خواص نارنگی و فواید شگفت انگیز آن

Shabnam Khesal
پرتقال ماندارین به اسم نارنگی به بازار عرضه می‌شود که اسم آن به دلیل تولد در تانگیر مراکش از نام تانگیر گرفته شده است و امروزه هم انواع نارنگی در بازار وجود دارد. به گزارش وب ام دی، نارنگی به دلیل خاصیت طعم شیرین و قوی آن یکی از مرکبات محبوب به شمار می آید […]

خواص نارنگی و فواید شگفت انگیز آن

پرتقال ماندارین به اسم نارنگی به بازار عرضه می‌شود که اسم آن به دلیل تولد در تانگیر مراکش از نام تانگیر گرفته شده است و امروزه هم انواع نارنگی در بازار وجود دارد.
به گزارش وب ام دی، نارنگی به دلیل خاصیت طعم شیرین و قوی آن یکی از مرکبات محبوب به شمار می آید و به دلیل شیرین تر بودن از پرتقال شهرت دارند که این باعث می شود گزینه مناسبی برای دسرهای خوشمزه و سالم باشند.

فواید سلامتی

مانند همه مرکبات نارنگی هم دارای ویتامین C فراوانی است. همچنین حاوی مقدار متوسطی ویتامین A است که با 100 گرم نارنگی تقریبا 14 درصد از ویتامین A توصیه شده روزانه مورد نیاز بدن شما تامین می شود.
همچنین خوردن پوست نارنگی به دلیل داشتن فواید سلامتی نیز توصیه می شود. پوست این میوه حاوی آنتی اکسیدانی است که به گروهی از مواد شیمیایی گیاهی بنام فلاونوئیدها تعلق دارد که تانگرتین نامیده می شود. سوپرفلاونوئیدها در مطالعات به عنوان یک روش موثر برای کاهش کلسترول معرفی می شوند.
برخی دیگر از مزایای سلامتی نارنگی عبارتند از:

سلامت پوست

سلامت پوست

داشتن مقادیر سالم ویتامین C در بدن به داشتن پوستی سالم گره خورده است. تحقیقات نشان می دهد ویتامین C نقشی حیاتی در نحوه کلاژن سازی بدن شما دارد. کلاژن همان چیزی است که باعث می شود پوست ما جوان به نظر برسد. همچنین این ویتامین احتمالا از آسیب پوستی ناشی از نور خورشید جلوگیری و آسیب ناشی از آن را حتی درمان می کند.

سلامت چشم

سلامت چشم

یکی دیگر از مزایای محتوای بالای ویتامین C موجود در نارنگی حمایت از سلامت چشم با تاخیر در شروع آب مروارید و تخریب ماکولای مربوط به سن است. شواهدی وجود دارد که ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان های تغذیه ای می توانند به سلامت چشم شما برای طولانی مدت کمک کنند.

سلامت قلب

یک مطالعه پنج ساله روی بیش از 500 هزار بزرگسال نشان می دهد خوردن حداقل یک فنجان میوه تازه یک بار در روز ممکن است به طور قابل توجهی خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. افرادی که روزانه میوه می خورند تقریبا 33 درصد کمتر در اثر حمله قلبی یا سکته می میرند، بنابراین نارنگی گزینه مناسبی برای مصرف روزانه میوه شماست.

تغذیه

سلامت قلب

نارنگی علاوه بر داشتن ویتامین C، منبع خوبی از فیبر غذایی است. افزودن فیبر به رژیم غذایی راهی عالی برای کاهش وزن به شمار می آید. زنان زیر 50 سال باید 25 گرم فیبر در روز و مردان نیز باید 38 گرم فیبر مصرف کنند. نارنگی همچنین منبع جزئی از ویتامین B1، ویتامین B6، ویتامین B5، مس و پتاسیم است.
یک عدد نارنگی متوسط که تقریبا 88 گرم وزن دارد حاوی موارد زیر است:
کالری: 47
پروتئین: 0.7 گرم
چربی: 0.3گرم
کربوهیدرات ها: 12 گرم
فیبر: 1.6 گرم
شکر: 9.3 گرم
برای بزرگسالان سالم تقریبا محدودیتی در میزان میوه ای که می توانند مصرف کنند وجود ندارد. بیشترین نگرانی پیرامون بیشتر میوه ها از جمله نارنگی مقدار زیاد قند موجود در آن است. با این حال، نارنگی منبع خوبی از فیبر است که جذب کلی قند از میوه را محدود می کند.
متخصصان مصرف پنج وعده میوه در روز را توصیه می کنند و نارنگی هم راهی عالی برای رسیدن به این هدف است.

نحوه استفاده از نارنگی

نحوه استفاده از نارنگی
نارنگی ها به لطف شیرینی طبیعی خود گزینه عالی برای یک دسر سالم محسوب می شوند. آنها با میوه های دیگر مانند هلو و سیب یا به عنوان یک میوه مستقل که با ماست کمی شیرین شده مخلوط شوند ترکیب عالی و بی نظیری را می سازند.

بیشتربخوانید: آیا نارنگی به درمان دیابت کمک می کند؟

بیشتربخوانید:خواص باورنکردنی نارنگی!

در مورد پوست نارنگی نیز باید گفت تهیه آن به شرطی که کمی وقت داشته باشید آسان است. در چین به طور سنتی خشک کردن پوست نارنگی در آفتاب برای ایجاد “چن پی” است. ابتدا باید قسمت اعظم مغز یا مواد سفید نرم داخل پوست را تراش دهید. سپس در آفتاب خشک شان کنید و پوست آن را یک بار در روز و به مدت حدود یک هفته زیر و رو کنید تا کامل خشک شوند. پوست نارنگی ماده اصلی بسیاری از غذاهای چینی مانند گوشت گاو نارنگی است، همچنین می توان آن را به سیب داغ اضافه کرد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ