5 درمان طبیعی برای بیماری کم کاری تیروئید

alikarimi55
درمان مرسوم کم کاری تیروئید ، مصرف روزانه ی داروهای جایگزین هورمون درمانی است. البته داروها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و فراموش کردن مصرف آن ها ممکن است منجر به بروز علائم بیشتر شود. در برخی از موارد، درمان های طبیعی ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشد و همچنین مناسب سبک زندگی […]

کم کاری تیروئید

درمان مرسوم کم کاری تیروئید ، مصرف روزانه ی داروهای جایگزین هورمون درمانی است. البته داروها اغلب با عوارض جانبی همراه هستند و فراموش کردن مصرف آن ها ممکن است منجر به بروز علائم بیشتر شود.

در برخی از موارد، درمان های طبیعی ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشد و همچنین مناسب سبک زندگی شما باشد.

درمان های طبیعی بیماری کم کاری تیروئید

هدف از درمان های طبیعی یا داروهای جایگزین، رفع علت اصلی مشکل تیروئید است. مشکلات تیروئید بعضی اوقات به سبب موارد زیر شروع می شوند:

تغییر رژیم غذایی و مصرف یک مکمل گیاهی، روش هایی برای کمک به وضعیت تیروئید فرد هستند. این گزینه ها ممکن است عوارض جانبی کمتری نسبت به مصرف داروها داشته باشند.

همچنین، مکمل گیاهی برای کمک به کم کاری تیروئید افرادی که به داروها پاسخ مناسبی نمی دهند، کاربرد دارد. پنج راه حل طبیعی زیر به عنوان مکمل یا گزینه جایگزین در برنامه درمانی فرد در نظر گرفته می شوند.

سلنیوم:

طبق گفته موسسه ملی سلامت (NIH) سلنیوم عنصر موثری در متابولیسم هورمون تیروئید است. غذاهای بسیاری حاوی سلنیوم هستند، از جمله:

  • ماهی تن
  • بوقلمون
  • آجیل برزیلی
  • گوشت ارگانیک

تیروئیدیت هاشیموتو– حمله سیستم ایمنی به تیروئید- اغلب باعث کاهش میزان سلنیوم در بدن می شود. افزودن این عنصر کمکی به غذاها، به تعادل سطح تیروکسین یا T4 در بدن بعضی از افراد کمک می کند.

برای اینکه بدانید سلنیوم برای بدن شما خوب است یا خیر با پزشک خود مشورت کنید زیرا هر فرد متفاوت از دیگری است.

کم کاری تیروئید

درمان بیماری کم کاری تیروئید با رژیم غذایی بدون قند:

قند و غذاهای فرآوری شده می توانند منجر به افزایش التهاب در بدن شوند.

التهاب می تواند تبدیل T4 به تریودو تیرونین یا T3 هورمون دیگر تیروئید را کند کند و این مهم می تواند علائم و بیماری تیروئید را بدتر کند.

همچنین، قند فقط در کوتاه مدت سطح انرژی شما را تقویت می کند و حذف آن از رژیم غذایی ممکن است به تنظیم سطح انرژی شما کمک کند. علاوه بر این، این کار ممکن است به بهبود سطح استرس و پوست شما کمک کند.

اتخاذ یک رژیم غذایی بدون قند کار ساده ای نیست، اما ممکن است برای سلامتی تیروئیدتان مفید باشد.

ویتامین  B

مصرف برخی از مکمل های ویتامین ها می تواند در سلامت تیروئید شما تأثیر بگذارد.

هورمون های کم تیروئید می تواند بر میزان ویتامین B12 بدن شما تأثیر بگذارد. مصرف مکمل ویتامین B12 ممکن است در ترمیم برخی از آسیب های کم کاری تیروئید ایجاد شده به شما کمک کند.

ویتامین B12 می تواند به رفع خستگی بیمار تیروئیدی کمک کند. این بیماری همچنین بر میزان ویتامین B1 شما تأثیر می گذارد. شما می توانید با مصرف غذاهای زیر ویتامین های گروه B بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • نخود و لوبیا
  • مارچوبه
  • دانه کنجد
  • ماهی تن
  • پنیر
  • شیر
  • تخم مرغ

مصرف ویتامین B12 معمولاً برای افراد سالم- در مقادیر توصیه شده- بی خطر است. در مورد دوز مناسب مصرفی این ویتامین با پزشک خود صحبت کنید.

درمان بیماری کم کاری تیروئید با پروبیوتیک:

NIHارتباط بین کم کاری تیروئید و مشکلات روده کوچک را مورد بررسی قرار داد.

در طی این مطالعه مشخص شد که تغییر تحرک دستگاه گوارش (GI) که معمولاً همراه با کم کاری تیروئید مشاهده می شود می تواند باعث رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO) شده و در نهایت منجر به بروز علائم مزمن دستگاه گوارش مانند اسهال گردد.

مکمل های پروبیوتیک حاوی باکتری های مفیدی هستند که می توانند به سلامت معده و روده شما کمک کنند.

پروبیوتیک ها علاوه بر فرم های مکمل، در مواد غذایی و نوشیدنی های تخمیر شده مانند کفیر، کامبوچا، برخی پنیرها و ماست ها وجود دارند.

با این حال، سازمان غذا و دارو، استفاده از پروبیوتیک ها را برای پیش گیری یا درمان هر بیماری تأیید نکرده است. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا این مکمل ها به شما کمکی می کنند یا خیر.

کم کاری تیروئید

رژیم غذایی فاقد گلوتن:

اتخاذ رژیم بدون گلوتن برای بسیاری از افراد مبتلا به کم کاری شدید تیروئید، مضر است.

براساس بنیاد ملی آگاهی سلیاک، تعداد قابل توجهی از مبتلایان به بیماری تیروئید، به سلیاک نیز مبتلا هستند.

بیماری سلیاک نوعی اختلال گوارشی است که در آن گلوتن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده کوچک می شود.

در حال حاضر، تحقیقات پیرامون رژیم غذایی بدون گلوتن، از درمان بیماری تیروئید با این نوع رژیم پشتیبانی نمی کنند.

با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو و کم کاری تیروئید، بعد از حذف گندم و سایر غذاهای حاوی گلوتن از رژیم غذایی خود، احساس بهتری داشتند.

اما مشکل اینجاست که هزینه خرید غذاهای فاقد گلوتن بسیار بیشتر از غذاهای حاوی گندم است.

همچنین، برخی از غذاهای بسته بندی شده ی فاقد گلوتن سالم نیستند. این مهم، به این دلیل است که این غذاها می توانند چربی بالاتر و فیبر کمتری نسبت به محصولات حاوی گندم داشته باشند.

غذاهای آماده:

برای افراد بسیاری، مزایای درمان طبیعی تیروئید از معایب آن بیشتر است.

با این حال، اگر برای از بین بردن مشکل تیروئید خود جراحی کرده اید، اتخاذ یک برنامه درمانی طبیعی برای شما مناسب نیست. مثل همیشه، شما باید قبل از شروع برنامه های درمانی خود با پزشک تان مشورت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ