توصیه های دارویی دیابت/ ارتباط دیابت و استرس

Shabnam Khesal
انسولین و سایر داروهای دیابت برای کاهش سطح قند خون بدن ساخته شده اند ، دلیل استفاده از این دارو برای کنترل قند خون این است لازم به ذکر است که رژیم غذایی و ورزش به تنهایی برای کنترل دیابت کافی نیستند، اما اثربخشی این داروها به زمان مصرف و اندازه و مقدار دقیق آنها […]

انسولین و سایر داروهای دیابت برای کاهش سطح قند خون بدن ساخته شده اند ، دلیل استفاده از این دارو برای کنترل قند خون این است لازم به ذکر است که رژیم غذایی و ورزش به تنهایی برای کنترل دیابت کافی نیستند، اما اثربخشی این داروها به زمان مصرف و اندازه و مقدار دقیق آنها بستگی دارد. داروهایی که برای مشکلات دیگری غیر از دیابت مصرف می کنید نیز می توانند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارند.

توصیه های پزشکی در خصوص مصرف داروهای کنترل دیابت و سایر داروها

نگهداری انسولین بسیار مهم است ، زیرا اگر این دارو در دما و مکان مناسب نگهداری نشده و تاریخ مصرف آن گذشته باشد تاثیر بسیار کمی خواهد داشت. به یاد داشته باشید که انسولین به دمای بالا حساس است.
در صورت داشتن مشکلات مرتبط با مصرف دارو به پزشک خود اطلاع دهید. اگر داروهای دیابتی باعث افت یا افزایش شدید قند خون شما می شوند، لازم است تا پزشک معالجتان در مقدار موثر یا زمان مصرف آنها تجدید نظر کند.

در مصرف داروهای جدید احتیاط کنید

اگر می خواهید داروی بدون نسخه ای ( OTC) را مصرف نمایید یا پزشک معالجتان برای مشکل دیگری مانند فشار خون یا کلسترول بالا دارویی جدیدی را برایتان تجویز کرده است، ابتدا تداخل دارویی آنها را با انسولین و سایر داروهای کنترل دیابت چک کنید. می توانید برای کاهش ریسک تداخل دارویی از پزشک خود یا مسوول داروخانه سوال کنید.
گاهی ممکن است مجبور شوید داروی جایگزینی را مصرف کنید. همیشه قبل از مصرف هر داروی جدید بدون نسخه، با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که بر میزان قند خون شما تأثیر دارد یا خیر.

بیماری

هنگامی که بیمار هستیم ، بدن ما هورمون های مرتبط با استرس تولید می کند . وظیفه این هورمون ها کمک به بدن در مبارزه با بیماری است. از سوی دیگر ترشح این هورمون ها در بدن میتواند باعث افزایش میزان قند خون شود. همچنین تغییر در اشتها و فعالیت های روزمره نیز ممکن است مدیریت دیابت را برای ما پیچیده تر کند.

توصیه هایی در خصوص کنترل دیابت در هنگام بیماری

با پزشک خود برای تنظیم یک برنامه روزهای بیماری مشورت کنید. این برنامه باید شامل نوع داروهای مصرفی، تعداد دفعات اندازه گیری میزان قند خون و کتون ادرار در روز، نحوه تنظیم دوزهای دارو و زمان تماس با پزشک باشد. مصرف داروی دیابت خود را ادامه دهید. در عین حال ، اگر به دلیل حالت تهوع یا استفراغ قادر به غذا خوردن نیستید، با پزشک خود تماس بگیرید. در این شرایط، ممکن است لازم باشد دوز انسولین خود را تنظیم کرده یا به دلیل خطر افت قند خون، مصرف “انسولین کوتاه اثر” short-acting insulin” یا داروی دیابت خود را به طور موقت کاهش داده یا قطع نمایید. اما به هیچ وجه مصرف انسولین طولانی اثر را متوقف نکنید. در زمان بیماری ، مهم است که به طور مکررمقدار قند خون خود را کنترل کنید. در برخی از موارد ممکن است لازم باشد به دستور پزشک ادرار خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید حاوی کتون هست یا خیر. علایم وجود کتون در ادرار شامل خشکی دهان، ادرار مکرر، عطش شدید و حس کم آبی بدن ومیران قند خون بالای 240 میلی گرم است. برنامه غذایی دیابت خود را منظم ادامه دهید. غذا خوردن به صورت معمول به شما کمک می کند تا سطح قند خون خود را کنترل کنید. برای جلوگیری کم آبی بدن، مقدار زیادی آب یا مایعات فاقد کالری بنوشید. اگر انسولین مصرف می کنید ، ممکن است لازم باشد بصورت جرعه-جرعه از نوشیدنی های حاوی شکر مانند آب میوه یا نوشیدنی های ورزشی بنوشید تا دچار افت قند خون نشوید.

الکل

کبد به طور معمول قند ذخیره شده را آزاد می کند تا مانع کاهش سطح قند خون شود. اما اگر کبد شما مشغول سوخت و ساز الکل باشد ، ممکن است بدن شما نتواند قند مورد نیاز خود را از کبد دریافت کند. به همین دلیل است که پس از نوشیدن الکل و تا 24 بعد، بدن شما دچار افت قند می شود.

بیشتربخوانید:مدیریت دیابت/ تأثیر شیوه زندگی و عادات روزانه بر قند خون

بیشتربخوانید:سایه خطر نارسایی قلبی بر سر دیابتی ها

 

توصیه هایی در خصوص کنترل دیابت در هنگام عادت ماهانه و یائسگی

تغییرات هورمونی در هفته قبل و درهنگام عادت ماهانه ( قاعدگی) می تواند منجر به نوسانات قابل توجهی در سطح قند خون شود. هر ماه در زمان عادت ماهانه، قند خون خود را به دقت پیگیری کنید. با پیدا کردن برنامه بدنتان می توانید نوسانات مربوط به سیکل قاعدگی خود را پیش بینی کنید.
گام بعدی این است که برنامه درمانی دیابت خود را در بر اساس این تغییرات تنظیم کنید. ممکن است پزشکتان برنامه غذایی، برنامه ورزشی یا فعالیت بدنی یا داروهایی که برای کنترل دیابت مصرف می کنید را تغییر دهد.
اگر به دوران یائسگی نزدیک می شوید و یا در دوران یائسگی هستید، از پزشکتان بپرسید که آیا کنترل و پایش قند خون برای شما لازم است یا خیر. برخی اوقات علائم یائسگی با علائم کاهش قند خون اشتباه گرفته می شوند ، بنابراین هر زمان که ممکن است ، قبل از افت قند خون، میزان آن را چک کرده تا بتوانید پیشگیری نمایید.
زنان دیابتی می توانند بدون هیچگونه مشکلی از اکثر روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنند. با این حال ، داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است سطح قند خون را در برخی از زنان افزایش دهند.

استرس

اگر دچرا استرس باشید هورمون هایی که بدن شما در پاسخ به استرس طولانی مدت ترشح می کند، می توانند باعث افزایش سطح قند خون شما شود. بعلاوه ، اگر دچار استرس شدید باشید ، پیگیری دقیق روال معمول مدیریت دیابت ممکن است برای شما دشوارتر باشد.

توصیه هایی در خصوص دیابت و استرس

هر بار که سطح قند خون خود را یادداشت می کنید سطح استرس خود را نیز در مقیاس 1 تا 10 یادداشت کنید. با این کار میتوانید رابطه ای میان سطح استرس و میزان قند خون تان پیدا کنید.
زمانی که متوجه شدید استرس چگونه بر میزان قند خون شما تأثیر می گذارد، می توانید آگاهانه با آن مقابله کنید. تکنیک های آرام کردن خود یا ریلکسیشن را بیاموزید ، کارهای خود الویت بندی کرده و محدودیت هایی را تعیین کنید. تا آنجا که میتوانید خود را از استرس های معمول دور کنید. در اغلب موارد ورزش می تواند به کاهش استرس و کاهش سطح قند خون کمک کند.
گام بعدی یادگیری راهکارهای جدید برای کنار آمدن با استرس است. گرفتن مشاوره از یک روانشناس یا روانکاو می تواند به شما در شناسایی عوامل استرس زا، حل مشکلات استرس زا و یادگیری مهارت های پذیرش و مقابله کمک کند.

یادتان باشد که آگاهی کلید کنترل و مدیریت دیابت است. هرچه بیشتر درباره عواملی که بر سطح قند خون شما تأثیر می گذارند آگاهی داشته باشید، بهتر می توانید کاهش یا افزایش قند خونتان را پیش بینی کنید فراموش نکنید که همیشه با پزشک خود هماهنگ باشید.

مترجم: امیر محمد جواهری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ