باید و نباید های طب سنتی در درمان کرونا

خانم شایگانی
گروه سلامت/ این روزها تمام پزشکان اعم از پزشکان علم جدید و طب های سنتی هر یک پیشنهاداتی برای مقابله با ویروس کرونا ارائه می دهند. ما قرار است در این مطلب درباره درمان و مقابله با کرونا از طریق طب سنتی صحبت کنیم. در شرایطی که مردم تصور می کنند استفاده از ماسک، محلول […]

گروه سلامت/ این روزها تمام پزشکان اعم از پزشکان علم جدید و طب های سنتی هر یک پیشنهاداتی برای مقابله با ویروس کرونا ارائه می دهند. ما قرار است در این مطلب درباره درمان و مقابله با کرونا از طریق طب سنتی صحبت کنیم.

در شرایطی که مردم تصور می کنند استفاده از ماسک، محلول ضدعفونی کننده و عدم حضور در اماکن عمومی  مهم ترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به این ویروس است، پزشکان طب سنتی توصیه هایی دارند که معتقدند با عمل به آنها در کنار رعایت مسائل بهداشتی می توان به جنگ کرونا رفت و پیروز میدان شد.

دکتر «محمدابراهیم ابراهیمی»؛پزشک عمومی، کارشناس طب سنتی با سابقه 18 سال درمان در حوزه طب سنتی و عضو انجمن حجامت ایران  در همین زمینه معتقد است: مهم ترین توصیه پزشکان طب سنتی برای مقابله با ویروس کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن است.

ایشان در خصوص این توصیه توضیحات مهمی می دهد و می گوید: از نظر طب سنتی قوه مدبره بدن یا همان سیستم ایمنی در برابر ویروس ها و بیماری ها حالت خودمراقبتی دارد و به جنگ ویروس می رود. اما در صورت ضعیف بودن قوه مدبره، بدن نمی تواند در برابر ویروس ها لشگرکشی و مقاومت کند. این موضوع در خصوص بیماری کرونا کاملا قابل بحث است.

 

مزاج شناسی و کرونا

افراد گرم مزاج،سیستم ایمنی بدنشان قوی تر است. سرد مزاج ها سیستم ایمنی بدنی ضعیف تری دارند. اما اینطور نیست که گرم مزاجان اصلا مبتلا به کرونا نشوند.چنین ادعایی درست نیست.چون ممکن است فردی با مزاج گرم به دلیل درگیر بودن با بیماری زمینه ای یا غلبه اخلاط سرد در بدن به کرونا مبتلا شود.

البته توجه داشته باشید که بدن  افراد گرم مزاج در مقابله با این ویروس قوی تر عمل می کند و اگر هم به آن مبتلا شوند علائم بیماری در آنها سبک تر است  اما علائم کرونا در افراد با مزاج سرد شدیدتر و بیماری در آنها خطرناک تر است.به همین دلیل بیشتر فوت شدگان در اثر کرونا سالمند هستند. مزاج سالمندان رو به سردی می رود و سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است.

  این توصیه ها را آویزه گوشتان کنید

برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان هر روز عسل بخورید. عسل مرغوب یکی از مقوی ترین مواد غذایی است و تاثیر غیر قابل انکاری در تقویت سیستم ایمنی بدن شما دارد.

هر روز با روغن سیاه دانه خالص، پیشانی و قفسه سینه را ماساژ دهید، روغن سیاه دانه سینوس ها و سیستم تنفسی را گرم می کند.

آب و نمک و عسل را ترکیب کرده و هر روز این ترکیب را قرقره کنید. با این روش سیستم تنفسی شما تقویت و استریلیزه می شود.

غذاهای مناسب برای بیماران کرونایی

غذاهای مناسب برای بیماران کرونایی

تغذیه مناسب برای سلامتی بسیار مهم است؛ به‌‌ویژه برای کسانی که مبتلا به کرونا شده اند این اهمیت دوچندان می‌شود چرا که اغلب این بیماران در دوران مواجهه با بیماری دچار کاهش اشتها می‌شوند اما در دوران نقاهت اشتها آن ها  افزایش یافته و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است.

برای بهبود هر چه سریع تر بیماران و سپری شدن دوران نقاهت رعایت رژیم غذایی غنی از غذا‌های گیاهی با حداقل فرآوری، شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس‌دار، حبوبات، ماهی، مرغ و مصرف کم گوشت قرمز  توصیه می‌شود.

غذاهای مقوی که طبع گرمی دارند را در برنامه غذایی تان قرار دهید. غذاهایی مثل فسنجان و کاچی.

توصیه بعدی آماده کردن سوپ سبزیجات است. در این سوپ از جعفری و شلغم به مقدار زیاد استفاده کنید.

پرهیزات غذایی در بیماران کرونایی ها

خوردن غذاهای فست فود، سرخ‌کردنی، نوشابه‌های گازدار، ‌کافیین، قهوه و غذاهای تهیه‌شده با روغن جامد و حیوانی مناسب بیماران مبتلا به کرونا نیست.

در مصرف مرغ و تخم مرغ ، بویژه سفیده آن که موجب تضعیف سیستم تنفسی می شود باید حد نگه داشت. مصرف سرکه، ترشی و میوه های ترش ، شیرینی ها بویژه شیرینی های چرب ، حبوبات و غذاهای نفاخ ، غذاهای با هضم سخت مانند ماکارونی ، الویه، حلیم و … ، مواد لبنی مانند ماست، دوغ، شیر و خامه در چنین مواقعی می توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند.

دمنوش ها و کرونا

در زمان کرونا دمنوش برگ زیتون، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. البته سعی کنید این دمنوش را همراه با عسل بخورید. چون خوردن آن بدون عسل ممکن است باعث افت فشار شود.

دمنوش آویشن یکی از مهم ترین تجویزات طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. البته بهتر است خانم های باردار از این دمنوش استفاده نکنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ