بازگشت به ورزش بعد از مبتلا شدن به کرونا

حسام آرین
بازگشت به حالت طبیعی و زندگی عادی در افراد پس از ابتلا به ویروس کرونا باید تدریجی پیش برود. احتمال دارد تست شما منفی شده باشد، اما علائم پس از بهبودی می تواند تا مدت ها با شما همراه باشد. خستگی مفرط، نفس نفس زدن، درد عضلات و مفاصل می تواند حتی کمی بیشتر از […]

بازگشت به حالت طبیعی و زندگی عادی در افراد پس از ابتلا به ویروس کرونا باید تدریجی پیش برود. احتمال دارد تست شما منفی شده باشد، اما علائم پس از بهبودی می تواند تا مدت ها با شما همراه باشد. خستگی مفرط، نفس نفس زدن، درد عضلات و مفاصل می تواند حتی کمی بیشتر از حد انتظار با شما باقی بماند و انجام کارهای روزمره را برای شما دشوار کند.

به گزارش ایندیاتایمز، در چنین شرایطی توصیه می شود سلامتی خود را بیش از هر چیز و زمان دیگری در اولویت قرار دهید، بنابراین بهتر است قبل از انجام هرگونه کاری ابتدا وضعیت جسمی خود را ارزیابی کنید و همین امر برای ورزش هم صدق می کند.

ورزش بعد از کرونا

یکی از نگرانی های اساسی در افراد پس از بهبودی از کووید-19 مربوط به زمان مناسب برای شروع تمرینات ورزشی و از سرگیری جلسه ها است. راه درست شروع آهسته است، فعال ماندن و داشتن تحرک برای سلامتی مفید است و حتی به طور کلی وقتی افراد بیمار هستند به آنها توصیه می شود کمی تحرک داشته باشند، اما موارد کووید کمی پیچیده است. هنوز ناشناخته های زیادی درباره ویروس کرونا وجود دارد که ما در موردشان نمی دانیم و همه علائم مختلفی را تجربه می کنند، بنابراین باید برگست به زندگی عادی با احتیاط بیشتری صورت بگیرد.

کارشناسان چه می گویند

موسسه پزشکی ورزشی بیمارستان جراحی ویژه در شهر نیویورک اخیرا مجموعه ای از دستورالعمل ها را برای بازگشت افراد به تمرین بعد از عفونت کووید منتشر کرده است. بسته به علائم، آنها به وضوح مشخص می کنند که چه زمانی فرد باید تمرینات خود را از سر بگیرد.

به افرادی که علائم مربوط به خون را تجربه می کنند، توصیه می شود بدن خود را در طول روز کمی حرکت داده و با تمرینات کم شدت شروع کنند زیرا این کار می تواند به کاهش خطرات لخته شدن خون کمک کند.

در مواردی که با علائم تنفسی مانند ذات الریه روبرو هستند، بهتر است قبل از اینکه دوباره تمرینات را شروع کنند یک هفته یا 10 روز استراحت کنند. همچنین روند بازگشت به ورزش باید آهسته شروع شود و میزان تنفس خود را در نظر داشته باشند. اگر هنگام نفس کشیدن احساس ناراحتی کردند باید تمرینات را متوقف کنند.

اگر از مشکلات قلبی مزمن رنج می برند و اخیرا نیز به ویروس کووید-19 آلوده شده اند نیاز به استراحت بیشتری دارند. قبل از بازگشت به هر نوع رژیم و تمرینات ورزشی باید 2 تا 3 هفته استراحت کنند. در صورت بروز هرگونه مشکل جدی قلبی با پزشک خود در مورد از سرگیری تمرینات معمول خود مشورت کنند.

بیشتر بخوانید: توصیه های دارویی دیابت/ ارتباط دیابت و استرس

سرانجام افرادی که با علائم گوارشی و اسکلتی عضلانی دست و پنجه نرم کردند باید به آرامی به روند طبیعی زندگی خود برگردند. غذای سالم بخورند و برای بهبودی سریع آب بیشتری بنوشند.

چگونه ورزش را شروع کنیم

شروع آهسته به راحتی به معنای درگیر شدن در تمرینات با شدت کم و انجام هرگونه فعالیت بدنی به مدت 5 الی 10 دقیقه در روز است. می توانید در هفته اول ریکاوری بعد از کووید با دویدن یا پیاده روی شروع کنید. در هفته دوم می توانید زمان بندی را دو برابر کنید و سرعت خود را نیز افزایش دهید. یک نکته مهم این است که به بدن خود خوب گوش فرا دهید. هر شخصی به درمان متفاوت پاسخ می دهد ممکن است دو نفر علائم یکسانی داشته باشند، اما میزان بهبودی آنها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. به آنچه بدن به شما می گوید توجه داشته باشید و فقط آنچه را که از عهده آن برمی آیید انجام دهید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ