بهترین جراحی لاغری کدام است؟

خانم شایگانی
یکی از معضلات جوامع امروزی اضافه وزن یا چاقی است که منجر به بیماری های چاقی میشود. با افزایش آمار چاقی علم پزشکی به کمک بشر آمده و عمل‌های جراحی لاغری مختلفی در راه درمان چاقی نیز انجام می‌شود. ما در این مطلب می‌خواهیم بهترین جراحی لاغری را به شما معرفی کنیم. جراحی‌های لاغری مختلفی […]

یکی از معضلات جوامع امروزی اضافه وزن یا چاقی است که منجر به بیماری های چاقی میشود. با افزایش آمار چاقی علم پزشکی به کمک بشر آمده و عمل‌های جراحی لاغری مختلفی در راه درمان چاقی نیز انجام می‌شود. ما در این مطلب می‌خواهیم بهترین جراحی لاغری را به شما معرفی کنیم. جراحی‌های لاغری مختلفی امروزه انجام می‌شود مانند اسلیو معده، بای پس معده و بالون و حلقه معده که هر کدام دارای فواید و مضرات متفاوتی است.

البته لازم به ذکر است که اگر افراد بتوانند با رژیم غذایی مناسب و حرکات ورزشی منظم، به وزن ایده‌آل خود برسند، نیازی به این جراحی‌های لاغری نبوده و در معرض خطرات کمتری قرار می‌گیرند. هم اکنون به انواع جراحی لاغری می‌پردازیم.

عمل اسلیو معده

در عمل اسلیو معده یا آستینی کردن معده، در حدود 80% معده شخص برداشته می‌شود. بخش جدا شده از معده، شامل قسمت تولید کننده هورمون گرسنگی نیز هست. بخش باقی مانده معده مانند آستین یا موز به حالت دراز در می‌آید. در جراحی اسلیو معده، اشتهای فرد در اثر برداشتن هورمون گرسنگی کاهش یافته و شخص کالری کمتری دریافت می‌کند.

در عمل اسلیو معده، میزان کاهش وزن در حدود 30 تا 50 درصد در طی 6 الی 12 ماه است.50  تا 70 درصد وزن باقیمانده شخص نیز در طی مدت 2 سال کم می‌شود. سرعت کم کردن وزن در این جراحی، پایین‌تر از عمل بای پس معده بوده و به همین جهت احتمال افتادگی پوست نیز پس از کاهش وزن کمتر است.

در عمل اسلیو معده جای بخیه‌ها به سرعت بهبود یافته و شخص می‌تواند به راحتی به زندگی عادی خود بازگردد.

عمل بای پس معده

عمل بای پس معده یکی دیگر از جراحی‌های لاغری است. در این جراحی لاغری کم تهاجم، قسمتی از معده توسط لاپارسکوپی کنار گذاشته شده و بخش باقیمانده آن بخیه زده می‌شود. در عمل بای پس معده، مقداری از روده فرد نیز جدا شده و به معده باقی مانده بخیه زده می‌شود. در این عمل جراحی، کاهش وزن فرد به علت احساس سیری به سرعت انجام می‌گیرد.

در جراحی بای پس معده، میزان دریافت کالری به بدن فرد به دلیل تغییر مسیر عبوری غذا کمتر است. مقدار کاهش وزن در این عمل لاغری، حدود 65 تا 80 درصد وزن اضافی در طول مدت 18 ماه است. جای بخیه‌ها به مرور بهبود یافته و محو می‌شوند. عمل جراحی بای پس معده با بیهوشی کامل همراه است.

عمل بالون معده

جراحی لاغری بالون معده یکی از جراحی‌های غیر تهاجمی است. در این عمل هیچگونه برش و یا خونریزی دیده نمی‌شود. در جراحی بالون معده پس از بی‌حسی موضعی، یک بالون از طریق دهان  وارد بدن شخص می‌شود. بعد از قرار گرفتن بالون در معده فرد، آن را با محلول سلین پر می‌کنند.

کاهش وزن در این روش لاغری، به دلیل اشغال حجم معده است. در جراحی بالون معده شخص بیمار کمتر احساس گرسنگی کرده و کاهش وزن به مرور زمان صورت می‌گیرد. بالون در این جراحی پس از گذشت چند ماه برداشته می‌شود. میزان کاهش وزن در این روش حدود 10 درصد در طول مدت 6 ماه است. عمل بالون معده، آثار ظاهری از خود باقی نمی‌گذارد.

حلقه معده

یکی دیگر از روش‌های لاغری، عمل قرار دادن حلقه معده است. در این جراحی لاغری یک حلقه قابل تنظیم به دور بخش فوقانی معده قرار می‌گیرد. در این روش یک کیسه کوچک در بالای معده تشکیل می‌شود. این عمل جراحی کم تهاجم بوده و به روش لاپاراسکوپی انجام می‌گیرد. روش عمل حلقه معده به این صورت است که برش‌های کوچکی بر روی شکم زده شده و توسط ابزارهای جراحی، حلقه‌ای بر روی معده قرار می‌گیرد.

کاهش وزن در این روش با محدود کردن فضای معده صورت می‌گیرد. کم شدن احساس گرسنگی و همینطور کاهش سرعت هضم غذا از دیگر عوامل از دست رفتن وزن اضافی است. حلقه معده قابلیت تنظیم داشته و بعد از مدتی توسط جراح برداشته می‌شود. اغلب بیماران بعد از گذشت دو سال 50 درصد وزن اضافی خود را از دست می‎‌دهند.

در این روش جراحی لاغری، جای بخیه‌ها بسیار کوچک بوده و یا به کلی ناپدید می‌شوند.

برای چه کسانی عمل جراحی لاغری مناسب نیست؟

عمل‌ لاغری مانند هر جراحی دیگری دارای خطرات و عوارض خاص خودش است. به همین جهت باید با نظر پزشک متخصص انتخاب شود. این جراحی‌ها برای افرادی با شرایط ذیل مناسب نیستند:

  • بیمارانی که از نظر ریسک قلبی و ریوی مناسب عمل جراحی نیستند.
  • اشخاصی که دارای اعتیاد به مواد مخدر و یا الکل هستند.
  • افرادی که مبتلا به افسردگی شدید و غیرقابل کنترل هستند.
  • بیمارانی که از روان پریشی و یا سایکوز رنج می‌برند.

کدام عمل لاغری مناسب من است؟

همانطور که در قسمت قبل گفتیم برخی از افراد کاندیدای مناسبی برای اعمال جراحی لاغری نیستند. علاوه بر این موارد هرعمل جراحی برای هر شخصی نیز مناسب نیست. به عنوان مثال کسانی که دارای ریفلاکس معده هستند، توصیه به عمل اسلیو نمی‌شوند و یا افرادی که سابقه سرطان معده در خویشاوندان نزدیک آنها دیده شده است؛ نباید جراحی بای پس را انجام دهند.

همینطور کسانی که دارای عادت زیاده‌خواری و یا ریزه‌خواری هستند؛ عمل اسلیو معده برای آنها مناسب نیست؛ زیرا فرد بعد از گذشت مدتی دوباره اضافه وزن پیدا می‌کند.

در حال حاضر جراحی بای پس و اسلیو معده از روش‌های دیگر متداول‌تر است و اغلب افراد در این روش‌ها در حدود 50 کیلوگرم از وزن خود را در طول مدت یک سال از دست می‌دهند.

با توجه به مطالبی که ذکر کردیم؛ اعمال جراحی لاغری نیز مانند جراحی‌های دیگر باید با توجه به شرایط فردی هر بیمار و کاملا تحت نظر متخصص جراحی عمومی انتخاب شده و انجام پذیرد. بنابراین از اصرار به جراحی‌های نامناسب به پزشک خود بپرهیزید.

منبع: سایت دکتر بهزاد نعمتی هنر https://drnematihonar.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ