نکات مهم درباره سقط جنین / علائم در سه ماهه اول بارداری

Shabnam Khesal
سقط جنین روشی بسیار ایمن و بی خطر برای متوقف کردن بارداری ناخواسته و یا زود هنگام است. در اینجا نکات مفیدی را در مورد انواع مختلف سقط جنین برای شما آورده ایم. سقط جنین دارویی ، که به آن “قرص سقط جنین” نیز گفته می شود. با این روش  یک پزشک یا پرستار آموزش […]

سقط جنین روشی بسیار ایمن و بی خطر برای متوقف کردن بارداری ناخواسته و یا زود هنگام است. در اینجا نکات مفیدی را در مورد انواع مختلف سقط جنین برای شما آورده ایم.

سقط جنین دارویی ، که به آن “قرص سقط جنین” نیز گفته می شود. با این روش  یک پزشک یا پرستار آموزش دیده ،داروهایی را برای پایان دادن به بارداری زودهنگام برای شما تجویز می کنند. نوع دوم سقط جنین  داخل کلینیک است که در یک مرکز بهداشتی توسط پزشک یا پرستار آموزش دیده انجام می شود. هر دو نوع سقط جنین بی خطر و موثر هستند.

سقط جنین در سه ماه اول بارداری:

 سقط جنین چگونه انجام می شود؟

سقط جنین در کلینیک با استفاده از ابزار مکنده با شدت کم برای برداشتن بارداری از داخل رحم شما انجام می شود.

در سقط جنین دارویی قرص هایی مصرف می کنید که بارداری شما را متوقف کرده و باعث می شوند تا رحم بافت حاملگی را دفع کند (مانند کورتاژ زودرس).

سقط جنین تا چه اندازه موثر است؟

سقط جنین کلینیکی 99% موثر و موفقیت آمیز است.

سقط جنین با دارو برای حداکثر هفته هشتم بارداری ، بین 94 تا 98 درصد موفقیت آمیز است.

اگر 8 تا 9 هفته از بارداری گذشته باشد  تاثیر دارو 94-96٪  خواهد بود.

برای هفته های نهم و دهم تقریباً 91-93 درصد موثر بوده و اگر دوز بیشتری از دارو به شما داده شود ، تقریباً تا 99٪ مواقع موثر است.

در هفته های دهم و یازدهم : شانس سقط جنین با مصرف دارو  87٪ بوده و اگر دوز بیشتری از دارو به شما داده شود ، تقریباً 98٪ مواقع موثر است.

فرایند سقط چقدر طول می کشد؟

سقط جنین کلینیکی معمولاً حدود 10 دقیقه طول می کشد. اما ویزیت کامل معمولاً چند ساعت به طول می انجامد. در برخی موارد، باید قبل از سقط جنین برای یک ویزیت جداگانه به کلینیک  مراجعه کنید. سقط جنین در هفته های آخر بارداری ممکن است طولانی تر بوده  و به مراجعات بیشتری به مرکز بهداشت نیاز داشته باشد.

در روش دارویی باید به یک بیمارستان یا کلینیک مراجعه رفته و به تجویز پزشک 2 داروی مختلف تهیه کنید. این دارو ها را با فاصله 2 روز مصرف می کنید. می توانید دارو ها را در منزل و یا در کلینیک مصرف نمایید. بیشتر اوقات در طی 24 ساعت پس از مصرف قرص دوم ، سقط جنین انجام می شود. برای اطمینان از اینکه قرص ها موثر بوده اند، می توانید با پزشک خود مشاوره حضوری یا تلفنی داشته باشید.

اگر بیش از سه ماه از بارداری شما می گذرد بهتر است گزینه سقط کلینیکی را انتخاب کنید.

آیا سقط بی خطر است؟

سقط جنین کلینیکی و دارویی هر دو روش های بسیار بی خطری هستند. در واقع، سقط جنین یکی از بی خطرترین روش های پزشکی موجود است. به طور کلی، تقریباً از هر 4 زن در ایالات متحده یک زن تا سن 45  سالگی، یک بار سقط جنین را انجام می دهد. به ندرت اتفاق می افتد که فردی پس از انجام سقط جنین دچار مشکلات جدی شود. هرچند همان طور که مصرف دارو و سایر روش های پزشکی ممکن است با عوارضی همراه باشد سعی کنید در مورد این عوارض احتمالی برای هر دو روش آگاهی کامل کسب نمایید.

بعد از سقط جنین چه احساسی خواهید داشت؟

در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی، دستورالعمل های مراقبت های بعدی و شماره تلفنی دریافت خواهید کرد که در صورت نیاز با پزشکتان ارتباط داشته باشید. ممکن است لازم باشد بعد از اتمام انجام سقط  برای چک آپ یا آزمایش دوباره به کلینیک مراجعه کنید.

برای استراحت پس از سقط جنین برنامه ریزی کنید. در اغلب موارد افراد می توانند از فردای روز سقط به محل کار ، مدرسه و سایر فعالیت های عادی خود بازگردند. برای چند روز از کار سخت یا ورزش سنگین خودداری کنید. در صورت خونریزی می توانید از پد، تامپون یا قیف قاعدگی menstrual cup استفاده کنید.  معمولا پرستار یا پزشک ممکن است استفاده از پد را به شما توصیه کند تا بتوانید میزان خونریزی را پیگیری کنید. به محض احساس آمادگی می توانید رابطه جنسی برقرار کنید.

بیشتر افراد یک یا دو روز پس از سقط حالشان خوب می شود، اما ادامه خونریزی به مدت یک هفته (یا چندین هفته پس ازمصرف قرص سقط جنین) شایع است. ممکن است برای چند روز قولنج عضلانی داشته باشید.

داشتن احساسات مختلف بعد از سقط جنین بسیار معمول است. هر فردی در این رابطه تجربه متفاوتی خواهد داشت و چیزی به نام  حس “درست” و “غلط” وجود ندارد. بیشتر زنان خیالشان راحت است و از تصمیم خود پشیمان نیستند. برخی ممکن است پس از سقط جنین احساس غم، گناه یا پشیمانی کنند. اما بسیاری از زنان در زمان های مختلف هم این احساسات را تجربه می کنند  این احساسات منحصر به سقط جنین نیستند. بعد از زایمان هم زنان احساسات مختلفی را تجربه می کنند.

تجربه مشکلات جدی و عاطفی طولانی مدت پس از سقط جنین بسیار به ندرت اتفاق می افتد. اما تفاوت هایی بین افراد وجود دارد و بعضی چیزها کنار آمدن با سقط جنین را سخت می کنند. حضور یک فرد حامی و پشتیبان در کنار شما و صحبت با او حالتان را بهتر می کند. برای اینکار می توانید با پرستار یا پزشک خود صحبت کنید. می توانید در گروه های مشاوره ای شرکت کنید و با شنیدن تجربیات دیگران در محیطی بدون قضاوت آرامش بگیرید.

بیشتربخوانید:مراقبت های ضروری پس از سقط جنین را بشناسیم!

بیشتربخوانید:سقط جنین پزشکی چیست؟

بیشتربخوانید:نکاتی جالب درباره سقط جنین که نمی دانستید!

آیا سقط جنین بر سلامتی زنان تأثیر می گذارد؟

سقط جنین بی خطر است. تا زمانی که عارضه ای نادر و جدی و غیر قابل درمان وجود نداشته باشد، هیچ مشکلی برای توانایی فرزندآوری شما در آینده یا سلامت کلی شما وجود ندارد. سقط جنین خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی دهد و باعث افسردگی یا مشکلات روانی نمی شود. هم چنین باید بدانید که سقط جنین باعث ناباروری هم نمی شود. در واقع، پس از سقط جنین می توانید خیلی سریع دوباره باردار شوید. بنابراین بهتر است با پرستار یا پزشک خود در مورد برنامه کنترل بارداری پس از سقط جنین  صحبت کنید.

اطلاعات نادرست بسیاری درباره سقط جنین وجود دارد. همیشه سعی کنید اطلاعات پزشکی و سلامتی را از پزشک متخصص و پرسنل درمان دریافت کنید.

مترجم: امیر محمد جواهری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ