آشنایی با بیماری شایع کبدی

نازنین کریمی
کبد مسئول بسیاری از کارکردهای مهم بدن است و در صورت ابتلا به بیماری یا آسیب دیدگی، از بین رفتن عملکردها می‌تواند آسیب قابل توجهی به بدن وارد کند. بیماری کبد (Liver disease) یک اصطلاح گسترده است، یعنی اگر کبد نتواند هر کدام از وظایف خود را انجام دهد، پس مشکلی وجود دارد و این […]

کبد مسئول بسیاری از کارکردهای مهم بدن است و در صورت ابتلا به بیماری یا آسیب دیدگی، از بین رفتن عملکردها می‌تواند آسیب قابل توجهی به بدن وارد کند. بیماری کبد (Liver disease) یک اصطلاح گسترده است، یعنی اگر کبد نتواند هر کدام از وظایف خود را انجام دهد، پس مشکلی وجود دارد و این مشکل یک بیماری است.

انواع بیماری کبدی

یک عضو پیچیده به عنوان کبد می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات را تجربه کنید. داشتن کبد سالم برای سلامت بدن بسیار ضرروری است. با این حال، عواقب داشتن کبد بیمار یا ناقص، می‌تواند خطرناک باشد یا حتی مرگبار باشد. شایع‌ترین بیماری‌های کبدی، عبارتند از:

1. فاسیولیوز

این ناشی از تهاجم انگلی به یک کرم انگلی است که به عنوان یک کبد کبدی شناخته می‌شود، که می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها در کبد خاموش باشد. فاسیولیوزیس یک بیماری استوایی است.

2. سیروز کبدی

این نشان می‌دهد که بافت اسکار جایگزین سلول‌های کبدی در فرآیند شناخته شده به عنوان فیبروز است. این وضعیت می‌تواند توسط تعدادی از عوامل، از جمله سموم، الکل و هپاتیت ایجاد شود. در نهایت، فیبروز ممکن است منجر به نارسایی کبدی شود زیرا عملکرد سلول‌های کبدی نابود می‌شود.

3. هپاتیت

هپاتیت نامی است که به عفونت عمومی کبد داده می‌شود و ویروس‌ها، سموم یا پاسخ‌های خود ایمنی می‌توانند باعث ایجاد آن شوند. آن را با یک کبد ملتهب مشخص می‌کند. در بسیاری از موارد، کبد می‌تواند خود را درمان کند، اما نارسایی کبدی در موارد شدید رخ می‌دهد.

4. بیماری کبد الکلی

نوشیدن الکل بیش از حد در طول زمان طولانی می‌تواند باعث آسیب کبدی شود. این نوع کبدچرب کم کم درمان می گردد، اما در صورت ادامه به مصرف الکل فرد ممکن است دچار سیروز کبدی گردد.

5. التهاب مجاری صفراوی

بیماری التهاب مجاری صفراوی، می‌تواند کبد را نابود کند. در حال حاضر هیچ درمان وجود ندارد، و علت در حال حاضر ناشناخته است، هر چند که این وضعیت تصور می‌شود خود ایمنی است.

6. کبد چرب

کبد چرب این معمولا در کنار چاقی یا سوء مصرف الکل رخ می‌دهد. در بیماری کبد چرب، واکسن‌های چربی در سلول‌های کبدی ایجاد می‌شود. اگر از سوء مصرف الکل ایجاد نشود، این بیماری کبدی چرب غیر الکلی نامیده می‌شود. این بیماری خود نیز به چند دسته تقسیم شده و اگر کبد چرب درمان نشود، در شدیدترین مراحل باعث سیروز کبدی و یا زخم و سپس نارسایی کبدی می‌گردد. کبد چرب عموماً به دلیل سبک زندگی نادرست و مصرف غذاهای نامناسب ایجاد می‌شود. اگر می‌خواهید با غذاهای مضرر برای کبد چرب آشنا شوید، اینجا کلیک کنید.

7. سندرم گیلبرت

این یک اختلال ژنتیکی است که بر میزان 3 تا 12 درصد جمعیت تاثیر می‌گذارد. بیلی روبین به طور کامل شکسته نشده است. زرد خفیف می‌تواند رخ دهد، اما اختلال بی ضرر است.

8. سرطان کبد

شایع‌ترین انواع سرطان کبد عبارتند از سرطان سلول‌های سرطانی و کولینژیوکارسینوما. علت اصلی الکل و هپاتیت است. این ششمین شایعترین نوع سرطان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است.

9. کبد چرب بارداری

هرچند کبد چرب بارداری از کبد چرب خیلی نادر بوده، با این حال جمع شدن چربی در هنگام بارداری می‌تواند خطراتی جدی هم برای مادر و هم برای جنین داشته باشد. این بیماری می‌تواند باعث نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت شدید یا خونریزی شود. زنان باردار باید آزمایش‌های لازم را برای اطلاع از این بیماری انجام دهند، اکثر زنان پس از زایمان شروع به بهبود می‌نمایند.

بیماری کبد چطور درمان می‌شود؟

درمان بیماری کبد، به علت آن بستگی دارد و بعد از معاینه پزشکی، روش‌های درمان مشخص می‌شود. اما به طور کلی روش‌هایی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید، به افزایش سلامت بدن، مخصوصاً حفظ سلامت کبد کمک کنید.

روش‌هایی برای حفظ سلامت کبد

در زیر چند توصیه برای کمک به حفظ سلامت کبد آورده شده است:
  • استفاده از رژیم غذایی سالم؛
  • حذف کردن غذاهای مضرر برای کبد از برنامه غذایی؛
  • محافظت در برابر مواد شیمیایی موجود در هوا؛
  • داشتن رابطه جنسی ایمن؛
  • انجام واکسیناسیون؛
  • احتیاط هنگام مخلوط کردن داروها؛
  • عدم مصرف الکل؛
  • از قرار گرفتن در معرض خون و میکروب‌ها خودداری کنید؛
  • کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها.

سخن پایانی

اگر به بیماری کبدی مبتلا هستید، بهترین روش درمان این بیماری، تغییر سبک زندگی است. برای این تغییر لازم است از رژیم غذایی مناسب کبد چرب، مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده کنید. همچنین برای داشتن تحرک کافی، باید در طول روز حرکات ورزشی انجام دهید.
  منبع: https://zoomlife.ir
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ