علائم اولیه بارداری را بشناسید / از حالت تهوع تا گرفتگی بینی

Shabnam Khesal
آیا علائم اولیه بارداری را می دانید؟آیا احتمال می دهید که باردار باشید؟ با یک تست ساده بارداری متوجه خواهید شد . اما حتی قبل از عادت ماهانه دیرهنگام ، ممکن است تردید داشته باشید که باردار هستید. با مطالعه این متن، با اولین علائم بارداری و دلایل آنها آشنا شوید. بیشتربخوانید:با این علائم زودتر […]

آیا علائم اولیه بارداری را می دانید؟آیا احتمال می دهید که باردار باشید؟ با یک تست ساده بارداری متوجه خواهید شد . اما حتی قبل از عادت ماهانه دیرهنگام ، ممکن است تردید داشته باشید که باردار هستید. با مطالعه این متن، با اولین علائم بارداری و دلایل آنها آشنا شوید.

بیشتربخوانید:با این علائم زودتر از پزشک متوجه بارداری تان بشوید

بیشتربخوانید:نشانه های بارداری در روزهای اول

بیشتربخوانید:8 علامت اولیه ی بارداری !

 

علائم و نشانه های معمول بارداری

 

شایع ترین علائم و نشانه های اولیه بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عقب افتادگی قاعدگی ( پریود نشدن) :  اگر در سن بچه دار شدن هستید و یک هفته یا بیشتر از پریود شما می گذرد ، این امکان وجود دارد که  باردار باشید. از طرف دیگر اگر چرخه پریود شما نامنظم باشد، امکان بارداری کاهش پیدا می کند.
  • سینه های حساس و متورم:  در اوایل بارداری ممکن است تغییرات هورمونی باعث شود سینه هایتان حساس و دردناک  شوند .اما خبر خوش این که  بعد از چند هفته بدن با این تغییرات هورمونی سازگار می شود و در نتیجه این حساسیت و ناراحتی کاهش می یابد.
  • حالت تهوع به همراه استفراغ یا بدون آن: ناخوشی صبحگاهی Morning sickness، که ممکن است در هر ساعت از شبانه روز بروز نماید، اغلب یک ماه پس از بارداری شروع می شود. با این حال ، حالت تهوع زودتر به سراغ برخی از زنان آمده و برخی دیگر هرگز آن را تجربه نمی کنند. در حالی که علت حالت تهوع در دوران بارداری مشخص نیست، اما احتمالا هورمون های بارداری در این مساله نقش دارند.
  • افزایش ادرار: ممکن است متوجه شوید که بیشتر از حد معمول ادرار می کنید. دلیل تکرر ادرار در زمان بارداری این است که مقدار خون در بدن شما د افزایش یافته و باعث می شود کلیه ها مایعات اضافی وارد شده به مثانه را سریعتر تخلیه نمایند.
  • خستگی: خستگی در بین علائم اولیه بارداری درجه تناوب بالایی دارد. در اوایل بارداری ، سطح هورمون پروژسترون افزایش می یابد و این مساله ممکن است باعث خواب آلودگی شود.

سایر علائم و نشانه های بارداری

 

سایر علائم و نشانه های بارداری که کمتر مشاهده و احساس شده و در سه ماهه نخست بارداری رخ می دهند عبارتند از:

 خلق و خوی دمدمی: سیل هورمون ها در بدن شما در اوایل بارداری می تواند شما را به طور غیر معمولی زود رنج و متمایل به گریه کردن نماید. نوسانات خلقی نیز بسیار معمول هستند.

نفخ شکم:  تغییرات هورمونی در اوایل بارداری می تواند باعث احساس نفخ در شما شود ، شبیه احساسی که در ابتدای قاعدگی احساس می کنید.

دیدن لکه خون کمرنگ: گاهی اوقات وجود مقدار کمی لکه خون کمرنگ  از اولین علائم بارداری است. این فرایند که خونریزی لانه گزینی implantation bleeding نام دارد، هنگامی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده حدود 10 تا 14 روز پس از بارداری به پوشش داخلی رحم متصل شود.  خون ریزی لانه گزینی تقریباً در همان زمان همیشگی دوره قاعدگی اتفاق می افتد. اما ممکن است همه زنان باردار این حالت را تجربه نکنند.

قولنج: برخی از خانم ها در اوایل بارداری درد عضلانی یا قولنج خفیفی را در ناحیه رحم خود احساس می کنند.

یبوست: تغییرات هورمونی باعث کند شدن حرکت دستگاه گوارش شده که منجر به یبوست می شود.

بیزاری از غذا : هنگامی که باردار هستید ، ممکن است نسبت به برخی بوها حساسیت بیشتری پیدا کرده  و حس چشایی شما تغییر کند. مانند بسیاری دیگر از علائم بارداری، این حساسیت غذایی  که شامل ویار کردن هم می شوند را می توان تا حد زیادی به تغییرات هورمونی نسبت داد.

گرفتگی بینی:  افزایش سطح هورمون ها و تولید خون می تواند باعث التهاب غشای مخاطی بینی شما شود. به همین دلیل مخاط بینی شما خشک شود و به راحتی خونریزی می کند. این حالت ممکن است باعث گرفتگی بینی یا آبریزش بینی شود.

بسیاری از علائم یاد شده ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری های شایع مانند سرماخوردگی هم باشد. شروع دوره قاعدگی هم علائم مشابهی را در بدن شما ایجاد می کند. اگر فکر می کنید باردار هستید از یک تست بیبی چک استفاده کنید و در صورت مثبت بودن نتیجه آن حتما برای معاینه و مراحل ضروری آغاز بارداری نزد پزشک خود بروید.

مترجم: امیر محمد جواهری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ