهش می یابد و در عین حال چین و چروک ها نیز عمیق تر شده و افزایش می یابند.

چین و چروک پوست

نحوه عملکرد و تاثیر کلاژن بر چین و چروک پوست

کلاژن معمولاً در کرم های مرطوب کننده یا محصولات ضد چروک استفاده می شود. اما: کلاژن موجود در این کرم ها نمی تواند به لایه بالایی پوست نفوذ کند. مولکول های کلاژن به قدری بزرگ هستند که به لایه های پایین پوست جایی که در واقع مورد نیاز است، نفوذ نکنند. همچنین کرم های کلاژنی ساده به تنهایی نمی توانند بافت همبند را دوباره احیا کنند. اما سوال این است که چرا هنوز هم در کرم ها از کلاژن  استفاده می شوند؟

کلاژن همچنین قادر به ذخیره رطوبت است. بنابراین می تواند خاصیت مرطوب کنندگی داشته باشد و از خشک شدن پوست محافظت کند. با استفاده منظم از کرم های کلاژن دار، پوست شما نرم و نرم تر خواهد شد.

برخی از ترکیبات موجود در کرم های پوستی می توانند تولید کلاژن را دوباره تحریک کنند

اگر کلاژن به عنوان یکی از اجزای یک کرم پوست هیچ گونه تاثیر عمیقی در پوست نداشته باشد، آیا روش دیگری برای احیای کاهش تولید کلاژن وجود دارد؟

مراقبت شدید از پوست می تواند از کاهش کلاژن جلوگیری کند. اولین چیزی که هر متخصص پوست تایید می کند این است که محافظت از آفتاب مهمترین چیز است. علاوه بر این، آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

در واقع برخی از ترکیبات کرم های صورت می توانند روند تجدید کلاژن را افزایش داده و تخریب آن را کندتر کنند.

الیگوپپتیدها: الیگوپپتیدها مواد مراقبتی پوست هستند که از گیاهان استخراج می شوند. الیگوپپتید ها در محصولات ضد پیری اوسرین وجود داشته و از میوه ها و دانه های گیاه انیسون گرفته می شوند. الیگوپپتیدها از طریق بهبود تشکیل کلاژن، بافت پیوندی را در پوست تقویت می کنند و باعث تقویت و پایداری پوست می شوند.

عصاره سویا گلیسین: در کلیه محصولات ضد پیری اوسرین  این عصاره یافت می شود و تأثیر مثبتی در شکل گیری کلاژن دارد.

Arctiin: این ماده را می توان در محصولات مراقبت روزانه و شبانه اوسرین یافت. عصاره میوه بسیار موثر اراقیطون باعث تسریع در روند تجدید کلاژن در پوست می شود.

خار مریم: این ماده در محصولات مراقبتی شبانه روزی اوسرین گنجانده شده است. این آنتی اکسیدان قدرتمند باعث جلوگیری از تخریب کلاژن و الاستین می شود.

آیا کلاژن سرطان زا است؟

پاسخ این سوال به وضوح “نه” است. با این حال، باید دانست که انواع مختلفی از کلاژن وجود دارد. یک نوع خاص (کلاژن VII) نه تنها پوست سالم را حفظ نمی کند بلکه نقش مهمی در گسترش سرطان پوست دارد: با این حال، به اصطلاح کارسینوم سلول سنگفرشی تنها در صورت تغییر پروتئین می تواند متاستاز ایجاد کند. بنابراین کلاژن ها خود سرطان زا نیستند.

چین و چروک پوست

کلاژن موجود در مواد غذایی

کلاژن به عنوان مکمل غذایی چگونه عمل می کند؟

اینکه تنها صبح ها یک نوشیدنی کلاژن دار مصرف کنید باعث می شود که پوست شما دوباره به طرز شگفت انگیزی جوان شود؟ متأسفانه، این کار چندان ساده هم نیست. کسانی که یک رژیم غذایی سالم و متعادل  را دنبال می کنند، به این نتیجه می رسند و در این فرآیند پول زیادی صرفه جویی می کنند. مطالعات همچنین نشان می دهد که تأمین مواد مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی تأثیر چشمگیری دارد.

هرکسی که می خواهد در برابر پیری زودرس پوست کاری بیش از مراقبت های مناسب انجام دهد، باید سعی کند فشار و استرس بیرونی روی پوست را کاهش دهد. در واقع به زبان ساده باید از نور مستقیم خورشید، الکل، دود و سایر سموم محیطی خودداری کنید. همه این ها منجر به تشکیل رادیکال های آزاد می شود که به چارچوب تثبیت کننده کلاژن آسیب می رسانند.

کلاژن در چه مواد غذایی موجود است؟

آن ها می توانند به شما در جذب کلاژن طبیعی کمک کنند. آنتی اکسیدان ها همچنین با مبارزه با رادیکال های آزاد به حفظ سطح کلاژن کمک می کنند. به عنوان مثال مواد غذایی با محتوای کلاژن بالا:

  • گوشت مخصوصاً گاو، مرغ، بز، گوزن و گوشت بره
  • ماهی، به ویژه ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و ماهی تن
  • ژلاتین، به عنوان مثال در تخم مرغ ها و بسیاری از دسرها

اگر می خواهید از محصولات حیوانی دوری کنید و رژیم گیاهی یا گیاهخواری را ترجیح دهید، می توانید حداقل با خوردن غذاهای زیر میزان تجزیه کلاژن را کمی کاهش دهید

  • میوه ها و سبزیجات قرمز مانند سیب، توت فرنگی، گیلاس، چغندر، گوجه فرنگی، فلفل قرمز
  • میوه و سبزیجات نارنجی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، انبه و زردآلو
  • میوه های سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو، کیوی، گریپ فروت، انبه، آناناس

نتیجه گیری

کلاژن و الاستین موجود در بافت همبند، خاصیت ارتجاعی و مقاومت پوست ما را تضمین می کند. متأسفانه کلاژن موجود در کرم ها به لایه های عمیق تر پوست نفوذ نمی کند. بنابراین توصیه می شود از محصولات مراقبت از پوست با ترکیباتی استفاده کنید که تولید کلاژن را دوباره تحریک می کنند و تجزیه آن را کند می کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ