ایمپلنت و لمینت دندان چیست؟

خانم شایگانی
امروزه با پیشرفت تکنولوژی تمامی جنبه های پزشکی و بویژه دندانپزشکی به سمت استفاده از تجهیزات جدید مهندسی پزشکی رفته اند. یکی از جدیدترین این تجهیزات ایمپلنت دندان و لمینت دندان می باشد که انقلابی را در رابطه با کاشت و جایگزین کردن دندان ها ایجاد کرده است. در این مقاله به نحوه انجام این […]

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تمامی جنبه های پزشکی و بویژه دندانپزشکی به سمت استفاده از تجهیزات جدید مهندسی پزشکی رفته اند. یکی از جدیدترین این تجهیزات ایمپلنت دندان و لمینت دندان می باشد که انقلابی را در رابطه با کاشت و جایگزین کردن دندان ها ایجاد کرده است. در این مقاله به نحوه انجام این موارد و قیمت ایمپلنت دندان و لمینت دندان خواهیم پرداخت.

  ایمپلنت دندان چیست؟

این روش معمولا زمانی لازم به اجرا خواهد بود که فرد یک یا دو دندان خود را از دست داده است که هم از لحاظ زیبایی و اعتماد به نفس دچار مشکل شده  و هم از لحاظ جویدن غذا و گوارش غذا مشکل پیدا کرده است. در این حالت افراد به دنبال رفع دائمی این نقیصه هستند قبل از ایمپلنت دندان روش قدیمی استفاده از پروتز دندان مصنوعی بود که همگان با مشکلات آشنا هستند. این روش به واقع انقلابی در این وادی بوجود آورد. ایمپلنت دندان از لحاظ معنی لغوی به معنی کاشت دندان است. این روش مشکلات روش های سنتی قدیمی مانند پروتز متحرک را که با این پروتز نمی توانستند برخی مواد غذایی را بجوند را ندارد و همانند دندان طبیعی عمل کرده و متحرک نمی باشد.

  اجزاء ایمپلنت دندان: از سه قسمت تشکیل شده است:
  1. پایه یا پیچ فلزی تیتانیومی: این قطعه با فیوز شدن با فک یا به اصطلاح osseointegration نقش خود را ایفا می کند.
  2. قسمت دوم پل یا اباتمنت( abutment): که نقش اتصال پیچ به قسمت سوم یا تاج ایمپلنت دندان را دارد.
  3. قسمت سوم تاج سرامیکی یا پرسلن: که کاملا به شکل دندان می باشد و از جنس موارد نامبرده معمولا تشکیل می شود و قسمت قابل مشاهده ایمپلنت دندان  می باشد.
  دلایل محبوبیت ایمپلنت دندان:

 این روش بعد از ابداع بسیار محبوب شد زیرا بسیار شبیه دندان واقعی می باشد چه از لحاظ عملکرد و چه از لحاظ ظاهری و جزء کم عارضه ترین تریتمنت های دندان می باشد. دلیل دیگر برای محبوبیت این روش تقریبا دائمی بودن است بر اساس آماری که آکادمی دندانپزشکی ایمپلنت آمریکا(AAID) ارائه کرده است. اگر دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان باشد و بهداشت دهان و دندان هم به درستی رعایت شود عمر ایمپلنت تا 30 سال هم خواهد رسید یعنی تقریبا دائمی محسوب می شود. البته مهارت کاشت ایمپلنت هم بسیار در افزایش و کاهش این زمان دخیل است. همچنین نوع ایمپلنت بکار برده شده نیز بسیار مهم است. یکی دیگر از مزیت های ایمپلنت آسیب نرساندن به سایر دندانها یا دندانهای مجاور می باشد زیرا که به فک پیچ می شود. با این روش محدودیتی در جیره خوردن جیره غذایی وجود نخواهد داشت برعکس روش های سنتی و در روش ایمپلنت دندان زمان ریکاوری بعد از انجام عملیات بسیار کوتاه می باشد و فرد بعد از مدت کوتاهی می تواند غذا بخورد و بجود.

  نحوه انجام ایمپلنت دندان:

کاشت دندان نیازمند جراحی می باشد در مرحله اول یک سوراخ ریز در استخوان فک ایجاد می شود که پایه در آن فیوز می شود. یک روز فرصت داده می شود سپس اتصال دهنده در قسمت بالای ایمپلنت قرار میگیرد. سپس تاج دندان با یک پیچ کوچک به اتصال دهنده وصل می شود. سپس تا زمان بهبودی زخم لثه که بسیار ریز است بایستی از جیره غذایی نرم و مقوی استفاده کرد که این زمان کوتاه می باشد. مهمترین مزیت این روش برای کسانی است که از دندانپزشکی می ترسند و یا خاطره خوشی از دندانپزشکی ندارند. تنها مورد نگران کننده این روش قیمت ایمپلنت دندان می باشد که در کلینیک دندانپزشکی دکتر شهرام اسعدی هم این مورد در نظر گرفته شده است.

  مراحل انجام ایمپلنت دندان:

این روش در صورت عدم نیاز به پیوند استخوان، و لیفت سینوس که باعث ایجاد مراحل متفاوتی می کند بصورت عمومی شامل مراحل زیر می باشد:

  1. معاینه اولیه، مشخص نمودن نوع کاشت و قیمت ایمپلنت دندان
  2. اگر لازم باشد دندانی حذف شود در این مرحله کشیده خواهد شد.
  3. جراحی فیوز کردن ایمپلنت به استخوان فک
  4. برای جلوگیری از ورود مواد غذایی به داخل مرحله قبل چاهک های لثه طراحی و جاگذاری می شود.
  5. نصب اتصال دهنده یا اباتمنت
  6. طراحی تاج دندان، انتخاب رنگ آن ،قلب گیری و ارسال برای ساخت آخرین مرحله می باشد.
  7. چسباندن تاج دندان به ایمپلنت

نکته: یکسری مراحل فرعی نیز مانند طراحی لبخند، تنظیم لبه دندان ها و تغییر ارتفاع فک قبل از اتصال و با درخواست مشتری انجام می گیرد.

معایب ایمپلنت  دندان:

اولین مورد هزینه می باشد و دومین مورد که در صورت نداشتن مهارت کافی دندانپزشک اتفاق می افتد شلی ایمپلنت، نیاز به جراحی مجدد، زمان بهبودی طولانی و عدم موفقیت در کاشت که باز هم همگی به مهارت دندانپزشک بستگی دارد. عفونت در کاشت و واکنش های آلرژیک نیز می تواند اتفاق بیفتد.

لمینت دندان:

بهترین تعریفی که برای این موضوع می توان گفت اصلاح و طراحی لبخند، اصلاح بد فرمی دندان ها و تصحیح شکل دندان ها به دلخواه مشتری.

این عمل بیشتر جنبه زیبایی داشته که بوسیله مواد دندانپزشکی لایه های بر روی دندان ها ایجاد می کند و فرم دلخواه فرد را ایجاد می کند. با این روش ایرادات ظاهری دندان مانند شکستگی و فاصله دندان ها رفع می شود.

مراحل انجام لمینت دندان:

لمینت در واقع روکشی از جنس پرسلن و سرامیک می باشد که با کامپوزیت دندان متفاوت است. در کل این عملیات به دو جلسه با  فاصله یک هفته ای نیاز دارد.

  1. معاینه و بررسی موارد و ایرادات ظاهری دندان
  2. رفع پوسیدگی و عفونت لثه ها در صورت وجود
  3. تراشیدن مینای دندان برای قرار دادن لمینت در صورت نیاز
  4. همسان سازی لبه های دندان ها
  5. قالب گیری از  شکل دندان ها که برای هر فرد منحصر بفرد است.
  6. ارسال برای تولید به لابراتوار دندانسازی
  7. نصب بر روی دندان
معایب لمینت دندان:

اولین مورد قیمت لمینت دندان، دومین مورد به علت تراش دادن مینای دندان این عمل یک عمل غیر قابل برگشت خواهد بود و بدون استفاده از روکش یا همان لمینت دندان دیگر قابل استفاده نخواهد بود. عمر لمینت دندان که بستگی به جنس لمینت، انجام درست و نصب درست لمینت دندان توسط دندانپزشک که به مهارت دندانپزشک مرتبط است و در نهایت مراقبت بعد از نصب و رعایت بهداشت دهان و دندان.

  جراحی لثه با لیزر: 

یکی از جدیدترین روشهای جراحی در علم پزشکی محسوب می شود که در دندانپزشکی بسیار کاربرد پیدا کرده است. بویژه برای بیماری های لثه بعلت اینکه بیماری های لثه معمولا عفونت مزمن می باشد و برای انجام کار های دیگر نیاز به آنتی بیوتیک تراپی می باشد این روش مسیر را کوتاه کرده و با از بین بردن موضعی و سریع بدون خونریزی و حداقل درد این کار را انجام می دهد. این روش برای بیماران دیابتی و بیمارانی که مشکل انعقاد خون دارند به صورت معجزه ای عمل می کند که همزمان با جراحی انعقاد صورت پذیرفته و اسکار و خونریزی آنچنانی نخواهیم داشت. این روش برای کودکان نیز بسیار مناسب است زیرا که حداقلِ درد و ناراحتی را دارد.

  نتیجه گیری:

با عنایت به بحث های بالا می توان مهمترین عامل در تمام موارد بالا را مهارت دندانپزشک دانست. دکتر شهرام اسعدی متخصص ایمپلنت دندان می باشند و دارای مهارت کافی در این کار بوده و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا این مهارت را در اختیار بیماران محترم قرار می دهد. از لحاظ  قیمت ایمپلنت دندان نیز قیمت های این مرکز رقابتی بوده و می توانید با استعلام از سایت این مرکز از این مورد نیز اطلاع پیدا بکنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مریم محجوب

مریم محجوب

1399-07-20 - 17:06 پاسخ

کار ایمپلنت دکتر شهرام اسعدی عاااالیه من پیششون کار انجام دادم خیلی راضی بودم

مینا صبوری

مینا صبوری

1399-07-20 - 13:36 پاسخ

خیلی عالی بود . ممنون از مقاله مفیدتون.