عواملی که سبب افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان سینه می شوند؟

alikarimi55
سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان غیر پوستی در بین زنان ایالات متحده آمریکا محسوب می شود. طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا، چیزی حدود 279100 مورد جدید ابتلا به سرطان سینه در سال 2020 در در کشور آمریکا تشخیص داده خواهد شد. این سرطان 15 درصد از کل تشخیص های مربوط به سرطان و 7 […]

انواع سرطان سینه

سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان غیر پوستی در بین زنان ایالات متحده آمریکا محسوب می شود. طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا، چیزی حدود 279100 مورد جدید ابتلا به سرطان سینه در سال 2020 در در کشور آمریکا تشخیص داده خواهد شد. این سرطان 15 درصد از کل تشخیص های مربوط به سرطان و 7 درصد از کل مرگ و میر ناشی از سرطان در هر سال را به خود اختصاص می دهد. در این مطلب به بررسی علل ابتلا به انواع سرطان سینه و عوامل خطر ساز آن می پردازیم.

چه کسانی به انواع سرطان سینه مبتلا می شوند؟

خطر بروز سرطان سینه با افزایش سن بیشتر می شود. موسسه ملی سرطان آمریکا در خصوص سرطان سینه آمارهای زیر را منتشر کرده است:

  • میانگین سنی زنانی که به سرطان سینه مبتلا می شوند 62 سال است
  • میانگین سنی زنانی که بر اثر سرطان سینه جانشان را از دست می دهند 68 سال است
  • سرطان سینه شایع ترین سرطان تشخیص داده شده در بین زنان 55 تا 64 ساله است
  • حدود 10 از موارد ابتلا به سرطان سینه در زنان کمتر از 45 سال رخ می دهد

علاوه بر این خانم هایی که در خانواده شان سابقه مبتلا شدن به سرطان سینه دارند بیش از سایرین در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند. به عنوان مثال خانم هایی که مادر، خواهر و یا دخترشان به سرطان سینه مبتلا بوده است 2 برابر بیشتر از زنان دیگر با خطر ابتلا به سرطان سینه مواجه اند.

 زنانی که ژن های جهش یافته BRCA1 یا BRCA2 را به ارث می برند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. سرطان سینه در مردان نیزرخ می دهد اما این اتفاق بسیار نادر است. انجمن جهانی سرطان تخمین می زند تقریبا ۲۶۷۰ مرد در سال ۲۰۱۹ در امریکا به سرطان سینه مبتلا شدند. سرطان سینه در مردان یک درصد از کل موارد ابتلا به این نوع سرطان را تشکیل می دهد.

چه عواملی باعث ایجاد سرطان سینه می شوند؟

سینه از بافت های مختلفی از جمله مجاری، لوب، لوبول ها و غدد تولید شیر ساخته شده که شیر را به نوک سینه منتقل می کنند. علاوه بر این، سینه ها حاوی غدد لنفاوی و بافت چربی نیز هستند. سرطان زمانی ایجاد می شود که سلول های سینه جهش می یابند و از کنترل خارج می شوند و در نهایت تشکیل تومور می دهند. اکثر سرطان های سینه یعنی چیزی حدود 80 درصد از آنها سرطان های مجرای سینه هستند که در مجاری شیر ایجاد می شوند. حدود 10 درصد از کل سرطان های سینه سرطان لوبولار هستند که در لوب یا غدد شیری به وجود می آیند.

سرطان سینه حاصل تغییر یا جهش DNA سلول های سینه است. این جهش و تغییر، عملکرد های خاصی که کنترل رشد و تقسیم سلول ها را به عهده دارند غیر فعال می کند. در بسیاری از موارد سلول های جهش یافته یا می میرند و یا مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می گیرند. اما برخی اوقات نیز سلول های جهش یافته می ‌توانند جان سالم به در ببرند و از حمله سیستم ایمنی در امان بمانند. به این ترتیب این سلول های مخرب بدون کنترل و بررسی به رشد شان ادامه می دهند و به تومور تبدیل می شوند.

با اینکه علت دقیق ابتلا به سرطان سینه در افراد هنوز مشخص نیست اما برخی از عوامل خطرساز مثل چاقی و مصرف بیش از حد مشروبات الکلی به شدت احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند. علاوه بر این افرادی که ژن های BRCA1 و BRCA2 را به ارث برده اند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

انواع سرطان سینه

عوامل خطرساز در ابتلا به  انواع سرطان سینه

ریسک فاکتورها و عوامل خطرساز شناخته شده برای  انواع سرطان سینه عبارتند از:

خطرات عمومی

افزایش سن: به طور متوسط احتمال ابتلا به سرطان سینه در خانم های بالای ۶۰ سال  بیشتر است. فقط حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از موارد ابتلا به سرطان سینه در زنان پایین تر از ۴۵ سال رخ می دهد. اما با این حال این مسئله در نژادها و قومیت های مختلف متفاوت است.

جنسیت: با اینکه هر سال نزدیک به ۲۰۰۰ مورد  از ابتلا به سرطان سینه در مردان تشخیص داده می شود، اما این نوع سرطان در خانم ها صد برابر بیشتر از آقایان بروز می کند. موسسه ملی سرطان آمریکا تخمین می زند که سالانه بیش از ۱۹۰,۰۰۰ مورد ابتلا به سرطان سینه در زنان تشخیص داده می شود.

ژنتیک و سابقه خانوادگی: داشتن سابقه خانوادگی احتمال ابتلا به سرطان سینه به خصوص در خانم هایی که مادر، خواهر و یا دخترشان به این نوع سرطان مبتلا بودند را دو برابر می کند.

عوامل ارثی: برخی از جهش های ژنتیکی ارثی می ‌توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش بدهند. شایع ترین دلایل ارثی ابتلا به سرطان سینه، ژنهای BRCA1 و BRCA2 هستند. آزمایشات ژنتیکی می‌ توانند وجود مشکلات ژنتیکی بالقوه به خصوص در خانواده هایی که سابقه ابتلا به سرطان سینه در آنها وجود دارد را نشان دهد.

بیشتر بخوانید: سرطان سینه مختص زنان است؟!

ویژگی های جسمی

چاقی: بعد از یائسگی بافت چربی می تواند در افزایش میزان استروژن بدن موثر باشد. افزایش استروژن در بدن نیز احتمال ابتلا به سرطان سینه را بالا می برد. علاوه بر این، چاقی و اضافه وزن در بزرگسالی و چربی های اضافی دور کمر نیز در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر هستند.

بچه دار نشدن: زنانی که فرزندی ندارند و یا در سنین بالای ۳۵ سال باردار می‌شوند  بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. تحقیقات نشان می دهند تغذیه کودک با شیر مادر در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر است.

تراکم بالای بافت سینه: خانم هایی که بافت سینه شان چربی کمتری دارد و بیشتر  آن از بافت غده ای و فیبری تشکیل شده است نسبت به خانم هایی که بافت سینه شان کمتر متراکم است با خطر ابتلا به سرطان سینه بیشتری مواجه هستند.

برخی از تغییرات سینه : برخی از بیماری های خوش خیم و غیر سرطانی سینه می توانند شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش بدهند.

سوابق قاعدگی: زنانی که در سنین پایین یعنی قبل از ۱۲ سالگی سیکل قاعدگی را تجربه می کنند و یا بعد از ۵۵ سالگی یائسه می شوند کمی بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. این مسئله به دلیل طولانی تر شدن زمان مواجهه بدن با هورمون های استروژن و  پروژسترون است.

سبک زندگی

سبک زندگی بی تحرک: فعالیت جسمی منظم یعنی ورزش کردن به مدت ۴ تا ۷ ساعت در هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش بدهد.

مصرف بیش از حد مشروبات الکلی: هر چه مقدار مصرف الکل بیشتر شود احتمال ابتلا به سرطان سینه نیز افزایش پیدا می کند.

استفاده از برخی روش های درمانی

 قرص های ضد بارداری: استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی به مدت ۱۰ سال خطر ابتلا به سرطان سینه را کمی افزایش می دهد. پس از قطع مصرف قرص ها این خطر نیز به مرور زمان کاهش پیدا میکند.

هورمون درمانی ترکیبی بعد از یائسگی (PHT): استفاده از  داروهای هورمون درمانی پس از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان سینه را بالا می برد. علاوه بر این هورمون درمانی خطر پیشرفته تر شدن سرطان  سینه را نیز افزایش می دهد.

قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES): در سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۱ از دی اتیل استیل بسترول (DES) به عنوان دارویی برای جلوگیری از سقط جنین در زنان باردار استفاده می شد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف این دارو با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه همراه است. علاوه بر این کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری از این دارو استفاده کردند نیز کمی بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

پرتو درمانی: زنانی که در کودکی و جوانی در ناحیه سینه پرتو درمانی انجام داده اند بیشتر از سایرین با احتمال ابتلا به سرطان سینه مواجه هستند چون درمان سرطان های دیگر خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان چشمگیری افزایش می دهد.

انواع سرطان سینه

 انواع سرطان سینه

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد. برای تعیین روش درمانی مناسب، پزشک ابتدا باید تومور سینه را ارزیابی کند. این ارزیابی شامل بررسی موارد زیر می شود:

  • سرایت کردن یا نکردن بیماری به قسمت های دیگر بدن
  • نوع بافتی که بیماری در آن شروع شده است

در اغلب موارد سرطان های سینه از نوع آدنو کارسینومای سینه هستند. این تومورها که در غدد یا مجاری ترشح مایعات تشکیل می شوند در بسیاری از سرطان های شایع دیگر نیز یافت می شوند. آدنوکارسینومای سینه در غدد تولید شیر که به لوبول یا مجاری شیر معروف هستند تشکیل می شود.

سرطان سینه در دو دسته گسترده رخ می دهد: تهاجمی و غیر تهاجمی.

سلول های سرطانی مهاجم یا نفوذ کننده سینه از موانع طبیعی بافت سینه عبور می کنند و از طریق جریان خون و غدد لنفاوی به قسمت های دیگر بدن سرایت می کنند. سلول های سرطانی غیر مهاجم یا درجا بدون سرایت به بافت ها، لوبول ها و یا مجاری اطراف در یک مکان خاص در سینه باقی می مانند.

انواع دیگر سرطان سینه شامل سارکم سینه، کارسینوم متاپلاستیک، کارسینوم آدنو کیستیک، تومور فیلودس و آنژیوسارکوم است. علاوه بر این، سرطان سینه بر اساس محل تومور در سینه مثل مجاری شیر یا لوبول ها، نحوه رشد بیماری و عوامل دیگر نیز طبقه بندی می شود.

انواع سرطان سینه

بیشتر بخوانید: عوامل پر خطر سرطان سینه را بشناسید!

طبقه بندی مشخص تر انواع سرطان سینه

تحقیقات ژنومی انجام شده روی ژن ها و پروتئین های تومورهای سرطان سینه منجر به طبقه بندی مشخص تر انواع سرطان سینه شده است. به عنوان مثال ۶۰ درصد از سرطان های سینه دارای گیرنده مثبت استروژن هستند، ۲۰ درصد شان گیرنده مثبت پروتئین HER2 دارند و۲۰ درصد مابقی هم در دسته سرطان های سه گانه منفی طبقه بندی می شوند. برخی از سرطان‌های سینه نسبت به انواع دیگرشان تهاجمی تر هستند. اما برخلاف سایر سرطان ها، نوع سرطان سینه همیشه مشخص کننده میزان تهاجمی بودن آن در فرد نیست.

برای تعیین میزان تهاجمی بودن تومور در بیمار پزشکان تومور را معاینه می کنند، سلول های سرطانی را زیر میکروسکوپ مشاهده می کنند و سپس میزان تهاجمی بودن سرطان را با  اختصاص دادن درجه ای بین ۱ تا ۳  مشخص می کنند.

در مقایسه با سایر سلول های طبیعی، سلول های سرطانی تهاجمی به سرعت تقسیم سلولی انجام می دهند و در سایر قسمت های بدن پخش می شوند. تهاجمی ترین نوع سرطان سینه سرطان سینه سه گانه منفی است که در آن آزمایش هورمون های استروژن، پروژسترون و پروتئین HER2 منفی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ