روان درمانی از راه دور در روزهای قرنطینه و کرونا

Shabnam Khesal
  گروه ترجمه /امیرمحمد جواهری : قرنطینه جهانی ناشی از بیماری کووید 19 ، درهای جدیدی را به  روی عمیق ترین ترس های بشریت گشوده است. اضطراب در مقیاس جهانی ، تنهایی و ترس همراه با نگرانی در مورد سرایت ویروس ، بیکاری ، انزوای اجتماعی و عدم اطمینان همه ناشی از این اپیدمی هستند. […]

روان درمانی از راه دور

 

گروه ترجمه /امیرمحمد جواهری : قرنطینه جهانی ناشی از بیماری کووید 19 ، درهای جدیدی را به  روی عمیق ترین ترس های بشریت گشوده است. اضطراب در مقیاس جهانی ، تنهایی و ترس همراه با نگرانی در مورد سرایت ویروس ، بیکاری ، انزوای اجتماعی و عدم اطمینان همه ناشی از این اپیدمی هستند. تحقیقات نشان می دهد که تقریباً نیمی از جمعیت جهان از زمان شیوع بیماری با مشکلات روانی روبرو بوده و یا هستند. حفظ سلامت روان در طی ماه های گذشته یکی از موضوعات مورد توجه بوده است .

این یك حقیقت اثبات شده است كه دور كاری در خانه باعث افزایش میزان استرس شده و تعداد زیادی از پرستاران و پزشكان خط مقدم مبارزه با کووید 19 اختلال استرسي پس از حادثه يا اختصارا (PTSD) را تجربه می كنند. از سوی دیگر در سرتاسر جهان، قرنطینه تأثیر مخربی برسلامت روانی و عاطفی افراد داشته است. این تاثیر عمدتا بر روی کودکان بیشتر بوده تا حدی که برخی از خانواده ها در کودکان خود علائمی مرتبط با هراس ازحضور مکان های اجتماعی را مشاهده کرده اند. بنابراین بیان اینکه جهان به سمت آخرالزمان سلامت روان پیش می رود اغراق آمیز نیست. “دکتر تدروس آدانوم گبرسیوس مدیرکل سازمان بهداشت جهانی معتقد است: “سلامت روان لازمه سلامت کلی و جسمی انسان است.

در چنین شرایطی از یک طرف افراد بسیاری مایل به شروع یا ادامه درمان روانی هستند و از سوی دیگر روانشناسان و روانکاوان به دلیل محدودیت های ناشی از قرنطینه قادر به ارائه خدمات نیستند. بنابراین تنها امکان مشاوره از راه دور است.

حال پرسش این است که آیا روانشناسی از راه دور واقعا موثر است یا خیر ؟

روانشناسی از راه دور

 

درمانگران یا روانشناسان ارتباط حرفه ای و نزدیکی با بیماران خود برقرار می کنند اما از طرفی نیز بسیاری از علائم غیرکلامی مانند زبان بدن ممکن است در روانشناسی از راه دور نادیده گرفته میشوند. بنابراین پرسش در مورد کارآمد بودن ارتباط درمانی (رابطه بیمار و پزشک) یک سوال بدیهی است .

اما جالب است که بعضی از بیماران جلسات از راه دور را به جلسات حضوری ترجیح می دهند. طی چند ماه گذشته ، تحقیقات زیادی در مورد کارایی و معایب روان درمانی از راه دور  انجام شده که نتایج مهمی از آنها حاصل شده است. کاهش علائم اختلال ها، رابطه پزشک و بیمار در شرایط خاص یا عود کردن بیمار، مقایسه درمان های حضوری برای انواع تشخیص ها و رویکردهای درمانی از دست آورد های این تحقیقات هستند . مردم به صورت آنلاین با پزشکشان ملاقات می کنند و با استفاده از فناوری در هر زمان از روز و در صورت نیاز با پزشک خود تماس میگیرند.

دویر و تیم تحقیقاتی وی خاطر نشان میکنند که بر اساس داده ها، افرادی که به مراقبت های بهداشت روان نیاز دارند به طورفزاینده ای از روش درمان از راه دور استقبال کرده و از اینکه می توانند با استفاده از این روش درمان خود را ادامه دهند و تا پایان همه گیری صبر نکنند راضی و سپاسگزار بودند. برخی از بیماران حتی ابراز قدردانی کرده اند که دیگر نیازی به رفت و آمد برای درمان ندارند. بر اساس مطالعات انجام شده روانشناسان در سراسر آمریکا پیش بینی می کنند که تقریبا 35 درصد از درمان های آنها حتی پس از پایان همه گیری بصورت آنلاین انجام شود.

منبع: مدیکال فیوچرست

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ