میالژی؛ علامت جدید و عجیب ویروس کرونا

saeedehx vahidnia
ویروس کرونا علاوه بر اینکه بر زندگی میلیون ها انسان تاثیر گذاشته، با دامنه علائم طولانی و فزاینده ای که دارد همچنان سلامت جسمی بسیاری از مردم را تهدید می کند. در حالی که از رایج ترین و کلاسیک ترین علائم ویروس کشنده مطلع هستیم، اما یک مطالعه اخیر ادعا کرده است کووید-19 همچنین می […]

ویروس کرونا علاوه بر اینکه بر زندگی میلیون ها انسان تاثیر گذاشته، با دامنه علائم طولانی و فزاینده ای که دارد همچنان سلامت جسمی بسیاری از مردم را تهدید می کند. در حالی که از رایج ترین و کلاسیک ترین علائم ویروس کشنده مطلع هستیم، اما یک مطالعه اخیر ادعا کرده است کووید-19 همچنین می تواند بر سیستم اسکلتی عضلانی بدن انسان تاثیر بگذارد و منجر به درد زیادی شود. درد عضلانی که به آن میالژی نیز گفته می شود به عنوان یکی از علائم احتمالی کووید-19 مطرح شده است.

از روزی که اخبار ویروس کرونا در جهان منتشر شده، مردم علائم مختلف و متنوعی را تجربه کرده اند. اگرچه افزایش و گسترش این فهرست همچنان ادامه دارد، اما برخی از علائم رایج همچنان یکسان هستند. از برخی کلاسیک ترین علائم کووید-19 می توان به تب، سرفه خشک، گلو درد، آبریزش و گرفتگی بینی، درد قفسه سینه و تنگی نفس اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: آنچه بیماران دیابتی برای ایمن ماندن از کرونا و آلودگی هوا باید بدانند

  • ارتباط درد عضلات یا کمر با کووید-19

میالژی یا درد عضلانی نوعی بیماری است که به موجب آن بیمار ممکن است در رباط ها، تاندون ها و فاشیا، بافت های نرم عضلات، استخوان ها و اندام ها درد احساس کند. بر اساس گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی 55 هزار و 924 مورد تایید شده کووید-19 در چین نشان می دهد 14.8 درصد از بیماران میالژی یا آرتروژیا (درد مفصل) را تجربه کرده اند. اگرچه درصد افرادی که با علائم شایع دیگر دست و پنجه نرم می کنند بسیار بیشتر است، اما درد عضلانی به عنوان یکی از علائم کووید-19 بیشتر از گلودرد، سردرد و لرز شناخته شده است.

در مطالعه ای که در انستیتوهای ملی بهداشت پزشکی در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده منتشر شده میالژی به عنوان یک علامت رایج در بیماران مبتلا به عفونت های ویروسی مانند کووید-19 و آنفلوانزا شناخته شده است.

علاوه بر درد عضلانی و کمر علائم کووید-19 کمتر شناخته شده دیگری نیز وجود دارد که یا نادیده گرفته شده اند یا هنوز شناخته نشده اند، برخی از علائم کمتر شناخته شده یا خفیف عبارتند از:

معده درد، مه مغزی یا گیجی و عفونت چشم به ویژه ورم ملتحمه

  • راه های جلوگیری از آن

اگر علائم در شما بروز کرد باید حداقل یک هفته خود را قرنطینه کنید. در صورتی که با شخصی زندگی می کنید که علائمی از خود نشان داده است، باید از او بخواهید خود را قرنطینه کند و خود شما نیز باید به مدت 14 روز قرنطینه شوید. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، بنابراین فاصله اجتماعی و تمام اقدامات احتیاطی از جمله زدن ماسک و شست و شوی مکرر دست ها را فراموش نکنید، نه فقط برای ایمنی خود بلکه برای امنیت دیگران.

مترجم:الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ