اطلاعاتی درباره حاملگی خارج از رحم برای خانم‌هایی که قصد بارداری دارند

نازنین کریمی
حاملگی خارج از رحم مشکلی است که بسیاری از خانم‌ها با آن روبرو هستند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از ناهنجاری‌های بارداری، یعنی حاملگی خارج از رحم آشنا کنیم تا در صورتی که تغییرات غیر عادی، همانند علائم این ناهنجاری را در خود مشاهده کردید، اقدامات لازم را انجام دهید. […]
حاملگی خارج از رحم مشکلی است که بسیاری از خانم‌ها با آن روبرو هستند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از ناهنجاری‌های بارداری، یعنی حاملگی خارج از رحم آشنا کنیم تا در صورتی که تغییرات غیر عادی، همانند علائم این ناهنجاری را در خود مشاهده کردید، اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا هر آنچه که لازم است در خصوص این فرایند غیرعادی بدانید، برای شما ذکر کنیم.
خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، باید قبل از هرگونه اقدامی برای بارداری اطلاعاتی به‌دست بیاورند تا در صورت بروز مشکلی در بارداری بتوانند با آگاهی بالا برخورد کنند. همانطور که می‌دانید این دوره برای همه افراد بسیار مهم است تا هم مادر و هم جنین در سلامت کامل و بدون مشکل این دوران را سپری کنند.

آیا امکان بارداری در خارج از رحم وجود دارد؟

شاید عجیب به نظر برسد، اما امکان ایجاد بارداری خارج از رحم وجود دارد که در نهایت موفقیت‌آمیز نخواهد بود. در حالت عادی زمانی که یک تخمک بارور می‌شود در رحم قرار دارد و در آنجا رشد می‌کند.
زمانی که بارداری خارج از رحمی وجود داشته باشد، تخم در هر قسمتی غیر از رحم مانند لوله فالوپ کاشته می‌شود. لوله فالوپ ساختار و شرایطی برای نگهداری تخمک بارور شده و رشد جنین ندارد و نمی‌تواند مانند رحم کشیده شود.
در این مواقع است که می‌گوییم که مادر یک بارداری خارج از رحمی دارد و باید هرچه سریع‌تر وضعیت او مورد بررسی قرار بگیرد. حتی در مواقع نادر تخمک بارور شده می‌تواند در تخمدان یا حتی حفره شکمی قرار بگیرد، اما در اغلب مواقع در لوله فالوپ مشاهده شده است.
شاید برخی از افراد تصور کنند که یک حاملگی خارج رحمی ممکن است تا زمان تولد نوزاد باقی بماند، اما اینگونه نیست این نوع بارداری تا زمان زیادی باقی نمی‌ماند. همچنین در صورتی که رسیدگی و تشخیص به‌موقعی در خصوص این ناهنجاری انجام نشود، می‌تواند وضعیت تهدیدکننده‌ای برای زندگی مادر زندگی مادر باشد.

بارداری خارج از رحمی، تهدید کننده زندگی مادر

همانطور که گفته شد ادامه این بارداری می‌تواند برای مادر بسیار خطرساز شود. ساختار لوله فالوپ یا دیگر اندام‌ها انعطاف‌پذیر نیست؛ به همین دلیل اگر تخمک بارور شده رشد کند، لوله فالوپ یا دیگر اندام‌ها قادر به بزرگتر شدن نخواهند بود و در نهایت ترکیده می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، خونریزی داخلی رخ می‌دهد که برای مادر شرایط خطرناکی را ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی تنها راه آن، درمان به‌موقع است.

علت بارداری خارج از رحمی

در اکثر اوقات، دلیل آنکه بارداری خارج از رحمی ایجاد می‌شود، این است که تخم در مسیر لوله فالوپ و رحم مسدود می‌شود و منجر به بارداری خارج از رحم خواهد شد.
با آگاهی از چندین عامل، می‌توانید احتمال ایجاد بارداری خارج از رحمی در خود را بدهید
چندین عامل خطرساز وجود دارد که شانس بارداری خارج از رحمی را در افراد افزایش می‌دهد. این عوامل می‌تواند به‌صورت یک ویژگی یا یک رفتار در شما باشد. اگر هریک از موارد زیر را داشته باشید، شانس ابتلا به چنین مشکلی در شما بیش از سایر افراد خواهد بود:
  • سابقه بارداری خارج از رحمی
  • سابقه ناباروری
  • درمان ناباروری به‌صورت آزمایشگاهی (IVF)
  • آندومتریوز
  • عفونت‌های مقاربتی (STI)
  • سابقه مصرف سیگار
  • استفاده از IUD جهت پیشگیری از بارداری
  • سابقه بیماری التهابی لگن (PID) که این عفونت می‌تواند منجر به اسکار در رحم، لوله‌های فالوپ، دهانه رحم و تخمدان شود.
  • جراحی در لوله‌های فالوپ یا دیگر اندام‌هایی که در لگن وجود دارد.
به این نکته توجه کنید که نداشتن موارد ذکر شده، به این معنا نیست که شما به‌هیچ‌وجه دچار بارداری خارج از رحمی نمی‌شوید. بسیاری از افراد بوده‌اند که هیچکدام از موارد ذکر شده را نداشتند و دچار چنین مشکلی شده‌اند.
به‌طور کلی با افزایش سن، خطر بارداری خارج از رحمی افزایش می‌یابد. در واقع خانم‌هایی که بالای 35 سال سن دارند، نسبت به خانم‌های جوان‌تر بیشتر در خطر معرض چنین مشکلی هستند.

با آگاهی از موارد زیر متوجه بارداری خارج از رحمی خود می‌شوید علائم بارداري در این مورد بسیار شبیه به بارداری معمولی است، اما تفاوت آن در طول بارداری است. که این علائم متفاوت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • خونریزی واژن
  • احساس درد در کمر، پایین شکم و لگن
  • سرگیجه و ضعف
اگر لوله فالوپ ترکیده باشد، درد و خونریزی آنقدر شدید است که علائم دیگری را نیز ایجاد می‌کند:
  • غش کردن
  • افت فشار
  • شانه درد
  • درد رکتال
شاید برای شما جای سوال باشد که در چه مواقعی می‌توان از این اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد؟ پاسخ این سوال ساده است، زمانی که چنین بارداری در شما ایجاد شده باشد، در مراحل ابتدایی در پایین شکم خود درد خواهید داشت، در این مواقع بهتر است به بهترین متخصص زنان در کرج؛ دکتر فریبا بهنام (https://drfbehnam.com/) مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکلی درمان به‌موقعی برای شما انجام شود. درمانی که برای بارداری خارج از رحمی برای بیماران در نظر گرفته شده است هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید، اگر تخم بارور شده در مراحل اولیه خود باشد، پزشک با استفاده از راهکارهایی مدت کمی منتظر می‌ماند تا تخمک خودبه‌خود از بین برود. در صورتی که چنین اتفاقی رخ ندهد مراحل زیر را برای درمان در نظر خواهند گرفت:

مصرف دارو

پزشک داروی قدرتمند و تاثیرگذاری برای بیمار تجویز می‌کنند تا از پیشرفت بارداری جلوگیری شود.

جراحی

بسیاری از جراحان پیشنهاد می‌کنند که با استفاده از عمل جراحی (لاپاراتومی) جنین خارج شود و همچنین صدمات وارد شده به لوله فالوپ بیمار ترمیم شود و درمان انجام گیرد. پزشک در قسمتی که برش زده شده یک دوربین کوچکی را وارد می‌کند تا به روند ترمیم در جراحی به‌خوبی آگاه باشد.
سپس جنین را خارج می‌کند و هرگونه آسیبی که به لوله فالوپ یا دیگر قسمت‌های اندام تولیدمثل خانم وارد شده باشد، درمان یا ترمیم خواهد شد. در مواردی که لوله فالوپ بسیار آسیب‌دیده باشد، مجبور به خارج کردن آن هستند.
متخصص زنان در خصوص انجام چنین عمل‌هایی مانند هیسترکتومی یا برداشتن رحم، لاپاراسکوپی، میومکتومی و ... تبحر بالایی دارد و قطعا هرگونه مشکلی را در این زمینه برطرف خواهد کرد. در نهایت مراقبت‌های قبل از بارداری و طی بارداری در این مواقع است که اهمیت چندانی پیدا می‌کند و مراجعه به پزشک زنان و زایمان ضروری می‌شود.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ