واریس چیست و درمان آن کدام است؟

saeedehx vahidnia
اگر روی پاهایتان رگ ‌های ورم کرده و کبود دارید، شاید تصور کنید آن ‌ها فقط ظاهر پاها را زشت می ‌کنند. اما برای بعضی افراد این رگ ‌ها به مشکلات پوستی و گرفتگی رگ تبدیل می ‌شوند که با نام واریس شناخته می شوند. اين بيماری رواج زیادی دارد و میلیون ‌ها زن و […]

اگر روی پاهایتان رگ ‌های ورم کرده و کبود دارید، شاید تصور کنید آن ‌ها فقط ظاهر پاها را زشت می ‌کنند. اما برای بعضی افراد این رگ ‌ها به مشکلات پوستی و گرفتگی رگ تبدیل می ‌شوند که با نام واریس شناخته می شوند. اين بيماری رواج زیادی دارد و میلیون ‌ها زن و مرد به آن مبتلا هستند. رگ ‌‌ها برای رساندن خون به قلب در یک مسیر سر بالایی، فشار زیادی را متحمل می ‌شوند و از عضلات پا برای پمپاژ کردن خون کمک می ‌گیرند. اما اگر دریچه ‌های رگ ‌ها ضعیف شوند، خون در آن ‌ها جمع می ‌شود و در نتیجه فشار بیشتری را متحمل می ‌شوند. در اثر افزایش فشار، رگ ‌ها گشاد می ‌شوند و در نهایت ورم می ‌کنند و واريس به ‌وجود می ‌آید.

واریس پا چیست؟

واریس پا یا عروق عنکبوتی، شایع‌ ترین بیماری عروقی انسان است که اغلب زنان باردار و افراد مسن به آن مبتلا هستند. به سیاهرگ های بزرگی که ورم کرده و به هم پیچیده اند و به رنگ های آبی، قرمز یا به رنگ خود پوست روی سطح پوست ظاهر می شوند رگهای واریسی می گویند. عروق عنکبوتی معمولاُ شبیه شبکه ی تار عنکبوت دیده می شوند.

عروق واریسی علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا در پاها، ناراحتی شدیدی نیز ایجاد می کنند و حتی در بعضی مواقع عوارض ناخوشایندی چون بروز لخته های خونی و زخم های باز در پا را در پی دارد. امروزه به لطف درمان های کم تهاجمی می توان رگ های واریس پا را محو کرد و از شرشان خلاص شد و علائم مربوط به آن مانند درد و خستگی را کاهش داد و از تشدیدشان جلوگیری کرد.

به گفته متخصصان، این بیماری برای خیلی از مبتلایان مشکلاتی از قبیل درد، سنگینی پاها، زدن نبض پا، گرفتگی عضلات و ورم کردن پا ایجاد می‌کند
مشکلات دیگر شامل خارش و خشکی پوست و گرفتگی رگ ‌ها می ‌شود و در 10 درصد از مبتلایان به واریس، مشکلاتی از قبيل خون ‌ریزی، عوض شدن رنگ پوست، ضخیم‌ شدن پوست و حتی زخم معده هم دیده شده است.

راه های درمان واریس پا

متخصصین پوست بهترین روش درمان را متناسب با شرایط بیمار برای تسکین علائم واریس و عروق عنکبوتی پیشنهاد می کنند. گزینه های درمانی بیماری واریس شامل شیوه های خودمراقبتی و در مراحل پیشرفته جراحی های ساده و سرپایی است.

درمان واریس پا با ورزش و خود مراقبتی

شامل راهکارهایی است که متخصص پوست به شما ارائه می کند تا بتوانید به نوعی گردش خون خود را بهبود ببخشید. این راهکارها ها عبارت اند از:

  • ورزش کنید.
  • پاهای خود را بالا ببرید.
  • اگر برای مدت طولانی می نشینید، لازم است هر ۳۰ دقیقه یک بار بلند شوید و کمی قدم بزنید.
  • اگر برای مدت طولانی می ایستید، لازم است هر ۳۰ دقیقه یک بار به خودتان استراحت بدهید.
  • از حمام طولانی مدت در وان آب داغ بپرهیزید.

به خاطر داشته باشید که راهکارهای خود مراقبتی نمی توانند شما را به طور کامل از شر واریس و عروق عنکبوتی موجود خلاص کنند، اما مانع از بروز عروق عنکبوتی و واریس جدید می شوند.

جوراب واریس

این جوراب ها با اعمال فشار مدوام به بازگشت جریان خون به قلب کمک می‌کنند. این فشار مداوم تورم در بخش های پایینی پا را کاهش داده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. با وجود پوشیدن این جوراب ها ممکن است باز هم عروق واریسی و عنکبوتی خود را ببینید.

توجه داشته باشید که پیش از خرید جوراب های واریس لازم است حتماً با یک متخصص پوست مشورت کنید تا جورابی با اندازه و فشار مناسب را به شما پیشنهاد کند.

بیشتر بخوانید: واریس پا را در خانه درمان کنید

روش های درمان خانگی واریس پا

درمان واریس پا با لیزر

متخصصین پوست اغلب برای درمان مویرگ‌ های عنکبوتی و عروق کوچک واریسی از لیزر استفاده می کنند. در این روش درمانی متخصص پوست پرتو (نور) لیزر را به طور مستقیم بر روی رگ های آسیب دیده می تاباند، مویرگ های عنکبوتی بلافاصله محو می شوند.

عروق واریسی بزرگ تر ابتدا تیره و در نهایت طی مدت ۱ تا ۳ ماه به طور کامل ناپدید می شوند. برای رسیدن به بهترین نتیجه ی درمانی با لیزر، ممکن است لازم باشد چند بار دیگر آن را تکرار کنید. بیشتر افراد بلافاصله یک روز پس از انجام این روش، می توانند مشغول به کار شوند و به امور روزمره ی خود بپردازند. بعد از هر روش درمانی توصیه می شود برای مدت کوتاهی جوراب واریس بپوشید.

برای دست‌یابی به نتیجه ی بهتر توصیه می شود ۳ تا ۴ هفته در معرض تابش نور آفتاب قرار نگیرید. به این ترتیب از ایجاد لکه های تیره و ایجاد عروق عنکبوتی و واریس جدید و سایر مشکلاتی که در اثر تابش خورشید رخ می دهد، جلوگیری می کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ