شستن میوه و سبزی در دوران کرونا

Shabnam Khesal
اگر برای کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا از رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی برای رعایت فاصله اجتماعی  و قرنطینه پیروی می کنید پس خرید مواد غذایی احتمالا تنها دلیل باقی مانده برای ترک خانه برای شما محسوب می شود. به گزارش گلوبال نیوز، برخی از کشورها شروع به ارائه رهنمودهایی به فروشگاه های مواد غذایی کرده […]

اگر برای کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا از رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی برای رعایت فاصله اجتماعی  و قرنطینه پیروی می کنید پس خرید مواد غذایی احتمالا تنها دلیل باقی مانده برای ترک خانه برای شما محسوب می شود.

به گزارش گلوبال نیوز، برخی از کشورها شروع به ارائه رهنمودهایی به فروشگاه های مواد غذایی کرده اند تا اطمینان حاصل کنند این مکان ها تا آنجا که ممکن است در هنگام شیوع بیماری امن باشند. به عنوان نمونه  برخی کشورها طی بخشنامه ای به همه فروشگاه ها اعلام کردند باید دارای ایستگاه های ضدعفونی کننده دست باشند و ضمن تهیه کیسه های تمیز اقدامات لازم مبنی بر رعایت فاصله های اجتماعی را اعمال کنند.

اما وقتی به خانه می رسید چه اتفاقی می افتد؟ آیا می توانید ویروس را در خانه خود روی پوست سیب، گلابی و سایر محصولات نیز ردیابی کنید؟

متاسفانه، چیزهای زیادی در مورد کووید-19 و مدت زمان زندگی آن در سطوح مختلف ناشناخته مانده است. مطالعه منتشر شده در ماه مارس نشان داد ویروس کرونا می تواند برای مدت چندین ساعت روی سطوح مختلف و هوا باقی بماند.

برای این مطالعه، محققان با استفاده از دستگاه نبولایزر نمونه هایی از ویروس را به هوا منتقل کرده و از آنچه ممکن است در صورت سرفه فرد آلوده یا انتقال ویروس به روش دیگری رخ دهد را شبیه سازی کردند.

آنها دریافتند ویروس زنده می تواند تا سه ساعت در هوا، چهار ساعت روی مس، 24 ساعت روی مقوا و دو تا سه روز روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ زنده باشد.

دکتر جف کوانگ، استاد اپیدمیولوژی بیماری های عفونی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه تورنتو دالا لانا قبلا به گلوبال نیوز گفت: ما می دانیم که ویروس کرونا می تواند روی پلاستیک تا 72 ساعت زنده بماند.

به همین دلیل او معتقد است احتمال می رود اگر کسی مبتلا به کووید-19 باشد و روی مواد غذایی شما سرفه یا عطسه کند، ویروس کرونا به مواد غذایی منتقل می شود.

با این حال، کوانگ هشدار می دهد پاسخ های قطعی به این قبیل از سوالات وجود ندارد زیرا بسیاری از ابعاد این ویروس هنوز ناشناخته مانده و هر روز اطلاعات جدیدی به دست می آید.

كوانگ افزود: به عنوان يك اقدام احتياطي به ويژه اگر افراد آسيب پذيري در خانه دارید پاک كردن مواد غذايي توصیه می شود و برای این کار از آب و صابون یا مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل استفاده کنید.

برای هر نوع مواد غذایی که بسته بندی دارد، دکتر آنا بانرجی پیشنهاد می کند قبل از ورود به خانه، جعبه یا ظرف آن را دور بریزید این کار به شما آرامش می بخشد.

بانرجی، متخصص بیماری های واگیر و استاد بهداشت بومی و پناهندگان در دانشکده بهداشت عمومی دالالانا گفت: اگر نگران ویروس هستید مواد غذایی را از داخل بسته بندی آن خارج کنید و در ظرف تمیزی قرار دهید، سپس بسته بندی آن را در سطل زباله بیندازید و دستان خود را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید.

با این حال، به گفته جف فاربر، دانشمند علوم غذایی این توصیه در مورد میوه ها و سبزیجات صدق نمی کند.

فاربر، مدیر موسسه تحقیقات ایمنی مواد غذایی کانادا گفت: شما نباید میوه ها و سبزیجات خود را با صابون بشویید، آب و صابون فقط برای تمیز کردن دست هاست. خوردن صابون باعث ایجاد عواملی مانند استفراغ یا اسهال در انسان می شود که قطعا خوب نیست.

وی اذعان داشت: شستن ساده محصولات با آب سرد و مالش پوست آنها با دست کفایت می کند.

وقتی صحبت از جلوگیری از شیوع کووید-19 می شود، رعایت نکات بهداشتی مناسب در آشپزخانه بسیار مهم می شود. فاربر افزود: به محض رسیدن از فروشگاه مواد غذایی به خانه دستان خود را بشویید.

وی همچنین توصیه می کند قبل و بعد از تهیه غذا تمام میزهای آشپزخانه، تخته های گوشت و ظروف را تمیز کنید. این کار را می توان با استفاده از آب و صابون یا ضد عفونی کننده های حاوی الکل انجام داد.

بیشتربخوانید:هشدار در مورد ضدعفونی مواد غذایی منجمد در زمان کرونا

سایر نکات بهداشتی

باکتری هایی که به ویروس کرونا هم ارتباط ندارند می توانند یکی از نگرانی های اصلی باشند. احتمالا برخی افراد آووکادو را نمی شویند، اما طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده باید آووکادو را حتی در صورت نبود ویروس کووید-19 بشویید.

در گزارش سال 2018 منتشر شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، متخصصان دریافتند بیش از 17 درصد آووكادوها لیستریا مونوسیتوژنز (گونه‌ای از باکتری‌های بیماری‌زاست) روی پوست خود دارند. حتی اگر پوست آووکادو را هم نمی خورید، سازمان غذا و دارو خاطرنشان می کند این عامل بیماری زای مواد غذایی می تواند توسط چاقو منتقل شود.

این گزارش اضافه می کند حتی اگر قصد دارید آنرا پوست بکنید و محصول داخل آن را جدا کنید شستن آن برای جلوگیری از انتقال آلودگی و باکتری از چاقو به میوه بسیار مهم است.

قوانین مشابه شستشوی مانند آووکادو قبل از خوردن باید در مورد سایر میوه های دارای پوست غیرقابل خوردن مانند مرکبات (پرتقال، گریپ فروت)، میوه های گرمسیری (موز و آناناس) و کدو حلوایی نیز اعمال شود و هنگام شستشو پوست را مالش دهید یا از برس مخصوص شست و شوی میوه استفاده کنید.

فابر گفت: اطمینان حاصل کنید هنگام ورود به فروشگاه و خارج شدن از آن دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید یا با الکل ضدعفونی کنید و قبل از غذا خوردن هرگونه کبودی یا نواحی آسیب دیده را از محصولات گوشتی نیز جدا کنید.

برای کاهوی از پیش بسته بندی شده یا هر چیزی که قبلا شسته شده باشد، لازم نیست دوباره آن را بشویید.

فاربر افزود: این محصولات معمولا توسط کارخانه ها سه مرتبه شسته می شوند، بنابراین شستن دوباره آن قبل از غذا خوردن غیر ضروری است.

همچنین مقامات بهداشتی به مسافران توصیه می کنند در صورت بروز علائم و جلوگیری از شیوع ویروس به دیگران موظفند 14 روز خود را قرنطینه کنند.

علائم می تواند شامل تب، سرفه و تنگی تنفس باشد. برخی از افراد می توانند به نوع حادتری از این بیماری مبتلا شوند. بزرگسالان مسن و افرادی که بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلب، ریوی یا کلیوی دارند بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس، متخصصان شستن مکرر دست و سرفه و عطسه در آستین را توصیه می کنند. آنها همچنین توصیه می کنند تماس با دیگران را به حداقل برسانید تا آنجا که ممکن است در خانه بمانید و در صورت بیرون رفتن دو متر از افراد دیگر فاصله داشته باشید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ