کالری و ارزش غذایی بادمجان + فواید آن برای سلامتی

alikarimi55
بادمجان یک ماده ی بسیار پرطرفدار در انواع غذاهای مختلف است. اعتقاد بر این است که این ماده غذایی از هند سرچشمه گرفته است. در آفریقای جنوبی و مناطقی از آسیا به بادمجان brinjal گفته می شود و در انگلستان و ایرلند نیز aubergine نامیده می شود. بادمجان ها متعلق به خانواده سیب زمینی ها […]

بادمجان یک ماده ی بسیار پرطرفدار در انواع غذاهای مختلف است. اعتقاد بر این است که این ماده غذایی از هند سرچشمه گرفته است. در آفریقای جنوبی و مناطقی از آسیا به بادمجان brinjal گفته می شود و در انگلستان و ایرلند نیز aubergine نامیده می شود.

بادمجان ها متعلق به خانواده سیب زمینی ها هستند که به nightshades نیز مشهورند. سایر nightshades شامل گوجه فرنگی، فلفل و سیب زمینی می باشد. در حالی که این سبزیجات از نظر ارزش غذایی بسیار مغذی هستند، امّا برخی از افراد از مصرف آنها خودداری می ‌کنند. زیرا ممکن است باعث ایجاد التهاب و آلرژی در آنها شود. این امر به ویژه در افرادی که به انواع خاصی از بیماری‌ های التهابی مبتلا هستند، رایج تر است.

ارزش غذایی بادمجان

اطلاعات تغذیه ای زیر برای یک فنجان (۸۲ گرم) بادمجان خام خرد شده توسط USDA ارائه شده است:

  • کالری: 20.5
  • چربی: 0.1 گرم
  • سدیم: 6 میلی گرم
  • کربوهیدرات ها: 8 گرم
  • فیبر: 4 گرم
  • شکر: 2.9 گرم
  • پروتئین: 8 گرم

کربوهیدرات ها

یک فنجان بادمجان خام حاوی 20.5 کالری و 4.8 گرم کربوهیدرات است که حدود نیمی از این کربوهیدرات، ناشی از فیبر موجود در آن است. همچنین در این مقدار از بادمجان تقریباً 3 گرم قند طبیعی وجود دارد.

بادمجان یک غذای با گلیسمی پایین است. مقدار گلیسمی بادمجان برای یک وعده از آن، 1 واحد تخمین زده شده است.

بیشتر بخوانید: آیا مصرف کربوهیدرات ها برای بدن مفید است؟ چه فواید و مضراتی دارند؟

چربی ها

بادمجان تقریباً فاقد چربی است.

پروتئین

در یک وعده غذایی از بادمجان، کمتر از 1 گرم پروتئین موجود است.

ویتامین ها و مواد معدنی

بادمجان منبع قابل توجهی برای بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی نمی باشد. با این حال این سبزی حاوی منگنز (۱۰ درصد از نیاز روزانه)، مقادیر کمی پتاسیم، ویتامین k، ویتامین C، ویتامین B6، نیاسین، مس و منیزیم می ‌باشد.

فواید و مزایای بادمجان برای سلامتی

افرادی که مرتباً بادمجان مصرف می کنند، ممکن است از برخی از مزایای سلامتی ناشی از مواد مغذی موجود در آن مانند فیبر، فیتون ها و آنتوسیانین ها بهره ببرند.

استخوان های سالم با مصرف بادمجان

بادمجان منبع خوبی از منگنز است. منگنز یک ماده معدنی می باشد که برای عملکردهای مختلفی در بدن انسان مورد نیاز است. این عملکردها شامل فرایندهایی است که استخوان های شما را سالم نگه می دارند.

منگنز برای حفظ سلامت استخوان، با سایر مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین D در تعامل است. محققان به طور دقیق نمی ‌دانند که منگنز چه نقشی را در سالم نگه داشتن استخوان ها ایفا می کنند، اما مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که کمبود منگنز می‌تواند فرایند تشکیل استخوان را مختل کرده و تراکم مواد معدنی آن را کاهش دهد. از طرف دیگر، مکمل منگنز می تواند مواد معدنی استخوان و همچنین تشکیل استخوان را افزایش دهد.

کاهش آسیب سلولی

بادمجان، حاوی مقادیر نسبتاً بالایی از انواع مختلف فیتون ها، به ویژه نسونین و اسید کلروژنیک می ‌باشد که ممکن است به محافظت از سلول های ما در برابر آسیب کمک کنند و همچنین خطر بیماری‌ های قلبی را کاهش دهند.

همچنین پوست بادمجان، حاوی آنتوسیانین ها است که رنگ بنفش آن نیز به همین دلیل است. آنتوسیانین ها دارای قدرت آنتی اکسیدانی هستند و با استرس اکسیداتیو مبارزه می کنند. همچنین تحقیقات نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی آنتوسیانین ها، ممکن است که به رفع بیماری هایی مانند بیماری های قلبی-عروقی و سرطان و در نتیجه حفظ سلامتی کمک کنند.

تنظیم هضم غذا

فیبر موجود در بادمجان ممکن است به شما در حفظ سیستم گوارشی سالم کمک کند. فیبر، کربوهیدرات های غیر قابل هضم است که با تنظیم هضم غذا، گوارش، جذب و سوخت و ساز بدن، به تنظیم روده کمک می ‌کند.

بیشتر بزرگسالان لازم است روزانه حدود ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر مصرف کنند. یک فنجان بادمجان خام خرد شده حدود ۱۲ درصد از نیاز روزانه فیبر شما را تامین می ‌کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

مطالعات نشان داده است که افرادی که رژیم های غذایی غنی از فیبر دارند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آنها کاهش می یابد. همچنین مطالعات دیگر مصرف مقادیر بالای فیبر را با کاهش خطر دیابت و انواع خاصی از سرطان ها مرتبط دانسته اند.

رژیم های غذایی گیاهی با سطح سلامتی بهتر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی یا چاقی همراه است. یکی از مزایای بادمجان شامل طعم و بافت گوشتی آن است. بنابراین بسیاری از افراد در دستورالعمل های غذایی خود از بادمجان به عنوان جایگزین گوشت استفاده می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی چی بخوریم؟ 

حفظ وزن سالم و کاهش خطر چاقی

رژیم های غذایی گیاهی غنی از فیبر با حفظ وزن سالم و کاهش خطر چاقی همراه هستند. مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که رژیم های غذایی پر فیبر دارند، در وزن های سالم تری قرار می گیرند.

همچنین مطالعات اپیدمیولوژیک و کلینیکی نشان داده اند که دریافت فیبر در رژیم غذایی، با شرایط متابولیکی مانند چاقی و دیابت نوع 2 رابطه عکس دارد.

پیشگیری از آلرژی با مصرف بادمجان

به گفته آکادمی آلرژی، آسم و سیستم ایمنی شناسی، آلرژی به غذاهایی مانند بادمجان، بسیار نادر است. اما اگر به این مواد حساسیت دارید، ممکن است نسبت به آن واکنش آلرژیک داشته باشید. اگر نسبت به حساسیت به بادمجان، مشکوک هستید، برای مشاوره فردی با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

مضرات بادمجان

برخی از افراد از مصرف موادی مانند بادمجان به منظور کاهش التهاب در بدن پرهیز می کنند. در حقیقت یک رژیم غذایی ضد التهابی (AI) که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، شامل nightshades  و سایر غذاها از جمله گندم، ذرت، سویا، لبنیات، مرکبات و بسیاری از غذاهای دیگر می باشد و آن ها را حذف نمی کند. افرادی که دارای بیماری های التهابی مانند پسوریازیس، آرتریت روماتوئید، حساسیت، آسم یا بیماریهای خود ایمنی هستند، ممکن است این رژیم غذایی را برای کمک به مدیریت وضعیت خود امتحان کنند.

محققان در مطالعه ای که در مورد تاثیر رژیم غذایی ضد التهابی (AI) بر مبتلایان به دیابت نوع 2 انجام شد، نتیجه گرفتند که رژیم غذایی ضد التهابی تاثیر بیشتر و مثبتی بر نشانگرهای التهابی نسبت به رژیم غذایی کنترل شده ندارد. اما برخی دیگر از مطالعات که تاثیر رژیم غذایی ضد التهابی بر مبتلایان به بیماری التهابی روده را مورد بررسی قرار دادند، نشان داد که این رژیم می تواند علائم و التهاب را بهبود بخشد.بادمجان

انواع بادمجان

بادمجان ها در شکل ها و اندازه های زیادی موجود هستند. اکثر بادمجان‌هایی که در فروشگاه ‌های مواد غذایی مشاهده می کنید، بادمجان‌های گرد هستند. این نوع از بادمجان ها معمولاً ارزانترین آنها هستند و یافتن آنها راحت تر است.

بادمجان های ایتالیایی شبیه به بادمجان های گرد (که به آن بادمجان‌های آمریکایی نیز گفته می شود) هستند. اما اندازه آنها کوچکتر است. بادمجان‌های چینی شبیه بادمجان های ژاپنی هستند اما معمولاً از نظر رنگ ملایم تر می باشند. بادمجان های هندی به دلیل ظاهر کوچک توپی شکل آنها، اغلب بادمجان نورس نامیده می شوند. انواع دیگر بادمجان، شامل بادمجان‌های گرافیتی، بادمجان سبز روشن، بادمجان سفید، بادمجان تایلندی و پری بادمجان است.

بادمجان، در تمام طول سال در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی در دسترس است. فصل اوج آن در اواخر تابستان تا اوایل پاییز می باشد. در هنگام خرید بادمجان، آنهایی را انتخاب کنید که از لحاظ وزنی سنگین هستند. بادمجان باید پوستی صاف و براق داشته باشد و از خرید بادمجان‌های لکه دار خودداری کنید.

بادمجان

 نحوه نگهداری بادمجان

همه ی انواع بادمجان ها را در یخچال نگهداری کنید. می توان بادمجان ها را در کیسه و به مدت ۷ الی ۱۰ روز در قسمت سبزیجات یخچال نگهداری کنید. پس از برش، بادمجان سریعاً شروع به تخریب می کند. بنابراین تا زمانی که آماده پختن آن نیستید، آنها را خرد نکنید.

نحوه مصرف و استفاده از بادمجان در وعده های غذایی

برخی از افراد بادمجان را همراه با پوست آن مصرف می‌ کنند و برخی دیگر ترجیح می دهند قبل از آماده سازی، پوست آنها را جدا کنند. این یک ترجیح شخصی است. اما پوست بادمجان، به ویژه انواع بزرگتر آن، ممکن است سفت و محکم باشد. اگر بادمجان بدون پوست را انتخاب می کنید، قبل از خرد کردن پوست آنها را جدا کنید.

بسیاری از افراد قبل از پختن بادمجان، آن ها را در نمک نگه داری می کنند. اگر قبل از پختن بادمجان، آنها را نمکین نکنید، می توانند بسیار چرب و روغنی باشند. این به این دلیل است که گرما، هوا را از سلول های بادمجان خارج می کند. اگر بادمجان نمکین نشده باشد، روغن می تواند به داخل این سلول ها نفوذ کرده و در نتیجه سلول ها از روغن پر شوند. اما مقدار کمی نمک می تواند آب را از سلول ها خارج کند. این می تواند منافذ نفوذ کننده هوا را از بین ببرد.

برخی دیگر نیز بر این باورند که نمکین کردن بادمجان، تا حدی تلخی آن را از بین می برد. اما این یک باور و ترجیح شخصی است. بادمجان‌های ژاپنی و چینی تلخی کمتری دارند و نیاز به نمکین کردن ندارند.

بادمجان، را می ‌توانید به صورت سرخ شده، پخته شده، کبابی و یا خرد شده به دستورالعمل های غذایی بی نظیر اضافه کنید تا به آنها عطر، طعم و بافت خاصی بیافزایید. روش های بی شماری برای استفاده از این سبزی همه کاره وجود دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ