تخم شربتی ؛ دانه ای که معجزه می کند

Shabnam Khesal
دانه های سبجا، توكماریا یا دانه های ریحان همان تخم شربتی است که دانه های سیاه رنگی هستند كه شباهت زیادی به دانه های چیا دارند و برای سلامتی بسیار مفید هستند. این دانه های بومی هند با بذر گیاه ریحان مقدس فرق دارند. دانه های سبجا سرشار از پروتئین، چربی های ضروری، کربوهیدرات ها […]

دانه های سبجا، توكماریا یا دانه های ریحان همان تخم شربتی است که دانه های سیاه رنگی هستند كه شباهت زیادی به دانه های چیا دارند و برای سلامتی بسیار مفید هستند. این دانه های بومی هند با بذر گیاه ریحان مقدس فرق دارند. دانه های سبجا سرشار از پروتئین، چربی های ضروری، کربوهیدرات ها و فیبر هستند و در کمال تعجب هیچ کالری ندارند.

به گزارش هلث بای می، دانه های سبجا بسیار سفت هستند و نمی توان آن را به صورت خام مصرف کرد خیساندن این دانه ها باعث ژلاتینی شدن بیشتر آنها می شود. بذر سبزه معمولا از ریحان شیرین به دست می آید، بنابراین به آنها دانه های ریحان شیرین نیز گفته می شود. مدتی است که مزایای دانه سبزه در طب آیورودا و چینی شهرت پیدا کرده است.

به کاهش وزن کمک می کند

دانه های سبزه غنی از اسید آلفالینولنیک به دلیل مزایای کاهش وزن شناخته می شوند. از آنجا که پر از فیبر هستند شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارند و از ولع خوردن جلوگیری می کنند در نتیجه منجر به کاهش وزن می شود.

سطح قند خون را کنترل می کند

متابولیسم بدن شما را کند کرده و تبدیل کربوهیدرات ها به گلوکز را کنترل می کند، برای همین برای بیماران دیابتی نوع دوم توصیه می شود.

به رفع یبوست و نفخ شکم کمک می کند

دانه های سبجا یا تخم شربتی با تنظیم حرکات روده ای نرم بدن شما را سم زدایی می کنند. این ماده حاوی یک روغن فرار است که به تخلیه گاز دستگاه گوارش کمک و به عنوان پاک کننده معده عمل می کند.

به درمان اسیدیته و سوزش معده کمک می کند

دانه های سبجا به خنثی سازی اثر اسیدی هیدروژن کلرید در بدن کمک می کند که می تواند اسیدیته و سوزش معده را تسکین دهد. از آنجا که دانه ها پس از خیساندن در آب مصرف می شوند محتوای آب به تسکین مخاط معده کمک می کند و به نوبه خود احساس سوزش شما را تسکین می بخشد.

برای پوست و مو مفید است

با افزودن دانه های خرد شده سبزه به روغن نارگیل و استفاده از آن روی ناحیه آسیب دیده مزایای دانه سبزه برای پوست می تواند معجزه کند. این در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس نیز مفید است. خوردن دانه های سبجا به طور منظم به بدن شما کمک می کند تا کلاژن ترشح کند که برای تشکیل سلول های جدید پوست مورد نیاز است.

همچنین ثابت شده است دانه های سبجا برای موهای سالم نیز مفید است زیرا سرشار از آهن، ویتامین K و پروتئین مورد نیاز برای موهای بلند و سالم است. خواص آنتی اکسیدانی دانه سبزه همچنین به نفع پوست و موی شماست.

به درمان سرفه و سرماخوردگی کمک می کند

یکی دیگر از مزایای دانه سبزه خاصیت ضد اسپاسم آن است. این دانه ها باعث تسکین عضلات اسپاسماتیک می شوند و به آنها کمک می کنند تا آرام شوند. خاصیت ضد اسپاسم علاوه بر کمک به کنترل سرفه سیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند.

این دانه های غنی از مواد معدنی برای سلامتی بدن ضروری است و اخیرا هم به دلیل خواص کاهش وزن محبوبیت بیشتری کسب کرده اند.

دانه های سبجا برای کاهش وزن

دانه های سبجا به دلیل نقشی که در داروهای طب آیورودا ایفا می کنند برای تسکین شرایطی شامل فشار خون بالا، کلسترول، افسردگی، دیابت نوع 2 و عدم تعادل متابولیک شناخته می شوند. اخیرا کشف شده است دانه های سبزه توانایی حفظ احساس سیری در شما را دارند و از این رو از ولع خوردن جلوگیری می کند. بذر سبجا برای کاهش وزن به دلیل شواهد ثابت شده و قابل اعتماد محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

دانه های سبجا وقتی خیسانده می شوند در آب متورم می شوند و آنزیم های هضم را آزاد می کنند. این آنزیم های گوارشی اشتهای شما را سرکوب کرده و به کاهش ولع خوردن ناخواسته در شما کمک می کنند. این دانه ها سرشار از فیبر هستند که باعث می شوند برای مدت طولانی احساس سیری داشته باشید. همچنین با کاهش اشتها از پرخوری بی مورد شما جلوگیری می کنند.

دانه های سبجای کم کالری مواد مغذی زیادی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، همراه با مولتی ویتامین ها دارند. همچنین غنی از اسید آلفالینولنیک هستند که متابولیسم چربی سوزی را در بدن تحریک می کنند. مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه بالینی آمریکا نشان می دهد مصرف روزانه اسید لینولنیک منجر به کاهش چربی می شود.

عوارض جانبی تخم شربتی

تداخل دانه سبزه با سایر داروها کم اتفاق می افتد، اگرچه مصرف این دانه ها ترسی به همراه ندارند و تقریبا توسط همه افراد قابل استفاده است، اما پیشنهاد می شود با پزشک خود در مورد مصرف آن مشورت کنید. اگر این دانه ها به مقدار محدود مصرف شوند هیچ خطری ندارند، اما مصرف بیش از حد دانه سبزه عوارض جانبی دارد که از جمله آن می توان به اسهال، استفراغ، حالت تهوع، آکنه، ریفلاکس اسید، سردرد، ناراحتی شکمی، از دست دادن اشتها و موارد دیگر اشاره کرد، همچنین این دانه ها می تواند در برخی افراد باعث کاهش قند خون شود.

بیشتر متخصصان مصرف دانه سبزه را به زنان باردار و کودکان توصیه نمی کنند. از آنجا که که دانه های سبزه سطح استروژن را در بدن کاهش می دهد مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی شود. روغن ریحان و عصاره های آن می توانند لخته شدن خون را کند کنند اگر اخیرا جراحی کرده اید یا آسیب دیده اید مصرف آن برای شما توصیه نمی شود و اگر یک جراحی برنامه ریزی شده دارید باید حداقل دو هفته قبل از جراحی استفاده از ریحان را متوقف کنید. از آنجا که عوارض جانبی دانه سبزه از فردی به فرد دیگر متفاوت است توصیه می شود قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ