علت درد شانه و درمان های خانگی آن

Farnaz babaeian
گروه سلامت/ شانه دارای طیف گسترده‌ای از حرکات است. هنگامی که مشکلی برای شانه‌ی شما رخ دهد، مانع توانایی شما برای حرکت آزادانه می‌شود و می‌تواند باعث درد و ناراحتی زیادی شود. مفصل شانه یک مفصل گوی و کاسه‌ای است که دارای سه استخوان اصلی است، شامل: استخوان بلند بازو، ترقوه و کتف (که به […]

گروه سلامت/ شانه دارای طیف گسترده‌ای از حرکات است. هنگامی که مشکلی برای شانه‌ی شما رخ دهد، مانع توانایی شما برای حرکت آزادانه می‌شود و می‌تواند باعث درد و ناراحتی زیادی شود. مفصل شانه یک مفصل گوی و کاسه‌ای است که دارای سه استخوان اصلی است، شامل: استخوان بلند بازو، ترقوه و کتف (که به نام تیغه‌ی شانه نیز شناخته می‌شود). این استخوان‌ها توسط یک لایه‌ی غضروفی محافظت می‌شوند. دو مفصل اصلی وجود دارد: مفصل آکرومیوکلویکولار که بین بالاترین بخش استخوان کتف و ترقوه است. مفصل گلنوهومرال که از انتهای بالایی توپی شکل استخوان بازو و لبه‌ی بیرونی استخوان کتف ساخته شده است که این مفصل به عنوان مفصل شانه نیز شناخته می‌شود.در شرایطی که علت درد شانه به خوبی تشخیص داده شود به راحتی می توان آن را درمان کرد. علت شانه درد با پارگی تاندون و با منشا گردنی درمان های متفاوتی می خواهد و لذا تشخیص اولیه آن بسیار مهم است.

پزشک با انجام ارزیابی‌هایی نظیر بررسی تاریخچه‌ پزشکی، معاینه‌ فیزیکی، بررسی حساسیت و تورم، بررسی محدوده‌ی حرکت و ثبات مفصلی، به تشخیص خواهد رسید. آزمایش‌های تصویربرداری مانند عکس رادیوگرافی یا MRI می‌توانند تصاویر دقیق شانه را برای کمک به تشخیص فراهم کنند. راهکارهای جامع تشخیص درد شانه درد و علت های آن از این قرار هستند:

-درد مفصل شانه به دلیل تاندونیت عضلات شانه یا بورسیت دچار مشکل می شود.
-شانه درد به دلیل پارگی نسبی یا کامل عضلات چرخاننده شانه به وجود می آید.
-شانه درد به دلیل دردهای ارجاعی خصوصا از ناحیه گردن است.
-شانه درد به دلیل آرتروز مفصل آکرومیوکلاویکولار به وجود می آید.
-درد به دلیل پارگی لیگامان ها یا نیمه در رفتگی آن ها خواهد بود.
-درد شانه به دلیل سندرم گیرافتادگی شانه به وجود می آید.

درمان‌های خانگی

برخی از دردهای جزئی را می‌توان در خانه درمان کرد. درد همچنین ممکن است با استفاده‌ موضعی از حرارت، مرطوب نگه داشتن و یا یخ درمان شود. سرد کردن شانه برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، سه یا چهار بار در روز به مدت چندین روز می‌تواند به کاهش درد کمک کند. برای سرد کردن شانه از کیسه‌ یخ استفاده کنید، یا یخ را در یک حوله قرار دهید زیرا قرار دادن یخ به طور مستقیم روی پوست می‌تواند باعث یخ زدگی و سوختن پوست شود. استراحت دادن به شانه برای چند روز قبل از بازگشت به فعالیت‌های عادی و اجتناب از هر گونه حرکتی که ممکن است باعث درد شود، می‌تواند مفید باشد. همچنین محدود کردن کار یا فعالیت‌های سنگین و استفاده از دارو برای کاهش درد و التهاب، فشردن ناحیه‌ی دردناک با استفاده از باند الاستیک جهت کاهش تورم، همه از راه‌های موثر جهت کاهش درد است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ