رابطه آلودگی هوا و خطر ابتلا به زوال عقل در زنان

حسام آرین
نتایج یک مطالعه نشان می دهد سطح بالای آلودگی در ارتباط با الگوهای کوچک شدن مغز در آلزایمر وجود دارد. به گزارش ساینس دیلی، بر اساس یک مطالعه جدید زنان مسنی که در مکان هایی با میزان بالایی از آلودگی هوا زندگی می کنند ممکن است انقباض مغزی بیشتری از نوعی که در بیماری آلزایمر […]

نتایج یک مطالعه نشان می دهد سطح بالای آلودگی در ارتباط با الگوهای کوچک شدن مغز در آلزایمر وجود دارد.

به گزارش ساینس دیلی، بر اساس یک مطالعه جدید زنان مسنی که در مکان هایی با میزان بالایی از آلودگی هوا زندگی می کنند ممکن است انقباض مغزی بیشتری از نوعی که در بیماری آلزایمر دیده می شود، داشته باشند.

بر اساس مطالعه جدید منتشر شده در مجله پزشکی آکادمی عصب شناسی آمریکا، این مطالعه که به بررسی آلودگی ذرات ریز پرداخته نشان می دهد تنفس در سطح بالایی از این نوع آلودگی هوا با کوچک شدن در مناطق مغز که در برابر بیماری آلزایمر آسیب پذیرتر است، ارتباط دارد.

آلودگی ذرات ریز از ذرات میکروسکوپی مواد شیمیایی، دود، گرد و غبار و سایر آلاینده های معلق در هوا تشکیل شده که اندازه آنها بیش از 2.5 میکرومتر نیست و 30 برابر کوچک تر از عرض موی انسان است.

نویسنده این مطالعه دکتر دایانا یونان از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس گفت: حجم کمتر مغز یک عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل و بیماری آلزایمر محسوب می شود. مطالعه ما نشان می دهد زنان 70 تا 80 ساله که بیش از 5 سال در معرض سطح بالاتری از آلودگی هوا قرار دارند در معرض خطر تغییرات مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر هستند. تحقیقات نشان می دهد این سموم ممکن است ساختار مغز یا ارتباطات مغز را مختل کند.

بیشتر بخوانید: برای مقابله با خطرات ناشی از آلودگی هوا،حتما این مطلب را بخوانید

در این مطالعه 712 زن با میانگین سنی 78 سال که در ابتدای مطالعه به زوال عقل مبتلا نبودند، شرکت داشتند. شرکت کنندگان تاریخچه سلامتی و همچنین اطلاعاتی در مورد نژاد/ قومیت، تحصیلات، شغل، استفاده از الکل، استعمال دخانیات و فعالیت های بدنی ارائه دادند. به علاوه همه زنان در آغاز مطالعه و پنج سال بعد اسکن ام آر آی انجام دادند.

البته باید گفت محدودیت های این مطالعه شامل این است که فقط مغز زنان مسن را بررسی کرده، بنابراین نتایج ممکن است در مردان یا زنان جوان یکسان نباشد. همچنین تنها آلودگی ذرات ریز منطقه ای و نه سایر منابع آلودگی مانند انتشار ترافیکی را مورد ارزیابی قرار داده است. محققان همچنین نتوانستند میزان مواجهه شرکت کنندگان با آلودگی ذرات ریز در میانسالی و بزرگسالی را تخمین بزنند زیرا داده های سراسری برای آن سال ها در دسترس نبوده است. بنابراین برای اطمینان از نتایج این تحقیقات باید عوامل و و فاکتورهای دیگری نیز در یک گروه های مختلف مورد ارزیابی قرار بگیرد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ