گوجی بری و بینایی

Shabnam Khesal
گروه ترجمه / شبنم موسوی خصال:گوجی بری یک نوع میوه قرمز رنگ است که به عنوان توت گرگی نیز شناخته می شود، مصرف گوجی بری فواید بسیاری را برای سلامت بدن و پوست وچشم به همراه دارد.گوجی بری در پزشکی سنتی چین و همچنین در غذا‌های چینی به کار می‌رفته است. گوجی‌بری گیاه بومی چین […]

گوجی بری

گروه ترجمه / شبنم موسوی خصال:گوجی بری یک نوع میوه قرمز رنگ است که به عنوان توت گرگی نیز شناخته می شود، مصرف گوجی بری فواید بسیاری را برای سلامت بدن و پوست وچشم به همراه دارد.گوجی بری در پزشکی سنتی چین و همچنین در غذا‌های چینی به کار می‌رفته است. گوجی‌بری گیاه بومی چین است، اما در قسمت‌های گرم سرتاسر جهان هم رشد می‌کند. میوه‌های آن کوچک و در حد ۲ سانتی‌متر و به از رنگ‌های قرمز تیره یا نارنجی و به شکل کشیده است. مزه‌ گوجی بری از تلخ تا شیرین متغیر است.

 

آیا گوجی بری برای بینایی مفید است؟

همه ما به نوعی می خواهیم سلامت چشمان خود را تا آنجا که ممکن است حفظ کنیم.

کارشناسان براین باورند یکی از کلیدهای انجام این کار ، دریافت تغذیه مناسب و به روش صحیح است. آنجاست که گوجی بری می تواند کمک کننده مفیدی در این راه باشد.گوجی بری نه تنها حاوی پروتئین است بلکه مبنع خوبی از کاروتنوئیدها و اسیدهای آمینه ضروری و آهن و پلی ساکارید هستند که برای سلامت چشم بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: مشکلات بینایی در افرادی که فشار خون بالایی دارند

فواید گوجی بری و بهبود قدرت بینایی

 

فواید گوجی بری و بهبود قدرت بینایی

یکی از بزرگترین مزایای گوجی بری این است که حاوی مقدار زیادی کاروتنوئید زاگزانتین است. مطالعات علمی نشان می دهد که زاگزانتین رادیکال های آزاد را بهم متصل می کند و همچنین طول موج های مضر را در محدوده طیفی رهگیری می کند  این از آسیب  چشم جلوگیری می کند.

همچنین ، گوجی بری به جلوگیری از مشکلات سلامتی چشم مرتبط با افزایش سن که می تواند باعث نابینایی در افراد مسن شود ، کمک می کند.

طبق تحقیقات انجام گرفته توسط آکادمی بینایی سنجی آمریکا  ، افزایش قابل توجهی در زاگزانتین و سایر سطوح آنتی اکسیدان در بزرگسالان مسنی که به مدت 90 روز آب گوجی بری نوشیده اند ، مشاهده شده است.مطالعات دیگر نشان داده است که گوجی بری از گانگلیون هایی که باعث گلوکوم می شوند ، جلوگیری می کند ، بیماری که می تواند باعث کاهش بینایی شود.

بیشتر بخوانید: قهوه در پیشگیری از نابینایی موثر است

گوجی‌بری به علت داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی موجب بهبود قدرت بینایی هم می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها از چشم‌ها در برابر رادیکال‌های آزادی که ممکن است به قدرت بینایی آسیب بزنند یا موجب بروز آب مروارید و دیگر اختلالات بینایی شوند محافظت می‌کنند.

گوجی بری برای خشکی چشم

 

گوجی بری برای خشکی چشم

 

بیماری خشکی چشم شایع ترین شکایت در بین افراد مسن است ، به طوری که 68٪ افراد 60 ساله با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.گوجی بری یکی از میوه های تسکین دهنده این اختلال است.

مطالعات نشان داده که علائم خشکی چشم بسیار قابل توجه است. وجود بتائین در عصاره گوجی بری است که در برابر خشکی چشم بسیار موثر است. بتائین عملکرد محافظتی به سلول ها ، پروتئین ها و آنزیم ها دارد که از عوامل تنش زای محیط محافظت می کند. همچنین نشان داده شده است که بتائین باعث مهار سیتوکین های پیش التهاب و کنترل رطوبت در مجرای اشک می شود.

بیشتر بخوانید: درمان‌های جدیدی برای خشکی چشم

گوجی بری و رتینوپاتی دیابتی

گوجی بری ها همچنین می توانند در جلوگیری از آسیب شبکیه مرتبط با دیابت نقش داشته باشند.با پیشرفت  این بیماری ، ممکن است بینایی مختل شود و در موارد جدی منجر به کوری شود.بنابراین مصرف  گوجی بری به کاهش یا حتی معکوس کردن این آسیب کمک می کند.

گوجی بری و آب مروارید

گوجی بری و آب مروارید

 

بیماری آب مروارید عبارت از مغشوش شدن عدسی داخل چشم است که باعث ضعف بینایی می‌شود. یکی از علائم آب مروارید کدر شدن بینایی در فرد است.بیماری آب مروارید در اثر کهولت سن و قرار گرفتن برای مدت طولانی در معرض نور آفتاب بروز پیدا می‌کند. در افراد مبتلا به آب‌مروارید، دیدن از طریق عدسی کدر، کمی شبیه به نگاه کردن به یک پنجره بخار گرفته یا دید مبهم است. تاری دید چشم ناشی از آب‌مروارید می‌تواند کارهایی مانند خواندن و رانندگی (به ویژه در شب) را دشوارتر کند. این بیماری اکثرا به آرامی رشد می‌کند و در اوایل اشکالی برای بینایی ایجاد نمی‌کند؛ اما با گذشت زمان، آب‌مروارید در نهایت باعث کاهش دید و تاری می‌شود.مصرف روزانه گوجی بری به کاهش عوارض آب مروارید کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل درباره آب مروارید (Cataract)

نبایدهای گوجی بری

گوجی‌بری ممکن است با برخی دارو‌های خاص آنتی‌بیوتیک، آنتی‌ویروس، ضد سرطان، ضدافسردگی، دارو‌های پایین آورنده‌ی کلسترول، دارو‌های تقویت دستگاه ایمنی و دارو‌های ضد پوکی استخوان هم تداخل داشته باشد. مصرف‌کنندگان این دارو‌ها از خوردن گوجی‌بری پرهیز کنند. هرگونه استفاده‌ی دارویی از گوجی‌بری باید بعد از مشورت با پزشک باشد./یاهو

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ