ضد آفتاب فیزیکی (مینرال) و ضد آفتاب شیمیایی چه تفاوت هایی دارند؟

alikarimi55
شکی نیست که استفاده ی روزانه از ضد آفتاب خیلی مهم است، اما ضد آفتاب فیزیکی بهتر است یا شیمیایی؟ کدام یک را انتخاب و مصرف کنیم؟ کدام ضد آفتاب از پوستمان بیشتر محافظت می کند و کدام یک کمتر؟ بحث های زیادی درباره ی اینکه کدام ضد آفتاب بهتر است، وجود دارد. در این […]
شکی نیست که استفاده ی روزانه از ضد آفتاب خیلی مهم است، اما ضد آفتاب فیزیکی بهتر است یا شیمیایی؟ کدام یک را انتخاب و مصرف کنیم؟ کدام ضد آفتاب از پوستمان بیشتر محافظت می کند و کدام یک کمتر؟ بحث های زیادی درباره ی اینکه کدام ضد آفتاب بهتر است، وجود دارد. در این مقاله، تفاوت این دو نوع ضد افتاب را باهم بررسی می کنیم. مطالعه این مطلب به شما کمک می کند با دانش و آگاهی بیشتری، ضد آفتاب مناسب خود را انتخاب کنید.

ضد آفتاب فیزیکی یا مینرال

در ساخت ضد آفتاب فیزیکی (مینرال) از عناصر معدنی فعال مانند تیتانیوم دی اکسید یا اکسید روی استفاده می شود. ضد آفتاب فیزیکی مانند یک سپر فیزیکی روی لایه ی فوقانی پوست قرار می گیرد تا از برخورد اشعه های فرابنفش با سطح پوست جلوگیری کند.

مزایا و معایب ضد آفتاب فیزیکی

  • در برابر نور فرابنفش A و B (UVA و UVB) از پوستتان محافظت می کند و به طور طبیعی «طیف گسترده» است.
  • این نوع ضد آفتاب، به محض مصرف از پوستتان محافظت می کند. پس لازم نیست حتماً 10 دقیقه قبل از خروج از خانه از آن استفاده کنید.
  • ضد آفتاب فیزیکی به آسانی و با شست وشو با آب، تعریق یا مالش دست پاک می شود. از این رو، باید وقتی که بیرون هستید، این نوع ضد آفتاب را چندین بار تجدید کنید.
  • این نوع ضد آفتاب ممکن است رنگی سفید روی پوستتان باقی بگذارد. به همین دلیل خیلی با پوست های تیره سازگار نیست.

ضد آفتاب شیمیایی

ترکیبات ضد آفتاب شیمیایی شامل ترکیبات ارگانیکی مانند اوکسی بنزون، اوکتینوکسات، اوکتیسالات و آووبنزون می شود. این ترکبیات با اشعه های مضر خورشید وارد واکنش شیمیایی شده و آن ها را به حرارت تبدیل می کنند. به این ترتیب اشعه های UV به سطح پوست نمی رسند.

مزایا و معایب ضد آفتاب شیمیایی

  • سبک تر است و راحت تر روی پوست پخش می شود. به دلیل این ویژگی ها، ضد آفتاب شیمیایی برای استفاده ی روزانه (مخصوصاً زیر آرایش) مناسب تر است.
  • فرمولاسیون آن برای افزودن مواد درمانی دیگر مانند پپتید و آنزیم ها (که از پوست محافظت می کنند) مناسب تر است.
  • ممکن است نقاطی قهوه ای را روی پوست ایجاد کند و رنگ آن را تغییر دهد.
  • 10 دقیقه بعد از مصرف اثر می کند و یک لایه ی محافظتی را روی لایه ی فوقانی پوست می سازد.
 

ضد آفتاب شیمیایی یا فیزیکی؟ کدام بهتر است؟

جواب آسان است؛ فقط کافی است یک ضد افتاب را بیابید که با آن راحت باشید، یعنی آنقدر با پوستتان سازگار است که دلتان بخواهد هر روز از آن مصرف کنید.

SPF چیست؟

هرچند مفهوم SPF برای بسیاری مبهم است، فهم آن بسیار ساده است. اصطلاح «SPF» مخفف عبارت «Sun Protection Factor»   به معنای فاکتور حافظتی در برابر خورشید است. این شاخص، معیاری برای اندازه گیری توانایی ضد آفتاب برای حفاظت از پوست شما در مقابل پرتوهای UVB است. مثلاً اگر پوستی در تماس مستقیم و حفاظت نشده با آفتاب باشد، پس از یک دقیقه فرایند قرمز شدن و سوختگی آن آغاز می شود. اما استفاده از یک ضد آفتاب SPF 15 این فرایند را 15 مرتبه کندتر می کند. فرض کنید یک ضد آفتاب SPF 30 خریده اید. اگر معمولاً 10 دقیقه طول می کشد تا پوستتان بسوزد، با استفاده از یک ضد آفتاب SPF 30 پوستتان را 300 دقیقه یا 5 ساعت در مقابل خورشید حفاظت کرده­اید.

تفاوت SPF های مختلف در چیست؟

به نقل از سایت https://lafarrerr.com  قاعده کلی SPF به این ترتیب است: SPF کمتر از 15 میزان محفاظت کمی از پوست ارائه می دهد. محافظت از پوست SPF های بین 15 تا 30 در رده ی متوسط قرار می گیرد. و ضد آفتاب های دارای SPF بالاتر از 30 به میزان بالایی از پوست محافظت می کنند. به طور کلی، یک فرد معمولی با استفاده از یک ضد آفتاب SPF 30 می تواند به خوبی از پوست خود در مقابل پرتوهای خورشید محافظت کند، البته به شرطی که به قدر کافی از آن مصرف و آن را تجدید کند. انتخاب ضد آفتاب مناسب تا حد زیادی به نوع پوست شما بستگی دارد. کرم ضدآفتابی که SPF آن 30 است، تا 97 درصد از پوست شما محافظت می کند. همچنین، ضد آفتابی که SPF آن ۵۰ است، پوست شما را تا ۹۸ درصد محافظت می کند. ممکن است این تفاوت ها ناچیز به نظر برسند، اما اگر به نور حساسید یا سابقه ی ابتلا به سرطان پوست را دارید، این درصد اضافه تفاوت زیادی ایجاد می کند.

کدام یک از این ۲ نوع ضد آفتاب، در مقابل پرتوهای UVA و UVB   بهتر از پوست محافظت می کند؟

بررسی ها تا به الان نشان داده اند، هر دو نوع ضد آفتاب شیمیایی و فیزیکی (مینرال) از پوست شما به نحو احسن محافظت می کنند. (البته تا زمانی که هر روز صبح به میزان لازم از آنها استفاده و در طول روز نیز آن را تجدید کنید.) با این وجود، درباره ی این موضوع، بحث های زیادی بین متخصصان وجود دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا، به تازگی در حال تعیین دقیق استانداردهای جدید اندازه گیری اثربخشی ضد آفتاب هاست و می کوشد تا به مصرف کنندگان آموزش دهد که چگونه به بهترین نحو اثرات مضر اشعه UV را مهار کنند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ